högtalarkabelkrångel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

högtalarkabelkrångel

Inläggav Claes7 » 2015-01-28 03:15

Jo... Stereon får sig nu en rejäl översyn. In kommer pi60s och tanken var att också haka på ett par bs60 ganska snart. Det enklaste är ju som bekant att koppla på bs60 ifrån huvudhögtalarna, något som nu medfört vissa bryderier gällande kablaget. EEK är uteslutet pga av styvheten, så supra ply och förgyllda stackningsbara bananer är införskaffat.

Eftersom jag inte är lödningskunnig, eller har lust att lära mig (dessutom har bananerna ett isolerande plasthölje), var tanken att lite enkelt skruva på bananerna. Jag läste runt lite lätt på forat och såg att det normalt sett inte rekomenderades, men hur illa kunde det va gick tanken. Nu däremot så har inlägg om kontaktdistorsion, guld/tenn-problem m.m. legat och gnagt tillräckligt mycket att jag börjar känna mig lätt missnöjd över skruvningsvarianten. Tanken var ju att göra ett rejält ryck med stereon för att sedan glömma bort den igen, och då vill jag ju att det blir rätt från början.

Om jag klämmer på en förgyld krympningshylsa över de förtenta kardelerna, försvinner mina bryderier då?

Bananerna har två skruvar, varav en kan skruvas in i plasthöljet på kabeln, så risken att den ska trilla ur ser jag som liten. Nackdelen är ju såklart att jag måste köpa en sådan tång. Har ni några andra lösningar så hör jag gärna dem också!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: högtalarkabelkrångel

Inläggav DVD-ai » 2015-01-28 08:46

Några frågor då ! :)

1: mer exakt hur ser bananen ut, alltså vilken typ av skruvanslutning är det du talar om ?

2: Hur långa längder kabel är det vi talar om, från slutsteg till pi60s och sedan från pi60s till bs60 ? (sistnämda borde vara max 1-1,5m)

3: vilken area är det på ledarna i den kabel du har köpt ?

Undvik onödiga övergångar, aööa övergångar är en potentiell felkälla och ju mindre permanenta (läs modell extra tumskruvar på kontaktdon och riktigt uruselt konstruerade banankontakter som det svämmar över med...
Dessa har flera gånger orsakat debatter pga deras otrevliga beteenden vid höga ljudnivåer, det är helt enkelt så dålig kontakt att det rätt som det är låter kraftigt disstat, som att något har gått sönder till och med!)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2015-01-28 09:11

Jag skulle köra in ledarna från förstärkaren, och dom ledarna som skall gå vidare till bs60 i samma banankontakt. Tvinna hårt, och sedan dra åt ordentligt bara. Kommer att fungera perfekt !

Man kan stacka också, men jag tror det skulle kännas bättre att slippa en kontaktyta till.

Om man är nojjig så får man väl efterdra lite då och då. ;)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2015-01-28 09:50

Dvd-ai:
1. De påminner om wbt nextgen. Expanderbara, förgyllda med plashölje, stackningsbara pga. att kabeln ansluts underifrån.

2. 4 + 1 m

3. 3,4 mm

Jannemannen: Fast det var ju just nojan som skulle botas.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2015-01-28 13:31

Med stackbar menas att man kan koppla in en banan bakifrån in i den första bananen. Det var det jag trodde du ville göra.

Det finns ingen anledning till nojjighet så länge man drar åt ordentligt bara. :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2015-01-28 19:06

jannemannen: Just det, men det är inte den koppling jag oroas över, utan kopplingen av den förtenta kabeln in i bananen medelst skruv.

Så just nu är jag inne på att crimpa på en guldhylsa, något som tydligen skall lösa vissa av problemen. Tror jag... Det är därför tråden är skapad, för att ta reda på om jag tänker rätt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-28 19:37

Men kan du inte hitta nån kompis eller kollega som hjälpligt kan hantera en lödkolv, så kan du sova lugnt sen? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 19:57

Behöver du hjälp med att löda kabel och du finns i Stockholm så är det lätt avhjälpt. PM'a mig bara.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2015-01-28 20:33

Bill, tack så mycket för erbjudandet! Men både stad och banan är fel tyvärr. Bananerna kan inte lödas (pga. plasthöljet som sitter fast), men de har många andra fördelar som jag ser det.

Hur är det nu med krimpning? Kommer kontaktdistorsion m.m. lösas via det?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 10:13

Det kan lödas, kräver bara lite mer förarbete.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 19:09

Claes7 skrev:Dvd-ai:
1. De påminner om wbt nextgen. Expanderbara, förgyllda med plashölje, stackningsbara pga. att kabeln ansluts underifrån.

2. 4 + 1 m

3. 3,4 mm

Jannemannen: Fast det var ju just nojan som skulle botas.

Okey, då vet jag vilka det är, dom kommer inte att drabbas av det problemet som jag pratade om som får det att låta riktigt illa.

Tjockeleken på kabeln borde räcka för dom längderna :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2015-01-29 19:23

Ok, förgyllda krymphylsor är beställda, tång är lånad. Nu får det bli som det blir. Ni alla verkar ha en faslig fablesse för lödning och det kanske är det bästa (även fast även det verkar ha vissa potentiella problem). Hur som helst, tack för hjälpen. Vi får se om jag återkommer om ett par år när kabeln oxiderat/Banan trillat ur/sinnesro:n kollapsat.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-30 08:49

För ytterligare sinnesro kan du ju spraya på de nyskalade kardelerna med kontaktolja innan crimpningen. Borde "försena" oxidation och i allmänhet förbättra kontakten.

Återgå till Generellt om hifi