Moderator: Redaktörer
The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
The evaluation consists of listening with just one pair of capacitors (so no switching) over a longer period of time. This is then repeated with a different capacitor. This way I get a good idea of what each capacitor does and doesn't do.
Almen skrev:The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
The evaluation consists of listening with just one pair of capacitors (so no switching) over a longer period of time. This is then repeated with a different capacitor. This way I get a good idea of what each capacitor does and doesn't do.
Detta säger väl allt? Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Bill50x skrev:Almen skrev:The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
Detta säger väl allt? Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Jodå, det gör det visst. Men bara i den konstruktionen man lyssnat på.
---
Varför anses subjektivt så negativt?
Bill50x skrev:Almen skrev:Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Jodå, det gör det visst. Men bara i den konstruktionen man lyssnat på.
shifts skrev:Jag kan i princip noll om detta, men det vore kul att se svar från någon som kan det bättre. Hur som helst kan jag inte logiskt se hur olika typer av kondensatorer skulle få en filterlösning att låta annorlunda så tillvida att de håller samma värden konstant. Hur skulle det vara möjligt?
Bill50x skrev:Vi vet egentligen alldeles för lite om testen. Jo, att det inte var blind.
Morello skrev:Har man någon som helst kunskap inom ämnet inses att alltsammans är ren gallimathias!
Komorok skrev:Att lyssna och tycka när det gäller sådana här jämförelser är inte att skaffa sig kunskap. Det är att låta placeoeffekten härja fritt.
Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
/ B
chrisss skrev:Jag hörde ingen skillnad mellan de svarta Audyn och ELFAs vad dom nu heter som rekomenderats här på forumet.
RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Jag lär mig att det finns olika åsikter, att det finns olika "angreppspunkter" och att ingen erfarenhet finns för evigt. Jag har varit intresserad av musik och hifi sedan mitten på 60-talet och jag har sett många "sanningar" såväl bestå som blivit pulvriserade. Inte bara inom HiFi förresten.
/ B
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Jag lär mig att det finns olika åsikter, att det finns olika "angreppspunkter" och att ingen erfarenhet finns för evigt. Jag har varit intresserad av musik och hifi sedan mitten på 60-talet och jag har sett många "sanningar" såväl bestå som blivit pulvriserade. Inte bara inom HiFi förresten.
/ B
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte.
Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
Och det betyder i begripliga termer (frekvensgång/dist/nivå/brus)?
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
Och det betyder i begripliga termer (frekvensgång/dist/nivå/brus)?
Precis som jag skrev.
Perfector skrev:ok, ordet instängd refererar till hur det låter genom en stängd dörr.
Glanslös är en tråkig upplevelse som dom flesta förstår.
Mer än så gitter jag inte förklara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster