Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå, spelar det någon roll för dig - alltså i så måtto att effekten av racet stör ditt lyssnande?

Ja, stor roll
62
73%
Ja, en liten roll i alla fall
16
19%
Nä, inte alls
4
5%
Hm, har'nte tänkt på't
0
Inga röster
Va?
3
4%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Inläggav Strmbrg » 2015-01-29 19:45

För egen del vette fan om det gör det.
Jag har åtminstone inte UPPLEVT något störande, som jag kan härleda till just detta.

Jag kanske har tur, som sällan lyssnar på musik som är utsatt för dessa övergrepp?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-29 19:52

Jag tycker att var och varannan ny skiva påverkats kraftigt av detta. Hur kan du inte ha drabbats undrar jag?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-29 19:56

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att var och varannan ny skiva påverkats kraftigt av detta. Hur kan du inte ha drabbats undrar jag?

Jag vet inte riktigt.
Kanske beror det på att jag mest lyssnar på sådant som är ganska gammalt.
Kanske att slakten inte drabbat "mina" genrer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 20:12

Nästan all musik är utsatt för dessa övergrepp.

All är det inte lika mycket och illa som popmusiken. T ex är den klassiska musiken som regel mycket mindre komprimerad, men jag hade ju helst sett att ingen kompression alls förekom.

Men innan jag skriver mera om den saken så vill jag nämna att jag tycker det är synd att se att det även i denna tråd förenklas så det ses sammanblandning mellan loudnessrace och kompression.

- - -

Loudnessrace är "tävlingen" i att låta starkast.

Kompression används ofta, och långt ifrån alltid är det bara för att höja medelvärdet. Det komprimeras till höger och vänster och det vanligaste är att man gör det för att man vill kontrollera dynamiken, t ex från dynamikosäkra sångare, trummisar och basister (som är de vanligaste) eller för att skapa det ena eller andra soundet, och då komprimerar man ofta efter mix.

När det gäller klassiskt musik är det en rätt så vanlig uppfattning bland t ex skivbolagsdirektörer, att verklighetens dynamik "inte får plats i ett normalt vardagsrum". Det är ett knepigt uttalande eftersom dynamik inte tar plats fysiskt, den får plats även i hörlurar. Men vad de som påstår sådana saker menar är väl antagligen att folk därhemma tycker att fortissomot blir för starkt och störande ELLER att pianissimot blir för svagt och svårhört, om man inte komprimerar musiken.

Om sedan Strmbrg störs av detta eller inte, eller ens märker av det, är en annan fråga.

Och skickligt gjort är det inte så lätt att höra en kompressor används*.

Jag tycker dock att den dynamiska upplevelsen från att sitta framför en orkester och lyssna live (eller lyssna på de helt okomprimerade inspelningarn jag gjort själv av stora orkestrar) är något helt annat än att lyssna på majoriteten av alla inspelningar som finns att köpa, och som är påtagligt komprimerade, även om det är väldigt, väldigt långt kvar till den grad av kompression som används för popmusik.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket INTE skall tolkas som att jag säger att det inte spelar någon roll. Jag säger bara att det inte behöver låta onaturligt och tekniska manipulerat. Musiken blir bara odynamisk och tråkig på ett sätt som påminner mera om en orkester som spelar tråkigt än om det sönderkomprimerade vansinne som drabbar mången populärmusik. Men får man jämföra med full dynamik så är skillnaden inte att ta miste på. Jämföra får man dock inte göra. Man får hålla tillgodo med de inspelningar som släpps. Och jag är inte förvånad om de som lyssnar på dem inte spontant reagerar på att de är komprimerade.

Det skall även nämnas att det förstås finns undantag, alltså kommersiellt släppta inspelningar av akustisk musik, som inte är komprimerade överhuvudtaget.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-29 20:19

Jag håller med Strömmis och har inte störts. Ibland skulle jag vilja ha lite kompression; det är inte alltid fotissimo blir behagliga när jag lyssnar. "Får plats" beskriver bra vad det är fråga om, tycker jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-01-29 20:25

Majoritet av den musik jag lyssnar på är negativt påverkad av loudnesskriget.

Edit: Måste dock säga att senaste åren så har trycket lättat lite. Hårdrocksalbum pressas inte riktig lika hårt som dom gjorde för 10 år sedan. men vi snackar typ en ökning från 8-10db crest till typ 10-12...
Senast redigerad av Zeeall 2015-01-29 20:46, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-29 20:30

Ja, precis. Var det inte "loudness war" det kallades tidigare?

Jag tycker att jag kommit undan rätt så bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 21:45

PerStromgren skrev:Jag håller med Strömmis och har inte störts. Ibland skulle jag vilja ha lite kompression; det är inte alltid fotissimo blir behagliga när jag lyssnar. "Får plats" beskriver bra vad det är fråga om, tycker jag.

Intressant...

Jag har ju haft lite speciella möjligheter att jämföra och delar faktiskt din uppfattning om att det finns gott om exempel på inspelningar där det kan bli obehagligt när man når fortissimo. Men jag delar inte din konsekvensanalys. Alltså att det betyder att man borde komprimera mera.

Saken är ju den att de inspelningar jag har tillgång till, där ljudkvaliteten är på topp och där ingen kompression användts överhuvudtaget, inte alls är drabbade av detta fenomen!

Det verkar alltså bara vara, eller framförallt vara, inspelningar som är olinjärt processade på olika sätt som man får känslan av att det blir påfrestande då det "tas i"...

De inspelningar jag gjort själv (alltid simpla inspelningar, bara ett par mikrofoner och rätt in på inspelningsmediat utan processning) och som garanterat är okomprimerade, lider inte alls av problemet.

Sammanfattningsvis är det min uppfattning att det ÄR ett problem att det ofta låter påfrestande när det är starkt, men att det ofta beror på att musiksignalen har påverkats olinjärt på något sätt. Och att då som bot klämma till med mera av samma vara är jag försiktigt tveksam till. Det hade varit bättre att låta bli helt enkelt, tänker jag. Eller tror du att det kan vara din egen anläggning som storknar?

Ett enkelt sätt att skaffa sig i varje fall ett hum om saken är att spela samma sak svagare.

Om det fortfarande låter som om de starka partierna är obehagligare på något sätt (även om det är lättare att stå ut med det då det är svagare) så ligger det nog i inspelningen, om det låter helt perfekt bra då nivån dras ned lite så är det troligare att problemet sitter i den egna anläggningen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-29 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-29 21:52

För att konkretisera lite så leder nedanstående länk till ett vax som jag uppfattar som hyfsat dynamiskt och upplöst.
Eller med ett mindre tekniskt begrepp: hyfsat verklighetslikt ljud.

Självklart rätt långt från verkligheten trots det, förvisso, men ändå på den helt acceptabla delen av "skalan".

http://open.spotify.com/album/6PsxZ8hKv5BuaTO1ysM64m
Senast redigerad av Strmbrg 2015-01-29 21:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-29 21:54

IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.

Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-29 21:54

Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..
Bild
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-01-29 22:15

..FörWerkad?
HIFI är det nya varg.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-29 22:20

PJo skrev:Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..

Uysch då.

-Köp gamla cd:s istället!

Discogs säger 1995 om min Computerworld-cd 0777 7 46040 2 4 (jag trodde den var äldre). Hursomhelst ser den rätt mycket trevligare ut... Den mår inte dåligt av lite vrid medurs på basratten, men i övrigt låter den bara najs.
Bild
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-01-29 22:36, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 22:33

PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik.

Jag tror dig, och jag har inte trott att du menade något annat heller. Inte heller misstror jag att du uppfattar att det blir bättre när du justerar volymkontrollen efterhand, men trots det:

1. Så betyder det inte att inspelningen hade stört dig lika mycket om den varit okomprimerad. Det kan ingen av oss veta.

2. Så säger inte din formulering "Ibland skulle jag vilja ha lite kompression; det är inte alltid fotissimo blir behagliga när jag lyssnar. "Får plats" beskriver bra vad det är fråga om, tycker jag." att det måste vara en för stor dynamik det handlar om. Den säger bara att du vill ha kompression, men det kan ju även bero på att det låter störande när det är starkare.

Det framgår heller inte om ditt "ibland" betyder "vid vissa tillfällen" = önskemål om en kompressor du har hemma. Eller om du menar "med vissa inspelningar" = önskemål om att inspelningarna hade varit mera komprimerade, vilket ju drabbar alla som köper dem. Det låg nära till hands att du menade det sistnämnda eftersom jag ju tog upp frasen "få plats i ett vardagsrum" som något som jag hört från skivbolagsdirektörer som argument för att komprimera inspelningen innan de ges ut.

Det är ju en avgörande skillnad mellan att önska fonogrammen mera komprimerade (så uppfattade jag det av det du skrev, men jag förstår att det kan ha varit felaktigt, jag tolkade, kanske fel) och att säga att man själv skulle vilja ha en kompressor därhemma. Det senare än ju inget man behöver orda om, bara att skaffa. Och det drabbar heller ingen annan som skaffas samma inspelning.

PerStromgren skrev:Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt.

Det torde oavsett vilket inte vara ett problem för de fall där du som du skriver vill "kunna lyssna på dem svagt".

PerStromgren skrev:Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt.

Okej, så när du lyssnar svagt stör de starkaste passagerna, men när du drar på gör de det inte?

Jag noterar detta men har ingen riktigt bra kommentar till det hela. Det bästa jag kan komma med är att det låter som om du inte har några invändningar alls mot inspelningen, men att du vill ha en kompressor när du spelar svagt. Stämmer det?

Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.

Jag skulle inte beskriva grundproblemet som du gör dock, alltså att problemet är att de starka passagerna blir för starka när man spelar svagt, för är det så så spelar man ju inte tillräckligt svagt bara.

Så jag skulle nog hellre vilja säga att problemet är att de SVAGA passagerna blir för svaga när du spelar svagt. Så svagt som gör att du tycker att de starkaste passagerna är lagom. Och just i det fallet tycker jag att vissa rörförstärkare kan göra underverk - de kan spela musiken rikt och fylligt, trots svag volym, så man slipper uppfatta musiken blodfattig, tunn och kall bara för att man spelar svagt.

Men det är möjligt att en kompressor skulle passa dig bättre. Jag vet inte.

PerStromgren skrev:Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.

Okej, och då frågar jag:

När du dragit ned - blev allt bra då? Om så är det ju snarare fråga om att du spelade för starkt snarare än att de starkaste passagerna var för starka.

Om det inte blev bra utan de svaga passagerna blev för svaga, så kanske jag kan tycka att det är DET som är det riktiga problemet. Att de svaga passagerna blir för svaga när man spelar svagt. Eller vad tycker du?

PerStromgren skrev:Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.

Jag har full respekt för alla - vad de än vill göra med musiksignalen därhemma! :)

De som vill förstöra fonogrammen tycker jag är svårare att respektera dock. Fonogrammen delar vi ju alla på. Jag ser helt att man lämnar dem så bredbandiga, levande, rika och oförstörda som möjligt. Att det sedan kanske inte passar alla må vara hänt, men det är rimligast då, kan jag tycka, att det problemet tas om hand i det enskilda fallet.

Jag kan även tycka att det kanske är att begära för mycket att en inspelning av högdynamisk musik inte får vara dynamisk - för att den skall passa som svag bakgrundsmusik för t ex läsning av en god bok. Men samma argumentation kan man ju klaga på att viss musik har fel tempo och anse att den skall gå snabbade eller långsammare för att passa det man tänkt ha den till, eller att instrumenten har helt fel klang och att det behöver ändras, eller att något annat är fel - för en speciell applikation. Men då undrar jag varför man inte väljer musik som passar bättre?

Det finns ju massor av musik som kanske till sin natur passar bättre för ett enskilt musikbehov. Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-01-30 02:10

Nu förstår jag knappt vad man egentligen ser på kurvorna, men jag kan inte låta bli att observera att nya inspelningar ofta är ordentligt toppklippta och rumphuggna på olika sätt samtidigt som gamla goda inspelningar ibland kunde ha styrts ut starkare så att dom efter mastring (producenten vill ofta matcha låtarnas nivå så att helhetsintrycket av ett album svarar mot ett konstnärlig mål) tangerar 0 dB på ett eller ett par ställen typ. Man borde väl ha utnyttjat det dynamikutrymme man hade tillgång till? Om inte annat för att maximera avståndet till brusgolvet?
Kan det ha att göra med att vinylmasters direkt pressats till CD?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-30 02:41

Jag störs mest av att vinylversionen så ofta låter bättre än CD/nerladdad fil för nysläppt musik, vilket jag tycker verkar vara extremt slöseri med kapabiliteten hos modern digitalteknik. Samtidigt kan jag glädjas åt att fortsatt få utnyttja min vinylsvarv när jag vill maximera upplevelsen.

Annars kan jag acceptera processad musik så länge det smälter ihop med det artistiska uttrycket på ett upplevelsepositivt vis.

/Mats

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-01-30 15:42

IngOehman skrev:
Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.

Vh, iö

Problemet med en sådan distorsionsgenerator är att den pga. avsaknad av tidskonstanter kommer att rendera ohygglig distorsion.
Jag tor Per i sådana fall behöver en bra kompressor med justerabara tidskonstanter för att "domesticera" återgivningen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-01-30 15:44

IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.

Vh, iö

Ja, vi gör ju det - till skillnad mot alla stackars satar i saudarabien, vars före detta kung vår idiot till kung valde att hylla vid hans bortgång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 15:47

PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.

Loudness-knapp.

Vid "bakgrundslyssning" kan det faktiskt vara bra med en sådan.
Men att få det "inbygtt" i CD'n känns bara korkat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-30 16:02

Avskyr loudness.

Finns ingenting naturligt i att ändra klangen som funktion av ljudnivån. Däremot är det naturligt att höra klangen annorlunda när det spelas svagare, så naturligt att man kan diskutera om det ens upplevs annorlunda... ;)

Så nejtack till loudness säger jag. De enda fall då sådana filter kan få något att bli bättre än som kompensation för inversa fel i inspelningar och i den egna anläggningen, men då finns det ju bättre medicin - närmare bestämt filter specifikt avsedda att rätta till inspelningsfelen + en bättre egen anläggning. :)

Morello skrev:
IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.

Vh, iö

Ja, vi gör ju det - till skillnad mot alla stackars satar i saudarabien, vars före detta kung vår idiot till kung valde att hylla vid hans bortgång.

Det såg nästan lite politiskt ut det där, men om det var okej så tycker nog jag att det behövs perspektiv, och min uppfattning är att alla kungadömen i arabvärlden kännetecknas av att vara mänskligare och trevligare än de religiöst styrda grannländerna. Med det sagt förnekar jag inte att de har långt kvar att gå till att bli demokratiska länder. Men på vissa punkter är några av oljemonarkierna mera civilicerade än något demokratiskt land jag känner till.

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Problemet med en sådan distorsionsgenerator är att den pga. avsaknad av tidskonstanter kommer att rendera ohygglig distorsion.
Jag tor Per i sådana fall behöver en bra kompressor med justerabara tidskonstanter för att "domesticera" återgivningen.

Tvärtom menar jag att det är just därför som rörförstärkare gör jobbet mycket bättre. De är organiska och konsekventa i sin signalhantering - de komprimerar med hjälp av den milda olinjäriteten. De dödar inte känslan av liv och rörelse som kompressorer ofta gör (även om additiva processer är avsevärt bättre).

Konventionella kompressorer med sina pumpningar är helt enkelt vidriga anbringade på komplexa signaler. Och tittar man på distorsion med andra metoder än THD, t ex sådana där man inkluderar grundtonsdistorsion (det kan man göra med skillnadssignalanalys) så är distorsionen från kompressorer värre, och värst blir den från flerbandskompressorer. Fördelen med en sådan analys är att man kan lyssna direkt på distorsionen.

Att rena sinustoner slipper igenom en kompressor skapligt oförvanskade hjälper liksom inte. Det är ett fyrkantigt krav utan värde.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-01-30 16:08

ante_77 skrev:
PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.

Loudness-knapp.

Hm. Har loudness, som man betraktade det förr (Loudness-knappen) något med loudnessrace att göra?
Har för mig att loudnessknappen bara hissar bas och diskant för en skön hängmatta?!? Dessutom en reversibel process?

Loudnessrace innebär väl mera en våldtäkt på musiksignalen i syfte att blidka massorna. Går inte att motkompensera
eftersom halva musikinnehållet ligger i producentens papperskorg på skrivbordet...
HIFI är det nya varg.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 16:17

KentLindqvist skrev:
ante_77 skrev:

Loudness-knapp.

Hm. Har loudness, som man betraktade det förr (Loudness-knappen) något med loudnessrace att göra?
Har för mig att loudnessknappen bara hissar bas och diskant för en skön hängmatta?!? Dessutom en reversibel process?

Loudnessrace innebär väl mera en våldtäkt på musiksignalen i syfte att blidka massorna. Går inte att motkompensera
eftersom halva musikinnehållet ligger i producentens papperskorg på skrivbordet...

Mmm,

Fick uppfattningen att han var tvungen att sänka volymen en bit in i stycket.
Man kan även tolka det som att han fick ställa upp volymen i början av stycket.

Kanske en loudness-knapp hade avhjälpt problemet.

Har man loundess-knapp så slipper dom där idioterna, som drar i spakarna innan färdig produkt, dra i sina spakar så jävulskt.

Med andra ord.
En "ren" utgåva borde säljas. Luodnes-knappar eller kompressorer kan säljas i butik om konsumenterna vill ha detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-30 16:19

Typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-30 17:18

Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 17:31

RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.

Precis.

Dessutom så har ju de flesta Hembioreceivers en massa "HALL", "DANCE", "JAZZ", "FLAT" mm.
Det samma gäller väl bilstereo.

Är man rädd för att dessa effekter inte är bra nog, så bör man nog koncentrera sig om att det man faktiskt släpper ut på marknaden inte är bra nog.
Vad för slags undermåliga produkter Nils-Oskar har i stugan och bilen, bör inte ljudnissarna i diverse studios bry sig om.
Varför behöver dom så satans dyra monitorer och mixerbord i så fall?
Det hade räckt med ett LG-system från Elgiganten åt dom.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 17:38

Hurrni,

Innan jag glider in i förrådet för en sista strykning av några garderobsdörrar (nä, inga panelhögtalare utan just garderobsdörrar):

-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag*) som sysslar med "klassisk musik"?
Chandos känner jag redan till och Hyperion håller jag just på och utforskar, men är inte helt övertygad om via lurarna. Återstår att bedöma via finstereon.

*) Nä, skivbolagen i sig bryr jag mig inte om huruvida de är välljudande, det är vaxen jag är intresserad av.

:roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-30 17:44

Strmbrg skrev:-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag som sysslar med "klassisk musik"?

Linnrecords.com

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-30 17:54

Skulle du kunna nämna dina två absoluta favoriter, från Linn Records (köptips)?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-30 18:08

RogerJoensson skrev:Skulle du kunna nämna dina två absoluta favoriter, från Linn Records (köptips)?

Om det är mina två absoluta favoriter vet jag inte, men dessa lyssnar jag lite på just nu. Oftast är jag mer inne på Linnrecords pop/folk/jazz-utgåvor.

Dunedin Consort. Mozart: Requiem (Reconstruction of first performance)
http://www.linnrecords.com/recording-mo ... quiem.aspx

Bild

Scottish Chamber Orchestra. Beethoven: Piano Concertos 3, 4 & 5
http://www.linnrecords.com/recording-lu ... 3-4-5.aspx

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 18:26

Jag störs av detta eviga tillplattande av dynamiken. Det är även filmmusik som görs på detta sätt. På min sons befäl tittade jag på musikfilmen "Whiplash". Mycket storbandsmusik i den och hjälp vad "förpackad" den låter! (fast det tänker man inte på när man har fullt upp med filmens handling, men när man vill kolla på några sekvenser efteråt) Jo, soundtracket finns även på Spotify och Wimp. Det är tyvärr typiskt för dagens inspelningar av storband, ofta fattas 8-10 dB dynamik jämfört med äldre inspelningar eller live. I fallet "Whiplash" är även ljudbilden knasig, smal och utan koppling till hur musikerna brukar stå på scen.

Ska kanske precisera mig lite. Visst det finns genre där komprimering är en ingrediens men det är inte det det handlar om. Klassisk musik kan vara störande dynamisk om man tvingas höja volymen för att överrösta störljud i omgivningen, annars är det ofta inte störande.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi