Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Hej och välkommen!
En första - kanske väl självklar - fråga är om du upplever något i ljudet som känns mysko. Tex "hål i mitten" eller allmänt diffus ljudbild. Går det lätt att höra om ett visst ljud kommer från en hyfsat tydlig punkt?
robinsjostrom skrev:Ritning.
Nattlorden skrev:Skulle nog säga att det är bredden mellan högtalarna som är största problemet - inte lyssningsavståndet. Misstänker du har något oflyttbart mellan högtalarna, men annars hade jag föreslagit att få ned bredden på dem mot strax över 3m någonstans och invinklade så du precis ser utsidan på dem.
Strmbrg skrev:Hur blir det med "sweetspoten" när du vinklar in högtalarna såpass att de riktas mot en punkt strax framför dig?

Nattlorden skrev:Så.... en liten test.
Så här har du det ungefär idag:
Då hamnar idealt lyssningsavstånd (baserat på Ingvar Öhmans T-kvot) en bit utanför.
Om vi minskar lite på bredden så skulle det bli så här:
Inte idealt att få högtalare i dörröppningen. Man skulle kunna tänka sig att inte ha dem symmetriskt i rummet dock.
Vänder man på rummet så blir det så här:
Vilket jag tycker ser trevligt ut - om man får ha soffa eller fåtölj vid huvudets placering.
robinsjostrom skrev:Jag är rädd för att det där med ommöblering är en omöjlighet. Gissa varför?
Komorok skrev:Det måste ju inte stå symmetriskt heller. Räcker att flytta vänster högtalare åt höger och sätta sig lite off-set i soffan. Och så vinkla in högtalarna så att de spekar mot en plats aningen framför lyssningsplatsen.

Strmbrg skrev:Är det fullt med möbler till höger om den vänstra högtalaren?
Nattlorden skrev:robinsjostrom skrev:Jag är rädd för att det där med ommöblering är en omöjlighet. Gissa varför?
Rädd för en blåtira från Significant Other?
Komorok skrev:Om hon inte tillåter en smärre ommöblering så låter det inte som en flickvän värd att spara. Inte för mig iaf.
Komorok skrev:Om hon inte tillåter en smärre ommöblering så låter det inte som en flickvän värd att spara. Inte för mig iaf.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Om hon inte tillåter en smärre ommöblering så låter det inte som en flickvän värd att spara. Inte för mig iaf.
Nåja. Fru K är väl en av de mer toleranta SO vi hört talas om! Inte alla gillar invasion av Z-lådor och travar av 208:or.

Nattlorden skrev:Min går inte av för hackor heller som aldrig klagat över detta i vardagsrummet:
AndreasArvidsson skrev:Välkommen till faktiskt Robin
Bredd relativt längd är lite i största laget. Kan säkerligen fungera med ordentlig invinkling, men det kan garanterat bli bättre med en annan möblering.
Vad gäller möbleringsfrågan och vad man får och inte får lov att göra så säger jag att min (blivande)fru har inget mot att ha en biograf i vardagsrummet heller. Hon tycker att det är värt det får att ljud och bild blir så bra och självklart för att det gör mig lycklig.
På samma sätt så låter jag henne få ha sina prylar uppe. Att leva ihop med någon är en ständig kompromiss och älskar och respekterar man varandra så får man det att fungera på något sätt
robinsjostrom skrev:Tack!
Jag har som sagt inte testat med så pass kraftigt invinkling, så det ska bli väldigt intressant att göra det! Eftersom möblering är out of the question är jag egentligen mest ute efter någon slags bekräftelse på att jag fortfarande kan få ut någorlunda med tanke på att man ändå lagt ner en hel del pengar på prylarna. Annars kan man ju lika väl sälja och köra på lurar (hemsk tanke).
AndreasArvidsson skrev:robinsjostrom skrev:Tack!
Jag har som sagt inte testat med så pass kraftigt invinkling, så det ska bli väldigt intressant att göra det! Eftersom möblering är out of the question är jag egentligen mest ute efter någon slags bekräftelse på att jag fortfarande kan få ut någorlunda med tanke på att man ändå lagt ner en hel del pengar på prylarna. Annars kan man ju lika väl sälja och köra på lurar (hemsk tanke).
Kan du inte bara flytta ihop högtalarna lite?
Tråkigt om det skall behöva blir så. Bäst är väl om du själv lyssnar och avgör. Hur låter det?
robinsjostrom skrev:Dörröppning och trappa gör att jag inte kan flytta ihop mer.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Min går inte av för hackor heller som aldrig klagat över detta i vardagsrummet:
Helt fantastiskt. En sådan setup skulle jag inte ens själv accepterat hur bra den än låter.
Men visst, med lite god whisky i kistan kan man stå ut med det mesta
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster