Är man en rättvis lyssnare/bedömare efter en uppgradering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Är man en rättvis lyssnare/bedömare efter en uppgradering?

Inläggav mangs » 2015-03-18 14:54

Alla har vi varit där, den nya prylen bärs hem och kopplas med andakt in i signalkedjan, man börjar med sina favoritplattor med referensmusik för att utgöra om det är några skillnader, I vissa lägen kanske man har möjlighet till A-B eller F-E, man kan ju såklart även med fördel mäta om det förekommer skillnader elektriskt eller akustiskt. Till Syvende och sist är det ju ändå den egna förnöjsamheten som sätter avgörandet och lite där kommer min frågeställning in.

Det är i alla fall på detta forum allmänt känt att ens egna sinnesstämning, stressnivå, hälsa mm påverkar hur vi upplever musik som spelas upp genom vår anläggning. Just vid en uppgradering där du är fylld av förväntan efter kanske månader av jakt och stora hål i plånboken väl sitter där. Hur objektiva bedömningar kan du göra där och då? I vissa fall är det så uppenbara skillnader och man sitter där med resta hår på armarna och glädjetårar i ögonen men är det bara pga den upplevt bättre ljudkvalitén eller är det främst för att man är nöjd med den arbets/monetära insats man själv gjort bar frukt.

Hur kommer man runt detta "problemet". Missförstå mig rätt, det är härligt när man når Hifi-Nirvana men det skulle vara kul att kunna detektera hos sig själv vad det är som triggar detta?
Blindtest är ju en väg framåt, men vad kan man mer göra, speciellt när den utbytta prytteln ej längre finns kvar? Det här med att komma ihåg ljud är i alla fall för mig omöjligt. Jag kan komma ihåg mer hur jag kände mig och om något stack ut men att avgöra stereobild,dynamik mm mm påverkas av så många aspekter och skiljer från dag till dag att jag lätt glömmer eller färgar mina minnen/sinnen.

Avslutar med en liten anekdot som avviker något från ämnet men ändå kanske ligger till grund.
Jag har bland annat minnen från mina första riktiga Hifi-upplevelser som jag kommer ihåg som fantastiska, troligtvis lät de med mina idag mer kritiska öron inte så fantastiskt då. Jag har inga bevis för denna tes men jag kommer väl ihåg första gången jag såg en DVD demonstreras för mig på en 28" Tjock-TV och min haka åkte i golvet. Panasonics värstingspelare för 7k och jag tänkte där och då att man aldrig skulle behöva bättre bild. Idag har jag väldigt svårt att se något material under 720p utan att störa mig på kvalitén. Det är väl egentligen eller kanske egentligen ännu mer så med avseende på ljudkvalité med

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Är man en rättvis lyssnare/bedömare efter en uppgraderin

Inläggav Svante » 2015-03-18 16:37

Svar på trådrubriken: Nej.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-18 16:43

Dvd på tjocktv upplevde jag som bra, dvd på platt-tv som störande, bluray på platt-tv som imponerande och 4k material på 4k apparater som breathtaking
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-03-18 18:13

Tycker du att det låter bra så är det bra 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2015-03-18 20:26

+1 på Martin_Dewens åsikt.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-18 20:31

Lofi-Rabiat skrev:+1 på Martin_Dewens åsikt.

+1 på din åsikt
Bikinitider

mangs

Inläggav mangs » 2015-03-18 20:50

Ni har sant i att om man tycker det låter bra så gör det det.
Jag vill bara med denna tråden belysa faran med att om välljudet främst erhålls genom känslan kring inköpet och inte faktiskt ljudförbättring så finns ju risken att ljudet lite längre fram faller tillbaka och man sitter där och jagar nya prylar istället för att njuta av det ljud man uppnått.

Oftast är det ju lite smekmånad i början med en ny apparat. Å andra sidan så är i alla fall jag mer kritiskt lyssnande i början om prylen jag satt in förväntas höja upplevelsen. Detta gör det ju tuffare att imponera men om den då ändå gör detta och jag sitter där förbluffad över hur bra det kan låta så undrar jag hur mycket av detta som är nyförälskelse och hur mycket som kommer finnas kvar när den nya prylen blir vardag.

Kanske är det som så att man skall sluta tänka och bara njuta när man känner att man hittat rätt. Ett bra tecken för mig är när jag längtar hem för att få lyssna på musik och jag inte ens besvärar mig över hur absorbenter/diffusorer hänger eller om ens subbarna är inkopplade. Om det låter bra redan innan man fått till detta då vet i alla fall jag att det finns väldigt mycket välljud att hämta framgent när vardagen gör sig påmind.

Jag har nyligen gjort en uppgradering som gjort att jag idag hör musiken och inspelningarna på ett helt annat sätt än tidigare. Allting är så mycket tydligare och jag flyttar mig mycket enklare från mitt eget rum till inspelningsgstudion. Detta är en rätt omvälvande känsla för mig varvid denna fundering kom fram. Är ljudet verkligen så mycket bättre eller är jag bara nyförälskad. ;)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-18 20:57

Själv har jag inte upptäckt några större positiva förändringar genom DAC'ar, slutsteg eller annat när jag har tagit hem grejer och provlyssnat.
Snarare har det varit negativ, eller kanske avsaknad av att något "magiskt" ska hända, och där igenom fått en negativ inställning till ny elektronik.

Största skillnaderna har absolut varit med andra högtalare. Jag tror inte att jag skulle klara av att höra skillnad på elektronik om det inte är världens junk jag provar.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-03-18 21:04

Sean Olive på Harman har ett program som ska träna upp förmågan att höra skillnader.
http://harmanhowtolisten.blogspot.se/2011/01/welcome-to-how-to-listen.html?m=1

Men hjärnspöket att höra en förbättring som inte finns där är enligt mig inget som triggas utan finns alltid där och du kommer aldrig att "se" den, inte ens dess skugga. Minns jag rätt så görs även blindtest upprepade gånger för att det ska bli användbart.

Återgå till Generellt om hifi