Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Knuttebaloa » 2015-03-18 18:26

Nä, nu tog jag i. Missförstå mig rätt, och se detta som ett impulsinlägg i affekt, vilket det är.

Men är det inte förvånansvärt få inspelningar som låter helt bra...? Jag är ständigt på jakt efter "välinspelat" och "audiofilt" men blir ofta sittande lyssnandes till ljudbilder med filtade röster och instrument som tycks placerade i ett annat rum, eller rent av i källaren. Varför?

Jag är nu inte dummare än att jag förstår att anläggningen spelar in här... Men då jag vet att det i undantagsfall kan låta riktigt engagerande, nära, detaljerat och bra här hemma tänker jag inte gå in på mina komponentval utan riktar istället kritik till producenterna. Skärpning nu!

Så, nu känns det lite bättre i hifihjärtat

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Strmbrg » 2015-03-18 18:54

Såvitt jag har uppfattat saken så är skit-ljudet mer utbrett i andra genrer än de jag brukar hålla mig till. Jag lyssnar nästan bara på klassiskt och en del jazz också. Jag tror att en orsak till mitt musikstilsval just bottnar i att de flesta andra genrer Inte låter så vidare värst bra.
Ibland söker jag upp något mer "modernt" på Spotify efter att ha läst någon rekommendation. Men för det mesta står jag inte ut med de täta, närmickade, pumpande och hårda mixerna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2015-03-18 19:09

Jag får tacka för visad förståelse och respons på ett ogenomtänkt och lite förilat inlägg

och gå över till att lyssna på jazz helt enkelt

Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-03-18 20:15

Knuttebaloa skrev:Jag får tacka för visad förståelse och respons på ett ogenomtänkt och lite förilat inlägg

och gå över till att lyssna på jazz helt enkelt

Ett typiskt inlägg på faktiskt.se alltså. 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-18 20:25

Musik låter oftast jäkla illa, folk i branschen verkar inte längre kunna hantverket, men som tur är verkar det finnas gott om kunnigt folk i filmbranschen, ljudbögar får därför leta utlösning där.

Själv tycker jag att det är lättare att stå ut med pissigt ljud när jag lyssnar via hörlurar, så mycket musik konsumerar jag därför med lurar över öronen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-03-18 21:48

Hur påverkas ljudkvaliten av högtalarens verkningsgrad? Såg en föreställning på Cirkus i Stockholm. Satt på höger sida parkett och på rad 10. Framme på scengolvet hade man placerat en högtalarlåda med en volym på ca 100 liter. Ljudet lät rent ut sagt fördjävligt. Hög ljudnivå och en förstärkare som säkert lämnade en förfärligt massa watt.
Skulle ljudet bli bättre om man hade högtalare med hög verkningsgrad och en svagare förstärkare. Tänker mig att dynamiken blir bättre med en högtalare om verkningsgraden är högre. Eller är ljudnivån proportionen linjär i förhållande till inmatat effekt.
Tänker mig att i en högtalare med hög verkningsgrad förvandlas inmatad effekt till ljud men är verkningsgraden låg kommer effekten att förvandlas till värme istället för ljud.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-18 22:00

Jag kan varmt rekommendera free youtube downloader.
Då kan man söka efter och tanka ner musik, både som video men åxå som ljudfil.
Fördelen är att man kan om ljudet vid datorn duger för det, kolla hur det låter innan man kladdar in länken i downloadern och därmed slippa bli besviken.
Se'n är det bara att bränna ut på en CD och njuta i fulla drag på stereon.
Prova nåt bombastiskt.
Stoor Kyrkorgel med massor av pipor, gärna över 10000 så kan det bli en omskakande upplevelse.
Annars Hans Fagius i Härnösands domkyrka.
Stycket heter Leon Boellmann - Toccata
Slutklämmen på den ställer enorma krav på anläggningen och bör spelas högt när familjen inte är hemma :-)

Orkar man inte leta så är länken här
https://www.youtube.com/watch?v=VnjE2TIYyTE
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-19 16:10

*flamesuit on*
Med gällande ljudideal för hifi så är jag inte förvånad att många tycker att musik ofta låter både tråkigt och illa. Imho så fokuseras det ofta på tok för mycket på vissa detaljer som imponerar på lyssnarna samtidigt som man tappar musikalitet och helhet.
Visst är musikproducenterna ofta ansvariga till viss del men jag skulle inte lägga hela skulden där. Under min vistelse i USA förra året hade jag möjlighet att språka med en ljudtekniker och han hade mycket intressant att säga. Han jobbade inte för något stort bolag men jag uppfattade det som att han hade rätt bra koll på vad han höll på med.

En väl avvägd anläggning gör det imho lätt att lyssna på all möjlig sorts musik även sån som har en del att önska när det gäller inspelningskvalitet. Om man får det svårare och svårare att lyssna på musik så känns det lite som att man skjuter sig i foten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-19 16:18

Tänk om man kunde få lyssna å hårdrock i bra kvalitet. Men de produktionerna finns inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-19 16:26

Svante skrev:Tänk om man kunde få lyssna å hårdrock i bra kvalitet. Men de produktionerna finns inte.

Hur bra måste du ha det?

Eller har du väldigt snäva kriterier för hårdrock?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-19 17:05

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Tänk om man kunde få lyssna å hårdrock i bra kvalitet. Men de produktionerna finns inte.

Hur bra måste du ha det?

Eller har du väldigt snäva kriterier för hårdrock?

Finns det ens någon bra hårdrock :-)
Jo Deep Purple och några andra, men jag har inte hört modern hårdrock som jag gillar på länge.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-19 18:03

Edguy?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-19 18:18

Pantera, Gojira och en massa annat finns.

Iron Maiden tycker jag verkar ha rätt ok ljud. Om det är ljudet i sig som är "väl balanserat" eller om det är mastringen som är ok, vet jag inte.
Men jag tycker att det inte stökar till det så väldans mycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-19 18:57

Vad jag menar är nog att varje gång jag hör någon hårdrock som är musikaliskt intressant så låter det apa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-19 19:01

Svante skrev:Vad jag menar är nog att varje gång jag hör någon hårdrock som är musikaliskt intressant så låter det apa.

Ja, det är ju tyvärr ofta så med populärmusiken.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-19 19:43

Svante skrev:Vad jag menar är nog att varje gång jag hör någon hårdrock som är musikaliskt intressant så låter det apa.

Kan det möjligen vara så att du har förväntningar som den musiktypen inte är avsedd att leva upp till?
I så fall har du vad man kallar ett överutvecklat smaksinne. I positiv anda då.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-19 20:28

Själv funderar jag hur en AB-stereoinspelad metalskiva hade låtit. Alltså en inspelning där man spelar in ett instrument i taget, men i samma, för ändamålet bra lämpade lokal, med samma mikrofonplacering, så att det bara återstår att nivåmatcha ihop inspelningarna lite godtyckligt och kanske lägga lite eq på varje spår efter behov.

Men det är nog någonting jag får lämna åt fantasin. Det hade antagligen inte ens blivit något vidare bra. Vad vet jag?

Var nöjd med att det finns bra musik och fokusera på den istället! :)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2015-03-19 21:58

Hmm...hur vet du om det låter bra respektive om det låter dåligt? Det kanske lika gärna är du som är dålig på att avgöra vad som på riktigt är bra inspelat?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-19 22:09

beyond skrev:Hmm...hur vet du om det låter bra respektive om det låter dåligt? Det kanske lika gärna är du som är dålig på att avgöra vad som på riktigt är bra inspelat?

Bläh, vad negativ du är.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-19 22:19

Perfector skrev:

Kan det möjligen vara så att du har förväntningar som den musiktypen inte är avsedd att leva upp till?

Alltså, jag vet hur en cymbal låter på riktigt. En cymbal spelad tillsammans med andra instrument på en hårdrocksplatta låter inte när trummisen slår på den utan efter en stund när kompressorn har slutat dämpa anslaget från de andra instrumenten. Och så bara väser den, liksom. Utöver att det klangligt låter fel så spelar trummisen fel också. Fast han egentligen spelar rätt. Jag blir så bedrövad.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-19 22:22

Det är inte lätt att vara perfektionist.
Bedrövelserna är många och glädjestunderna få, men dom finns.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-03-19 22:38

Jag lyssnade alldeles nyss på Machine Head med Deep Purple. Den låter faktiskt inte alls illa.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-19 22:39

MichaelG skrev:

Jag lyssnade alldeles nyss på Machine Head med Deep Purple. Den låter faktiskt inte alls illa.

Du har ju den med stor orkester åxå om du vill höra hela bredden på deras skaparkraft

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-19 22:47

på sjutiotalet hade jag en piratinspelning, Deep Purple som jag fullkomligt dyrkade :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-03-19 23:07

..Avenged Sevenfold's "Hail to the king" ar battre an de flesta rock album de senaste aren….

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-19 23:34

Svante skrev:
Perfector skrev:

Alltså, jag vet hur en cymbal låter på riktigt. En cymbal spelad tillsammans med andra instrument på en hårdrocksplatta låter inte när trummisen slår på den utan efter en stund när kompressorn har slutat dämpa anslaget från de andra instrumenten. Och så bara väser den, liksom. Utöver att det klangligt låter fel så spelar trummisen fel också. Fast han egentligen spelar rätt. Jag blir så bedrövad.

Alla som klagar på dåligt inspelad hårdrock (o annan populärmusik) släng fram några exempel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 01:01

sportbilsentusiasten skrev:Alla som klagar på dåligt inspelad hårdrock (o annan populärmusik) släng fram några exempel.

Metallica - Death Magnet

En skiva med så dåligt ljud att tom fansen började blogga om den. Ett riktigt fan upptäckte att samma material fanns på Guitar Hero-spelet med mycket bättre dynamik/ljud och separerade ur ljudspåren och mixade ihop dem på nytt. Till Metallicas stora förtret och dom hotade med att stämma personen som gjort detta. Det var tydligen ett intrång i deras artistiska integritet...
Så här ser det ut om man jämför i MasVis, först crest:

Bild

Detaljer på Guitar Hero-versionen

Bild

Och som jämförelse CD'n...

Bild

Man frågar sig givetvis, varför väljer man att släppa en nöjaktig kvalitet på ett spel och en totalt söndermastrad version på CD? Om någon önskar provlyssna kan detta ordnas via min Dropbox.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 01:10

Som jämförelse, vinylen. Den verkar ligga ungefär mellan GH och CD. Förmodligen gick det inte att pressa mer om det skulle vara gravér-/spelbart...

Bild

Och enligt mig är ljudet precis i fallande skala efter mätdata, GH är bäst, vinylen på andra plats och CD'n är sämst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-20 01:15

Jag kan tillägga att gravyrmaskinen kan gravera mer än 10 ggr starkare än någon pickup kan spela.
Praktexempel på det är hugo alfve'n's festspel där man slutar med ett antal cymbalslag som är av den högre skolan.
Det krävdes en Empire 2000 som var avsedd för direktgraverade monster för att få ut den.
Iofs. har jag sedan gjort det igen med en Grado GF2+ men det är en annan 1000-lapp det.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-20 01:17

tack o lov så är den genren förbrukad för mig, men visst kan man fråga? pengar och lättillgängligt :roll:
Senast redigerad av roggaro 2015-03-20 01:20, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Nästa

Återgå till Generellt om hifi