Auro3D-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-12 22:32

HK430 skrev:o när ni blir singlar kan ni skänka en i6 eller två till mig :)

:P

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-21 13:53

Så det verkar kosta runt $200 att uppgradera en Denon receiver till Auro 3D. Priset i sverige lär landa kring 2000:-.

http://www.twice.com/news/receivers/den ... iver/55033

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-21 13:58

philipbtz skrev:Så det verkar kosta runt $200 att uppgradera en Denon receiver till Auro 3D. Priset i sverige lär landa kring 2000:-.

http://www.twice.com/news/receivers/den ... iver/55033


Och troligen lär det väl bli något liknande med hårdvaruppgraderingen till HDCP2.2 framåt sommaren...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-12-03 15:36

IngOehman skrev:Ja, på många sätt är det ett trevligare format än Dolby Atmos, och dessutom är de kompatibla, om man utgår ufrån Auro, och gör rätt (en Dolby-setup kan inte spela Auro med så bra resultat dock).

Hittills har jag användt uppånervända a2:or för höjdkanalerna (3+4 eller 3+6 stycken), och a1-t för takkanalen, men inte en utan fem!
Även större antal kan vara vettigt, men hittills har det blivit 5 stycken.

På så vis får man alla möjligheter.

En liten justering av höjden för förefintliga a2:or kan också vara aktuellt.

Jo förresten - de tre upp-fram har jag ju användt cc-pc1 för också, när de vanliga vara cc-pc2.


Då mitt lilla visuella experimenterande med att få upp höjdkanalerna i taket inte föll Auro i smaken, så har jag nu kikat på hur det skulle se ut (delvis) med en lösning som ovan.

Bild
Här har jag satt a2 vid taket och så har jag tvingat ned det vanliga lagret till att vara 15 grader lägre på vänstersidan, nuvarande positionering på höger. De två främre hamnade ungefär på samma höjd (och den främre sänktes "obetydligt") - däremot den bakre hamnade nästan den dm lägre än den i mitten. Känns som man om inte annat av visuella skäl skulle behöva göra lite annorlunda.

Ser det ut något i närheten av det du gjort?

En fråga som kommer upp är ju vart "on-axis" pekar, Auro vill ju att de axlarna skall gå genom den positionen där man skulle vara om man stod upp där huvudpositionen är.


(Bak skulle det behöva göras sidoförflyttning av högtalarna i bottenlagret också, annars skulle de slå i stolarna, så där blir det ännu svårare. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nikstra
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2005-01-16

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav nikstra » 2014-12-03 17:51

Skulle inte a2 för snedtak funka fint för höjdkanalerna?
viewtopic.php?t=25651

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 21:41

Eftersom det inte varit intresse nog för att det ska ha blivit en egen Auro3D-tråd, så kidnappar jag denna som i alla fall har lite Auro-info i sig.

Fick hem Red Tails och musikskivan Lichtmond 3 som båda har Auro3D-spår på sig ( har Pixels sedan innan ), dels för att se till att de finns den dagen man uppgraderar, men också för att testa vad som händer vid uppspelning utan Auro-avkodare.

L3 har både DTS MA 7.1. 24/96 och Auro3D 9.1 24/96 och går att slå om under spelning med liten fördröjning, så det var en intressant jämförelse. En sak jag funderat över är hur mycket som verktygen vid mastringen kan ge även om man spelar upp i äldre teknik... Och om man nu får tro att man gjort så bra man kunnat med DTS-spåret, så vill jag nog påstå att Auro har ett berättigande även för alla oss som inte har avkodning för det. Det lät märkbart naturligare och med losskopplat från högtalarna... Och man kan ju bara gissa att det blir snäppet vassar om man får täppt till 'ljudhålet uppåt' lite grand också.

Påstår INTE att tanken om mastringsfördel INTE skulle likaväl kunna appliceras på Atmos/DTS:X - det gör det alldeles säkert. Huruvida mastingsmjukvaran ger något av systemen en fördel på denna punkten har jag ingen aning om.

Det spännande här är poängen att nya format på media:n faktiskt verkar kunna ge förbättringar även via gammal hårdvara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2017-01-24 21:41

Eftersom det inte varit intresse nog för att det ska ha blivit en egen Auro3D-tråd, så kidnappar jag denna som i alla fall har lite Auro-info i sig.

Fick hem Red Tails och musikskivan Lichtmond 3 som båda har Auro3D-spår på sig ( har Pixels sedan innan ), dels för att se till att de finns den dagen man uppgraderar, men också för att testa vad som händer vid uppspelning utan Auro-avkodare.

L3 har både DTS MA 7.1. 24/96 och Auro3D 9.1 24/96 och går att slå om under spelning med liten fördröjning, så det var en intressant jämförelse. En sak jag funderat över är hur mycket som verktygen vid mastringen kan ge även om man spelar upp i äldre teknik... Och om man nu får tro att man gjort så bra man kunnat med DTS-spåret, så vill jag nog påstå att Auro har ett berättigande även för alla oss som inte har avkodning för det. Det lät märkbart naturligare och med losskopplat från högtalarna... Och man kan ju bara gissa att det blir snäppet vassar om man får täppt till 'ljudhålet uppåt' lite grand också.

Påstår INTE att tanken om mastringsfördel INTE skulle likaväl kunna appliceras på Atmos/DTS:X - det gör det alldeles säkert. Huruvida mastingsmjukvaran ger något av systemen en fördel på denna punkten har jag ingen aning om.

Det spännande här är poängen att nya format på media:n faktiskt verkar kunna ge förbättringar även via gammal hårdvara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2017-01-26 10:09

Coolt att det även gäller Auro. Har själv tyckt att Atmos-mixar som nermixas till 5.1 i min bio låter snäppet bättre än en vanlig True HD mix. Kanske lite som filmer som är filmade i 5K men "nermixat" till BD ser bättre ut än det inspelat i 1080p från början.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-05-20 07:36

Yamahas nya/kommande RX-A8A och RX-A6A får Auro-3D i sig. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2021-05-21 20:34

Nu sådär 4+ år senare så är det fortfarande ungefär samma gamla skivor man kan köpa som har Auro-3D. Jag tror tyvärr formatet har dött ut nu. Atmos vann. Nästa månad har vi t.o.m Dolby Atmos för musik på Apples streaming-tjänst utan prisökning. Det blev Atmos här hemma och det låter bra. Auro-3D kan ha lite värde om man vill uppmixa 2-kanal men även där är Atmos + center spread ganska så bra ändå.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Adhoc » 2021-05-21 21:47

Nattlorden skrev:Yamahas nya/kommande RX-A8A och RX-A6A får Auro-3D i sig. :D


Jag fick också ett mejl om det idag. Jag väntar nog in Yamahas AV-receivrar som lär komma ut till hösten, plus recensioner av dom. Denon / Marantz 2020 års motsvarigheter som ska "leva" något / ett par år till verkar fortfarande behöva en del fix både hårdvaru och mjukvarumässigt. I alla fall om man är spelnörd (vilket jag inte är alls i.o.f.s.) och vill ligga i framkant. För några veckor sedan kom meddelande om att Denon / Marantz skulle skickas ut gratis en separat uppgraderingslåda som hårdvarufix för att råda bot på HDMI-strul med allra högsta upplösningen för spelnördarna.

Själv kommer jag använda 16 st pK-slutna för "bed layer" och höjdhögtalarna tillsammans med ett par grunda enkla Canton-högtalare som fanns i en garderob. Hade gärna haft ytterligare 1 par pK-slutna. Någon som har ett par till övers?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-10 13:29

Då jag fått tag på en flock mupps v. B (a1-kloner) så blev det till att kika lite på placering....

Denna bilden tycker jag är bra:
Bild

En fråga.... är det 30 grader relativt örat.... eller betyder det 30 graders separation från det nedre lagret? Har man bottenlagret placerat enl auro-instruktion är det samma sak.... men har man Ino-monterat surroundlager så är det inte samma.

Lite granskning av det gör 30 grader ovan högtalarna man har en omöjlighet om man inte bor i ett torn, typ.

Trodde det skulle gå att sätta i någon hästskoform likt Ino, men efter att ha kört siffrorna med målsättning att hamna 20-40 grader i så många av stolarna som möjligt, så får högtalarna hamna så långt upp mot taket det går, med mer takhöjd skulle de upp lite till!

Jag själv får lite obehagskänslor över att montera dem med elementet pekande uppåt, men det kanske vore det bästa trots allt?
Bild

Det verkar som jag inte behöver bry mig och baksurround - de är inte med i de flesta Auro-formaten och de skulle få lite väl kraftig vinkel mot de två bakstolarna ändå... Så två blir över. ( Har dock inget till center-high, så det går att finna jobb till en (eller båda) där - men där hade det nog behövts något mer kompetent egentligen. Dock ingen brådska alls, jag har ju ingen receiver för formatet inom någon nära framtid oavsett... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Adhoc » 2021-08-10 18:18

Med elementet underst och ett 90 graders vinkeljärn som du fäster i den fasade delen och en bit in på taket kanske du får en hyfsad vinkel snett nedåt mot lyssningplats? Visserligen rekommenderar Auro i 1:a hand högt-på-väggenplacering men det finns även en rekommendation när takhöjden är låg att fästa högtalaren i taket och flytta den närmare lyssningsposition för att närma sig idealet 30 grader upp från öronhöjd. Max. lämplig flyttning närmare: Inte närmare än 90% av vad det är mellan öra-högtalaren under i 5.1 / 7.1-planet. Då A1:orna är grundare än A2-orna börjar i så fall avstånden öra-respektive högtalare också närma sig varandra med en nedvinklad takplacering. Om inte ett enkelt vinkeljärn funkar bra kanske ett VESA-fäste liknande det jag använt är lämpligare: viewtopic.php?p=2159875#p2159875

Bilden visar hur pK-högtalarna placerats (gröna ringarna) och dom vinklar som blev horisontellt och vertikalt mot MLP. Har även dragit ytterligare kablage för eventuell placering ovanför wide + och längst bak i rummet bakom soffan, både uppe och nere. Dom kommer väl troligen inte användas men när man ändå höll på så …

Väntar f.n. på att Peter S ska komma tillbaks angående hans tillgång på gamla VIfa-diskanter (DX25GT05-04), behöver 3 st för att ersätta 1 CH och 1 VOG av annat stuk med 3 st nya pK.
Bilagor
Room sketch scale 1 to 20 700x400x220 cm internal.PNG
Room sketch scale 1 to 20 700x400x220 cm internal.PNG (381.9 KiB) Visad 1989 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-10 18:59

Jag frågade Auro per mail om takplacering en gång i tiden och fick ett strikt nej på den frågan då, så har inte funderat över det efter det. Men visst kan jag göra ett nytt skott på det.

Nollriktningen skall visst enligt några diagram passera över huvudet... typ som det vore direkt till öron om man ställer sig upp.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Adhoc » 2021-08-10 19:19

Det jag skrev kommer ur Auros 30-sidiga pdf med installationsanvisningar och Wilfried Van Baelen nämner det även i intervjuer. pm:a mejladress om du saknar pdf:en och vill ha den. (Dom kanske uppfattade frågan som takplacerade i branta vinklar enligt Atmos, i stället för Auros flackare vinklar)

Auro-3D vid lågt i tak.PNG
Auro-3D vid lågt i tak.PNG (212.35 KiB) Visad 1974 gånger


Auro-3D vid lågt i tak stort rum.PNG
Auro-3D vid lågt i tak stort rum.PNG (226.12 KiB) Visad 1966 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 07:18

Ok, ja - det var inte riktigt så det hamnade när jag lekte fram var de skulle hamna om jag skulle sätta dem med 30 grader separation ovan sidsurrounderna.... då hamnade de (som gula) så här:
Bild

Så med utgångspunkten att det gäller från örat och med 10%-begränsningen så blir det ju lite annan placering att räkna fram...


Sen saknar jag en MLP, så det påverkar lite grand. Typiskt sitter jag höger bak för det är närmst till maskinrummet om något behöver göras... så jag föredrar att kompromissa för det generellt bästa över optimering för en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Adhoc » 2021-08-11 12:18

Har mejlat pdf :er nu. Med den mängd surroundburkar du redan har och kommer få, så borde det kunna planeras till att bli bra för mer än en enda plats. 2 st A2:or för respektive sida enligt 5.1 för 2 stolsrader och 1 st A2:a per sida för 7.1? Kanske sänka dom något, om det samtidigt funkar med att någon sittplats inte skymmer högtalare för en annan sittplats?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 13:22

Adhoc skrev:Har mejlat pdf :er nu. Med den mängd surroundburkar du redan har och kommer få, så borde det kunna planeras till att bli bra för mer än en enda plats. 2 st A2:or för respektive sida enligt 5.1 för 2 stolsrader och 1 st A2:a per sida för 7.1? Kanske sänka dom något, om det samtidigt funkar med att någon sittplats inte skymmer högtalare för en annan sittplats?


Tack, har sett att det anlänt, men inte kikat på ännu.

Det är tre per sidokanal och 1st per surround-back-kanal. (ej med på bilden - antingen inte valda för rendering eller skymda)

Vill helst inte ändra en korrekt Ino-montering - det skall ju fungera fortfarande för äldre ljudformat. Mycket jobb om det skulle göras, med lampor monterade under surroundarna och kabelkanaler osv. Risken att något som ser bra ut nu ser skit ut sen vill jag inte ta. Väggfärg vet jag inte om den lever fortfarande heller och den var halvt omöjlig att få tag på redan då.... tror inte jag skulle lyckas en gång till...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Stranne » 2021-08-11 14:40

Skönt att jag fick syn på den här tråden!
Nu kan jag med gott samvete stryka Auro från kravspecen på nästa receiver... :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Adhoc » 2021-08-11 18:40

Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-11 19:44

Sen blir det inte ett dugg "bättre" om man vill ha ett fullt Atmos-system eller för den delen DTS-X:Pro... Fast det kommer tveksamt att någonsin ramla ut i konsumentleden, det kommer nog att förbli förbehållet Trinnov:typen av konsumenter. ( Om man inte når framgång med trådlös ljudöverföring så att processorn slipper att behöva kopplas med några högtalare eller slutsteg fysiskt, dvs. Att det skulle lyckas standardiseras så brett att det inte blir märkesspecifik lösning... det kräver ett genombrott. Någon som ser det hända? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav genstruktur » 2021-08-12 13:26

Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.


Ja det låter mer rimligt. Jag själv har svårt att se att jag skulle sätta upp alla dessa burkar som verkar krävas egentligen.

Så den uppställningen fungera för Auro 3D, fungerar den även för atmos om man nu har filmer med det? Du menar att man även med denna uppställningen kan mixa upp gammel dts och Dolby tillfredsställande?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-12 15:19

genstruktur skrev:
Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.


Ja det låter mer rimligt. Jag själv har svårt att se att jag skulle sätta upp alla dessa burkar som verkar krävas egentligen.

Så den uppställningen fungera för Auro 3D, fungerar den även för atmos om man nu har filmer med det? Du menar att man även med denna uppställningen kan mixa upp gammel dts och Dolby tillfredsställande?


Det andra lagret i Auro3D har ingen som helst funktion i Atmos - däremot finns det en möjlighet att de kan användas i DTS-X eller i dess Pro-utförande.

Om man som Auro nämner för "större salonger" sätter fyra högtalare istället för en som Voice of God, så bör dessa få en placering som skulle fungera för ett par av Atmos-positionerna. Möjligen även höjdhögtalarana ovanför L/R skulle kunna matcha en Atmos-placering.

Det finns folk som jobbat ganska hårt med detta och skrivit halva avhandligar om det.

Jag tror INTE att receivern fixar att växla kanaler mellan fyra Atmos- till en Auro-kanal av sig själv, så jag misstänker att jag kommer att behöva lösa det med externt fyrakanalsslutsteg och manuell fysisk omkoppling

Den största receivern från Denon/processorn från Marantz har 15 utgångar för 13 kanaler - för att kunna ha kablage till olika högtalare förkopplade. Det är så långt man kommer i normalkonsumentled. Därefter återstår Trinnov/Datasat och så....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav genstruktur » 2021-08-12 16:24

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.


Ja det låter mer rimligt. Jag själv har svårt att se att jag skulle sätta upp alla dessa burkar som verkar krävas egentligen.

Så den uppställningen fungera för Auro 3D, fungerar den även för atmos om man nu har filmer med det? Du menar att man även med denna uppställningen kan mixa upp gammel dts och Dolby tillfredsställande?


Det andra lagret i Auro3D har ingen som helst funktion i Atmos - däremot finns det en möjlighet att de kan användas i DTS-X eller i dess Pro-utförande.

Om man som Auro nämner för "större salonger" sätter fyra högtalare istället för en som Voice of God, så bör dessa få en placering som skulle fungera för ett par av Atmos-positionerna. Möjligen även höjdhögtalarana ovanför L/R skulle kunna matcha en Atmos-placering.

Det finns folk som jobbat ganska hårt med detta och skrivit halva avhandligar om det.

Jag tror INTE att receivern fixar att växla kanaler mellan fyra Atmos- till en Auro-kanal av sig själv, så jag misstänker att jag kommer att behöva lösa det med externt fyrakanalsslutsteg och manuell fysisk omkoppling

Den största receivern från Denon/processorn från Marantz har 15 utgångar för 13 kanaler - för att kunna ha kablage till olika högtalare förkopplade. Det är så långt man kommer i normalkonsumentled. Därefter återstår Trinnov/Datasat och så....


Hmmm. Låter knöligt. Kanske lika bra att hoppa över den här generationen av nya format helt börjar det kännas som. Det har väl kommit nåt nytt när jag är där i bygget ändå. Det byts ju video och ljudformat som kalsonger :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2021-08-12 16:51

Det lär inte bli mindre komplicerat innan man kan köra med fri placering där högtalarna berättar var de finns och får trådlös överföring, gissar jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Auro3D-tråden

Inläggav Nattlorden » 2021-08-28 18:58

Not till alla - denna tråden är flyttad från Ino-delen och omdöpt till generell Auro3D-tråd (med trådskaparens godkännande). Håll till godo! // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 20 gäster