Hur lyssnar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Hur lyssnar ni?

Inläggav Perfector » 2014-11-03 12:33

Lyssnar ni linjärt eller använder ni tonkontroller/loudness/EQ/DSP när ni lyssnar på musik.
Sidospår.
Lyssnar ni på högtalarna eller på musiken?
Jag har aldrig haft EQ eller DSP i min ägo och föredrar linjärt utan påverkan av signalen/musiken.
Jag frågar av ren nyfikenhet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Hur lyssnar ni?

Inläggav Bill50x » 2014-11-03 12:50

Jag lyssnar "linjärt" även om det inte är rätt benämning :-)
Det framgår iofs att du menar om man använder en tonkurveförändring eller inte, dvs användning av tonkontroller av mindre eller mer avancerat slag. Och sådana använder jag inte, bara jobbigt att behöva fippla med sådana. Däremot förändrar jag tonkurvan genom val av högtalare och dess placering i rummet. Till mindre del förändrar jag också akustiken när det behövs.

Självklart lyssnar jag på musiken, det gör jag även när jag testar tex högtalarplacering. Det är ju inte bara tonkurveförändringar som sker utan det är även drivet i musiken och hur man uppfattar musikernas insatser. Senast när jag hörde tydlig skillnad var hos en kamrat där vi jämförde två olika rörförstärkare. Ljudmässigt lät de väldigt lika men i den ena var det en helt annan "musikalisk karaktär", dvs det lät mer som om musiker spelade än att man lyssnade på ljudet de åstadkom. Svårt att förklara men det var en stor skillnad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-03 13:00

Exakt vad jag avsåg kom i ditt svar :-)
Stort tack.
Fler intryck mottages tacksamt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-03 13:12

Linjärt kan ju betyda olika saker.

Jag har spelat via Canton Digital som var platt snörraka från 20-20k inom +/-2dB eller mindre och det lät trevligt fast anemiskt.

Numera betyder linjärt för mig en linje som sluttar från lågbasen och nedåt lite lätt åt diskanthållet.

I den mån det låtit sig göras så har jag anpassat akustiken, i vardagsrummet bytte jag "ned" mig från i28 till pi60s-s för att passa lyssningsavstånd och rumsakustik bättre. Jag använder möjligheterna i mina delningsfilter att tilta basen i närheten av den linje (housecurce) jag åsyftade. Det blir kanske lite mer baslyft än det borde vid inrattningarna.

I min bio med snäppet högre ambitioner har jag även använt PEQ mot de värsta vindlingarna i basen (Antimode 2.0 DualCore).

Jag fipplar i princip inget under lyssning. Det händer sällsynt när det är riktigt dåligt med basen att jag slår upp delningsfiltret på +6 temporärt, eller när det skall vara lite "discokalas" hemma. Skulle säga att det aldrig händer vid finlyssning från rätt plats.
...

Jag lyssnar alltid på musik - jag tillhör inte dem som kan lyssna på någons anläggning och kläcka ur min något som "tycker de ligger lite högt kring 3kHz".
Ju mindre jag kan bry mig om vad det är som spelar musiken, ju mer nöjd är jag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-11-03 17:00

Jag använder inga tonkontroller etc när jag lyssnar på musik. Men då har jag lyckan att ha ett rum där ljudet är homogent och "integrerat" trots en basåtergivning från någonstans kring 16 Hz. Hade jag haft problem i basen, hade jag sannolikt försökt eq:a bort dessa problem.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan om huruvida jag lyssnar på högtalarna eller musiken. När jag lyssnar på musik, är det ju för att jag vill lyssna på musik. Men ljudet jag hör, kommer ju från högtalarna. Däremot är jag en "välljuds"knarkare. Jag kan alltså avstå från att lyssna på musik om det låter för dåligt. Och jag kan njuta av musik som låter riktigt bra, även om det inte är musik jag normalt gillar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-03 17:51

MichaelG skrev:Och jag kan njuta av musik som låter riktigt bra, även om det inte är musik jag normalt gillar.

+1 på det, åtminstone i små doser.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-03 18:01

MichaelG skrev:Jag använder inga tonkontroller etc när jag lyssnar på musik. Men då har jag lyckan att ha ett rum där ljudet är homogent och "integrerat" trots en basåtergivning från någonstans kring 16 Hz. Hade jag haft problem i basen, hade jag sannolikt försökt eq:a bort dessa problem.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan om huruvida jag lyssnar på högtalarna eller musiken. När jag lyssnar på musik, är det ju för att jag vill lyssna på musik. Men ljudet jag hör, kommer ju från högtalarna. Däremot är jag en "välljuds"knarkare. Jag kan alltså avstå från att lyssna på musik om det låter för dåligt. Och jag kan njuta av musik som låter riktigt bra, även om det inte är musik jag normalt gillar.

Frågan baseras på iden att det finns människor som lyssnar på hur högtalarna återger varje detalj och andra som lyssnar för musikens egen skull.
Jag medger att frågeställningen var lite appart, men det var hela tanken med just den delen.
Det verkar dock som om alla hittills lyssnar på musik snarare än högtalaren vilket känns befriande i alla stycken.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-11-03 18:47

Jag har avaktiverat alla tonkontroller och hittar knappt inte igen dom längre i min Denon, eller ser dom men kan inte ändra dom ifall jag inte går in i menyn. Så dom står rakt. Däremot kan jag ge några dB mer till basarna om jag känner för det!

Självklart är det fokus på musiken i mitt fall, men musik består oftast av en herrans massa instrument och röster och hör man inte ett instrument pga dåliga högtalare eller någon annan apparat är det ju inte bra.. Funkar det inte kan det lika gärna vara rummet eller uppställningen som spökar! Visst finns det högtalare som plockar fram saker/detaljer på ett sätt som inte andra gör. Men grejen med en bra ljudanläggning är väl att det skall låta hyfsat naturligt.

Lyssnar jag av en främmande anläggning vill jag gärna stämma av med att höra musik som jag är hemtam med hemifrån, oftast vid planerade lyssningar har jag med en USB-sticka och en CD.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-03 19:42

Tonkontroller???!!! har inte haft sådana sedan tidigt 80-tal. Finns dylikt ens på ett försteg av bättre sort av idag ?
MichaelG skrev:

+1
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-11-03 19:49

Jag har inte använt tonkontroller på stereon på åratal(decennier?), däremot kan jag använda mjukvarueq om jag lyssnar på mindre bra mp3 via datorn eller telefonen.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-03 22:53

En gång i tiden hade jag en equalizer med tio band, för det skulle man ha på den tiden. Den tiden kallades 70-talet, då skulle ni ha varit med. Har inte ägt tonkontroller sedan mitten av 80-talet, eller jo, det finns nog en hel massa i bioreceivern, men den använder jag inte. Den står som reserv till nästa gång 208-an ska in på service.
Sitter nöjd :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 23:13

Parametrisk eq när det behövs. Det beror på hur materialet låter. Lyssnar jag på Jazz, konstmusik och sådant behövs det sällan. 50-90 tals pop/rock behövs det oftare för att det ska låta optimalt, men väldigt långt ifrån alltid.
Det verkar rätt uppenbart hur mycket studiolyssning har kunnat variera och hur många dårar som tillåts mastra. Ibland kan man höra tydligt när ett band har bytt studio på att de eq:at helt annorlunda vid mix och gör det tills de bytt studio igen. Det jag då gör med eq:n är bara att i någon mån återställa fel som uppkommit pga skev lyssning i studion (misstänker jag) och efter justering faller helheten också bättre på plats.
Tar jag de skivor som överlag har bäst ljud (förutom tonkurvan), så ligger de ofta bra till även klangmässigt redan från början och det finns då inte heller någon anledning att överväga eq.
Oftast beror eq-ivern alltså på att jag också gillar musik som är illa mixad, men intressant av andra skäl. 78-varvare är ofta starkt varierande klangmässigt de med.

Samma sak med gamla filmer på DVD. Där kan kraftgrepp ibland behövas för att det inte ska vara direkt smärtsamt att lyssna på dialogen, i andra fall kan det behövas extrem höjning av diskanten för att man ska kunna följa dialogen över huvud taget. I det senare fallet beror det på att någon idiot kommit på att om man lågpassfiltrerar vid 1000Hz så blir det brusfritt..typ.. :roll: Det är extremer, men de finns tyvärr. Så istället för lidande, kommer en parametrisk eq ibland till räddning.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-03 23:18

Förutom förstainlägget fick jag sådan deja-vu...
viewtopic.php?f=9&t=59189

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:26

Och inte är det längre sedan, men redan glömt... 8O
Var ska det här sluta... :mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-11-04 21:26

Jag kör det mesta genom macbook. Och eftersom jag har nedsatt hörsel i diskantområdet (använder höraparater) köpte jag Boom eq-app som gasar lite diskant hela tiden. Då låter det "normalt"! :D
/Krister

Användarvisningsbild
Mats

Re: Sv: Hur lyssnar ni?

Inläggav Mats » 2014-11-04 21:36

Panelguy skrev:Tonkontroller???!!! har inte haft sådana sedan tidigt 80-tal. Finns dylikt ens på ett försteg av bättre sort av idag ?
MichaelG skrev:

+1

+1 (fast 90-tal och inte 80-tal i mitt fall...)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-07 08:44

Panelguy skrev:Tonkontroller???!!! har inte haft sådana sedan tidigt 80-tal. Finns dylikt ens på ett försteg av bättre sort av idag ?

Jo, Lennartj's försteg har väl sådana? Problemet är väl att traditionella tonkontroller med bas/diskant nästan alltid har en förmåga att inte fungera så bra som korrigerare. IÖ presenterade sin variant som motverkar vanliga klangliga fel, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/ Har ingen erfarenhet av den. Har korrigerat en del rippningar och inspelningar med mjukvarukontroller i Sony Soundforge.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-07 17:43

Jo jag använder ett nolomfilter i sovrummshifin och i vardagsrummet ska snart en peq in. Men dessa används/ska användas för att korrigera akustikfel (läs 32hz resonans) eller "inspelningsfel" dvs när ljudtekniker och producenten haft dåligt omdömme eller dåliga förutsättningar när dom arbetat. Målet är altså att få en upplevelse så nära en ljudande verklighet att den går att ta miste på mot den klingande verkligheten. Och det har väll hänt oss alla att man hör en telefon eller annat ljud genom stereon och man går för att svara/öppna dörren.. Att lyssna på högtalare/apparater i stället för musik kommer långt ned på min agenda.. såvida inte en ny apparat ska inköpas.. Och då kan ju vissa utslagsgivande testsignaler vara av intressa att lyssna på, dock så är de tyvärr inte av njutbar karaktär.. Sen kan det behövas en testsignal tex ett bassvep för att justera in PEQn men det sker en gång sen är det klart..
Jag anser därför att jag är en linjärlyssnare trotts små EQingrepp.

Återgå till Generellt om hifi