HA AMP22

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HA AMP22

Inläggav Nattlorden » 2017-09-25 13:30

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.

Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.

Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.


Om du får välja på en 200299:- cdspelare och att ta Claes Ohlson-varianten anno 2017 och få 200000:- på presentkort till högtalarköp; vilket skulle du välja?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 15:11

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.

Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.

Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.


Om du får välja på en 200299:- cdspelare och att ta Claes Ohlson-varianten anno 2017 och få 200000:- på presentkort till högtalarköp; vilket skulle du välja?

Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för. Men att betala 299:- för en CD-spelare och få ett presentkort på 200.000 är ju en bra deal, då har man ju råd med både ett par bra högtalare och en bra cd-spelare :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: HA AMP22

Inläggav Tarzan » 2017-09-25 15:15

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.

Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.


Om du får välja på en 200299:- cdspelare och att ta Claes Ohlson-varianten anno 2017 och få 200000:- på presentkort till högtalarköp; vilket skulle du välja?

Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för. Men att betala 299:- för en CD-spelare och få ett presentkort på 200.000 är ju en bra deal, då har man ju råd med både ett par bra högtalare och en bra cd-spelare :-)

/ B

neeeej såå fick du ju inte göra :( :( då tar jag tillbaks presentkortet

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Conan » 2017-09-25 16:37

Bill50x skrev:Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för.


Eehhh... var priset en bra värdemätare eller inte?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HA AMP22

Inläggav paa » 2017-09-25 17:20

Bill50x skrev:...
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. ...
/ B

Jag har sett åsikter både här och annorstädes som varierar från att alla slutsteg låter lika, ända till att endast en handfull har klarat F/E-lyssning utan detektion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 17:35

paa skrev:
Bill50x skrev:...
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. ...

Jag har sett åsikter både här och annorstädes som varierar från att alla slutsteg låter lika, ända till att endast en handfull har klarat F/E-lyssning utan detektion.

Precis det jag menar, alla åsikter finns.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HA AMP22

Inläggav IngOehman » 2017-09-25 17:52

Fast det lät som om du menade att slutsteg inte var statistiskt mera undervärderade. Min uppfattning är att de flesta som är erfarna nog att ha insett att rummet och högtalarna dominerar anläggninges påverkan, har en bild av att resten av anläggningen, de resterande länkarna, påverkar lika mycket/lite.

I det enskilda fallet kan det vara hur som helst, men statistiskt så skulle jag vilja påstå att slutsteg påverkar mera än resten av anläggningen tillsammans. Och det var just detta som var min poäng. Folk i gemen inser inte de speciella svårigheter det är att göra slutsteg. Väldigt många tror att man kan välja slutsteg utifrån uteffekten endast och vara garanterad välljud, på samma sätt som man kan välja interconnectkabel efter dess längd.

Missförstå mig inte - inga sanningar är så enkla, men det kan bli mer eller mindre fel att tro på dem.


paa skrev:
Bill50x skrev:...
Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. ...
/ B

Jag har sett åsikter både här och annorstädes som varierar från att alla slutsteg låter lika, ända till att endast en handfull har klarat F/E-lyssning utan detektion.

Exakt. Man måste lyfta blicken lite högre än att bara utgå ifrån att alla har samma uppfattning som man själv har, och som alla kompisar man har, har. :)

Har fått en känsla av att hifi-flummare ju liksom bara brukar umgås med andra hifi-flummare, eftersom de har en sak gemensam - ett "öppet sinne..." :roll:

Inskränkta fysiker som bara tror på det de förstår däremot, tycker flummare är intressanta på sitt sätt. Potentiellt utvecklingsbara, liksom? Eller det kanske är överoptimistiskt? Men hellre optimist som får fel än pessimist som får rätt.

Jag bara skojar. På allvar dock.

Men jag delar helt PAAs åsikt - det finns många som anser att slutsteg låter ungefär likadant. Och delvis så har de ju rätt på så vis att slutsteg statistiskt är mycket mera lika varandra än högtalare och rum. Förutsatt att ett slutsteg inte klipper då förstås när ett annat inte gör det.

Men min poäng är att det är MYCKET svårare att göra ett bra slusteg än att göra ett bra försteg. Ändå misslyckas många även med det sistnämnda. :? :o

Så att hitta riktigt bra slutsteg är inte så lätt som man kan tro, och varken pris eller nyhet är en bra indikation på ljudkvalitet. NAD 208 är än idag ett slutsteg som ljudkvalitetsmässigt kan konkurrera med även de allra bästa och dyraste slutsteg som görs idag. Att det dessutom levererar enorma effekter innan det klipper gör det än mera fascinerande. Det går att göra bättre slutsteg än NAD 208, och sådana finns även. Men de är sällsynta och skillnaden är inte stor eftersom NAD 208 var typ framme.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: HA AMP22

Inläggav Rydberg » 2018-02-13 16:29

Läste på diyaudio.com att Sanken skulle sluta tillverka ett gäng transistorer, är det inte dessa som ska användas i AMP22 och som används i många andra konstruktioner?

2SA1215
2SA1216
2SA1295
2SA1493
2SA1494

2SB1570
2SB1648

2SC2921
2SC2922
2SC3264
2SC3857
2SC3858
2SD2401
2SD2561


http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... stors.html
Senast redigerad av Rydberg 2018-02-13 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 16:32

Det är många stärkare som använt Sankens MT200-trissor (de med två skruvhål) som nu går ur tiden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HA AMP22

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 16:37

Conan skrev:
Bill50x skrev:Priset är ingen bra värdemätare även om man ofta får vad man betalar för.


Eehhh... var priset en bra värdemätare eller inte?

Bra fråga! Även jag tycker det ser ut som om Bill vill helgardera. Precis som här:

Bill50x skrev:Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med.

Eh... de som har åsikten håller ju per definition med om den. Så har du hört den eller har du inte hört den?

Jag har hört alla tänkbara åsikter i frågan.

Men samtidigt som det är MIN uppfattning att betydelsen av högtalare och rum väldigt ofta undervärderas, framförallt av folk som har begränsad egen erfarenhet och/eller saknar skolning i vetenskapligt tänkande (vilket ofta leder till att de slutsatser som dras från erfarenheter blir irrationella) - men trots det så ser jag hur lätt saker blir svartvita, och de som insett hur stor betydelse högtalare och rum har, undervärderar ofta svårigheten med att konstruera riktigt bra (speciellt stora) slutsteg. Svårigheten ökar när det skall kunna leverera stort spänningssving, och i viss mån även med kraven på strömförmåga. Men att öka strömförmågan (per volt) är dels övervärderat och dels är det faktiskt inte så ingenjörsmässigt svårt. Det handlar mera om att betala. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HA AMP22

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 17:50

Morello skrev:Det är många stärkare som använt Sankens MT200-trissor (de med två skruvhål) som nu går ur tiden.


Eftersom folk verkar så begeistrade över dem - varför slutar de med dem då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 18:11

IngOehman skrev:Men påfallande många högtalare låter bättre med lite mjukare drivning, alltså även oavsett rum. Även detta kan jag att skriva lite mera om orsakerna till, om det finns intresse.

Vad exakt innebär "mjukare drivning"? Det uttrycket använts ganska ofta i inläggen ovan men jag har inte riktigt förstått vad det innebär. Vad innebär det tekniskt och ljudmässigt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 18:13

Mjukare betyder här högre impedans.

Styvare betyder lägre impedans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 18:14

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Det är många stärkare som använt Sankens MT200-trissor (de med två skruvhål) som nu går ur tiden.


Eftersom folk verkar så begeistrade över dem - varför slutar de med dem då?


Jag ätr tveksam till att "folk" i allmänhet varit begeistrade. :mrgreen:
Jag har ingen aning. Det är en bra trissa, men det finns mer än styv konkurrens från bla ON semi.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 18:20

Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.

Styvare betyder lägre impedans.

Och vad betyder det ljudmässigt?

Jag menar, en byrå 78 cm bred rymmer mer än en 60 cm bred, allt annat lika. Men om den 60 cm breda istället är 20 cm högre än den 78 cm breda så kanske det jämnar ut sig - beroende på vad man förvarar i den.

Så vad innebär mjukare och styvare ljudmässigt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HA AMP22

Inläggav distad » 2018-02-13 18:24

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.

Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.

Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.

/ B

+1 Är ju inte allt för länge sedan som ALLT dyrare än Nad208 och Rotel 1090 var pengarna i sjön enligt massan här. Numera så börjar till och med dyra försteg dyka upp i Ino riggarna. Och det köps dyra Daca:ar även om jag sett att någon knappt hört någon skillnad ifrån halvdyrt till dyrt. Så nu är det bara CD-spelare/transporter kvar som också ska få kosta, sedan så ser anläggningarna nästan ut som på Euphonia Audioforum förutom att bara några få märken accepteras. Stora kontraster sista 10-åren är det hur man än vrider på det.
Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: HA AMP22

Inläggav PerStromgren » 2018-02-13 18:29

Bill50x skrev:
Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.

Styvare betyder lägre impedans.

Och vad betyder det ljudmässigt?

Jag menar, en byrå 78 cm bred rymmer mer än en 60 cm bred, allt annat lika. Men om den 60 cm breda istället är 20 cm högre än den 78 cm breda så kanske det jämnar ut sig - beroende på vad man förvarar i den.

Så vad innebär mjukare och styvare ljudmässigt?



Att tonkurvan inte påverkas så mycket av högtalarens impedanskurva med lägre utimpedans ("styvare" drivning). Det är oftast bättre, men i några fall kan ju en krokig tonkurva ge ett trevligt resultat, ungefär som att vrida på tonkontrollerna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 18:34

FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HA AMP22

Inläggav distad » 2018-02-13 19:00

Bill50x skrev:
FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!

/ B

Det är så illa, svårt att inte le lite när man tänker på all skit Transparent audio fått genom åren här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HA AMP22

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 19:26

FBK skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Utveckling kan ta tid, och slutsteg är på många sätt undervärderade av gemene man. En stor operationsförstärkare bara, tänker många.

Jag har hört den åsikten många gånger men mött väldigt få personer som håller med. Tvärtom är det ofta diskussioner om vilket slutsteg man ska ha - och då inte bara för att möta effekt-/andra behov från anslutna högtalare.

Slutsteg är inte mer undervärderade av "gemene man" än andra komponenter i kedjan. Möjligen CD-spelare som ju av sk experter anses låta likadant oavsett konstruktion eller prisklass och därför "gemene man" tror på det hela och köper en 299:- spelare på Claes Ohlson.... Samma gäller i viss mån försteg.

/ B

+1 Är ju inte allt för länge sedan som ALLT dyrare än Nad208 och Rotel 1090 var pengarna i sjön enligt massan här. Numera så börjar till och med dyra försteg dyka upp i Ino riggarna. Och det köps dyra Daca:ar även om jag sett att någon knappt hört någon skillnad ifrån halvdyrt till dyrt. Så nu är det bara CD-spelare/transporter kvar som också ska få kosta, sedan så ser anläggningarna nästan ut som på Euphonia Audioforum förutom att bara några få märken accepteras. Stora kontraster sista 10-åren är det hur man än vrider på det.
Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Din historiebeskrivning är helknasig. Det du beskriver har aldrig hänt.

NAD 208 är fortfarande så bra som den alltid varit, detsamma gäller Rotel 1090. Det har alltid funnits både Ino-anläggningar (vad du nu menar med det, jag gör inte kompletta anläggningar) och andra goda anläggningar med mycket dyrare förstärkare än de två nämnda. Det bästa slutsteg jag någonsin stött på är det kanadensiska Bryston 14bSST. Det kostar som en mindre bil. Känner många som använder det, trots att de är kunniga och vet att högtalare och rum betyder mycket mera för slutresultatet.

Du ser världen så himla svartvitt!

Liksom vill ha det till att det är så, och klaga på det. Men så har den aldrig sett ut. Så varför vill du banka in att den är det? Det finns hur många åsikter som helst och alla har lika rätt. Det finns också fakta, och sådan är som den är, inte som folk tror om den.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: HA AMP22

Inläggav jonasp » 2018-02-13 20:19

Bill50x skrev:
FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!

/ B

Ren historieförfalskning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 21:01

Bill50x skrev:
Morello skrev:Mjukare betyder här högre impedans.

Styvare betyder lägre impedans.

Och vad betyder det ljudmässigt?

Jag menar, en byrå 78 cm bred rymmer mer än en 60 cm bred, allt annat lika. Men om den 60 cm breda istället är 20 cm högre än den 78 cm breda så kanske det jämnar ut sig - beroende på vad man förvarar i den.

Så vad innebär mjukare och styvare ljudmässigt?

/ B


Det beros på. I fallet med högtalare medför mjukare drivning att högtalarens impedans börjar avbildas i frekvensgången. Om du exempelvis kombinerar mjuk drivning med en högtalare som har hög (relativt andra register) impedans i diskantregistret, så medför det en ljus klang.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 21:06

Bill50x skrev:
FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!

/ B


Den kabel du pratar om var väl en EKK försedd med en box innehållande RC_terminering (av väldigt märklig dimensionering nota bene) - eller minns jag fel?

För övrigt har EKK markandsförts med argument som tangerar till ormoljans dito.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: HA AMP22

Inläggav Rydberg » 2018-02-13 21:08

Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?! :? Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!! :evil:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-13 21:11

Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?! :? Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!! :evil:


:mrgreen: En liten kabeldebatt har väl aldrig skadat? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HA AMP22

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 23:43

Morello skrev:
Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?! :? Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!! :evil:


:mrgreen: En liten kabeldebatt har väl aldrig skadat? :mrgreen:

Jodå. Och jag ber om ursäkt att jag kontaminerade tråden med sådant... :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: HA AMP22

Inläggav Svante » 2018-02-14 00:37

Bill50x skrev:
FBK skrev:Ps. glömde kablarna, där verkar det vara hårt motstånd mot annat än de billigaste eller lakrits sladd.

Nejdå. Det handlar bara om vem som gjort kablarna. I LTS skrevs det mycket om att allt annat än EKK var lögn och bedrägeri, men sedan dök det upp byggtips på flätade saker med en box med lite komponenter i. Det gäller att det kommer från rätt håll!

/ B

Man kanske ska påminna om att LTS inte är EN person. Och att det knappast är någon som har skrivit att allt utom EKK är bedrägeri.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: HA AMP22

Inläggav Vinylcalle » 2018-02-14 01:59

Rydberg skrev:Hur var det med trissorna i AMP22 egentligen?! :? Kabeltugg kan vi väl skona tråden från!! :evil:


Funderar på att köpa mig några stycken i reserv. Har några slutsteg med 40 stycken i.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HA AMP22

Inläggav Morello » 2018-02-14 10:46

För sent, men du kan köpa dyrt av mig när du behöver. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: HA AMP22

Inläggav jonasp » 2018-02-14 11:19

För mig som inte hängt med i svängarna under ett par års tid, är det trissor som slutat tillverkas som gör att AMP27 inte längre finns eller är det någon annan anledning?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster