Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Man kan också undra om frågeställningen bara är en som en audiofil som söker "oändlig" upplösning söker. Att kunna placera alla instrument i ljudbilden blir enklare med färre instrument?
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Man kan också undra om frågeställningen bara är en som en audiofil som söker "oändlig" upplösning söker. Att kunna placera alla instrument i ljudbilden blir enklare med färre instrument?
Ja, jag har ju nördat in på upplösning ganska rejält. Kanske att mitt upplösningstillstånd... f'låt, upplösningsfokus har att göra med att jag till stor del har nördat in på symfonier och liknande med massvis av instrument.
Nu är det i och för sig inte bara upplösningen utan inte minst klangligheten som ofta blir lite si och så på symfoniorkester-inspelningar. Stråksektioner som får lite väl ljus klang exempelvis.
Almen skrev:Typ den här tråden, för ett och ett halvt år sedan? Den lade du inte heller i Musik-delen.
Kammarorkester istället för symfonidito, ett välljudsval?
Strmbrg skrev:Almen skrev:Typ den här tråden, för ett och ett halvt år sedan? Den lade du inte heller i Musik-delen.
Kammarorkester istället för symfonidito, ett välljudsval?
Hm, du minns bättre vad jag har skrivit än vad jag själv minns.
Strmbrg skrev:Kanske inte bara BÄTTRE, utan till och med BRA?
RogerGustavsson skrev:En annan sak är att en stor symfoniorkester kanske inte blir sådär "intim" av sig och det är möjligen det många inspelningar vill göra den? Vid demonstrationer av ljudanläggningar tror jag många lägger ljudnivån väl högt. I en konsertsal är det ofta väldigt tyst och inget behöver överröstas som ofta är fallet vid t.ex. mässor eller lyssnarkvällar hos någon.
Nattlorden skrev:jag har hört notbladsvändning även från stråksektionen vid enstaka tillfällen, så visst händer det ibland även irl.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:En annan sak är att en stor symfoniorkester kanske inte blir sådär "intim" av sig och det är möjligen det många inspelningar vill göra den? Vid demonstrationer av ljudanläggningar tror jag många lägger ljudnivån väl högt. I en konsertsal är det ofta väldigt tyst och inget behöver överröstas som ofta är fallet vid t.ex. mässor eller lyssnarkvällar hos någon.
På en RR-inspelning av Stravinskys Våroffer hör man när dirigenten byter notblad. Tveksamt om man uppfattar det ens från en så "intim" plats som första raden i en konsertlokal.
Objektivisten skrev:Det är väl inte så konstigt, ju färre instrument desto lättare har din hjärna att sortera.
Panelguy skrev:Objektivisten skrev:Det är väl inte så konstigt, ju färre instrument desto lättare har din hjärna att sortera.
Du menar att kammarorkestern är den klassiska musikens "mässjazz"
Objektivisten skrev:Det är väl inte så konstigt, ju färre instrument desto lättare har din hjärna att sortera.
Bagaget skrev:Det är inte så enkelt att kammaren lättare korrelerar med ett lyssningsrum än en konsertsal?
Xenod skrev:Lyssnar ni med tänt eller släckt ljus? Släcker man ner såpass att man har ett "svart hål" framför sig som musiken kommer ur så tycker jag man kan lura sina sinnen att även stora orkestrar/körer ryms där.
Xenod skrev:Lyssnar ni med tänt eller släckt ljus? Släcker man ner såpass att man har ett "svart hål" framför sig som musiken kommer ur så tycker jag man kan lura sina sinnen att även stora orkestrar/körer ryms där.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster