Fasproblem vid närfältlyssning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Fasproblem vid närfältlyssning?

Inläggav Max_Headroom » 2015-01-10 01:20

Mullbah!

Jag sitter och spelar in här men har problem. Jag får en underton av 4-kantvåg, och det lustiga är att fenomenet kommer och går beroende på hur jag håller huvvet, vinkelrätt mot högtalarna eller inte.
Det varierar också med avståndet. Nytt fenomen för mig, som jag inte har märkt förut, märkligt nog med alla tut och brum jag brukar hålla på med.

Just nu kör jag med en DSI polyevolver. Fenomet är tydligare med dom analoga oscilatorer än med dom digitala. Jag misstänker starkt att det här är fasrelaterat. Och att fenoment uppkommer i rummet, akustiskt. Detta måste ju vara något att ta hänsyn till vid närfältlyssning, eller?
Upptäckte också LFO-effekter när jag istället provade att spela in det ljud jag vill ha med en Nord LEad 2x (heldigital, till skillnad från DSIn som är en hybrid). Här märks tydliga skillnader när jag flyttar huvudet i sidled.
Med mer normala ljud (alltså inte rena sågtand, pulsvågor och sådant som jag håller på med) försvinner fenomenen.

Lyssningavstånd för mig: ca 0,6-1,8 m, sitter lite under högtalarna vid datorn, hamnar förståss högre när jag står och rattar. Högtalarna är Ino Pip.

Vad säger ni om det här?
Tror inte det är något stort problem i normal HiFi, i vanliga rum, där blir ljudet för smetigt i alla fall med alla reflektioner och sånt. Men i vissa lyssningsrum med mycket dämpning kanske det kan förekomma?

Vad säger Faktiskt.ses experter om det här? Speciella hänsyn vid monitorlyssning i närfält med avseende på fas?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Re: Fasproblem vid närfältlyssning?

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 01:50

När du sitter nära utan ett läkande efterklangsfält så blir gärna stereosystemproblem som utsläckningar mellan högtalarna övertydliga, särskilt när du kör samma monofoniska ljud genom bägge högtalarna. Dessutom får du sannolikt en flock interferenser (fasutsläckningar) pga av allt möjligt runtomkring som reflekterar, släcker ut och påverkas när du flyttar dig.
Stadiga, övertonsrika toner eller monofoniskt brus brukar vara extra bra på att tydliggöra dessa problem.
-Jädra skit är det, att det ska behöva vara på det viset! :wink:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-01-10 02:07

RogerJoensson skrev:Stadiga, övertonsrika toner eller monofoniskt brus brukar vara extra bra på att tydliggöra dessa problem.
-Jädra skit är det, att det ska behöva vara på det viset! :wink:

Precis sådana ljud som jag håller på med. Jäkla öde alltså, för det blir svårt att veta vad man håller på med egentligen. Kanske komplettera lysnsingen med hörlurar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 10:45

Kanske, men lurar visar inte alltid så väl hur det sedan kommer att låta i högtalare. -Men det kanske är en poäng att även använda lurar när du sitter och skruvar, om högtalare och närfältsproblemen är så störande som du beskriver, under arbetets gång. -Om inte för att lugna nerverna. :)

Jag glömde en sak. När du flyttar dig i höjdled så ändras fasförhållandena mellan bas och diskant. Det leder till att övre mellanregistret kommer att sjunka in när du kommer ovan/under optimal höjd (förutom baffel-effekter och att elementens spridning i sig påverkar).
Sedan har du hörseln. Sitter du och lyssnar med diskanthögtalarna en bit högre än öronen och huvudet riktat rakt fram, så får du en diskant-höjning, vilket gör att ljudet du skapat riskerar låta dovare vid lyssning med högtalarna rakt framför. osv. osv.
Spela lite brus och testa!

-Är inte verklighetens problem underhållande, så säg. :)
-På självvald "semester".

Återgå till Generellt om hifi