Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Att uppleva något dåligt när man lyssnar på en kombination av en musikhändelse, en inspelning, någon kodning av något slag och en hel uppspelningsanläggning - och från det dra slutsatser om egenskaper hos en enda länk i kedjan...
Det är alltid lika dumt. Vill man veta något om en enskild länk så måste man isolera dem. T ex med F/E-lyssning.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Jag har ju gjort jämförelser mellan CD, Spotify Premium och Wimp Hifi. Det är nog svårt att hitta skillnader från samma inspelning även om några hört av sig och talat om vad de trodde var facit. Fast alla hade fel... Lite av problemet med strömmande tjänster med jätteutbud är att bestämma sig för vad man vill lyssna på. Sökfunktionerna är sällan goda och det gör urvalsprocessen svår, speciellt om det gäller klassisk musik. När det gäller andra genre kan det vara störande med sena hårdmastrade versioner. Jag kör än så länge både Spotify och Wimp... Spotify tillåter bara en användare åt gången medans Wimp tycks tillåta fler på samma adress om man inte väljer samma låt.
IngOehman skrev:Att uppleva något dåligt när man lyssnar på en kombination av en musikhändelse, en inspelning, någon kodning av något slag och en hel uppspelningsanläggning - och från det dra slutsatser om egenskaper hos en enda länk i kedjan...
Det är alltid lika dumt. Vill man veta något om en enskild länk så måste man isolera dem. T ex med F/E-lyssning.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Det verkar som att tryggheten i vetskapen om att man verkligen lyssnar på det minst färgande alternativet kan vara en beslutsfaktor i sig själv.
Strmbrg skrev:Det verkar som att tryggheten i vetskapen om att man verkligen lyssnar på det minst färgande alternativet kan vara en beslutsfaktor i sig själv.
Martin_Dewens skrev:Strmbrg skrev:Det verkar som att tryggheten i vetskapen om att man verkligen lyssnar på det minst färgande alternativet kan vara en beslutsfaktor i sig själv.
Jag har accepterat placebo som en del av det som ger mig lyssningsglädje. Det svåra är att förhålla sig till självbedrägeriet
![]()
.
Eargasm skrev:Låter det bra så ÄR det bra
Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Låter det bra så ÄR det bra
Nja... Om det låter skit för alla utom dig så är det verkligen inte bra. Låter det bra för alla så ÄR det bra.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Låter det bra så ÄR det bra
Nja... Om det låter skit för alla utom dig så är det verkligen inte bra. Låter det bra för alla så ÄR det bra.
Nja, bara för att många tycker något är bra behöver det verkligen inte vara så. Många tycker det helt okej att nästan all ny musik är tokmanglad i mastringsprocessen....
Eargasm skrev:Är det du eller jag som sitter hemma och lyssnar på musik hemma hos mig, varför skulle din åsikt om hur det skall låta göra nått för min upplevelse?
Åker man fram och tillbaka ur nöjdheten som Strmbrg gör så tror jag att nått inte stämmer för honom vad gäller anläggning, uppställning eller medium, nått är fel iaf.
Eargasm skrev:Strmbrg skrev:Det verkar som att tryggheten i vetskapen om att man verkligen lyssnar på det minst färgande alternativet kan vara en beslutsfaktor i sig själv.
Jag har inte många poster på detta forum men jag har läst under många år..
Nått som slagit mig är din osäkerhet, ibland kan det inte bli bättre och du sitter nöjd utan att fundera över apparater eller andra värdsliga ting, andra gånger är det helt andra tongångar..
Jag tror att nått med din återgivning inte ger dig den grad av tillfredsställes du önskar, jag tycker du borde gå på djupet med detta och ta reda på vad det är som tilltalar dig och vad som du finner brister, i vissa avseenden, var hård och ärlig, med dig själv.
Allt går att förbättra
ps. jag tror att spotify kan vara värt att utvärdera mot ett starkare allternativ, tro mig, det finns.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster