Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.
Dagens ungdomar känner kanske inte till de referenserna, så vilka är dagens referenser, något som "alla" vet vad det är och hur det låter? Finns det ens sådana, har det kanske aldrig funnits ens?
Panelguy skrev:hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.
Dagens ungdomar känner kanske inte till de referenserna, så vilka är dagens referenser, något som "alla" vet vad det är och hur det låter? Finns det ens sådana, har det kanske aldrig funnits ens?
Det beror ju helt och hållet på vem du frågar. De exempel du räknar upp har väl hög status här på faktiskt men går du till andra forum så är åtminstone 208:an knappast någon referens.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.
Det beror ju helt och hållet på vem du frågar. De exempel du räknar upp har väl hög status här på faktiskt men går du till andra forum så är åtminstone 208:an knappast någon referens.
Näe, och jag vette sjåen om Sonab OA är någon referens heller. Åtminstone inte ur ett välljudsperspektiv. Åtminstone inte vad mina preferenser anbelangar.
Yttermera så har jag i stort sett tok-svårt att komma ihåg hur olika manicker låter. Inte minst eftersom de inte låter alls utan att man involerar andra manicker, och ett rum dessutom.
Panelguy skrev:hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.
Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att det finns så mycket tillgängligt som är vettigt och bra att några självklara referenser som (kanske) fanns förr inte lär uppstå.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att det finns så mycket tillgängligt som är vettigt och bra att några självklara referenser som (kanske) fanns förr inte lär uppstå.
Ja, vad elektroniken beträffar så är rimligtvis det mesta väldigt mycket bättre än snittet var på - typ åttitalet.
Frågan är ehuru om ''genomsnittshögtalaren" - dvs den som de facto finns hemma hos fölk idag - snarare är sämre än motsvarande var för några decennia sedan.
Strmbrg skrev:Alltså, referens kan väl egentligen vad (sjutton) som helst vara.
Det handlar ju bara om något att referera till. Eller snarare - något att jämföra med.
Men, jag vet inte om det överhuvudtaget finns såpass mycket någorlunda tillgängligt och dugligt i dagens hifiutbud att plocka fram. Hifi är ju bara en liten obskyr nisch i dagens multitaskande värld av rastlös ytlighet.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Alltså, referens kan väl egentligen vad (sjutton) som helst vara.
Det handlar ju bara om något att referera till. Eller snarare - något att jämföra med.
Men, jag vet inte om det överhuvudtaget finns såpass mycket någorlunda tillgängligt och dugligt i dagens hifiutbud att plocka fram. Hifi är ju bara en liten obskyr nisch i dagens multitaskande värld av rastlös ytlighet.
Det var ungefär så jag tänkte. På 50, 60, 70, 80 och 90-talet hade "alla" Carlssonhögtalare så den gick att referera till. Det behöver inte betyda att de var bäst, bara att den kunde användas som jämförelse, ungefär som att jämföra en Volvo 245 med valfri annan kombibil från samma årtusende. Nu råkar båda exemplen dessutom vara världsbäst, men det är en ren slump
Idag tror jag inte den sortens referenser finns. Möjligen har "alla" en känsla för vad en V70 är även om många väljer obskyra truckar från andra länder idag.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Alltså, referens kan väl egentligen vad (sjutton) som helst vara.
Det var ungefär så jag tänkte. På 50, 60, 70, 80 och 90-talet hade "alla" Carlssonhögtalare så den gick att referera till. Det behöver inte betyda att de var bäst, bara att den kunde användas som jämförelse, ungefär som att jämföra en Volvo 245 med valfri annan kombibil från samma årtusende. Nu råkar båda exemplen dessutom vara världsbäst, men det är en ren slump
Idag tror jag inte den sortens referenser finns. Möjligen har "alla" en känsla för vad en V70 är även om många väljer obskyra truckar från andra länder idag.
hifikg skrev:Ja, den gula va?

PerStromgren skrev:hifikg skrev:Ja, den gula va?
Originalversion (som jag hade) hade grå kuddar.
Jag hittar ingen färgbild på dessa, men det behövs kanske inte: ljusgrå plast i bygeln, mörkgå kuddar.![]()
Jag hittar ingen färgbild på dessa, men det behövs kanske inte: ljusgrå plast i bygeln, mörkgå kuddar.![]()
KentLindqvist skrev:...
Hittade ett par sådana på loppis för några år sedan. Tyckte väl att de kändes rätt på nåt sätt, för jag slog till.
...
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:Ja, den gula va?
Jag gillar kuddarna. En sån där skulle jag gärna sätta på. . . typ![]()
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster