Mullbah!
Jag sitter och spelar in här men har problem. Jag får en underton av 4-kantvåg, och det lustiga är att fenomenet kommer och går beroende på hur jag håller huvvet, vinkelrätt mot högtalarna eller inte.
Det varierar också med avståndet. Nytt fenomen för mig, som jag inte har märkt förut, märkligt nog med alla tut och brum jag brukar hålla på med.
Just nu kör jag med en DSI polyevolver. Fenomet är tydligare med dom analoga oscilatorer än med dom digitala. Jag misstänker starkt att det här är fasrelaterat. Och att fenoment uppkommer i rummet, akustiskt. Detta måste ju vara något att ta hänsyn till vid närfältlyssning, eller?
Upptäckte också LFO-effekter när jag istället provade att spela in det ljud jag vill ha med en Nord LEad 2x (heldigital, till skillnad från DSIn som är en hybrid). Här märks tydliga skillnader när jag flyttar huvudet i sidled.
Med mer normala ljud (alltså inte rena sågtand, pulsvågor och sådant som jag håller på med) försvinner fenomenen.
Lyssningavstånd för mig: ca 0,6-1,8 m, sitter lite under högtalarna vid datorn, hamnar förståss högre när jag står och rattar. Högtalarna är Ino Pip.
Vad säger ni om det här?
Tror inte det är något stort problem i normal HiFi, i vanliga rum, där blir ljudet för smetigt i alla fall med alla reflektioner och sånt. Men i vissa lyssningsrum med mycket dämpning kanske det kan förekomma?
Vad säger Faktiskt.ses experter om det här? Speciella hänsyn vid monitorlyssning i närfält med avseende på fas?