Moderator: Redaktörer
paa skrev:Tonal matchning är väl helt enkelt det man jobbar med när man kopplar ihop olika apparater utan referens, och lyssnar efter den kombination som "låter bäst".
Bill50x skrev:paa skrev:Tonal matchning är väl helt enkelt det man jobbar med när man kopplar ihop olika apparater utan referens, och lyssnar efter den kombination som "låter bäst".
Ett sätt att se det. Man kan ju tänka sig att man föredrar en apparat trots en ljusare återgivning och då önskar matcha den med en mörkare ljudande apparat. Det behöver inte betyda "utan referens" utan att man har verkligheten som referens. Det är ju trots allt fler parametrar än frekvensgång att ta hänsyn till. Det behöver ju inte ens vara apparater man matchar, har man ett ljust klingande rum, eller ett bas-bumligt dito kan man ju tex välja högtalare som passar. Det är väl en tonal matchning om något?
/ B
Morello skrev:Korskompensation kan man kalla det. Det senaste inom korskompensation är att matcha SET-häckar med högtalare på ett sådant vis at både tonala defekter och linjära avvikelser släcks till full perfektion.
RogerGustavsson skrev:Det där med korskompensation brukar bli en lång resa, det finns ju mängder med kombinationer som ska testas för att hitta rätt balans. Därför kan man så långt det är möjligt försöka eliminera länkar i kedjan som har ett tydligt egenljud, främst länkar där in- och utsignal enkelt kan jämföras. Ibland får man svälja ett egenljud om det är någon form av funktionalitet som apparaten har som man tycker sig behöva, t.ex. tonkontroller.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det där med korskompensation brukar bli en lång resa, det finns ju mängder med kombinationer som ska testas för att hitta rätt balans. Därför kan man så långt det är möjligt försöka eliminera länkar i kedjan som har ett tydligt egenljud, främst länkar där in- och utsignal enkelt kan jämföras. Ibland får man svälja ett egenljud om det är någon form av funktionalitet som apparaten har som man tycker sig behöva, t.ex. tonkontroller.
Det viktiga är att man inte stirrar sig blind på frekvensgångsskillnader. Det finns andra, ibland viktigare, parametrar.
/ B
Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt, men det är väl ingen som stirrar sig blind på det?Bill50x skrev:Det viktiga är att man inte stirrar sig blind på frekvensgångsskillnader. Det finns andra, ibland viktigare, parametrar.
Bill50x skrev:Dumheter enligt mig, det finns fler viktiga parametrar än så, det borde speciellt "mät-maffian" fatta som ihärdigt säger att "idag kan vi mäta allt som behövs för att avgöra ljudkvalitet".
/ B
Xenod skrev:Bill50x skrev:Dumheter enligt mig, det finns fler viktiga parametrar än så, det borde speciellt "mät-maffian" fatta som ihärdigt säger att "idag kan vi mäta allt som behövs för att avgöra ljudkvalitet".
Jag har faktiskt aldrig sett någon skriva eller säga det där, eller något vars mening är ungefär det du skrev. Vilka är denna mätmaffian?![]()
Bill50x skrev:Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt, men det är väl ingen som stirrar sig blind på det?Bill50x skrev:Det viktiga är att man inte stirrar sig blind på frekvensgångsskillnader. Det finns andra, ibland viktigare, parametrar.
Jodå. Men oftast med "dubbla tungor". Dvs man håller med om saken men så fort man pratar om ljudskillnader så pratas det frekvensgång. Som tex att skillnaden mellan olika apparater lätt fixas med en avancerad equalizer.
Dumheter enligt mig, det finns fler viktiga parametrar än så, det borde speciellt "mät-maffian" fatta som ihärdigt säger att "idag kan vi mäta allt som behövs för att avgöra ljudkvalitet".
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt, men det är väl ingen som stirrar sig blind på det?Bill50x skrev:Det viktiga är att man inte stirrar sig blind på frekvensgångsskillnader. Det finns andra, ibland viktigare, parametrar.
Jodå. Men oftast med "dubbla tungor". Dvs man håller med om saken men så fort man pratar om ljudskillnader så pratas det frekvensgång. Som tex att skillnaden mellan olika apparater lätt fixas med en avancerad equalizer.
Dumheter enligt mig, det finns fler viktiga parametrar än så, det borde speciellt "mät-maffian" fatta som ihärdigt säger att "idag kan vi mäta allt som behövs för att avgöra ljudkvalitet".
/ B
/ B
Morello skrev:Nej Bill, det där är du som hittat på.
Bill50x skrev:Morello skrev:Nej Bill, det där är du som hittat på.
Nejdå sa Bull, om jag orkar ska jag leta upp några citat.
/ B
Martin skrev:Är det när man matchar och mixar komponenter (apparater) för att uppnå en viss önskad tonal balans? Typ "lite ljust" med "lite mörkt" osv?
JM skrev:Tonalbalans finns när tonal dissonans upphör upplevelsemässigt. Dissonansens upphörande är i det enskilda fallet är subjektiv men kan vid listigt grupperande av flera subjektiva upplevelser leda till att den objektiva tonala balansen ökar. Typ.
Morello skrev:Bill50x skrev:paa skrev:Tonal matchning är väl helt enkelt det man jobbar med när man kopplar ihop olika apparater utan referens, och lyssnar efter den kombination som "låter bäst".
Ett sätt att se det. Man kan ju tänka sig att man föredrar en apparat trots en ljusare återgivning och då önskar matcha den med en mörkare ljudande apparat. Det behöver inte betyda "utan referens" utan att man har verkligheten som referens. Det är ju trots allt fler parametrar än frekvensgång att ta hänsyn till. Det behöver ju inte ens vara apparater man matchar, har man ett ljust klingande rum, eller ett bas-bumligt dito kan man ju tex välja högtalare som passar. Det är väl en tonal matchning om något?
/ B
Korskompensation kan man kalla det. Det senaste inom korskompensation är att matcha SET-häckar med högtalare på ett sådant vis at både tonala defekter och linjära avvikelser släcks till full perfektion.
RogerGustavsson skrev:Det där med korskompensation brukar bli en lång resa, det finns ju mängder med kombinationer som ska testas för att hitta rätt balans.
Svante skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt, men det är väl ingen som stirrar sig blind på det?
/ B
Nu känner jag mig som en maffioso (stavas det så), men samtidigt felciterad.
Jag talar ofta om betydelsen även av små tonkurveavvikelser och att man för ofta bortser från dem för att de är just små. "inte 17 kan 1 dB tonkurveskillnad göra en sådan här skillnad???". Det kan den visst. Jag pratar också ofta om att man kan hitta en mätmässig förklaring till alla verkliga hörbara skillnader.
Märker du att du har misstolkat mig? För visst tillhör jag mätmaffian enligt dig?
Svante skrev:Jag talar ofta om betydelsen även av små tonkurveavvikelser och att man för ofta bortser från dem för att de är just små. "inte 17 kan 1 dB tonkurveskillnad göra en sådan här skillnad???". Det kan den visst. Jag pratar också ofta om att man kan hitta en mätmässig förklaring till alla verkliga hörbara skillnader.
Märker du att du har misstolkat mig? För visst tillhör jag mätmaffian enligt dig?
Bill50x skrev:Men det är knappast hela sanningen för det finns ju åtskilliga andra parametrar som påverkar ljudåtergivningen. Dessutom, det verkar/är ganska enkelt att ordna med en snörrät frekvensgång i elektronik, varför låter de ändå olika?
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 25 gäster