Lite brainstorm nedan kring injustering någon vecka efter att jag köpt en subwoofer XTZ 99W 10.16. Tips och tankar är jättevälkomna!
Har läst på några ställen att man ska justera fasen så att ljudnivån blir starkast i det överlappande området. Det låter ju logiskt och hyfsat enkelt, idén är de inte ska fasa ut varandra.
Jag har provat med min XTZ Room Analyzer; den sänder ut rosa brus, och så pillar jag med inställningarna på subben, och ser hur frekvenssvaret förändras live på datorskärmen. Men då upptäcker jag att viss fasinställning ger starkare peak vid 50 Hz, och nivån runt om t o m sjunker. Och annan fasinställning ger mindre peak vid 50 Hz, och samtidigt lite mindre svackor runt om. Det är alltså inte entydigt vilken fasinställning som ger starkast nivå. Vilken inställning bör jag välja? Är det lämpligt att välja den fasinställning som ger jämnast frekvenssvar? Jag tänker mig att utfasning av 50 Hz skulle kunna vara bra då det verkar finnas en rumsförstärkning där.
Huvudhögtalarna är ofiltrerade. Har provat med olika lågpassinställningar för subben, 40-250 Hz, fenomenet ovan visar sig mer eller mindre vid alla.
Det är kanske så att subben och huvudhögtalarna har väldigt olika fasvridning i överlappningen? Det kanske är bättre om huvudhögtalarna är slutna, det kanske typiskt ger mindre fasvridning i avrullningen, eller?
Subbens lågpass är 12 dB/oktav enligt tillverkarens (XTZ) diagram, vilket ytterligare talar för matchning mot slutna huvudhögtalare? Jag ska mäta upp vad lågpasset är i praktiken i mitt rum.
Ett nackdel i Room Analyzern är att den endast har fullrange i live-view, vilket gör att upplösningen i basregistret blir rätt grov. När man sedan kör mätningar med precision (snabba svep) så blir resultatet inte sällan väldigt annorlunda.
En annan vansklig sak är att jag har rätt hög bakgrundsnivå i basen, d v s utan testsignal. Misstänker värmesystemet, ska prova att stänga av det nästa nång (utan att säga till min frusna fru

Ps. Kan det vara så att bakgrundsbruset påverkar mindre vid precisionsmätning med snabba svep? Och påverkar mer vid mätning med brus? En brusmätning visade signal ner till 16 hz, medan precisionsmätning visade avrullning från typ 30 Hz, och knappt något alls vid 16 Hz. (Komplicerande här är att brus och svep har olika ljudnivå. Men Room Analyzern visade grönt för tillräcklig nivå hela tiden.)