Gibson Les Paul Studio.... Reference Monitor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Gibson Les Paul Studio.... Reference Monitor

Inläggav Cortado » 2015-01-22 21:13

NAMM 2015 håller på för fulla muggar och där presenteras denna:

https://www.youtube.com/watch?v=bIfFCkaGFGU

Vet inte riktigt vad jag skall säga, jag spelar gitarr och känner att detta är en mycket märklig produkt. Som gitarr är ju Les Paulen snygg, har själv ägt en och så men som högtalare så kan det nog vara bland det fulaste jag sett. Om man ändå sätter utseendet åt sidan för en stund så känner jag att det är konstigt att sälja en högtalare som är baserad på en gitarr, lite som att sälja en kastrull som är baserad på en brödrost.

Vad tycker ni andra?

Användarvisningsbild
celef

Re: Gibson Les Paul Studio.... Reference Monitor

Inläggav celef » 2015-01-22 23:01

Jag tyckte högtalaren var lite rolig med sån där sunburstfinish, i övrigt var den inte så spännande, den kändes väldigt lite les Paul, jag förväntade mig kurvor men dom var få, kändes mest gammal radio
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-23 08:32

De var jättefina. Hade gjort sig bra vid datorn om ljudet är lika fint och priset vettigt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-23 17:00

Som att köpa en flaska vin bara för att etiketten är snygg... 8O .
Men visst, design och look flörtar med vår smak och inre preferenser. Coola för en Gibsonnörd och låter dom bra är det ju inte fel att ha ett par snygga monitorer :) .

Kostar förstås som en Les Paul också och då är det förstås mer tveksamt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-01-23 17:45

Ja, kanske är så att jag är gammalmodig.. tycker väl att en högtalare skall se ut som en högtalare. :)

.. sen är jag nog lite fördomsfull när jag tror hårt på att de inte egentligen är en "bra" högtalare (mer av en produkt än en högtalare)..

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-24 15:32

Jag tycker inte designen är så fruktansvärt ful, den röda färgen var rentav lite sexig, men det ser ut som en designprodukt som helt saknar integritet. Det är liksom en högtalare som ska föreställa en gitarr från 50-talet - som om det inte vore nog med att den försöker imitera något den inte är ska den även försöka bita sig fast vid gamla anor. Tänk om de istället designat den utefter att form och funktion är ett (inte samma sak som att form följer funktion, vilket är en felaktig devis), då hade den kunnat stå på egna ben - haft ett syfte i sig självt - och haft både integritet och skönhet.

För övrigt hatar jag designprodukter. Det är ett erkännande att design är viktigt, vilket det är av mycket goda och rationella skäl, och att kunderna värdesätter det. I samma veva underminerar man dock värdet av design samtidigt som kunderna dumförklaras.

Hur högtalaren sedan låter kan man bara spekulera kring, och det är ju lite onödigt att spekulera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-24 17:50

Äger inte Gibson bl.a. Cerwin Vega?

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-24 18:12

Jo, både Cerwin Vega och KRK (som ju gör disc.. eh, studio-monitorer).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-24 18:15

Alton skrev:Jo, både Cerwin Vega och KRK (som ju gör disc.. eh, studio-monitorer).

Så då finns det alla möjligheter till att fixat kompetent ljuddesign inom koncernen, och så lite Gibson-lack och en logga därtill. Säkert ett alternativ till ett par Behringer.

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-24 19:53

Nattlorden skrev:
Alton skrev:Jo, både Cerwin Vega och KRK (som ju gör disc.. eh, studio-monitorer).

Så då finns det alla möjligheter till att fixat kompetent ljuddesign inom koncernen, och så lite Gibson-lack och en logga därtill. Säkert ett alternativ till ett par Behringer.

Jag tror inte det är ett alternativ till Behringer. Minstingen LP4 ska tydligen kosta 600$. Även om det skulle vara för ett par (monitorer brukar ju prissättas per styck) så möter de hård konkurrens i det segmentet, och i budget-klassen står sig ändå Behringer hyfsat (fast de är också så fula att man vill hugga ut ögonen med en glödgad sked). Om det är pris per styck kommer de upp i ett segment där de måste fightas med tungviktare som Genelec. I den prisklassen hittar vi också KRK VXT-6 och VXT-8 som jag tycker lämnar lite att önska (låter som det hänger en filt över framsidan, jämfört med mer högupplösta monitorer).

Men vem vet, de kan mycket väl ha lyckats göra en riktigt bra monitor som står sig väl i vilken prisklass den än hamnat i. Det måste ju som sagt rimligen finnas kompetens inom koncernen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2015-01-29 00:12

Jag tycker att de är vansinnigt snygga! Måste provlyssnas. Håller som bäst på att sondera terrängen av prylar inför "byggandet" av en liten hemmastudio... Fan, jag är svag för sunburst. :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Återgå till Generellt om hifi