Hur är det med Quad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Hur är det med Quad?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-29 19:55

Någon ställde samma fråga på ett amerikanskt forum. Ja, hur är det? Är inte lika mycket i fokus som förr i tiden. Ligger numera all produktion i Kina? Är kvaliten annorlunda? Hur går försäljningen?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2015-01-30 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: Hur är det Quad?

Inläggav Zzombie » 2015-01-29 22:03

De har visst haft problem med kvalitetskontrollen, eftersom man lade ut tillverkningen och de började fuska med komponenter. Dessutom var det visst nån förorättad (kines?) som stal all hård- och mjukvarudokumentation och förstörde den. De påstår att de numera har bättre komponenter osv men försteget Elite är samma som 99, medan CD:n är en ny konstruktion. ESL hade visst också kvalitetsproblem med panelerna...rörgrejerna vet jag inget om, mer än att man kallar de kinatillverkade II:orna för dog's breakfast inuti...
Så går det när man ska tjäna lika mycket pengar inom produktion som finansspekulanterna tjänar på luft...

JM

Inläggav JM » 2015-01-29 22:19

En trafo i mina ESL 989 tvärdog. Trafon var tydligen kinesisk. Låter nu åter fantastiskt med brittisk trafo från en slaktad ESL 63.
Konstigt att kineserna inte kvalitetssäkrar sina produkter.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 22:41

Jag får av tråden intrycket att "Quad är ett engelskt företag med produktion i Kina".

Men så är det nog inte. Jag tror inte det i varje fall. Jag tror att Quad sålde hela bolaget till Kineser, och att det idag alltså är ett helt kinesiskt företag. Mig veterligt finns det inget engelskt alls kvar, varken konstruktion, produktion, logistik eller försäljning. Inget mer än historiken och ett antal ilivhållna konstruktionskoncept.

Eller har de blivit brittiska igen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-01-29 23:04

Quad ägs av IAG, som verkar i många länder - bla. Kina, Japan etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-01-30 08:38

Rob Flain håller fortfarande ställningarna i England.
Serviceavdelning och har hört att de har flytta tillbaka en del produktion eller planerar göra det. Främst för kritiska komponenter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 08:58

Jo, att Quad ingår i IAG Group är ju känt och där ingår en drös av andra brittiska varumärken, http://www.iaggroup.com/IAG%20UK%20Ltd.html
Tidigare var deras goda service välkänd och tror det var så även här i Sverige. Själv har jag två defekta 405-2 ståendes i garderoben, inköpta i januari 1982/3 (när de kom). Hade även 44-försteget under 8 år. Var kan man numera se och höra Quad i Sverige? Generalagenten verkar finnas i Helsingborg. Någon som är bekant med företaget och hur är deras service? Kvalitetsproblem berörs längre upp i tråden. Köper man ett par elektrostater för stora pengar får man hoppas att det finns goda möjligheter till god service. I vilket fall är dyr hifi ingen storsäljare idag och någon nämnde att det inte finns speciellt många ESL-63 sålda i Sverige, är det så?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-30 09:33

Aha, "Hur är det, Quad?"! :)

Trodde det var en frågeställning om någon obskyr utgåva i föregivet fyrkanalsformat... :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-30 10:16

Almen skrev:Aha, "Hur är det, Quad?"! :)

Jag har varit på vippen och tagit fram mina redaktörsmöjligheter och satt in det där kommat, men har hejdat mig. Jag hoppar till varje gång jag ser rubriken!

Men detta är en viktig fråga som inte ska solkas ner med sådan världsliga saker som kommatering. :twisted:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-30 10:18

Ja, hur är det med Quad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 10:34

PerStromgren skrev:

Jag har varit på vippen och tagit fram mina redaktörsmöjligheter och satt in det där kommat, men har hejdat mig. Jag hoppar till varje gång jag ser rubriken!

Men detta är en viktig fråga som inte ska solkas ner med sådan världsliga saker som kommatering. :twisted:

Sådana.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-30 10:45

PerStromgren skrev:

Hm. :? Tvärtom, va? Varje sakfråga är bara en förevändning för att kunna starta en semantisk definitionsdiskussion. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-30 10:56

Almen skrev:Hm. :? Tvärtom, va? Varje sakfråga är bara en förevändning för att kunna starta en semantisk definitionsdiskussion. :)

V.S.B. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-30 12:29

RogerGustavsson skrev:Jo, att Quad ingår i IAG Group är ju känt och där ingår en drös av andra brittiska varumärken, http://www.iaggroup.com/IAG%20UK%20Ltd.html
Tidigare var deras goda service välkänd och tror det var så även här i Sverige. Själv har jag två defekta 405-2 ståendes i garderoben, inköpta i januari 1982/3 (när de kom). Hade även 44-försteget under 8 år. Var kan man numera se och höra Quad i Sverige? Generalagenten verkar finnas i Helsingborg. Någon som är bekant med företaget och hur är deras service? Kvalitetsproblem berörs längre upp i tråden. Köper man ett par elektrostater för stora pengar får man hoppas att det finns goda möjligheter till god service. I vilket fall är dyr hifi ingen storsäljare idag och någon nämnde att det inte finns speciellt många ESL-63 sålda i Sverige, är det så?

Se och höra kan man göra (sic!) hos t ex Audioconcept, http://shop.audioconcept.se/sv/artiklar ... index.html
Service fixar Dr Jerker. Har för mig att ESL-63 (och 57) upplevdes som ganska exklusiv hifi när det begav sig. Antagligen därför jag inte skaffade några när jag var som mest sugen. Kanske borde lira lite på dem ikväll när jag tänker på det. Det har bara varit Carlsson så här långt i år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur är det med Quad?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 12:38

Har nu ändrat rubriken eftersom ett "med" föll bort från tanke till inknappning...

Jo, Jerker kan fixa en del men han är ju inte någon auktoriserad Quad-reparatör, finns det ens någon sådan i Sverige? Quad ESL var tidigare en sorts referens i audiobranschen och det kan man väl knappast säga är fallet idag?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-30 13:17

RogerGustavsson skrev:Har nu ändrat rubriken eftersom ett "med" föll bort från tanke till inknappning...

Jo, Jerker kan fixa en del men han är ju inte någon auktoriserad Quad-reparatör, finns det ens någon sådan i Sverige? Quad ESL var tidigare en sorts referens i audiobranschen och det kan man väl knappast säga är fallet idag?

Beror väl på vem man pratar med :-)
Det är ju å andra sidan ett uppslag till en intressant diskussion, vilka är dagens hifi-referenser? Är det OA 52, Linn LP12 och NAD 208?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-01-30 14:37

Björn på BA Musikelektronik i Nynäs brukade serva förr, tror han är tillbaka på banan igen.
Ett par ESL står sig bra än idag. Snyltade på en provlyssning med Larsen med nått högre nummer som ska vara så bra.
Skönt att komma hem och spela på 63:orna då...

Återgå till Generellt om hifi