Ni med surround... inställningar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Ni med surround... inställningar.

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-18 00:19

Hej på er,

Jag har en rätt vanlig reciever som jag använder som försteg samt surroundförsteg. Min fråga till er är vad ni använder för ljudlägen/inställningar då ni ser på film, då ni lyssnar på musik (cd), då ni lyssnar/ser på konsert (dvd)...? Vore intressant att höra.

Själv tycker jag det är en djungel, som tex. då jag ser på en dvdkonsert, ska jag ha DTS, ProLogic IIx movie, ProLogic IIx music osv. ( har själv 7.1 )

Så för att göra det lättare:
1. Vad har du för uppställning? (5.1, 6.1, 7.1 mm)
2. Vad har du för läge på reciever/surr.försteg då du ser på film?
3. Vad har du för läge på reciever/surr.försteg då du lyssnar på musik?
4. Vad har du för läge på reciever/surr.försteg då du ser och lyssnar på en dvdkonsert?

Så, kom igen och diskutera nu... :D
MVH. Christian

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-18 03:44

Har bara möjlighet att avkoda 5.1 ljuströmmar som mest. Jag har dumpat mitthögtalaren fram och har ännu ingen sub så jag låter mixa ner center fram och djupbaskanalen i fronthögtalarna. Använder dubbla höger och vänster bakhögtalare för att täcka in surroundljudfältet bättre.

Har en dvd-spelare som kan hantera dvd-audio och sacd förutom de vanliga dvd-video ljudströmmarna och cd-audio.

Jag använder surroundprocessor för både musik och filmljud kodade i dts eller dd via optisk digital ingång men låter inte avkoda 2-kanal stereo soundtrack som något annat. Tycker att min processor gör konstiga saker med ljudet då (Pro Logic). Ljudet klingar mörkare och det uppstår konstiga effekter om jag gör det.

Låter dvd-spelaren få avkoda cd-audio, dvd-audio och sacd (ljudformaten från de två senare kan inte processorn hantera fö).

Egentligen tänker jag mig inte att man behöver behandla musik och filmljud olika av annat skäl än att de är tänkta att avkodas olika. Dts-surround verkar då vettigt att hantera på samma sätt oavsett programmaterialet tex. Och jag föredrar att lyssna på ljudet som det var tänkt att bli avkodat. Iaf med min processor som har en massa alternativa program som alla ger dåliga effektljud. Inte ett enda av dom är roligt. Borde nog ha krävt lite rabbat pga av det. Uppställning av högtalare och hantering av signalvägar gör jag nog utifrån praktiska avvägningar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-18 08:51

Jag kör 4.1 dvs centern nermixad på frontarna.

Filmljud kör jag för det mesta straight through, dvs utan att processa den och har filmen DTS-spår kör jag det, annars DD. Det händer att jag laborerar med processorn men skulle behöva fler surrhögtalare för det. Bioförstärkaren klarar 7.1 samt ytterligare 2 skumma kanaler de kallar presence som ska sitta uppe vid taket bredvid duken (Yamaha).

Musik kör jag via rörförstärkare, ren 2.0, men ibland är jag lat och kör CD i biostärkaren men då i "direct"-läge, dvs utan någon som helst processing, inte ens tonjustering. Men även här experimenterar jag ibland med processorn.

Jag äger ingen DVD-konsertskiva ännu.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-18 09:04

1) 5.1, hade 7.1 men har gått över till att bi-ampa frontarna istället

2) Nästan alltid "Neo 6 Cinema" på min AX10i för film

3) Jag använder en CDspelare för 2kanalsmusik men för DVD-A och SACD kör jag "Direct", (det står då DTS resp. SACD i fönstret, någon enstaka gång spelar jag högupplösta DVD-A 2kanalspår)

4) Det blir nästan alltid DTS (om det finns) här hemma som låter bäst.

Alla andra lägen är kul att testa när man har sämre 2kanalskällor som gamla filmer på TV eller VHS, skivor i mono, egna konsertinspelningar etc. På AX10 finns det ett surrläge som kallas "Chamber" som är ett riktigt bra reverb, perfekt på för närmikad musik :)

(Anläggningen är DVD: Pioneer DV-757, Förstärkare: AX10i, Frontar: B&W 802 matrix3, Center: Dynaudio 122c, Surrar: OA50.3, Bas: B&W ASW675)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-04-18 12:18

Jag kör för närvarande 4.1 med HTPC, Denon 2105, projektor, piP, Canton AS-50 samt ett par gamla Pioneerhögtalare som surrounder. Planerat är att sälja subwoofern och köpa pX-2 samt 4 stycken A1 och då köra 6.1.

Jag använder DD eller hellre DTS och om det bara finns stereospår på filmen(VHS) så blir det PrologicIIx.

Stereo(Direct). Processa om musik i flerkanal låter oftast ganska dåligt tycker jag. 2-kanal är då att föredra.

4. Vad har du för läge på reciever/surr.försteg då du ser och lyssnar på en dvdkonsert?

DD eller DTS eller PCM. På flera konsertDVDer har jag föredragit 2-kanalsspåret.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-04-18 13:58

Kör 5.1. Har dock fler kanaler tillgängliga både i försteg och slutsteg, fattas bra lite högtalare.

Tja, det beror vad som finns på filmen. DD5.1/DTS/DD2.0 o.s.v.

Pure Audio, alla videokretsar/processorer avstängda.

Det som är bäst på skivan DD2.0/DTS/DD5.1 o.s.v.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-18 14:30

7.1 med center, 1st sub, 2st surroundhögt (Ino Ambiens 1) till vardera surround-sida-kanalen och 1st surroundhögt till vardera bakkanalen. Fronthögtalarna (piP) är i läge "Large", övriga i "Small".

Surround-bak-högtalarna matas med samma signal som surround-sida i 5.1-läge så att det då blir totalt 3st högtalare per sida/kanal.

Använder bästa möjliga av de foemat som finns på DVD:n (DTS, AC3 (med ES/EX) DPL II m.m.).

CD Direct, dvs alla effekter och inställningar avstängda. Endast de två fronthögtalarna är då aktiva. Alternativt spelar jag med DPL II och då är alla högtalare aktiva.

Har tyvärr ingen konsert-DVD, men jag skulle nog använda mig av det ljud-formatet som finns på skivan som om det hade varit en film-DVD.

Återgå till Generellt om hifi