Vilka är dagens hifi-referenser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vilka är dagens hifi-referenser?

Inläggav hifikg » 2015-01-30 13:20

När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.

Dagens ungdomar känner kanske inte till de referenserna, så vilka är dagens referenser, något som "alla" vet vad det är och hur det låter? Finns det ens sådana, har det kanske aldrig funnits ens?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Vilka är dagens hifi-referenser?

Inläggav KentLindqvist » 2015-01-30 13:40

...originallurarna till en iphone 5?

Det är förresten den bästa referensen för mig personligen. Och då äger jag ändå 2 208or... :?

Referenser som används annars är väl mer generella typ, laptophögtalare, SIBA-stereo, Dunka-dunka bilstereo...
Senast redigerad av KentLindqvist 2015-01-30 13:47, redigerad totalt 1 gång.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-30 13:42

Reality Check

Jag försökte i veckan att få en DJ att inte använda snålkodade MP3-filer.
Förklarandes bland annat att avslutningstonerna, nyanserna (och ursprungsklang eller?) på alla låtar försvann,
att komprimeringen eller kopieringsprogrammen tolkar toner som kommer efter någon sekunds tystnad, och på lägre nivå, skärs bort helt sonika.

Specifikt Tango där man inte kan vara säker på att låten är slut förrän just en sådan "slutknorr" spelas.
(Har glömt termen för detta, några svagare toner möjligen med visst inbördes tonhöjdsförhållande)

Fick svaret att ett externt ljudkort används och inga inställningar då kunde vara fel...

Förenklat påstående från min sida, men hittar inte hela problemformuleringen i den fysiska boken som nämnde musikteorin.

Vad gör man när Sound-referenserna är förvrängda från början?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-30 19:02

hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.

Dagens ungdomar känner kanske inte till de referenserna, så vilka är dagens referenser, något som "alla" vet vad det är och hur det låter? Finns det ens sådana, har det kanske aldrig funnits ens?

Det beror ju helt och hållet på vem du frågar. De exempel du räknar upp har väl hög status här på faktiskt men går du till andra forum så är åtminstone 208:an knappast någon referens.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 19:06

Panelguy skrev:
hifikg skrev:När man vill beskriva hur något låter så kunde man långt tillbaka (förmodar jag) säga "som Carlsson, fast sämre" eller något liknande. Snurrar vinyl som en Linn LP 12 fast bättre eller förstärker lika rent som en 208 men svagare osv.

Det beror ju helt och hållet på vem du frågar. De exempel du räknar upp har väl hög status här på faktiskt men går du till andra forum så är åtminstone 208:an knappast någon referens.

Näe, och jag vette sjåen om Sonab OA är någon referens heller. Åtminstone inte ur ett välljudsperspektiv. Åtminstone inte vad mina preferenser anbelangar.
Yttermera så har jag i stort sett tok-svårt att komma ihåg hur olika manicker låter. Inte minst eftersom de inte låter alls utan att man involerar andra manicker, och ett rum dessutom.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-30 19:20

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Näe, och jag vette sjåen om Sonab OA är någon referens heller. Åtminstone inte ur ett välljudsperspektiv. Åtminstone inte vad mina preferenser anbelangar.
Yttermera så har jag i stort sett tok-svårt att komma ihåg hur olika manicker låter. Inte minst eftersom de inte låter alls utan att man involerar andra manicker, och ett rum dessutom.

Jag håller med även om jag vet att det är många som håller Carlsson väldigt högt men själv var jag inte alltför imponerad av de OA116 jag hade hemma runt 76. Kan möjligtvis tänka mig att en LP12 fortfarande kan räknas som någon sorts referens men hur den står sig mot dagens vinylsvarvar i miljonklassen ska jag låta vara osagt (Har inte ägnat mig åt vinyl sedan motorn på min Michell GyroDec slutade att fungera) En NAD 208 är nog referens enbart här på faktiskt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-30 19:35

Panelguy skrev:

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-01-30 20:29

Det finns ingen allmän referens, inte egentligen, kanske på ett forum som detta men inte generellt.

Vår uppfattning gällande musik och allt vad det innebär när det skall avnjutas hemma är så bred så någon allmän referens är iaf för mig helt omöjlig att jämföra mot.

Iofs vid närmare eftertanke, kanske att den där nya (mycket läckra och i förhållande potenta) Marshall Stanmore bluetooth högtalaren då den verkar ha sålts i mängder kan vara en referens?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 20:36

Alltså, referens kan väl egentligen vad (sjutton) som helst vara.
Det handlar ju bara om något att referera till. Eller snarare - något att jämföra med.

Men, jag vet inte om det överhuvudtaget finns såpass mycket någorlunda tillgängligt och dugligt i dagens hifiutbud att plocka fram. Hifi är ju bara en liten obskyr nisch i dagens multitaskande värld av rastlös ytlighet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-30 20:56

Man kan vända på det och säga att det finns så mycket tillgängligt som är vettigt och bra att några självklara referenser som (kanske) fanns förr inte lär uppstå.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 21:03

Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att det finns så mycket tillgängligt som är vettigt och bra att några självklara referenser som (kanske) fanns förr inte lär uppstå.

Ja, vad elektroniken beträffar så är rimligtvis det mesta väldigt mycket bättre än snittet var på - typ åttitalet.
Frågan är ehuru om ''genomsnittshögtalaren" - dvs den som de facto finns hemma hos fölk idag - snarare är sämre än motsvarande var för några decennia sedan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-30 21:04

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:Man kan vända på det och säga att det finns så mycket tillgängligt som är vettigt och bra att några självklara referenser som (kanske) fanns förr inte lär uppstå.

Ja, vad elektroniken beträffar så är rimligtvis det mesta väldigt mycket bättre än snittet var på - typ åttitalet.
Frågan är ehuru om ''genomsnittshögtalaren" - dvs den som de facto finns hemma hos fölk idag - snarare är sämre än motsvarande var för några decennia sedan.

Jag syftade inte på vad som finns hemma, jag syftade på vad som finns i hifibutikerna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-30 21:12

Strmbrg skrev:Alltså, referens kan väl egentligen vad (sjutton) som helst vara.
Det handlar ju bara om något att referera till. Eller snarare - något att jämföra med.

Men, jag vet inte om det överhuvudtaget finns såpass mycket någorlunda tillgängligt och dugligt i dagens hifiutbud att plocka fram. Hifi är ju bara en liten obskyr nisch i dagens multitaskande värld av rastlös ytlighet.

Det var ungefär så jag tänkte. På 50, 60, 70, 80 och 90-talet hade "alla" Carlssonhögtalare så den gick att referera till. Det behöver inte betyda att de var bäst, bara att den kunde användas som jämförelse, ungefär som att jämföra en Volvo 245 med valfri annan kombibil från samma årtusende. Nu råkar båda exemplen dessutom vara världsbäst, men det är en ren slump :-)

Idag tror jag inte den sortens referenser finns. Möjligen har "alla" en känsla för vad en V70 är även om många väljer obskyra truckar från andra länder idag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 21:23

hifikg skrev:

Det var ungefär så jag tänkte. På 50, 60, 70, 80 och 90-talet hade "alla" Carlssonhögtalare så den gick att referera till. Det behöver inte betyda att de var bäst, bara att den kunde användas som jämförelse, ungefär som att jämföra en Volvo 245 med valfri annan kombibil från samma årtusende. Nu råkar båda exemplen dessutom vara världsbäst, men det är en ren slump :-)

Idag tror jag inte den sortens referenser finns. Möjligen har "alla" en känsla för vad en V70 är även om många väljer obskyra truckar från andra länder idag.

'llright, jag tror jag greppar vad du menar.
-Hm, vad sjutton hette den där Sennheiser-luren som "alla" hade på åttitalet? HD414?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-30 21:38

Ja, den gula va? Vad motsvarar den idag? HD 650
Edit: Nä, Apple iPod/iPhonelurar e nog närmare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 21:41

Ja, jag tror att det var en manick med gula kuddar i skumplast. "Alla" hade ju den. Den bellade väl typ trehundra spänn när det begav sig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-30 21:58

En ljudreferens nuförtiden kan väl vara lite vadsomhelst.
Ljudet från en Iphone, bergsprängare, eller från Roskildefestivalen?
Många kanske varit på Cosmonova?
Jag tror inte man ska underskatta saken bara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-30 23:39

hifikg skrev:

Då förstår även jag hur du menar. Idag när yngre knappt har någon stereoanläggning hemma så får väl deras referens bli någon lur till mobilen. Referensen till hur något lät förr i tiden kunde väl, förutom Carlsson, vara JBL-soundet.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-01-31 03:09

Orginal Ipod/Iphone hörlurar, Datorhögtalarpaket (typ Logitech Z5500), Blåtandshögtalare (typ Marshall Stanmore å Jawbone Jambox), Det hemmabiopaket som mediamarkt hade på rea den veckan.............

Bland lite mer hifi-intresserade så var väl Dynavoice Challenger M-65 å Audio Pro Blue Diamond poppis?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-31 03:20

Beats by Dr. Dre hörlurar hos deras konsumenter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-01-31 10:34

Valet av referens är enkelt, det är inte någon särskild manick, min referens är att det skall låta som om musiken framförs levande framför mig. Är den illusionen trovärdig finns det inte mycket mer att diskutera om uppspelningsutrustningen. Namedropping av viss utrustning är meningslöst eftersom allt beror på hur den används. Rör det sig om rent elektronisk musik är det snarare att det skall låta rent och klart och med en viss imponatorfaktor över hur bra det låter. Är det hård rockmusik det gäller är något av en referens att kunna framkalla samma ljudtryck som på en livekonsert, med smocka i magen och utan att det skär i öronen.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-31 13:06

hifikg skrev:Ja, den gula va?

Originalversion (som jag hade) hade grå kuddar.

Jag hittar ingen färgbild på dessa, men det behövs kanske inte: ljusgrå plast i bygeln, mörkgå kuddar. :)

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-01-31 20:00

PerStromgren skrev:

Jag hittar ingen färgbild på dessa, men det behövs kanske inte: ljusgrå plast i bygeln, mörkgå kuddar. :)

Bild

AHA!

Hittade ett par sådana på loppis för några år sedan. Tyckte väl att de kändes rätt på nåt sätt, för jag slog till.
Och överraskades av ljudet! :D
Där ser man.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-31 20:06

PerStromgren skrev:

Bild

Jag gillar kuddarna. En sån där skulle jag gärna sätta på. . . typ :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-01-31 23:09

KentLindqvist skrev:...
Hittade ett par sådana på loppis för några år sedan. Tyckte väl att de kändes rätt på nåt sätt, för jag slog till.
...

Jag hittade också ett par på loppis för ett par år sedan. I originalförpackning. Jag tror de är oanvända. Jag har inte själv testat dem. Kuddarna är gula. I alla fall smulorna som ligger kvar i kartongen är gula. Men det går ju att få tag på nya.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-31 23:37

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Bild

Jag gillar kuddarna. En sån där skulle jag gärna sätta på. . . typ :)

Mvh
Peter

ja isses anådat vilka fina ögonfransar hon har/ swish så va hon i nutiden med en massa hifi tjockisar :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2015-01-31 23:48

PerStromgren skrev:

Bild

De jag har, tror jag att jag köpte 1974. De hade blåa kuddar.
Conny

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 00:34

Alltså, på 70-talet i Skivaffärer användes telefonlurar för lyssning av grammofonskivor. Där kan man snacka om vedervärdigt ljud. Sedan byttes dessa telefonlurar ut mot dessa Sennheiser. Det var rena drömmen, men alla som lyssnade höll liksom mot varje lur med fingertopparna för att få lite bas. Då lät det faktiskt rätt hyggligt, åtminstone så man kunde höra vad som fanns på skivan. I början fanns bara grått om jag minns rätt, men sedan såldes de i gult men även i olika roliga färger, åtminstone i plasbygeln :)

En enkel, lätt slit och slänglur :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 00:40

Alla sådana jämförelser har bara gjorts av folk som är mer intresserad av prylar än musik.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 00:41

sen gick man till apoteket, nä alltså biblioteket å satt liksom fast i deras arrangemang inne i nån sorts bås dårå och lyssnade på Bach å så.
de gillade en lirare på den tiden alltså :roll:
burning in the eyes of the maker

Nästa

Återgå till Generellt om hifi