Hjälp med att uppdatera firmware i Denon AVR-3806

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guwt

Hjälp med att uppdatera firmware i Denon AVR-3806

Inläggav guwt » 2014-12-09 19:43

Hej kära faktiskt.se, jag är en kille på en 14 vårar som har ett problem...!

Jag lyckas inte uppgradera firmware i min 3806 (tack nadifierad / Martin_Dewens för en smidig affär!), trots att jag tycker mig ha testat det mesta nu.
Jag har läst allt jag kunnat hitta på Denons eget forum, men lyckas ändå inte...

Är det någon som faktiskt.se har lyckats uppdatera en äldre Denon AVR via seriell kabel som skulle kunna hjälpa till tro?
Bor du i närheten av Stockholm kommer jag _gärna_ förbi med förstärkare + kaka/öl/tacksamhet eller vad annat som kan behaga!

För den intresserade har jag testat följander:
- olika kablar (USB till seriell, därefter en en "rak" seriell kabel enligt instruktionerna, därefter nollmodemskabel med gender changer i ena änden, därefter testat att löda ihop en egen rak kabel...)
- windows 7 och XP
- har kontrollerat portinställningarna för porten, först enligt instruktionerna och därefter testat andra hastigheter osv.

Som längst har jag lyckats få "ok" på kommunikationstestet, men uppdateringen ger felmeddelande direkt ändå tyvärr.
Mina misstankar går mot att det är något problem med själva kabeln trots allt...

Användarvisningsbild
nikstra

Re: Hjälp med att uppdatera firmware i Denon AVR-3806

Inläggav nikstra » 2014-12-09 20:04

Det var länge sedan jag gjorde det på min 2309:a men då skulle man trycka på två knappar samtidigt för att sätta den i uppdateringsläge. Jag gissar att allt var rätt när du fick "OK" men att den då var i fjärrstyrningsläge. Jag kommer ihåg att det var någon skillnad på knapparna mellan europeiska och amerikanska modellerna så att man fick räkna ut vilka knappar som motsvarade de som stod i instruktionerna. Jag vet inte om det är lika på din 3806:a...

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2014-12-09 21:48

nikstra skrev:Det var länge sedan jag gjorde det på min 2309:a men då skulle man trycka på två knappar samtidigt för att sätta den i uppdateringsläge. Jag gissar att allt var rätt när du fick "OK" men att den då var i fjärrstyrningsläge. Jag kommer ihåg att det var någon skillnad på knapparna mellan europeiska och amerikanska modellerna så att man fick räkna ut vilka knappar som motsvarade de som stod i instruktionerna. Jag vet inte om det är lika på din 3806:a...

I instruktionerna står det att den ska vara påslagen, men inte något mer än så. Dvs, den cirkeln runt power-knappen ska lysa med ett fast grönt sken.
Har tyvärr, trots att jag letat via google efter ditt svar ovan inte kunnat hitta att något annat läge behövs.

edit: för att få fram vilket firmware man redan har installerat ska man dock göra knapptryckningar lite som du beskriver ovan.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2014-12-09 23:53

OK, det var som sagt längesedan och på en annan modell så det skiljer säkert. Säger felmeddelandet något eller står det bara "Update failed"?

Jag skulle testa med att göra en reset på microprocessorn (brukar stå i manualen hur man gör) och sedan köra uppdateringen igen. USB till serie-adaptrar brukar kunna ställa till med problem. Testa med flera olika adaptrar eller fixa en gammal dator med "riktig" serieport.

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2014-12-11 13:16

nikstra skrev:OK, det var som sagt längesedan och på en annan modell så det skiljer säkert. Säger felmeddelandet något eller står det bara "Update failed"?

Jag skulle testa med att göra en reset på microprocessorn (brukar stå i manualen hur man gör) och sedan köra uppdateringen igen. USB till serie-adaptrar brukar kunna ställa till med problem. Testa med flera olika adaptrar eller fixa en gammal dator med "riktig" serieport.

Det blir "communication error" och så avbryts processen där, även när kommunikationstestet gett "ok".
Det första som ska ske annats är att förstärkaren stänger av sig själv, men jag har aldrig kommit så långt.

Har testat an reset av microprocessorn (tack, det hade jag inte tänkt på innan!) och även att köra uppdateringen i felsäkert läge (på själva stärkaren), tyvärr utan resultat.

Jag har även testat lite olika, fixat en laptop med winXP och "riktig" serieport samt ett par olika kablar...tyvärr utan att lyckas.
Faktum är att på winXP-datorn har jag inte ens lyckats få kommunikationstestet att ge ett ok. :cry:
Jag har även kontrollerat att serieporten är påslagen i BIOS, att det inte är några konflikter med IRQ samt testat med och utan FIFO-buffert.

Jag är ändå hyfsat tekniskt bevandrad tycker jag och de flesta verkar ju lösa denna uppdatering utan några som helst problem. Frustrationen är stor :(

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2014-12-11 16:55

Vad tråkigt, det verkar som du har testat det mesta. Nu greppar jag efter halmstrån, men det kan inte vara så att någon kabel ligger nära någon störkälla eller att det blir någon jordloop mellan dator och AVR? Det har ju hänt att det brummar när man kopplar en dator till Hi-Fi:n så de kanske kan vara värt att koppla in högtalare och lyssna om det brummar.

Jag hittade några inlägg på AVSforum om att minska FIFO-buffertarna på serieporten; denon-3806-owners-thread-68.html#post10158244 och inlägget efter.

Du kan ju testa om det går att ge kommandon via serieporten. Hittade en guide hur man sätter upp PuTTY på serieporten och en pdf med kommandon ;)
PuTTY som serie-konsol
denon-rec-avr3806.zip

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-12-12 14:09

Jag har uppgraderat min Denon AVR-2310 tror jag den hette, med seriell kabel och Denons mjukvara. Det gick bra efter en del meckande, fixa till rätt kabel och så. Denon hade då en speciell manual till min apparat. Se till att du får den. Sedan fanns det även bra info om detta på denons USA-webbsida samt något amerikanskt forum, kanske det var AVS-forum. Läs på lite så att du hittar den exakta instruktionen och så kan du skicka ett PM till mig så kan vi se om jag kan starta upp maskinen igen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2014-12-25 21:53

Vill bara tacka Johan_Lindroos för utmärkt service, med Johans kabel och XP-dator gick det snabbt och smärtfritt minst sagt.

Johan bjöd dessutom på lite film och musik i ljudrummet, habegäret har fortfarande inte lagt sig... 8O

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-25 22:12

Kul att det löste sig :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Generellt om hifi