Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att var och varannan ny skiva påverkats kraftigt av detta. Hur kan du inte ha drabbats undrar jag?
PerStromgren skrev:Jag håller med Strömmis och har inte störts. Ibland skulle jag vilja ha lite kompression; det är inte alltid fotissimo blir behagliga när jag lyssnar. "Får plats" beskriver bra vad det är fråga om, tycker jag.

PJo skrev:Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..

PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik.
PerStromgren skrev:Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt.
PerStromgren skrev:Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt.
PerStromgren skrev:Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
PerStromgren skrev:Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.
IngOehman skrev:
Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.
Vh, iö
IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.
Vh, iö
PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Ställbar dynamik, tack! Jag har full respekt för er som vill ha FD.
Morello skrev:IngOehman skrev: Men som sagt - man får förstås skruva till vad som helst därhemma. Vi lever i en fri värld. Hurra för det.
Vh, iö
Ja, vi gör ju det - till skillnad mot alla stackars satar i saudarabien, vars före detta kung vår idiot till kung valde att hylla vid hans bortgång.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Om så undrar jag nyfiken om du testat med single end-rörförstärkare? Jag frågar bara för att jag tycker många sådana är väldigt bra på att "domesticera" musiksignalen, det vill säga anpassa dem för spelning på svag nivå.
Vh, iö
Problemet med en sådan distorsionsgenerator är att den pga. avsaknad av tidskonstanter kommer att rendera ohygglig distorsion.
Jag tor Per i sådana fall behöver en bra kompressor med justerabara tidskonstanter för att "domesticera" återgivningen.
ante_77 skrev:PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Loudness-knapp.
Vid "bakgrundslyssning" kan det faktiskt vara bra med en sådan.
Men att få det "inbygtt" i CD'n känns bara korkat.
KentLindqvist skrev:ante_77 skrev:PerStromgren skrev:IÖ, jag menar verkligen för stor dynamik. Jag har några skivor som jag vill kunna lyssna på svagt, men det blir väldans bullrigt ibland och jag bantar dynamiken själv med volymkontrollen i soffan. Nu är min anläggning inte i stånd att spela så starkt, men så länge den inte slår av, tror jag att det är rätt distortionsfritt. Det är inte då jag spelar på gränsen det är problem, utan då jag vill lyssna svagt, som sagt. Ett bra exempel var igår,då jag lyssnade på en gammal (nåja, 1982) Deccainspelninga av Tjajkovskikjs fiolkonsert. Jag satt och läste och blev tvungen att ställa ned volymen en bit in i stycket.
Loudness-knapp.
Vid "bakgrundslyssning" kan det faktiskt vara bra med en sådan.
Men att få det "inbygtt" i CD'n känns bara korkat.
Hm. Har loudness, som man betraktade det förr (Loudness-knappen) något med loudnessrace att göra?
Har för mig att loudnessknappen bara hissar bas och diskant för en skön hängmatta?!? Dessutom en reversibel process?
Loudnessrace innebär väl mera en våldtäkt på musiksignalen i syfte att blidka massorna. Går inte att motkompensera
eftersom halva musikinnehållet ligger i producentens papperskorg på skrivbordet...
RogerJoensson skrev:Vill man spela svagt så funkar ju fulldynamiskt många gånger rätt dåligt om musiken är sådan som går upp och ner i volym, eftersom man ju bitvis inte hör något alls... I sådant läge kan "additiv kompression" vara rätt najs. Man låter den dra upp det svaga istället för att platta till topparna. Det låter rätt avstämt inte alls lika skadat.
Jag vill inte ha sådan behandling redan på fonogrammet, dock, för när jag själv lyssnar så är det sällan jag vill ha något annat än fulldynamiskt, men som alternativ för den som vill ha lite skval på medan man gör annat, när man vill kunna snacka samtidigt som man slölyssnar, så skulle det nog många gånger vara en välkommen möjlighet.
Strmbrg skrev:-Kan ni ge mig tips på några generellt sett välljudande skivbolag som sysslar med "klassisk musik"?
RogerJoensson skrev:Skulle du kunna nämna dina två absoluta favoriter, från Linn Records (köptips)?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster