The secret with goosebumps, sex, drugs & rock`n roll.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

The secret with goosebumps, sex, drugs & rock`n roll.

Inläggav JM » 2015-01-21 00:45

hifikg skrev:Förutom Rolandz då så måste jag tipsa om den här skivan

Bild

Den satt som en smäck vid första genomlyssningen och för varje ny lyssning bara ökar gåshudsfaktorn. I låten "I´m beginning to see the light" är det total ståpäls. De bästa tolv eller fjorton dollar jag satsat på musik på mycket länge (HD-tracks). Borde egentligen laga mat nu, men vaf-n, jag kan bara inte stänga av...

Även på Spotify finns album med Cyrille Aimée med fantastisk upplevd ljudkvalitet. Speciellt hennes "glesa" musik låter extremt bra. För mig är det svårt att inte tro att jag lyssnas på ett okomprimerat fonogram.

Kan det möjligen vara så att "gles" musik är mindre känslig för de algoritmer som Spotify använder än "ogles" musik?
Generellt minskar antegrad o retrograd maskering i hjärnan vid "gles" musik och perceptionen blir mer ostörd. Dvs kvalitetsmässigt bra musik hinner hjärnan registrera som bra musik.
Mer "ogles" musik kan med hjälp av maskeringen dölja ofullkomligheter. Perceptionen blir ofullkomlig och störd.
Möjligen upplevs "ogles" perfekt musik som något bra men komplexare på en högre nivå och därmed inte lika intuitiv.
Är det generellt svårare att uppleva "ogles" kvalitetsmässigt perfekt musik som bra musik pga maskering?
Kan "ogles" musik lika lätt uppnå samma gåshudsupplevelse som "gles" musik?

JM
Senast redigerad av JM 2015-01-21 21:21, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Är gåshudupplevelsen lättare att uppnå med gles musik?

Inläggav IngOehman » 2015-01-21 03:04

Gåshudsupplevelse kan bli väl så stor när musik är extremt komplex som när den är väldigt enkel och gles. Det handlar inte om det, helt enkelt. Och när jag skriver det så talar jag förstås om mig själv.

Men av sättet du ställt frågan på, ser det ut som om du egentligen är intresserad av hur svår olika sorts musik är att hantera för olika kodare?

Och om det är huvudfrågan så är det definitivt lättare att hantera glesa signaler, eller kanske rättare - det är svårare att hantera komplexa skräniga saker än sådana som är skira, mjuka och glesa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-21 08:26

Komplex musik, som stor orkester, med massor av instrument, både till sorter och till antal och till antal av varje, är inte det lättaste att klämma ut ur tekniken, och dessutom få att landa i höronen - om det dessutom skall rendera i knottrig hud vill säga.
Det är min erfarenhet.

Den så kallade "mässjazzens" påstådda dominans på jazzmässor, f'låt, hifimässor... (Vet inte själv hur det är med dominansen, eftersom jag inte brukar "jazza runt" på hifimässor mer än nån gång per decennium), kan handla om just tricket att framkalla gåshudsorsakad plånboksöppning, kanske.
Vem sjåen vill chansa på att dema - och försöka kränga hifi - med komplex, svåråtergiven och sannolikt för ganska många jobbig musik? Det brukar inte ens finnas fonogram med komplex musik att få lyssna på.

Jag får dessutom ett vagt men dock intryck - när jag tar del av en hel del musiktips här på Faktiskt - av att det lyssnas en hel del på lättåtergiven, snyggt producerad, ganska gles och i mitt tycke trist musik. Musik som jag får en känsla av är vald och favoriserad inte av musik-skäl, utan av anläggnings-orienterade skäl. "Kategorin "hårtslående, men enkel musik" förekommer ofta det med, är mitt intryck.
Nej, jag kan inte bevisa detta med någon förd statistik.

Så, jag kan ha fel i detta. Självklart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM

Inläggav JM » 2015-01-21 08:42

Finns det någon som har exempel på "stökig" - "ogles" musik som har gett dig gåshusupplevelse?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-21 08:59

JM skrev:Finns det någon som har exempel på "stökig" - "ogles" musik som har gett dig gåshusupplevelse?

JM

Precis hur mycket som helst. Det senaste jag lyssnade på (för en liten stund sedan) var Prokofievs pianokonsert nr 5 utgiven på Naxos. Jag har inte hämtat mig än. :)

JM

Inläggav JM » 2015-01-21 09:07

MichaelG skrev:
JM skrev:Finns det någon som har exempel på "stökig" - "ogles" musik som har gett dig gåshusupplevelse?

JM

Precis hur mycket som helst. Det senaste jag lyssnade på (för en liten stund sedan) var Prokofievs pianokonsert nr 5 utgiven på Naxos. Jag har inte hämtat mig än. :)

Spelar du piano eller har spelat piano?

JM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-21 09:18

Det finns ju de som själva säger att de fått en delvis annan musiksmak nu när de skaffat en bättre "stereo", att de numera gillar även jazz och kammarmusik. Och visst, om man är mer intresserad av att höra skillnaden mellan två olika fabrikat av fiolsträngar än att njuta av musiken så kan man se det som att man fått en bättre anläggning. Man brukar också få höra att anläggningen nu är så bra att den verkligen avslöjar hur dåligt inspelade alla rock-/punkalbum är numera.

Personligen skulle jag säga att man har skaffat sig en sämre anläggning, en anläggning som inte klarar av att spela komplex musik. För när musiken låter död och utan nerv, då koncentrerar man sig på ljudet från instrumenten istället. Och då passar det bra med sk mässjazz...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-21 09:21

JM skrev:Spelar du piano eller har spelat piano?

JM

Jag spelar litet piano, men lustigt nog lyssnar jag nästan aldrig på pianomusik. Däremot lyssnar jag ofta på musik där piano utgör ett av flera instrument. En pianokonsert (för de som inte känner till det) är ju ett musikverk för en symfoniorkester och piano (oftast flygel). Och när det brakar loss som mest i Prokofievs pianokonserter, så blir det o-glest så att det räcker och blir över. :)

Edit:stavfel
Senast redigerad av MichaelG 2015-01-21 09:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-21 09:30

Bill50x skrev:Det finns ju de som själva säger att de fått en delvis annan musiksmak nu när de skaffat en bättre "stereo", att de numera gillar även jazz och kammarmusik.

/ B

Du har säkert en poäng i det du skriver, men jag vill bara påpeka att just kammarmusik tycks vara både svår att spela in och att återge på ett korrekt sätt. Jag tror att det beror på att IRL befinner man sig ofta nära musikerna (typ några meter) varför just kammarmusik ofta är oerhört dynamisk musik. Det krävs alltså en mycket bra musikanläggning för att återge välinspelad kammarmusik på ett korrekt sätt på grund av den stora dynamiken. Och åtminstone för mig blir inte njutningen maximal bara av att bra musik spelas bra. Det måste låta bra också. Då får JAG gåshud. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-21 09:34

gåshudupplevelsen 8O När jag läser rubriken så tänker jag direkt på den där jäkla musiken på mässor nuförtiden, den sk. mässjazzen :evil: Har tröttnat så mycket på skiten så jag har hoppat besök numera.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-21 10:05

Strmbrg skrev:Jag får dessutom ett vagt men dock intryck - när jag tar del av en hel del musiktips här på Faktiskt - av att det lyssnas en hel del på lättåtergiven, snyggt producerad, ganska gles och i mitt tycke trist musik. Musik som jag får en känsla av är vald och favoriserad inte av musik-skäl, utan av anläggnings-orienterade skäl. "Kategorin "hårtslående, men enkel musik" förekommer ofta det med, är mitt intryck.
Nej, jag kan inte bevisa detta med någon förd statistik.

Så, jag kan ha fel i detta. Självklart.

Ja, det har du högst troligen. Det är för att du tycker sådan musik är trist som du väljer att tro att folk inte egentligen tycker om det.

När du själv blir utsatt för ny okänd musik - fastnar du inte lättare för sådant som låter bra?

( Hårtslående = icke dynamiskt komprimerad? )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-21 10:13

MichaelG skrev:

JM

Bra, men varken stökigt eller oglest (i mitt tycke).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JM

Inläggav JM » 2015-01-21 11:11

MichaelG skrev:
JM skrev:Spelar du piano eller har spelat piano?

JM

Jag spelar litet piano, men lustigt nog lyssnar jag nästan aldrig på pianomusik. Däremot lyssnar jag ofta på musik där piano utgör ett av flera instrument. En pianokonsert (för de som inte känner till det) är ju ett musikverk för en symfoniorkester och piano (oftast flygel). Och när det brakar loss som mest i Prokofievs pianokonserter, så blir det o-glest så att det räcker och blir över. :)

Mycket intressant! Enligt fMRI-studier använder jag som inte spelar piano färre o mer okomplexa delar av hjärnan. En pianist som lyssnar på ett pianostycke aktiverar betydligt fler områden. När jag läste medicin för över 30 år sedan fick vi lära oss att motorcortex kan bara aktiveras vid muskelaktivitet typ pianospel. Nu vet vi att för en pianist räcker det med perception av ett pianostycke för att aktivera motorcortex.
För mig blir pianolyssnandet mer än känslomässig upplevelse. För dig som pianist finns minst en ytterligare dimension. Du kan uppskatta tekniska färdigheter som ytterligare kan bidrar till upplevelsen.
Möjligen krävs denna ytterligare specifika färdighet för att lättare få gåshudsupplevelse av komplex - "ogles" musik.

JM

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-21 11:25

Om det lättare vet jag inte. Jag kan få gåshud av många typer av musik, men jag får nog säga att ett riktigt bra crescendo är svårslaget på gåshudskalan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-01-21 12:18

Klimaxen har allt att att göra med förspelet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

JM

Inläggav JM » 2015-01-21 19:24

Strmbrg skrev:Den så kallade "mässjazzens" påstådda dominans på jazzmässor, f'låt, hifimässor... (Vet inte själv hur det är med dominansen, eftersom jag inte brukar "jazza runt" på hifimässor mer än nån gång per decennium), kan handla om just tricket att framkalla gåshudsorsakad plånboksöppning, kanske.
Vem sjåen vill chansa på att dema - och försöka kränga hifi - med komplex, svåråtergiven och sannolikt för ganska många jobbig musik? Det brukar inte ens finnas fonogram med komplex musik att få lyssna på.

Pengarna styr även när det gäller gåshudsupplevelser. Det kan inte vara en slump att Hifi-mässor domineras av "gles" musik.
För den presumtive kunden gör "gles" musik det lättare att uppfatta lyssningsobjektet som bra.

Den garvade besökare av faktiskt.se har sannolikt en annan perception lite mer likt pianisten. Möjligen med ett större referensbibliotek i hjärnan och inte att förglömma den egna anläggnings ljudprofil bedöms ljudet med fler mer eller mindre relevanta variabler.
Men är då den garvade faktiskt.se personen mindre benägen att få gåshud av gles musik än den oerfarne?

JM

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-21 20:11

Jag hittade inte det där vaxet som är avbildat här ovan. På Spotify, alltså. Men det fanns två andra vax med samma sångerska. Hör väl inte direkt till ämnet, men vederbörande har en röst som jag upplever som ganska tröttsam i sin ovanlighet. Lyssnade bara sporadiskt på de två vax som jag fann, men har ingen susning om ifall dessa två låter snarlikt vaxet som avbildas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-21 20:24

Jag kan få gåshud bara av att tänka på att gå ner till lyssningsrummet 8O
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2015-01-21 21:13

hifikg skrev:Jag kan få gåshud bara av att tänka på att gå ner till lyssningsrummet 8O

Var rädd om dina gåshudsreaktioner!
N. accumbens är den lilla struktur i frontalloben som styr våra extra kraftiga belöningar och är sannolikt involverad vid gåshudsreaktioner.
Drogers "positiva" belöningseffekter styrs av n accumbens o har ju en inte obetydlig tillvänjningsfaktor.
I min värld så upprepas inte gåshudreaktionerna trots att det är samma musikstycke.

Hemligheten med sex, drugs, rock´n roll och placebo är att de alla aktiverar n accumbens!

JM

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-21 21:27

JM

Ja den här;
https://www.youtube.com/watch?v=imAWVWi5PIU
Låter fantastiskt bra om systemet levererar, om inte låter det bara stökigt. Finns också mycket inom "klassiskt" som är brötigt men som låter väldigt bra.

Sedan undrar jag över varför det alltid tjatas om att "mässjazz" skulle vara så lätt att återge. Jag vet inte riktigt om det är så lätt att återge en ståbas, ett piano, eller vad det nu är på ett realistiskt sätt. Det är ju trots allt riktiga instrument som man någorlunda vet hur de skall låta. Tycker det är värre med annan mässmusik som exempelvis "svamparna" där det är svårt, för att inte säga omöjligt, att veta hur det skall låta.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-21 23:37

Bill50x skrev:Det finns ju de som själva säger att de fått en delvis annan musiksmak nu när de skaffat en bättre "stereo", att de numera gillar även jazz och kammarmusik. Och visst, om man är mer intresserad av att höra skillnaden mellan två olika fabrikat av fiolsträngar än att njuta av musiken så kan man se det som att man fått en bättre anläggning. Man brukar också få höra att anläggningen nu är så bra att den verkligen avslöjar hur dåligt inspelade alla rock-/punkalbum är numera.

Personligen skulle jag säga att man har skaffat sig en sämre anläggning, en anläggning som inte klarar av att spela komplex musik. För när musiken låter död och utan nerv, då koncentrerar man sig på ljudet från instrumenten istället. Och då passar det bra med sk mässjazz...

/ B

Jag vill mena att en stor del av poängen med en hel del jazzmusik är just färgen och texturen, vilket blir svårt att njuta av till fullo med sämre återgivning och definitivt ökar njutningen vid bra återgivning. På liknande vis behövs en bra reproduktion för att uppskatta mer subtila toner, textur och färg i en tavla (en Bouguereau-målning faller t.ex. rätt platt utan det, även om jag för all del inte kan påstå att jag någonsin hört en jazzmusiker som kommit ens i närheten av samma dignitet).

Den "audiofilmusik" jag hört på mässor och i butiker har dock många gånger varit mördande tråkig, alldeles oavsett återgivningskvalitet, men man kan ju lyckligtvis välja att spela annat hemma.

Att mycket rock och punk låter skit är som sig bör. Om en sunkig produktion inte låter just som en sunkig produktion är ju återgivningen inte särskilt korrekt. Det om något är en fråga om skit in - skit ut. Pryttlarna kan ju inte trolla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-22 09:10

Alton skrev:Att mycket rock och punk låter skit är som sig bör. Om en sunkig produktion inte låter just som en sunkig produktion är ju återgivningen inte särskilt korrekt. Det om något är en fråga om skit in - skit ut. Pryttlarna kan ju inte trolla.

Det finns mycket punk/rock som låter mindre bra, javisst. Men att utgå ifrån att all sådan musik gör det bara för att det låter skit på sin egen anläggning, som ju låter så fantastisk på mördande tråkig mässjazz, är ett stort misstag. Musiken (punk/rock) är helt enkelt mer krävande, åtminstone på vissa sätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-22 17:24

Bill50x skrev:
Alton skrev:Att mycket rock och punk låter skit är som sig bör. Om en sunkig produktion inte låter just som en sunkig produktion är ju återgivningen inte särskilt korrekt. Det om något är en fråga om skit in - skit ut. Pryttlarna kan ju inte trolla.

Det finns mycket punk/rock som låter mindre bra, javisst. Men att utgå ifrån att all sådan musik gör det bara för att det låter skit på sin egen anläggning, som ju låter så fantastisk på mördande tråkig mässjazz, är ett stort misstag. Musiken (punk/rock) är helt enkelt mer krävande, åtminstone på vissa sätt.

/ B

Hur definieras "mässjazz"? Finns det även "mässrock" eller kanske "mässklassiskt"..."mässpunk" kanske?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-01-22 18:42

Panelguy skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hur definieras "mässjazz"? Finns det även "mässrock" eller kanske "mässklassiskt"..."mässpunk" kanske?

PG.

Mässrock är väl dom där Rammstein.
De brukar åka på titt som tätt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-22 18:48

Jansson skrev:
PG.

Det stämmer men jag är fortfarande intresserad av att få reda på vad som egentligen menas med "mässjazz". Är det ECM-jazz, Esbjörn Svensson trio, Miles eller vad?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-01-22 19:05

Panelguy skrev:
Jansson skrev:
PG.

Det stämmer men jag är fortfarande intresserad av att få reda på vad som egentligen menas med "mässjazz". Är det ECM-jazz, Esbjörn Svensson trio, Miles eller vad?

Är för dåligt bevandrad i mässjazz-genren för att namedroppa här.
Inte min påse.

Men det brukar vara lite plink-plonk på ett piano, lite vispar på virvelkagge och hi-hat. Lite vandrande ståbas och en altsaxofon som spelar lite krumelurer.

Jag brukar bara gå vidare när jag kommer till ett rum med sån musik.

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-22 20:49

Bill50x skrev:

/ B

Visst, kan inte anläggningen rocka så är det onekligen något som saknas i återgivningen (sen är jag förvisso av åsikten att punk aldrig kan låta annat än som en vedervärdig, omusikalisk, styggelse, men det hör ju egentligen inte till diskussionen).

Jag undrar dock om inte den biten påverkas mer av rumsakustiken. Något jag märkte efter jag flyttade var att tyngre och stökigare musik snarare blev påfrestande än rolig att lyssna på (lyckligtvis är inte allt så, men rummet behöver jobbas på). Tidigare var ljudet mycket torrare, det var lätt att separera olika element ur musiken och ljudet klingade av snabbt. Det gjorde att det var mindre ansträngande och lätt att hänga med i vändningarna. Hur svårt är det med hissmusik, nästan oavsett förutsättningar?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-22 23:09

JM skrev:
hifikg skrev:Jag kan få gåshud bara av att tänka på att gå ner till lyssningsrummet 8O

Var rädd om dina gåshudsreaktioner!
N. accumbens är den lilla struktur i frontalloben som styr våra extra kraftiga belöningar och är sannolikt involverad vid gåshudsreaktioner.
Drogers "positiva" belöningseffekter styrs av n accumbens o har ju en inte obetydlig tillvänjningsfaktor.
I min värld så upprepas inte gåshudreaktionerna trots att det är samma musikstycke.

Hemligheten med sex, drugs, rock´n roll och placebo är att de alla aktiverar n accumbens!

JM

Just nu är den aktiv som f-n. Lyssnar på gles jazz med jan johansson samtidigt som jag suger i mig en Carlsberg. Allt efter att ha ägnat dagen åt att fara t o r till Göteborg i snödmodd o elände. Trots att bakgrundspappret är nere och döljer båda högtalarna (och borde försämra ljudet åtminstone något) står gåshuden som en...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-23 10:58

Jansson skrev:
Panelguy skrev:
Jansson skrev:
PG.

Är för dåligt bevandrad i mässjazz-genren för att namedroppa här.
Inte min påse.

Men det brukar vara lite plink-plonk på ett piano, lite vispar på virvelkagge och hi-hat. Lite vandrande ståbas och en altsaxofon som spelar lite krumelurer.

Jag brukar bara gå vidare när jag kommer till ett rum med sån musik.

Det kanske helt enkelt är så att de som klagar över "mässjazz" överhuvudtaget inte gillar jazz :wink: . Det finns ju många som lämnar rummet när hårdrock spelas så för dem är det kanske "mässhårdrock".

Jansson
Tänk på livet

Re: The secret with goosebumps, sex, drugs & rock`n roll.

Inläggav Jansson » 2015-01-23 17:40

PG

Så kan det ju vara, dvs att man inte gillar genren.

Jag gillar jazz även om det inte är "min" musik.
Men lite har jag hört genom åren ändå.

Men den här mässjazzen, som jag upplever den, är liksom en lite annan fågel.
Om jag mot all förmodan skulle höra tex Coltrane, Mingus eller Miles; går jag inte förbi det rummet.

Rammstein är väl det som oftast åker på när det ska rockas loss?
Dom rockar inte alls, enligt min mening, inte ens ytte pytte lite grann.

:)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi