Source first! Men då syftar jag på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Source first! Men då syftar jag på...

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 12:39

...INSPELNINGEN!

Ingen märkvärdig tanke detta, men varför måste det vara det?
Jag har nyligen fått upp öronen för Chandos inspelningar av klassisk musik. Inte så att jag aldrig hört något vax från dem förut, men jag har på senare tid botaniserat en del bland deras inspelningar och noterat en mycket hög och jämn kvalitet.

Det var då det slog mig:
-Här sitter man (vi lite till mans) och filar på anläggningen, byter prylar och grottar ner oss i apparaterna. Men det kan man ju syssla med i evigheter om man samtidigt hanterar sökandet efter RIKTIGT GODA inspelningar med vänster lillfinger.

Som sagt, ingen revolutionerande tanke på något vis, men kanske just därför riktigt viktig.

Hur många gånger har "man" inte funderat över brister i återgivningen, när bristerna finns innan apparaterna?
Nu syftar jag inte på det ofta avhandlade mastringsproblemet som väl snarast drabbat andra musikformer än klassiskt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Source first! Men då syftar jag på...

Inläggav Objektivisten » 2015-01-06 12:54

Det är ju genialt! :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-06 12:58

Vad är det för mening att leta inspelningsteknik, det är ju artisterna man vill höra, inte inspelningsteknikernas inspelningsteknik.
Lysande framföranden är väl det finaste ändå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-06 13:11

Håller med.

Att välja inspelningar baserat på ljudkvalitet är inte intressant, inte för mig.

Däremot kan man i debatten bekämpa ljudkvalitetsbrister, inte bara hos apparater utan även från de inspelningar som skivbolagen förser oss med. Men att byta bort musiken är inte en acceptabel kompromiss. inte för mig. Å andra sidan kanske det vore bra om många gjorde det, för vad det än är som får skivbolagen att tänka att ljudkvalitet är värt att satsa på, så vore ett sådant uppvaknande av godo.

Det vill säga - om många flera valde musik baserat på ljudkvalitet så skulle kanske den musik jag gillar bäst, till sist FÅ god ljudkvalitet? Men att lägga en massa pengar på välljudande inspelningar av musik som jag egentligen inte är intresserad av, blir ett dyrt och dumt sätt att kommunicera "jag bryr mig om ljudkvaliteten också". Det blir dålig verkningsgrad helt enkelt. Bättre vore om det fanns något sätt att hjälpa skivbolagen att skapa bättre produkter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-06 13:36

I flera fall så är det dessutom så att inspelningen med sämst kvalitet, som gjordes lite "hur som helst" under känslomässigt optimala förhållanden.
Är just den inspelningen där musikerna liksom "bara lirar" och resultatet blir helt outstanding rent musikaliskt! :)

Jag har flera favoriter där dom sämre inspelningarna är musikaliskt bättre, avslappnat sammanhang där glädjen och energin är i centrum helt enkelt :P

ett exempel är Roky Erickson med låten: I think of demons

Jag har 5 versioner av den, den som låter sämst och är någon slags live upptagning är helt outstanding !

så det är den versionen jag lyssnar på :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 14:15

Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-06 14:16

+1
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-06 14:32

Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Nej, dina idéer säger inget om att byta bort något, tyvärr säger dom inte mycket om något annat heller

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-06 15:12

Jag kan välja inspelningar pga bra ljudkvalitet. Alltså, jag tycker nog att illusorisk återgivning är något som är värt att vara intresserad av i sig.

Jag väljer också inspelningar för att de är spelade av bra och/eller intressanta musiker/artister.

Och jag väljer inspelningar för att de är bra låtar/kompositioner.

Roligast är när alla tre sammanfaller, men var och en av dem kan vara tillräckligt skäl för att väcka mitt intresse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 16:23

När det gäller mitt favoritintresse klassiskt så klarar jag inte av att bedöma om det spelas partiturtroget. En och annan inspelning framförs förvisso tråkigt eller oengagerande. Men för det mesta har jag inga stora invändningar pga störande dåligt speleri.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-01-06 18:23

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-06 19:00

Som gammal vinylfreak så är letandet efter kvalitativ musik inte oviktigt.
På den tiden då skivan var 30 cm i diameter så var det ett måste att kolla var skivan var tillverkad.
Fillipinpressningar var en cancersvulst i vinylvärlden då dom ofta köpte in gamla skrotlager av osålda vinyler och malde ner rubb och stubb samt smälte till pressbara vinylpuckar.
Ofta utan att ens fräsa av etiketten först och lika ofta blandades vinylsorter som inte trivdes ihop varvid vinylen krackelerade och blev som en puckelpist.
Japanpressningar var gud för vinylbögen (mig) då som inte hade restriktioner på miljöpåverkan utan glatt blandade in alla kemikalier som fanns för att få en högblank, slät skiva.
Direktgravyrer, direkt metal master halvfartsgravyrer, specialpressningar i klar vinyl, gul vinyl, blå vinyl och i ett fall alla färger på färgkartan (Dave Mason, alone together) som förutom glada färger också hade en underbar kvalitet.
Idag med digital cd så kanske den rollen är utspelad men det finns fortfarande cd som låter som nåt katten släpat in.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 19:47

Det är nog inte så många här som primärt spisar klassiskt. (Har för mig att jag gjorde en enkät om det för några år sedan.)
Det leder kanske till att vi pratar om lite olika saker i en tråd som denna.

Kanske, alltså.

Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.
Senast redigerad av Strmbrg 2015-01-06 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-01-06 19:55

Jag spelar inte primärt klassiskt, men jag lyssnar mycket på det, om en inspelning med rätt dirigent och orkester funnits på Decca har jag ofta föredragit den för att jag gillar deras "sound". Om det är så värst nturtroget vet jag inte, men det låter ofta bra med stor symfoniorkester ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-06 20:20

Jag är som Vermin i time bandits. I eat anything ;-)
Jag har 1200 vinyler mest pop och endast 1 eller 2 % är klassiska, men jag lyssnar gärna på både och.
Det enda jag inte kan med är modern jazz.
7 olika instrument på en scen
7 olika låtar
Alla klämmer i på en gång, då e de jazz.
Storbandsjazz däremot helt ok.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-06 21:07

Strmbrg skrev:Det är nog inte så många här som primärt spisar klassiskt. (Har för mig att jag gjorde en enkät om det för några år sedan.)
Det leder kanske till att vi pratar om lite olika saker i en tråd som denna.

Kanske, alltså.

Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.

Har lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är nu 55+, skulle säga 75% klassiskt, det har stigit från kanske 30% i tonåren.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-07 11:13

murgatroyd skrev:Har lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är nu 55+, skulle säga 75% klassiskt, det har stigit från kanske 30% i tonåren.

Har också lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är också 55+... Lyssnar numera företrädesvis på akustisk musik av olika slag. Visst är det stora skillnader mellan hur olika inspelningar gör sig? Med tjänster som Spotify och Wimp finns det stora möjligheter att lyssna på olika tolkningar och inspelningar från olika tidsepoker.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-07 11:22

Jag är väldigt svag för Mike Oldfield och Dire straits med mycket klangrika gitarrer.
Men även tunggung värmer mitt hjärta

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 12:04

Strmbrg skrev:Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.

De få gånger jag lyssnat på klassiskt i konserthus och på teater live (utan PA?) minns jag just som det du beskriver, i alla fall i Malmö konserthus. För något år sedan live på Stortorget i Malmö, med fett PA, upplevde jag symfoniorkester med mycket bra ljud. För någon dag på Grooveshark.com sedan rotade jag igenom Star Wars av John Williams, och blev förvånad av den trevliga inspelningen - maffigt och klart sound.

Har också vacklat många gånger kring var problemet ljudmässigt har legat, och för många gånger har jag nog lagt för mycket "skuld" på mitt lyssningssystem. Blir dock lätt lyssningstrött, så det är inte sällan jag anpassar med EQ/PEQ och in-/utvinkling, för att passa viss musik, eller mitt eget sinnestillstånd.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-07 13:19

Det där med lyssningströtthet, som du nämner, brukar väl ofta förklaras med att det är anläggningens fel?
Lyssningströtthet kanske har en "släkting" i dålig lyssningskoncentration? Jag brukar emellanåt komma på mig själv med att sitta och tänka på annat än på den musik jag spelar. Då skärper jag till mig och efter ett tag så är jag åter någon annanstans i tankarna...

Med flertalet av de Chandos-inspelningar jag lyssnat på, så har jag dock INTE svävat iväg i andra tankar. Inte ens då det varit lite småsega stycken jag har lyssnat på.

Jag tror sammanfattningsvis att vi lite väl ofta - och slentrianmässigt - vill skylla alla möjliga "problem" på apparaterna, fast det förmodligen många gånger handlar om "problem" som beror på andra saker.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-01-07 14:22

Jag har också dåliga erfarenheter vid klassiska konserter (i konserthus). Har tolkat det som ibland beroende på musikerna (oengagerat?) och ibland beroende på dålig akustik (lyssningsplats? spelplats?).
Har nog medverkat till att det var länge sedan jag varit på live konsert.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 14:36

I samma konserthus (Malmö) har jag hört modernare musik, förstärkt med PA, och även då tyckt att det lät hårt och rörigt. Kan vara att designerns ideal inte passade mina öron, vill minnas att jag suttit hyfsat i mitten alla gånger. Eller så har det varit hård prioritet på akustisk effektivitet vad gäller ljudstyrka, och då medvetet mindre dämpning och diffusion? Man kanske har fokuserat på förmågan att spela utan PA, på bekostnad av klangbalans och upplösning? Hade jag suttit längre fram hade jag kanske upplevt mer direktljud och njutit mer.

I vilket fall som helst vill jag ogärna ha med upplevelsen av hård klang och dålig upplösning på en inspelning.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 14:53

Strmbrg skrev:Det där med lyssningströtthet, som du nämner, brukar väl ofta förklaras med att det är anläggningens fel?
Lyssningströtthet kanske har en "släkting" i dålig lyssningskoncentration? Jag brukar emellanåt komma på mig själv med att sitta och tänka på annat än på den musik jag spelar. Då skärper jag till mig och efter ett tag så är jag åter någon annanstans i tankarna...

Med flertalet av de Chandos-inspelningar jag lyssnat på, så har jag dock INTE svävat iväg i andra tankar. Inte ens då det varit lite småsega stycken jag har lyssnat på.

Jag tror sammanfattningsvis att vi lite väl ofta - och slentrianmässigt - vill skylla alla möjliga "problem" på apparaterna, fast det förmodligen många gånger handlar om "problem" som beror på andra saker.

Intressant, ibland känner jag att jag lyssnar för fokuserat, för kritiskt och analytiskt. Lyssnar jag fokuserat på t ex Anders Widmarks tolkning av O huvud, blodigt, sårat, då griper den oftast inte riktigt tag i mig. Men om jag t ex läser en tidning samtidigt så går den ofta rakt in i hjärtat på ett påtagligt sätt. Och ibland tvärtom, t ex med For my father, av Brian Bromberg - där blir jag nog mer berörd om jag lyssnar mer fokuserat, och fantiserar om låtens titel. För mig är det nog väldigt varierande låt för låt, och jag prioriterar att hitta rätt för varje, snarare än en "regel" för alla låtar/situationer.

Mitt system skulle nog behöva lite mer dämpning och diffusion, tror det hade missgynnat lyssningströttheten, men WAFen sätter gränser tyvärr. Ett dedikerat rum vore toppen, får kolla hemnet ikväll :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-07 15:01

Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Hur menar du?

Det är ju ditt tänkande jag kommenterade.

Att bry sig om alla aspekter på den musik man köper är väl rimligtvis normalfallet. Det är ju så man köper musik. Och min synpunkt är att jag då alltid väljer den tolkning som jag gillar bäst, eller flera olika om jag gillar dem på olika sätt. Ljudkvaliteten är inte skälet till att jag köper något fonogram, bara något som jag vill skall vara så god som möjligt, men inte någonting som jag i normalfallet kan göra något åt, den är som den är. Det enda sättet att göra något åt den är i debatt - att verka för att den skall blir bättre i framtiden.

När du då startar en tråd där du skriver...
Strmbrg skrev:Jag har nyligen fått upp öronen för Chandos inspelningar av klassisk musik. Inte så att jag aldrig hört något vax från dem förut, men jag har på senare tid botaniserat en del bland deras inspelningar och noterat en mycket hög och jämn kvalitet.

Det var då det slog mig:
-Här sitter man (vi lite till mans) och filar på anläggningen, byter prylar och grottar ner oss i apparaterna. Men det kan man ju syssla med i evigheter om man samtidigt hanterar sökandet efter RIKTIGT GODA inspelningar med vänster lillfinger.

...kan inte rimligtvis ses som något annat än att du säger att chandos är vårt att botanisera bland på grund av den höga ljudkvaliteten, och att folk borde söka efter RIKTIGT GODA inspelningar med hela handen, istället för med lillfingret, och ägna sig mindre åt att grotta ned sig i apparaterna.

Eller menade du fonogram när du skrev inspelningar? När du använde begreppet "goda inspelningar" så utgick jag ifrån att det var just det inspelningsmässiga du talade om, alltså tekniken. Kanske menade du "goda fonogram" bara, och med hög kvalitet då primärt talade om musiken? Isåfall missförstod jag dig.

Hur som helst - om du menade något annat än det du skrev så märktes det inte.

- - -

Och min uppfattning är att man som regel (jag i varje fall) köper den MUSIK som jag vill ha, och att det är ytterst ovanligt att den finns tillgänglig med olika ljudkvalitet.

Det gäller både pop- och klassisk musik, ett verk tolkat av dirigent X och spelat av orkester A är inte samma sak som samma verk tolkat av dirigent Y och spelat av orkester B. Så även om jag håller med dig om att det kan vara intressant att titta på specifika skivbolags kataloger på grund av att de har saker värda att lyssnas på, så reagerar jag på det sätt du framställde poängen som varande en ljudkvalitetsfråga.

Helt enkelt på grund av att det praktiskt taget aldrig är det för mig. God ljudkvalitet är för mig en bonus bara.

Och för mig är inte kampen för bättre ljudkvalitet en fråga om att välja baserat på ljudkvalitet, utan den handlar om att höja ljudkvaliteten på så mycket som möjligt, punkt. Att arbeta för bättre inspelningstekniker, och mot musikförstörande mastringsprocessning. För det är bara så som den musik jag vill höra (vilken den än är) i längden kan komma att få den bättre ljudkvaliteten.

- - -

Men om du bara ville säga att valet av fonogram betyder mycket för ljudkvaliteten på det man får höra från sin anläggning så är det ju ingen nyhet direkt. Och jag har svårt att tro att du upptäckt detta först nu.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-07 15:06

I det nya konserthuset Spira i Jönköping är det också på det viset att efterklangen känns väl lång. Sitter man efter rad 6, är det ingen höjdare, http://www.smot.se/fileadmin/www/kultur ... l_plan.pdf Hade under ett par säsonger plats på rad 9/10 och led lite. Vid ett tillfälle fick man micka upp två solister efter paus för att de skulle gå fram. Det fungerade bättre om scenen var proppfylld men det är inte så ofta det blir det. Känns som de som agerar på scenens framkant är för långt ute i lokalen. Förra året löste jag bara lösbiljetter och satt alltid bättre till än tidigare. Som redan nämnts, det är ingen garanti att det blir bra musik även om förhållandena är bra eller tvärtom... Var i höstas i Göteborgs Konserthus och där är musikupplevelsen klart bättre även om jag satt långt från scenen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-07 18:37

Antisgloben I järna, söder om Södertälje har så perfekt akustik att många orkestrar hellre spelar där än i Berwaldhallen.
Värd ett besök om ni har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-07 18:52

det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbart :x vi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-07 20:42

Ingvar!
Jag syftar på Fonogrammet när jag skriver Inspelningen. Skall nog strama upp ordvalet framöver. Hursomhelst så är det så för MIN del att jag i stort sett alltid väljer bort fonogram som jag ogillar ljudet på. Därefter kommer framförandet för min del. Samtidigt måste jag säga att framförandena i princip alltid är såpass bra -förvisso olika såklart - att jag inte behöver välja baserat på detta. Så är det för mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-08 02:59

roggaro skrev:det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbart :x vi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart :D

Var det något slags jippo?
På normala konserter med symfonkerna förekommer ingen inmarsch då musikerna spelar, hur spelar man exempelvis cello gående?
Sedan många år har jag abonnemang på åtminstone någon av symfonikernas konsertserier.
Jag gillar träblås och då är det inte bra att sitta för långt fram för då sitter man samtidigt för lågt så att skogen av stråkmusiker skarmar av/absorberar direktljudet från träblåsarna och merparten av det reflekterade ljudet hamnar också längre bak.
Sedan stolarna numrerades om för några år sedan föredrar jag bänkrad 15-19.

När det gäller fonogram med "klassisk musik" tror jag att den musikaliska tolkningen styr mitt val till ca.90%, den tekniska kvaliteten är starkt underordnad, men om den mest fantastiska tolkningen kommer från 78-varvare skaffar jag garanterat åtminstone en alternativ inspelning med medelbra eller bättre kvalitet.

För teknikintressets skull skaffar jag en och annan högupplöst nyinspelning för att ha något att jämföra vilka skillnader jag kan uppfatta mellan apparater .
Ibland kan jag fångas en stund av överdådig teknisk kvalitet. Tyvärr är det väldigt ovanligt att den musikaliska kvaliteten är i paritet med den tekniska på dessa inspelningar
De legandariska inspelningarna från 1950- till tidigt 60-tall som mastras om och återutges gång på gång på varje nytt format som uppfinns har ju en hel del begränsingar i den 50-60 år gamla teknik som användes.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-08 03:23

Jag känner igen mig i det där. Är för övrigt fascinerad över att jag har så många inspelningar gjorda före 1960 (vissa mono, en del av dem även på stenkaka) som jag inte lyckats hitta något bättre alternativ till. Favoritmusiken har jag dock ofta fem-tio olika tolkningar av. Det behövs, tycker jag.

Perfector skrev:Antisgloben I järna, söder om Södertälje har så perfekt akustik att många orkestrar hellre spelar där än i Berwaldhallen.
Värd ett besök om ni har vägarna förbi.

Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Det du skrev är som om en korvgubbe skrek; "min korv är så perfekt att många hellre äter denna än bajskorv!".

Men det är riktigt att antroposofernas sal (som jag antar att du menar) i Järna har vissa kvaliteter. Det är dock en lokal som kan vara svår t ex att nå fram med sångtext i. Efterklangen är mycket generös. Jag har lyssnat på en del musik där och även spelat in. Den är inte helt olika gbgs konserthus. Men den ser väldigt annorlunda ut.

Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt låter ofta inspelningar gjorda i Berwaldhallen mindre dåliga än det låter när man sitter där och lyssnar. Men Stockholm har åtminstone tre avsevärt mycket bättre salar för symfonisk musik. Det är min åsikt i varje fall.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi