Thorenare å parkettgolv. Vad fan ska man göra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Thorenare å parkettgolv. Vad fan ska man göra?

Inläggav Zeeall » 2015-03-03 00:24

Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.

Just nu funderar jag om jag ska sälja å köpa en annan spelare som är mindre känslig.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Thorenare å parkettgolv. Vad fan ska man göra?

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-03-03 00:29

Varför funkar inte vägghylla?

Du får bygga ett riktigt tungt stativ, sätt på ett hyllplan med kanter på, fyll det med akvariesand och placera spelaren på det. Räcker inte det så sätt anpassade SD-fötter under hyllans ben.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-03 07:50

Brorsan hade ett sådant problem med sin gamla Pioneer (kan den heta PD112?).
Det löste vi med dragfjädrar (Clas Ohlsson) och snöre. En yttre ram, såpass hög att det går att få spelaren att hänga i de fjäderförsedda snörena som helt enkelt löper under spelaren. Problemet med denna lösning visar sig när man tippar upp locket och tyngdpunkten ändras. Tror brorsan fimpade gångjärnen och lyfte undan locket vid spisning helt enkelt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Thorenare å parkettgolv. Vad ska man göra?

Inläggav paa » 2015-03-03 10:26

Zeeall skrev:Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.

Just nu funderar jag om jag ska sälja å köpa en annan spelare som är mindre känslig.

En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.
På en sådan konstruktion får man inget vippmoment på armen när spelaren skakar lite.
Det är väl så bla Regas armar, och en del Dual-armar också, fungerar tror jag.
Finns säkert fler exempel som kommer att nämnas i tråden framöver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-03 10:50

Ett golv brukar sällan vara homogent svajigt, så ett bredbent stativ placerat på fasta golvpartier kan vara lösningen, det kan se spännande ut oxå, en schysst inredningsdetalj
Bikinitider

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-03-03 14:13

På min Thorens TD125a satte jag på sådana här fötter (se bild från minhembio.com http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=283795.jpg) för att hjälpa mot ett svajigt golv samt återkoppling via stommen. Tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån jag köpte dessa eftersom det var någon gång i slutet på 70-talet. De är ganska styva men ihop med den mjuka original-upphängningen så blir det en två-stegsisolering som funkar långt över förväntan.
Fler bilder på http://www.minhembio.com/idea
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-03 14:50

"Micro" är fabrikatet/är de märkta, har jag för mig, men om de går att köpa idag vetetusan . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-03 16:33

Här finns några andra varianter av/på fötter . . . typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-03 17:55

Subsonicfilter?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-03-03 19:58

Isolera den från golvet. Strmbrg har redan varit inne på det, men det kan hända att spelaren är så känslig att upphängningen måste stämmas av, men troligen inte. Kotar inte mycket att prova.

I nödfall får du skaffa en Technics 1200. Den kan man krocka en bil på utan att avspelningen påverkas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-03 20:20

Fast fjädrande fötter på en spelare med avfjädrat innerchassi är väl ingen vidare lösning? Är lätt hänt att de hamnar i takt/otakt. Svajigt golv är lika med låg resonansfrekvens och det har i regel många avfjädrade chassin också. Underlaget ska ha en avvikande resonansfrekvens och ska heller inte krocka med resonansen hos tonarm+pickup. Ett stabilare golv ger en högre resonansfrekvens. Allt tungt som ställs på golvet kommer att röra sig i takt med golvet. Vägghylla kan vara en lösning men väggens beskaffenhet ska vara passande. Stumt upphängda skivspelare isolerar sämre mot omgivningen men är okänsligare för svajiga golv. Bäst är att ha skivspelaren i ett angränsande rum...

Det framgår inte vilket underlag spelaren är placerad på. En lång bänk eller en tung möbel ger ofta problem med lågfrekvensåterkoppling. Ett litet stabilt bord är ofta bättre även om det kan kännas fel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-03 20:56

RogerGustavsson skrev:...
Det framgår inte vilket underlag spelaren är placerad på. En lång bänk eller en tung möbel ger ofta problem med lågfrekvensåterkoppling. Ett litet stabilt bord är ofta bättre även om det kan kännas fel.

Helt riktigt, helt korrekt . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-04 00:09

Det bör finnas hydraldämpande fötter till spelaren
En blandning av olja och luft eller gas.
Det bör bli det du söker.
eller en bottenplatta med sagda dämpare och spelaren på den plattan

Edit:
Eller en Dualspelare som har nålvikten i form av en spiralfjäder som pressar armen mot skiva oavsett var den befinner sig.
45graders vinkel och den funkar ändå
Dessutom nästan omöjligt att skaka den så nålen hoppar.
Kolla efter en som har hela plattan monterad på fjädrar med fast chassie.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-04 00:37

Jag har samma problem med min moddade TD-150. Jag tror det gäller att hitta ett ställe på golvet som inte påverkas så mycket av dom ställen man oftast går på. Det eller vägghylla... Jag har inte orkat ta mig den tiden än. Att finjustera upphängningen på spelaren så att den gungar jämnt utan att börja vobbla när man trycker till den lite lätt kan säkert hjälpa en hel del om det inte är så stora rörelser i golvet. Det finns massa på vinylengines forum om det här är jag nästan säker på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-04 08:28

Perfector skrev:Det bör finnas hydraldämpande fötter till spelaren
En blandning av olja och luft eller gas.
Det bör bli det du söker.

Skickar in ännu en varning om att undvika fjäder på fjäder. Det kan man möjligen göra om man vet exakt vilka resonansfrekvenser man har, inte annars. Underlaget för skivspelaren ska alltså ha en resonansfrekvens som dess avfjädrade innerchassi inte interfererar med. Ett sviktande golv motsvarar väldigt låga frekvenser och det är svårt för skivspelare med mjukt upphängda chassin att hålla bort de svängningarna. Det är det även för stumt upphängda spelare men där uppstår inte interferens. Mjukt upphängda chassin isolerar väldigt bra om underlaget är rätt. Bäst är det med hängande upphängning som vissa Beogram och Thorens. Det vanliga är att innerchassit står på fjädrarna. En på min ort välkänd DJ fäste ofta skivspelarriggen hängdes från taket för att undvika problem med återkoppling från underlaget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-04 09:31

Duals upphängning gör att man med fingret kan gunga spelverket kraftigt utan att nålen hoppar.
Jag hade en 1219 i många år och ett gungigt trägolv utan problem.
Tror det är den enda som klarar det.
På en mässa hade dom en placerad på ett bord som roterade och skakade samtidigt utan utan nålen hoppade när dom spelade musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-04 11:02

Jag har också haft en Dual-spelare. Den byttes senare till en Unamco T-1 och givetvis blev det svajande golvet ett problem. I ett annat boende fanns inte alls det problemet och där kom Unamcon mera till sin rätt. Att överhuvudtaget ha en skivspelare på ett svajigt underlag låter som en dålig idé även om golvsvajet inte interfererar med övriga komplianser i spelaren. Att ha spelaren i mera fast kontakt med underlaget (som det blir med en stummare upphängning) känns för mig fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-04 11:34

Är det betongbjälklag?
I så fall är det ju bara att borra tre hål genom parketten och skruva ned skruvar som man sedan låter hifi-möbeln vila på.
Ångrar du dig är det ju bara att plugga hålen med ekplugg.

Det finns inga genvägar till den perfekta återgivningen! :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-04 13:15

Detta med skivspelare och golv är en hel vetenskap och det är svårt med några riktlinjer. Ett helt stumt golv är givetvis en bra grund att stå på (!) men absolut ingen garanti för funktion eller välljud. Jag och min LP12:a har flyttat runt några gånger och underlaget för spelaren har varierat. Som alla vet (?) är den fjädrande upphängd med innerchassit hängande i fjädrarna. Men även på ett gungigt golv så har lösningen varit ett stabilt men lätt bord. Men de resultat jag erhållit gäller givetvis bara min spelare men kan vara värt att prova. En klassisk lösning är ett IKEA lackbord med utsågad botten och en skruv med rund skalle iskruvad i varje ben.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-04 14:54

Skippa skruven så kan det nog bli bra . . . typ. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-04 15:06

paa skrev:
Zeeall skrev:Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.

En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.
På en sådan konstruktion får man inget vippmoment på armen när spelaren skakar lite.

Duals armar fungerar så, men Regas fungerar faktiskt tvärtom! :o

Det är en ifrågasättbar konstruktion, men fjäderna lyfter faktiskt armen således att man kan minska motvikten. Poängen med det (en rätt så tveksam poäng) är att den dynamiska massan minskar något. Armen (RB... vad den nu heter) är dock på många andra sätt en bra arm, och vill man komma runt problemet med den bakåframverkande fjädern så sätter man bara nältrycksvredet på max som sen ställer man nåltrycket med motvikten istället. Då blir den som en helt vanlig tonarm, en rätt så bra sådan.

Men en Dual-arm är alltså mycket smartare.

Väljer man dessutom en spelare som t ex CS5000 så har den även rätt så stumma och dämpande fötter, så den tenderar inte att samverka illa med rörelser i golvet.

Till TS vill jag dock fråga vad det kan komma sig att vägghylla inte är en möjlighet. Inte för att jag ifrågasätter det utan bara för att svaret på frågan, alltså en förklaring till varför inte väggmonterad hylla är möjligt, kanske man ge något tips om någon annan lösning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-04 15:19

Bill50x skrev:Som alla vet (?) är den fjädrande upphängd med innerchassit hängande i fjädrarna.

Nja, innerchassit hänger väl inte i fjädrarna på en LP12:a? Vad jag minns har den väl tryckfjädrar som innerchassit står på? Det är en sämre lösning än ett chassi som hänger i dragfjädrar eller bladfjädrar. Att balansera något upptill på fjädrar är måttligt stabilt vid en jämförelse.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-04 19:58

IngOehman skrev:
paa skrev:

Det är en ifrågasättbar konstruktion, men fjäderna lyfter faktiskt armen således att man kan minska motvikten. Poängen med det (en rätt så tveksam poäng) är att den dynamiska massan minskar något. Armen (RB... vad den nu heter) är dock på många andra sätt en bra arm, och vill man komma runt problemet med den bakåframverkande fjädern så sätter man bara nältrycksvredet på max som sen ställer man nåltrycket med motvikten istället. Då blir den som en helt vanlig tonarm, en rätt så bra sådan.

Väljer man dessutom en spelare som t ex CS5000 så har den även rätt så stumma och dämpande fötter, så den tenderar inte att samverka illa med rörelser i golvet.

Till TS vill jag dock fråga vad det kan komma sig att vägghylla inte är en möjlighet. Inte för att jag ifrågasätter det utan bara för att svaret på frågan, alltså en förklaring till varför inte väggmonterad hylla är möjligt, kanske man ge något tips om någon annan lösning.

Vh, iö

Ber om ursäkt att jag har varit seg på att svara.

Jag får inte borra i väggarna, vill du veta närmare än så får du kontakta ägaren av huset.

Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-04 22:37

Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.

Fast ett subsonicfilter löser inte det mekaniska problemet du har.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-05 04:17

En bit bänkskiva i 4 cm granit eller gärna tjockare under skivspelaren och en "lagom" löst pumpad 16" (barn-)cykelslang mellan granitskivan och den befintliga skivspelarbordsskivan?
Testa först om det verkar vara rätt väg att gå med bara slangen (för några tior) och någon befintlig (trä)skiva.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-03-05 08:05

För att minska vibrationerna är lösningen nog bara att försöka ställa spelaren på det stabilast möjliga ställe, försöka laborera om lätt eller massivt bord är bättre och gå försiktigt på golvet.

Sedan skulle ett KAB subsonic filter användas för att minska konutslagen.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-05 12:26

Mitt intryck av en dualspelare står kvar, då slipper man krångel.
spiralfjäder som trycker tonarmen mot skivan och fjäderhängt spelverk.
Har aldrig haft problem med den kombinationen.
Men ska du behålla thore'naren så blir det mer intressant att lösa problematiken

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-05 13:28

RogerGustavsson skrev:
Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.

Fast ett subsonicfilter löser inte det mekaniska problemet du har.

Nä men symptomen slipper man ju. Att det svajar lite vid extremt låg frekvens påverkar kanske inte resten av spektrat så mycket. Vad jag förstod hoppar inte pickupen ur spåren utan det är fladdrande baskoner som är problemet. Jag hade provat med ett subsonicfilter iaf
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-05 16:23

Zeeall skrev:
IngOehman skrev:
paa skrev:En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.

Vh, iö

Ber om ursäkt att jag har varit seg på att svara.

Jag får inte borra i väggarna, vill du veta närmare än så får du kontakta ägaren av huset.

Nejdå, det behövs inte. Svaret "får inte borra i väggarna" räcker bra för att det skall gå att spåna på alternativa lösningar. En kan vara att spänna in vanliga skenor mellan golv och tak. Det lättaste sättet att göra det är att förse dem med gummifötter nedåt och att sätta en vinklad skiva mellan deras topp och taket, eller om det finns en öppning som aldrig försluts; att fästa en skiva med hylla på, med en tving, såhär:

Bild

Fast det är mest bara symptombotning. Bättre att bota problemet på riktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-05 16:31

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Mja, lös problemet istället. Det är ingen höjdare för återgivningen att nålarmen jazzar runt sitt viloläget med subsonsonisk frekvens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi