Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant.

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Var finns popcorn-smajlin?
Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
mx skrev:Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.
Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.
AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Vad som är "bäst" är långt från entydigt.
Bill50x skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.
Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.
Förmodligen för att de fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen. Det finns ingen högtalare idag som ger en 100 %:ig återgivning av verkligheten. Frågan är om vi ens vill ha en sådan. När jag lyssnar på rock är det sällan som jag vill ha 1:1 ljudvolym tex...
/ B
mx skrev:Har det funnits någon sådan högtalare?
mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Bara olika tycke och smak om vad som är opåverkat ljud.
mx skrev:Ah, Woodstock -69.
AndreasArvidsson skrev:mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Korrekt. En högtalare med 0% dist(inkl linjär) existerar inte. Dessutom så uppfattas inte en mätbart helt icke-påverkande högtalare av vår hörsel som neutral så då måste man medvetet få högtalaren att påverka ljudet för att den skall upplevas som icke-påverkande. Hur man skall göra detta är absolut inget som är odiskutabelt. Utöver detta så är olika högtalare designade för att placeras olika i olika typer av rum. De bygger på olika konstruktionsprinciper med mera.
Sedan så vill inte alla ha opåverkat ljud heller. De måste ju få lov att njuta av musik också.
Så att högtalare låter så olika är inte alls konstigt. Enda som är "skumt" enligt mig är att högtalare från samma tillverkare i samma serie kan låta så olika, men ändå så finns det en beskrivning över hur denna serie av högtalare "låter".
Bill50x skrev:mx skrev:Ah, Woodstock -69.
Ja, vi borde ha varit där. Jag var det inte och det var lixom inte samma sak med Midnight Sun Festival i Mantorp året efter...
/ B
mx skrev:AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Nattlorden skrev:Även om alla tillverkare hade samma ideal, så vore det nog fortfarande en marknad för olika implementationer då alla rum är olika och således borde det finnas behov av lätt olika beteenden för att uppnå samma slutresultat.
Problemet vi lider av är att det är så svårt att få reda på vad som passar vad...
AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Kraniet skrev:Nej att kasta ut barnet med badvattnet är väldigt bra för omsättningen så det är vad man gör och så länge vi kunder går med på att kejsaren har kläder trots att han är naken så kommer det fortsätta..
mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.
Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster