Sonys nya minneskort för audiofiler!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Sonys nya minneskort för audiofiler!

Inläggav Cortado » 2015-02-20 00:03

Tja!

Inte helt säker på att detta hamnar i rätt forumdel, men here goes:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20082- ... audiofiler

Jag personligen ställer mig ytterst tveksam till en sån här nyhet, så jag kan inte låta bli att skratta gott till en av kommentarerna:

"Passar ju fint med Spotifys nya guldpläterade tcp-sockets!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Sonys nya minneskort för audiofiler!

Inläggav hifikg » 2015-02-20 01:45

Ser fram mot dubbelblinda tester i kubik :-)
Fast när används ett SD-kort för att spela upp musik? Det rymmer ju bara några snuttar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-20 05:34

Ja vad säger man? :roll:

hifikg skrev:Fast när används ett SD-kort för att spela upp musik? Det rymmer ju bara några snuttar...

Minneskortet i artikeln är ju på 64GB. Det räcker till en hel del musik skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-20 08:10

hifikg skrev:Fast när används ett SD-kort för att spela upp musik? Det rymmer ju bara några snuttar...

I bilen t.ex.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 10:12

hifikg skrev:Fast när används ett SD-kort för att spela upp musik?

I mobilen t.ex.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2015-02-20 11:14

Ja är det inte så att det rymmer mycket och har plats för audiofilspår som tar mer plats helt enkelt? :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-02-20 12:21

mrGaskill skrev:Ja är det inte så att det rymmer mycket och har plats för audiofilspår som tar mer plats helt enkelt? :)

Nej. Man får, som sagt, ett vanligt class 10 64 GiB microSD-kort för en fjärdedel av priset. Det Sony försöker sälja är bara ormolja.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-20 12:38

AndreasArvidsson skrev:Ja vad säger man? :roll:

Minneskortet i artikeln är ju på 64GB. Det räcker till en hel del musik skulle jag vilja påstå.

Inte särskilt mycket, men klart man kan ta med sig så det räcker för en promenad eller två. Att köra ett sådant kort i bilen vore verkligen att elda för kråkorna, åtminstone med min original Volvostereo, förvisso med den tidens extra allt, men ändå. Att stoppa in det i iPhonen... nä.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-20 12:41

hifikg skrev:Att stoppa in det i iPhonen... nä.

Precis, det går väl inte att stoppa in minneskort i en iPhone?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-20 12:42

hifikg skrev:Inte särskilt mycket, men klart man kan ta med sig så det räcker för en promenad eller två. Att köra ett sådant kort i bilen vore verkligen att elda för kråkorna, åtminstone med min original Volvostereo, förvisso med den tidens extra allt, men ändå. Att stoppa in det i iPhonen... nä.

FLAC rip av vanlig CD så rymmer det mer än 2000låtar. Det är väl inte lite att ha i bilen eller telefonen?

Man skall ändå inte köpa denna produkt då det bara är ormolja, men ett vanligt SD-minne kan man allt ha musik på. Vilket många har.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-20 12:46

AndreasArvidsson skrev:FLAC rip av vanlig CD så rymmer det mer än 2000låtar. Det är väl inte lite att ha i bilen eller telefonen?

Nu vet vi ju inte hur långa promenader hifikg tar men oavsett detta får han nog nöja sig med det utrymme som finns i iPhonen från början...

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-20 14:01

64 GB räcker väl till ungefär 116 timmar musik med full CD-kvalitet (1411 kbit/s)? Så långa promenader är ovanliga. Själv har jag aldrig lyssnat på musik under några promenader. I bilen lyssnas det möjligen när jag åker ensam eller om någon annan står ut med samma musik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-20 14:59

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Att stoppa in det i iPhonen... nä.

Precis, det går väl inte att stoppa in minneskort i en iPhone?

/ B

:-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-20 15:01

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:Inte särskilt mycket, men klart man kan ta med sig så det räcker för en promenad eller två. Att köra ett sådant kort i bilen vore verkligen att elda för kråkorna, åtminstone med min original Volvostereo, förvisso med den tidens extra allt, men ändå. Att stoppa in det i iPhonen... nä.

FLAC rip av vanlig CD så rymmer det mer än 2000låtar. Det är väl inte lite att ha i bilen eller telefonen?

Man skall ändå inte köpa denna produkt då det bara är ormolja, men ett vanligt SD-minne kan man allt ha musik på. Vilket många har.

En rejäl promenad hade det blivit, bara jag haft någonstans att stoppa kortet (nääää, det funkar inte däääär) jag tänkte mer på att lagra hela musiksamlingen för att få lite sprutt på det hela. Jag lyssnar inte heller på musik när jag är ute o går längre, det gjorde jag under min mellan-audiofila-tid, mina tio hundår...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2015-02-20 15:03

joakimfors skrev:
mrGaskill skrev:Ja är det inte så att det rymmer mycket och har plats för audiofilspår som tar mer plats helt enkelt? :)

Nej. Man får, som sagt, ett vanligt class 10 64 GiB microSD-kort för en fjärdedel av priset. Det Sony försöker sälja är bara ormolja.

Ah, ja det låter ju fuffens. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-02-20 15:44

mrGaskill skrev:
joakimfors skrev:

Ah, ja det låter ju fuffens. :)

Tja det finns ju idag butiker som säljer motsvarande minneskort till ännu högre pris..

http://www.mytrendyphone.se/shop/kingst ... paign=feed

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-20 15:52

Allt som är dyrare än det billigaste är ormolja och betyder bara att tillverkaren/leverantören försöker sko sig. Rödvin för 130:- flaskan när man gå få en hel box för bara några kronor extra? Betala 120:-/kg för fläskytterfilé från Sverige när vårt kära grannland i söder fixar samma sak för mindre än halva priset? För att inte tala om bilar. Att ta sig från A till B kan kosta allt från 25:-/mil till det tiodubbla och ändå är resultatet exakt detsamma, dvs du har flyttat dig från A till B.

Vart är världen på väg?

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-02-20 18:44

Bill50x skrev:Allt som är dyrare än det billigaste är ormolja och betyder bara att tillverkaren/leverantören försöker sko sig. Rödvin för 130:- flaskan när man gå få en hel box för bara några kronor extra? Betala 120:-/kg för fläskytterfilé från Sverige när vårt kära grannland i söder fixar samma sak för mindre än halva priset? För att inte tala om bilar. Att ta sig från A till B kan kosta allt från 25:-/mil till det tiodubbla och ändå är resultatet exakt detsamma, dvs du har flyttat dig från A till B.

Vart är världen på väg?

/ B

Dina liknelser haltar då du inte jämför likvärdiga produkter. Vad som här jämförs är 64 GiB microSD class 10 kort. Det Sony försöker göra är att påstå att något som är lagrat digitalt på deras kort skulle ge bättre slutresultat när det spelas upp jämfört med något annat 64 GiB microSD class 10 kort och på så sätt försvarar de det enorma påslag som de gjort. Detta är bara bluff och båg. Visst får de försöka ta så mycket betalt de kan men jag har lika mycket rätt att påpeka att man får en likvärdig produkt (SanDisk) för en fjärdedel av priset och att Sonys påstådda fördel inte är annat än några ord på etiketten på minneskortet.

Om jag ska låna av din liknelse så är det som att man skulle ta en flaska rödvin som kostar 100 kr och sen sätta en ny etikett på den där det står att den ger bättre ljudupplevelse och ta 400 kr för besväret.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-20 18:53

AndreasArvidsson skrev:FLAC rip av vanlig CD så rymmer det mer än 2000låtar. Det är väl inte lite att ha i bilen eller telefonen?

WOW! Det borde räcka för att få in all italiensk disco som gjordes under hela 80-talet, på ett enda kort! I full CD-kvalitet!

Fixade felciteringen //Andreas
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 19:52

En relaterad produkt som jag också är tveksam till skulle hålla måttet i en vetenskaplig utvärdering:

http://arstechnica.com/staff/2015/02/to ... kes-sense/

Naturligtvis får alla köpa precis vilka produkter de vill ha och tycker fungerar för dem. Däremot kan jag nog tycka att det borde finnas en vetenskaplig granskning på vissa fronter som skulle sätta någon stämpel på uppenbara placeboprodukter där tillverkaren tydligt är ute efter att lura folk på pengar. Vet inte om det är en vettig eller realistisk lösning - den är alltså inte genomtänkt på något sätt men jag kommer fortsätta tycka synd om folk som köper t.ex. en nätverkskabel för 10000 dollar. På något plan är det ju deras egna problem och inte mitt men ändå, kommer ha sympati för köparen och missnöje för säljaren. :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-20 21:14

Undrar när dom ska börja sälja CD som fungerar till okomprimerat format.
Det borde sälja som smör i månsken.

Vad har vi för överföringshastighet på SD-kort?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 21:25

ante_77 skrev:Vad har vi för överföringshastighet på SD-kort?

SDXC (eXtended Capacity) verkar ha nått 104Mb/s. Sen vet jag inte omständigheterna (vad man använt för att läsa den, vad man läst ur den och om hastigheten gäller båda hållen).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-20 22:26

ante_77 skrev:Undrar när dom ska börja sälja CD som fungerar till okomprimerat format.

Till skillnad från vad? En CD som bara fungerar för komprimerad musik?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-20 22:29

Bill50x skrev:Allt som är dyrare än det billigaste är ormolja och betyder bara att tillverkaren/leverantören försöker sko sig. Rödvin för 130:- flaskan när man gå få en hel box för bara några kronor extra? Betala 120:-/kg för fläskytterfilé från Sverige när vårt kära grannland i söder fixar samma sak för mindre än halva priset? För att inte tala om bilar. Att ta sig från A till B kan kosta allt från 25:-/mil till det tiodubbla och ändå är resultatet exakt detsamma, dvs du har flyttat dig från A till B.

Vart är världen på väg?

/ B

Frågan är vart du är på väg med dina associationer, rätt ner i soptunnan enligt mig ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-20 22:30

Max_Headroom skrev:

WOW! Det borde räcka för att få in all italiensk disco som gjordes under hela 80-talet, på ett enda kort! I full CD-kvalitet!

Fixade felciteringen //Andreas

Åtminstone allt väsentligt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 23:12

AndreasArvidsson skrev:
ante_77 skrev:Undrar när dom ska börja sälja CD som fungerar till okomprimerat format.

Till skillnad från vad? En CD som bara fungerar för komprimerad musik?

.. tror det var såndär ironi.. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-02-21 00:13

joakimfors skrev:

Det är inget vanligt minneskort, du får ett Sony rootkit v2.0 med på köpet. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-21 00:42

Jag gillar Sony och tycker dom ligger i topp när det gäller smartphones idag, men tyvärr så verkar dom mest bara vara populära här i Sverige och går i back på sin mobiltillverkning år efter år medans Samsung verkar vara enda androidlurstillverkaren som går med rejäl vinst.

Man kan ju börja undra om det här är ett försök att ta igen lite av förlusten dom gjort på mobilavdelningen?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-21 00:58

Både Sony å Denon bl.a. är ju kända för att ha ekonomiska problem idag . . . verkar nästan
som om att de tror/hoppas att "ormolja fixar biffen". Denon har ju tex. den "berömda scartkabeln"+
några "Anniversary" produkter med dålig pris-prestanda på sitt samvete under senare tid . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2015-02-26 12:53

Gillar Sonys extremt stora skillnader mellan produkt och produkt.
De har sin ena hand hembiorecievern STR-DN1050 som i min mening är väldigt prisvärd, medan de släpper, i sin andra hand, minneskort för "bättre" ljudkvalité till ockerpris.
Visst, det må en dålig liknelse, de flesta företag har ju produkter som kostar mindre och mer exklusiva produkter som kostar mer. Men det brukar oftast finnas en röd tråd i pris/prestanda, kan jag tycka.

Laila skrev:Både Sony å Denon bl.a. är ju kända för att ha ekonomiska problem idag . . . verkar nästan
som om att de tror/hoppas att "ormolja fixar biffen". Denon har ju tex. den "berömda scartkabeln"+
några "Anniversary" produkter med dålig pris-prestanda på sitt samvete under senare tid . . . typ. :evil:

Tror du kan vara något på spåren

Nästa

Återgå till Generellt om hifi