Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.
Just nu funderar jag om jag ska sälja å köpa en annan spelare som är mindre känslig.
RogerGustavsson skrev:...
Det framgår inte vilket underlag spelaren är placerad på. En lång bänk eller en tung möbel ger ofta problem med lågfrekvensåterkoppling. Ett litet stabilt bord är ofta bättre även om det kan kännas fel.
Perfector skrev:Det bör finnas hydraldämpande fötter till spelaren
En blandning av olja och luft eller gas.
Det bör bli det du söker.
paa skrev:Zeeall skrev:Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.
Just nu funderar jag om jag ska sälja å köpa en annan spelare som är mindre känslig.
En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.
På en sådan konstruktion får man inget vippmoment på armen när spelaren skakar lite.
Det är väl så bla Regas armar, och en del Dual-armar också, fungerar tror jag.
Finns säkert fler exempel som kommer att nämnas i tråden framöver.
Bill50x skrev:Som alla vet (?) är den fjädrande upphängd med innerchassit hängande i fjädrarna.
IngOehman skrev:paa skrev:Zeeall skrev:Har en Thorenare och svajigt parkettgolv och det är komplett omöjligt att röra sig i rummet utan att baskonerna fladdrar som besatt. Vad ska man göra? Vägghylla är tyvärr inget alternativ annars så skulle det redan ha varit gjort.
En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.
På en sådan konstruktion får man inget vippmoment på armen när spelaren skakar lite.
Duals armar fungerar så, men Regas fungerar faktiskt tvärtom!
Det är en ifrågasättbar konstruktion, men fjäderna lyfter faktiskt armen således att man kan minska motvikten. Poängen med det (en rätt så tveksam poäng) är att den dynamiska massan minskar något. Armen (RB... vad den nu heter) är dock på många andra sätt en bra arm, och vill man komma runt problemet med den bakåframverkande fjädern så sätter man bara nältrycksvredet på max som sen ställer man nåltrycket med motvikten istället. Då blir den som en helt vanlig tonarm, en rätt så bra sådan.
Men en Dual-arm är alltså mycket smartare.
Väljer man dessutom en spelare som t ex CS5000 så har den även rätt så stumma och dämpande fötter, så den tenderar inte att samverka illa med rörelser i golvet.
Till TS vill jag dock fråga vad det kan komma sig att vägghylla inte är en möjlighet. Inte för att jag ifrågasätter det utan bara för att svaret på frågan, alltså en förklaring till varför inte väggmonterad hylla är möjligt, kanske man ge något tips om någon annan lösning.
Vh, iö
Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.
RogerGustavsson skrev:Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.
Fast ett subsonicfilter löser inte det mekaniska problemet du har.
Zeeall skrev:IngOehman skrev:paa skrev:En bra lösning kan vara att skaffa en tonarm som är helt utbalanserad, och där nåltrycket ställs med en vridfjäder.
Duals armar fungerar så, men Regas fungerar faktiskt tvärtom!
Det är en ifrågasättbar konstruktion, men fjäderna lyfter faktiskt armen således att man kan minska motvikten. Poängen med det (en rätt så tveksam poäng) är att den dynamiska massan minskar något. Armen (RB... vad den nu heter) är dock på många andra sätt en bra arm, och vill man komma runt problemet med den bakåframverkande fjädern så sätter man bara nältrycksvredet på max som sen ställer man nåltrycket med motvikten istället. Då blir den som en helt vanlig tonarm, en rätt så bra sådan.
Men en Dual-arm är alltså mycket smartare.
Väljer man dessutom en spelare som t ex CS5000 så har den även rätt så stumma och dämpande fötter, så den tenderar inte att samverka illa med rörelser i golvet.
Till TS vill jag dock fråga vad det kan komma sig att vägghylla inte är en möjlighet. Inte för att jag ifrågasätter det utan bara för att svaret på frågan, alltså en förklaring till varför inte väggmonterad hylla är möjligt, kanske man ge något tips om någon annan lösning.
Vh, iö
Ber om ursäkt att jag har varit seg på att svara.
Jag får inte borra i väggarna, vill du veta närmare än så får du kontakta ägaren av huset.
Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.
Rydberg skrev:RogerGustavsson skrev:Zeeall skrev:Insåg också att efter att jag har läst inläggen att jag inte har ett subsonic filter. Det kan nog vara en stor del av problemet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster