Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande.
Strmbrg skrev:Det är nog inte så många här som primärt spisar klassiskt. (Har för mig att jag gjorde en enkät om det för några år sedan.)
Det leder kanske till att vi pratar om lite olika saker i en tråd som denna.
Kanske, alltså.
Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.
murgatroyd skrev:Har lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är nu 55+, skulle säga 75% klassiskt, det har stigit från kanske 30% i tonåren.
Strmbrg skrev:Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.
Strmbrg skrev:Det där med lyssningströtthet, som du nämner, brukar väl ofta förklaras med att det är anläggningens fel?
Lyssningströtthet kanske har en "släkting" i dålig lyssningskoncentration? Jag brukar emellanåt komma på mig själv med att sitta och tänka på annat än på den musik jag spelar. Då skärper jag till mig och efter ett tag så är jag åter någon annanstans i tankarna...
Med flertalet av de Chandos-inspelningar jag lyssnat på, så har jag dock INTE svävat iväg i andra tankar. Inte ens då det varit lite småsega stycken jag har lyssnat på.
Jag tror sammanfattningsvis att vi lite väl ofta - och slentrianmässigt - vill skylla alla möjliga "problem" på apparaterna, fast det förmodligen många gånger handlar om "problem" som beror på andra saker.
Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande.
Strmbrg skrev:Jag har nyligen fått upp öronen för Chandos inspelningar av klassisk musik. Inte så att jag aldrig hört något vax från dem förut, men jag har på senare tid botaniserat en del bland deras inspelningar och noterat en mycket hög och jämn kvalitet.
Det var då det slog mig:
-Här sitter man (vi lite till mans) och filar på anläggningen, byter prylar och grottar ner oss i apparaterna. Men det kan man ju syssla med i evigheter om man samtidigt hanterar sökandet efter RIKTIGT GODA inspelningar med vänster lillfinger.
roggaro skrev:det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbartvi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart
Perfector skrev:Antisgloben I järna, söder om Södertälje har så perfekt akustik att många orkestrar hellre spelar där än i Berwaldhallen.
Värd ett besök om ni har vägarna förbi.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 30 gäster