Varför byggs det olika högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Varför byggs det olika högtalare?

Inläggav mx » 2014-11-30 14:03

Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.

Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Varför byggs det olika högtalare?

Inläggav paa » 2014-11-30 14:04

Var finns popcorn-smajlin?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:05

paa skrev:Var finns popcorn-smajlin?

Ja, varför?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-11-30 14:05

Alla högtalare är färgade.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:08

Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.

Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.

Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:10

För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Vad som är "bäst" är långt från entydigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:12

mx skrev:

Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.

Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.

Förmodligen för att de fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen. Det finns ingen högtalare idag som ger en 100 %:ig återgivning av verkligheten. Frågan är om vi ens vill ha en sådan. När jag lyssnar på rock är det sällan som jag vill ha 1:1 ljudvolym tex...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:13

AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.

Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?

Bara olika tycke och smak om vad som är opåverkat ljud.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:13

Bill50x skrev:
mx skrev:

Förmodligen för att de fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen. Det finns ingen högtalare idag som ger en 100 %:ig återgivning av verkligheten. Frågan är om vi ens vill ha en sådan. När jag lyssnar på rock är det sällan som jag vill ha 1:1 ljudvolym tex...

/ B

Har det funnits någon sådan högtalare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:18

mx skrev:Har det funnits någon sådan högtalare?

:mrgreen: Nä. Om man bortser från de högtalare som faktiskt används vid live-konserter. Men det är ju lite opraktiskt att vid varje fonogram man önskar spela så ska man återskapa ursprungsmiljön... Tänk er live-skivan från Woodstock -69 :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2014-11-30 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-30 14:19

När det gäller PA-ljud borde ju möjligheten iaf teoretiskt finnas att skala ner samma utrustning så den får plats i ett lyssningsrum?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:19

Ah, Woodstock -69. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:21

mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?

Korrekt. En högtalare med 0% dist(inkl linjär) existerar inte. Dessutom så uppfattas inte en mätbart helt icke-påverkande högtalare av vår hörsel som neutral så då måste man medvetet få högtalaren att påverka ljudet för att den skall upplevas som icke-påverkande. Hur man skall göra detta är absolut inget som är odiskutabelt. Utöver detta så är olika högtalare designade för att placeras olika i olika typer av rum. De bygger på olika konstruktionsprinciper med mera.

Sedan så vill inte alla ha opåverkat ljud heller. De måste ju få lov att njuta av musik också.

Så att högtalare låter så olika är inte alls konstigt. Enda som är "skumt" enligt mig är att högtalare från samma tillverkare i samma serie kan låta så olika, men ändå så finns det en beskrivning över hur denna serie av högtalare "låter".
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-11-30 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:21

mx skrev:Ah, Woodstock -69. :)

Ja, vi borde ha varit där. Jag var det inte och det var lixom inte samma sak med Midnight Sun Festival i Mantorp året efter...

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:23

AndreasArvidsson skrev:
mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?

Korrekt. En högtalare med 0% dist(inkl linjär) existerar inte. Dessutom så uppfattas inte en mätbart helt icke-påverkande högtalare av vår hörsel som neutral så då måste man medvetet få högtalaren att påverka ljudet för att den skall upplevas som icke-påverkande. Hur man skall göra detta är absolut inget som är odiskutabelt. Utöver detta så är olika högtalare designade för att placeras olika i olika typer av rum. De bygger på olika konstruktionsprinciper med mera.

Sedan så vill inte alla ha opåverkat ljud heller. De måste ju få lov att njuta av musik också.

Så att högtalare låter så olika är inte alls konstigt. Enda som är "skumt" enligt mig är att högtalare från samma tillverkare i samma serie kan låta så olika, men ändå så finns det en beskrivning över hur denna serie av högtalare "låter".

Ja, det är jättekonstigt. Nästan alla stora tillverkare gör så. Deras olika högtalare och serier låter väldigt olika.

Väldigt underligt. Tror ni att det är olika konstruktörer fast det är samma serie?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:23

Bill50x skrev:
mx skrev:Ah, Woodstock -69. :)

Ja, vi borde ha varit där. Jag var det inte och det var lixom inte samma sak med Midnight Sun Festival i Mantorp året efter...

/ B

+1
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-30 14:39

mx skrev:
AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.

Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?

Det beror väl på att köparna inte är tillräckligt tränade, i alla fall enligt Dr Sean Olive på Harman International:

http://harmanhowtolisten.blogspot.se/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-30 14:48

Även om alla tillverkare hade samma ideal, så vore det nog fortfarande en marknad för olika implementationer då alla rum är olika och således borde det finnas behov av lätt olika beteenden för att uppnå samma slutresultat.

Problemet vi lider av är att det är så svårt att få reda på vad som passar vad...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 15:01

Nattlorden skrev:Även om alla tillverkare hade samma ideal, så vore det nog fortfarande en marknad för olika implementationer då alla rum är olika och således borde det finnas behov av lätt olika beteenden för att uppnå samma slutresultat.

Problemet vi lider av är att det är så svårt att få reda på vad som passar vad...

Så om alla rum anpassas efter den högtalare som spelar i rummet, så kommer alla "ljud" att låta likadant oavsett högtalare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 15:02

Dels är det ljudande resultatet beroende på högtalarens samverkan med rummet, som ju kan variera högst påtagligt mellan olika kombinationer av rum och högtalare; dels ställs det andra krav än ljudmässiga på högtalare (storlek, utseende, möblerbarhet) och dels råder vitt skilda ljudideal. Inte minst är ju högtalare till för att dra in pengar till tillverkaren.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-12-01 02:42

Det stämmer rätt dåligt med vad Sean Olive och Harman fått fram med deras blindtester av högtalare. Då var folk mycket mer lika i sina preferenser.
Så högtalare är inte olika andra prylar, de påverkar den som lyssnar medvetet/omedvetet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-01 09:24

svaret på frågan är pengar, pengar, pengar. Såhär ser det ut i alla affärsområden, man måste ständigt uppfinna hjulet på nytt så man kan lura människor att inte vara nöjda med det dom har så dom köper nytt. Och det funkar ju uppenbarligen, eller varför slänger man sin Iphone 4 för att köpa en nästan identisk Iphone 5 för att den går att få i guldfärg?
Många saker skulle se väldigt annorlunda ut om de var byggda för sin funktions skull snarare än marknadstrams.

Ett bra exempel är Ino-audio. Om branschen var intresserad av funktion skulle alla företag se ut på ungefär liknande sätt. En liten, en mellan och en stor modell. Alla med samma ljud och kvalité men med olika effekttålighet och frekvensomfång.

Det ser likadant ut om man tittar på Magico, Vivid Audio, Meridian och andra liknande seriösa aktörer som bygger för funktion i första hand. Med det är klart ingen har väl haft samma modeller så länge som IÖ.

Nej att kasta ut barnet med badvattnet är väldigt bra för omsättningen så det är vad man gör och så länge vi kunder går med på att kejsaren har kläder trots att han är naken så kommer det fortsätta..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-01 09:45

Det är väl mer underligt att det finns många modeller av t.ex. försteg? Det är ju fullt möjligt att bygga ett försteg som bara gör det eden ska, dvs välja ingång, kontrollera nivå och ev tonkurva, ändå finns det en uppsjö av sådana som bara har dessa basala funktioner.

Högtalare låter väldigt olika på ett sätt som elektronik sällan gör. Där har vi inte kommit fram till den ideala högatalren för alla än.

Med det sagt: kanske vill vi inte ha ideala grejor?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-01 10:12

Kraniet skrev:Nej att kasta ut barnet med badvattnet är väldigt bra för omsättningen så det är vad man gör och så länge vi kunder går med på att kejsaren har kläder trots att han är naken så kommer det fortsätta..

Vi vill väl ha lite omväxling? Och vi har olika preferenser, såväl ljudmässigt som i övrigt. Vissa kanske är nöjda med Ino-ljudet, andra vill ha snygga högtalare också. Eller billigare. Eller dyrare. Eller något som låter ännu bättre.

Det räcker väl med en sorts tandkräm också? Jag kör Golf Plus, den bilen uppfyller de allra flesta krav man kan ha på en bil. Varför finns det andra bilmodeller? Varför finns det 40 sorters jeans när det räcker med en? Varför behövs det hundratals varianter med rödvin på Bolaget, det räcker väl med det billigaste?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-01 10:19

För att vi ska ha något att diskutera. Det är väl samma sak med de flesta produkter. En V70 skulle duga åt alla o ändå springer folk o köper tvåsitsiga sportbilar utan bagageutrymme... vojne! Min far begrep aldrig varför jag gjorde så (han trodde att skyltarna på motorvägen visar högsta tillåtna fart). Och så här i efterhand hade han förstås helt rätt i att jag borde satsat pengarna på (H&M) aktier istället *s*
Sitter nöjd :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-01 10:49

En av anledningarna till att det finns så många tillverkare av högtalare, försteg, slutsteg, kablar och skivspelare är därför att området hi-fi inte på allvar tas som en vetenskap, kanske därför att vi spelar musik med dessa apparater. Då musik, och skapandet av musik är konstnärligt och inte fyrkantigt vetenskapligt.

Om musik skapats med passion och glädje kan det blir bra, men om det skapats med passion, glädje och kunskap blir det bättre. Detsamma gäller för apparaterna vi använder för avnjutningen :).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-12-03 23:46

mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.

Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant. :?

Den här texten läste jag i en test av ett par högtalare på nätet.

Är det här då en högtalare för den sanne audiofilen? Nej. Det här är en högtalare för musikälskaren som vill få mycket musik för sina pengar. Du får således inte den tysta och svarta bakgrunden som kännetecknar high-end och du får heller inte en strikt neutral återgivning. Istället får du liv och känsla. Detta är en högtalare för de som lyssnar mycket på musik och musik från alla genrer. Högtalaren ska ha ett stort rum för att komma till sin rätt, men den kan också fylla upp även ett riktigt stort rum. Den bjuder på en stor ljudbild och spelar engagerande, med auktoritet och gör det helt enkelt roligt att lyssna till musik. Och det är en av de främsta egenskaper en högtalare kan ha!

Ps. Jag skulle nog gilla den burken då jag absolut inte ser ljud ur ett fyrkantigt vetenskapligt perspektiv
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-12-04 01:22

För egen del brukar jag helst undvika högtalare som pöbeln kallar musikaliska, de brukar inte sällan vara behäftade med så många egenheter att det gör det svårt att koncentrera sig på musiken. :(

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-04 02:14

En sak som bör* skilja mellan lyssnare är hur man rör sig; är man bekväm med att fixera sig i en liten sweetspot eller ska det låta hifi lite varstans? Den skillnaden kan ju leda till olika produkter, alla med hifi-ideal. Hur man kan tänka sig att placera högtalaren därtill. Med dessa skillnader går det knappast att utse den som är mest hifi.

En annan sak som skiljer lyssnare åt är hörselsinnets detaljer, och i samma andetag preferensen om det ska låta bra för de flesta eller en själv.

* inte det moraliska bör förstås utan detsamma som tör
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-04 03:10

1. Vi har olika rum och dessuom varierande andra krav (eventuellt från andra familjemedlemmar) som att högtalarna knappt får synas och inget annnat får förändras i ummet till skillnad från de möjligheter de har som har en egen man-cave.
2. vi har väldigt olika stor budget. Ju mindre den är och om man dessutom har snäv musiksmak desto hårdare kompromisser kan man göra för att få ut det "gôttaste" för pengarna av det man gillar bäst.
3. Tar vi i morgon...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi