Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Ska vi prova att lyssna litet F/E-mässigt i Sola-GÖK för skojs skull?
Vad behöver vi? Var ska vi lyssna? Hur gör vi med dubbelblindheten?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Ska vi prova att lyssna litet F/E-mässigt i Sola-GÖK för skojs skull?
Vad behöver vi? Var ska vi lyssna? Hur gör vi med dubbelblindheten?
"dubbelblindheten"? Spola den, för allt i världen. Vad skall du med den till?
PerStromgren skrev:En box behövs väl inte om vi har en ingångsväljare? Vi kan väl föda testobjektet och lyssningsförstärkaren med samma signal och välja med ingångsväljaren i lyssningsförstärkaren?
Vi kan skippa blindheten till att börja med, men jag tror absolut att det ska införas om vi börja bli för kaxiga på vad vi hör.
Almen skrev:Men du pratar om att "prova för skojs skull" (vilket låter som en jättebra idé) - då är det väl bara intressant att lära sig så mycket som möjligt? Att då börja mecka med blindlyssning i allmänhet och dubbel-d:o i synnerhet tar nog bara bort fokus från kärnan i det.
Å andra sidan, om det är små skillnader så är ofta blindlyssning det enda sättet att konkludera huruvida det verkligen föreligger en skillnad. Just därför kan man ju försöka hitta objekt man misstänker ger stora färgningar.
Komorok skrev:Y-split behöver ni och en ingångsväljare med kalibrerbara ingångar.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Y-split behöver ni och en ingångsväljare med kalibrerbara ingångar.
... eller en volymkontroll på försteget under test, väl?
Komorok skrev:Y-split behöver ni och en ingångsväljare med kalibrerbara ingångar.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Y-split behöver ni och en ingångsväljare med kalibrerbara ingångar.
... eller en volymkontroll på försteget under test, väl?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Y-split behöver ni och en ingångsväljare med kalibrerbara ingångar.
Ja det fungerar, men finns det några fördelar med den lösningen framför en reläbox som kopplar apparaten ut och in ur kedjan?
Komorok skrev:Ja, se ovan.
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Ja, se ovan.
Ja och hur påverkar det? Jag ser inte något problem att testa försteget på olika nivåer med relälådan. Det bör fungera på precis samma sätt?
Komorok skrev:Ja, det är ju samma sak.
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Ja, det är ju samma sak.
Precis. Du förvirrade mig lite där
AndreasArvidsson skrev:Men då kan vi bara testa försteg med deras volym på 0dB
Vore kanske bra att testa hur väl de klarar sig på lite gain kan jag tycka.
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:Men då kan vi bara testa försteg med deras volym på 0dB
Vore kanske bra att testa hur väl de klarar sig på lite gain kan jag tycka.
Det är väl rätt ovanligt att inte slutsteg blir fullt utstyrda av 0dBFS från en CD-spelare eller DAC?
PerStromgren skrev:Jo, men vad skulle vitsen vara med att lyssna på testförsteget vid en högre utspänning än det någonsin kan behöva lämna?
Empa skrev:Låter kul, jag är gärna med
Edit: Glömde signaturen
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Jo, men vad skulle vitsen vara med att lyssna på testförsteget vid en högre utspänning än det någonsin kan behöva lämna?
Ah du menar så. Hehe mer än 0dB gain på försteget är ju inga problem hemma. Senaste gök så spelades flertalet av låtarna med positiv gain så det är allt av intresse att testa tycker jag.
PerStromgren skrev:Betyder 0dB på ditt försteg 0dB förstärkning? Jag trodde att det betydde en viss ljudtrycksnivå med THX som referens!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster