Vad är detta för ett element?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Vad är detta för ett element?

Inläggav BPM » 2015-01-30 16:21

Kollat lite på bredbandselement (och högtalare) och ramlade över denna högtalare: http://www.soundpressure.se/Soundpressu ... %20monitor

Snygga men vilket element är det som används i konstruktionen? Finns hyfsade, om än rätt små, bilder..
Kan inte minnas att jag sett något liknande, och det ser spännande uppbyggt ut. Känner någon till elementet så man kan läsa på lite? I de andra högtalarna i Soundpressures program specifieras vilka element som används men tyvärr inte i den som jag finner intressant..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Vad är detta för ett element?

Inläggav Zeeall » 2015-01-30 18:12

Högtalarna heter Trasam F6G. Elementen verkar vara av egen konstruktion.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-30 20:27

Joda, 93dB mellan 1kHz-10Khz. Under och over dessa granser, "nagot" mindre utslag pa dB skalan ar vantad med tex basreflex lada.

Peter

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-01-30 22:51

Påminner ganska mycket om en lite mindre (6,5" istället för 8") version av:
http://www.parts-express.com/tang-band-w8-1808-8-neodymium-full-range-driver--264-894

Kanske är Tang Band som specialtillverkar elementen?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-31 11:43

"Zeall"
Bra rekat:)
Surt bara.. Jag fick för mig att det var en svensk design men man ser ju tydligt att dessa Soundpressure är precis samma burkar som Trasam.

"JB"
Du har rätt, uppbyggnaden är snarlik och oavsett ursprung verkar det vara ett seriöst element. Den större, liknande modell du länkar till är ju även tämligen kostsam.
Kommentarerna till elementet verkar tycka att det är bra grejer (även om det behöver notchas här och där) men iofs finns ingenting som säger att det skulle gälla det aktuella 6.5" elementet. Synd det är så dåligt med info ifrån Soundpressure. Även när man söker på Trasam, som alltså är samma högtalare, får man samma bilder och info (dvs väldigt lite info). Är konstruktionen ordentligt gjord, uppmätt och kompenserad kan det ju vara riktigt bra skit för pengen, men har de bara smällt elementet i en låda och kopplat lite kabel kan det vara riktigt illa oavsett potentialen i elementet.

Ingen biggie.. Är bara nyfiken..men kommer nog forska vidare lite diskret.
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi