Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:En GÖK som inte har GÖK i namnet
Doofus skrev:AndreasArvidsson skrev:En GÖK som inte har GÖK i namnet
Massa gök i namnet ! Latin min bäste herre, min far var fågelskådare och det har satt sina spår
AndreasArvidsson skrev:Doofus skrev:AndreasArvidsson skrev:En GÖK som inte har GÖK i namnet
Massa gök i namnet ! Latin min bäste herre, min far var fågelskådare och det har satt sina spår
Jo men iaf!. När man söker på GÖK så måste man ju hitta alla gökarna
Lycka till iaf!
bomellberg skrev:GnällGÖK såklart!

AndreasArvidsson skrev:Doofus skrev:AndreasArvidsson skrev:En GÖK som inte har GÖK i namnet
Jo men iaf!. När man söker på GÖK så måste man ju hitta alla gökarna
Lycka till iaf!
bomellberg skrev:GnällGÖK såklart!
Doofus skrev:För min egen del så tycker jag en timme i bilen mellan platser ok, men inte mer.
Så upptagningsförmågan beror väl mer på körtempot än avståndet, men det säger ungefär 10-12 mil ?
paa skrev:Varför ska det heta mittenGÖK, om det ligger i södra delen av Sverige?
Komorok skrev:Cuculus canorus pecunia pons.. vad blir det egentligen?
Gök-guld-hjärnstammen typ?
Doofus skrev:Komorok skrev:Cuculus canorus pecunia pons.. vad blir det egentligen?
Gök-guld-hjärnstammen typ?
Cuculus canorus = Gök
Pecunia = peng / mynt (egna valutor)
Pons = Bro
Jag försökte få till Öre-bro som millencolin kallade pennybridge, så fortsatte jag från engelska till latin "Pecunia pons".
Doofus skrev:Cuculus canorus = Gök
Pons = Bro
Jag försökte få till Öre-bro som millencolin kallade pennybridge, så fortsatte jag från engelska till latin "Pecunia pons".
Wikipedia skrev:Namnet Örebro är något tvetydigt och förledet Ör- kan antingen komma av ett fornnordiskt ord av isländskans eyrr med betydelsen sandbank eller aurr i betydelsen vattendrag. Hursomhelst syftar detta till stadens läge vid Svartån och dess mynning i Hjälmaren.
Almen skrev:Doofus skrev:Cuculus canorus = Gök
Pons = Bro
Jag försökte få till Öre-bro som millencolin kallade pennybridge, så fortsatte jag från engelska till latin "Pecunia pons".Wikipedia skrev:Namnet Örebro är något tvetydigt och förledet Ör- kan antingen komma av ett fornnordiskt ord av isländskans eyrr med betydelsen sandbank eller aurr i betydelsen vattendrag. Hursomhelst syftar detta till stadens läge vid Svartån och dess mynning i Hjälmaren.
Men "-bro" kommer från bro, om än möjligtvis i överförd betydelse som bebyggelse.Det närmsta jag kommer i så fall är aestuarium för flodmynning.
Doofus skrev:Jag tror det är en fråga för alla som kan tänkas vara medlemmar ! På tal om medlemmar, finns det några intressenter ? Hifikg är varmt välkommen !
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster