Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Tidal vs. Wimp

Inläggav Harryup » 2015-03-20 11:59

Är det någon som jämfört ljudkvalité och kanske även kvalité på inspelningarna på respektive tjänst?

/Harryup

Användarvisningsbild
Andren

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav Andren » 2015-03-20 12:32

Det är väl samma bolag med nytt namn om jag är rätt informerad.
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 12:38

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-20 13:26

Va fasen är det för skitinterface :evil:
De har ju kopierat den usla färgsättningen från Spotify och likadana små fonter. Många synskadade som inte kan använda det alls.
Spotify är jätteplottrigt och dåligt när jag kör det på min TV från datorn.
Detta är inte utveckling det är regression.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-20 13:38

Andren skrev:Det är väl samma bolag med nytt namn om jag är rätt informerad.

Ne. olika tjänster.

/Harryup

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2015-03-20 14:33

Harryup skrev:
Andren skrev:Det är väl samma bolag med nytt namn om jag är rätt informerad.

Ne. olika tjänster.

/Harryup

Ja, ok, så var det. Olika tjänster men samma moderbolag :)
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-20 15:04

Är Tidal tillgänglig i Sverige?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-03-20 16:28

Absolut. Jag prenumererar och har då Tidal på alla bärbara enheter, samt fullt integrerat i min nätverksspelare. Tycker det funkar bra efter förväntan, med ett fåtal dropouts under en dag utan att bli märkbart störande. Strömmat i CD kvalitet. Låter snarlikt CD ripp, men jag har inte orkat göra någon djupare jämförelse. Det har varit för roligt att lyssna på ny musik.

/mats

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-20 18:39

Spotify låter väl också som CD-kvalitet? Strömmas i 320 kb/s. Om de inte gör någon processning av skivorna i övrigt så har jag svårt att tro att man skulle höra nån skillnad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-20 18:51

OGG 320 kb/s är inte CD-kvalite, den ligger på 1411 kb/s. Om det hörs är väl tveksamt men med tanke på allt tal om hur mycket bättre HD-material sägs vara... Merparten av det som de strömmade tjänsterna bjuder på är ju inte ens hämtat från de bäst ljudande utgåvorna.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-20 19:25

Men man ser ju vilken utgåva man lyssnar på i Spotify? Såklart vore det önskvärt om alla de bästa utgåvorna blev rippade istället för de nya "re-master"-versionerna som ofta ligger uppe. Men att man hör skillnad på en CD-rip OGG 320kb/s och originalet har jag lite svårt att tro. När jag lyssnar öppet hör jag ingen skillnad på mina cd-skivor och samma skiva rippad från Spotify iaf.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-20 21:57

Xenod skrev:Men man ser ju vilken utgåva man lyssnar på i Spotify?

Nja, gör man verkligen det? Det brukar väl bara anges utgivningsår? Spotify och Wimp är där lika vad jag sett och det är som du nämner i regel de senaste remastrade utgåvorna man bjuds på, tyvärr.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-03-20 22:18

Testar just nu, och märker ingen skillnad i kvalitet mellan Wimp-Hifi och Tidal. Däremot märks stor skillnad i stabilitet på strömningen till Tidals fördel. Har haft dropouts med Wimp hela tiden så jag sade upp abonnemanget igår och testar Tidal i 7 dagar nu.
Kör airplay från laptop till Express och det funkar utan lagg även om jag kör ett tubklipp i bakgrunden. Det hade aldrig funkat med Wimp, så det här verkar lovande :D

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-03-23 00:10

Inte särskilt roligt att det är någon skillnad på ljudkvalitén mellan Wimp och Tidal. I grunden är det samma tjänst. Jag har tidigare gjort en null-test på signalen från Wimp HIFI och det visade sig att den var exakt lika som den jag fick ifrån cd-skivan. Det borde vara på samma sätt med Tidal.

Jag använde tidigare Wimp men jag sa upp abonnemanget för några veckor sedan pga. att jag fick för många dropouts. Nu i helgen har jag testat Tidal och tyvärr så får jag en hel del dropouts med den tjänsten också. Det är främst då jag streamar ifrån en IPad till en förstärkare med hjälp av AirPlay som jag råkar ut för detta.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-03-25 15:05

Då strömmande musikt är på tal i tråden, vill jag passa på att puffa för mitt program om snålkodning och nättjänster.
Kan också inflika att tekniskt ansvarig för både Wimp och Tidal är samma person. I praktiken är det samma tjänst men företagsformellt olika.
Och att ett problem när det gäller nätmusik är HUR filerna konverterats. Har t.ex. dagens "mättade" masteringar nivåsänkts före snålkodning
för att undvika överslängsdistorsion..? Troligen oftast inte.
Medverkar i programmet gör bland andra: Morten Remmer från Wimp, Lars Liljeryd, ljudkodarutvecklare och Lars Mossberg, utvecklingsingenjör på SR.

P2 - Dokumentär, söndag 12 april, kl14

-- Anders Olsén --
Bilagor
P2 Dokumentär 50x70_xsmall.jpg
P2 Dokumentär 50x70_xsmall.jpg (115.87 KiB) Visad 7101 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-03-25 15:15

Kul, det där ska jag inte missa. Tack för tipset.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-03-25 21:00

Finemang!
Men sprid gärna informationen. Programmet är nog extra givande för dem som vanligtvis inte befinner sig i HiFi-forum som detta :-)
Nästan all musik idag konsumeras via nätet i snålkodad form. I synnerhet för den yngre generationen. Ändå är kunskapen om snålkodning
och dess effekter närmst obefintlig. (vilket inte är konstigt då den nästan inte lämnas någonstans)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-25 23:12

Tackar för tipset, Ogjort! :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-03-26 00:25

Wimp har (hade) också för avsikt att anamma EBU R 128, så fort CENELEC (Comité Européen de Normalisation Électrotechnique) släppt till minst 10dB i mobiltelefontoppvärdesbegränsningen.
Men obekräftade uppgifter säger att Tidal kör EBU R 128 ändå.

Så DET är möjligen skillnaden mellan Wimp och Tidal.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-03-26 00:50

Jag har bara jämfört gratis Wimp med Spotify, men de har gjort något mysko med Wimp, EQ med höjt mellanregister och avrullad diskant. Inte alls min smak. Men det där kanske är något man kan stänga av om man betalar?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-26 12:08

Alexi skrev:Jag har bara jämfört gratis Wimp med Spotify, men de har gjort något mysko med Wimp, EQ med höjt mellanregister och avrullad diskant. Inte alls min smak. Men det där kanske är något man kan stänga av om man betalar?

Ditt påstående är väääldigt svårt att lita på om du inte förmedlar någon form av bevis. Jag tror helt enkelt inte på detta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-26 12:38

Igår fick jag ett mejl från Wimp:

Dear WiMP User,

The WiMP website has been down due to a scheduled maintenance. We are happy to inform you that all our hard work during this time has improved our streaming performance as well as stabilized our websites and clients in order to provide you with an even better service going forward.

We are now back and all functions such as password reset and account management should now work as normal.

We would like to thank you for your patience and apologize for the inconvenience you may have experienced.

Sincerely,

WiMP Music

De tester som några har gjort visar att Wimp Hifi inte avviker från motsvarande CD. Någon form av EQ har jag inte märkt av. Det finns heller inte många inställningar att göra, se nedan. Spotify hade där flera inställningsmöjligheter men de verkar ha plockats bort eller är det jag som inte hittar dem... Någon har hittat skillnader mellan Wimp Hifi och Spotify Premium, kanske inte orealistiskt då Spotify inte är lossless.

Bild

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-03-26 13:19

Johan_Lindroos skrev:
Alexi skrev:Jag har bara jämfört gratis Wimp med Spotify, men de har gjort något mysko med Wimp, EQ med höjt mellanregister och avrullad diskant. Inte alls min smak. Men det där kanske är något man kan stänga av om man betalar?

Ditt påstående är väääldigt svårt att lita på om du inte förmedlar någon form av bevis. Jag tror helt enkelt inte på detta.

Wimp har ingen EQ eller annan process. Varken på snålkodat eller lossless.
Deras linje är att det bör betraktas som en förändring av verket i strid med upphovsrätten.

Att lägga en juridisk aspekt på "ljudförstörning", är intressant.
Tänk om branschens intresseorganisationer grävde djupare i den möjligheten...

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-03-26 17:32

Bilagor
Soundcloud1_small.jpg
Soundcloud1_small.jpg (93.31 KiB) Visad 6853 gånger

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-30 20:50

Blev nyfiken på Tidal och skaffade ett abonnemang (1 mån gratis). Nån mer som har problem med HiFi-streaming, den misslyckas hela tiden?

Edit: Nu verkar det gått igång. Låter ju bra detta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 22:13

Det låter inte bra att det finns "drop-outs", får hoppas det blir bättre. Hur är det med musikutbudet mellan Spotify och Tidal när vi talar om populärmusik? Och finns det även olika utgåvor av samma skivor likt Yello på Spotify?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-30 22:32

music4ever skrev:Det låter inte bra att det finns "drop-outs", får hoppas det blir bättre. Hur är det med musikutbudet mellan Spotify och Tidal när vi talar om populärmusik? Och finns det även olika utgåvor av samma skivor likt Yello på Spotify?

Sen jag fick det att snurra så har det fungerat klockrent. Musikutbudet är stort och en del som jag saknat på Spotify finns, det enda jag jag hittills saknat är större utbud av B52:s jämfört med Spotify. Yello finns och blir över, men inte olika utgåvor. Men framförallt, det är mycket roligare att lyssna. Första månaden är gratis så det är ju bara att köra och botanisera.

Edit: Fanns visst olika utgåvor av samlingsskivorna? när jag kollade noggrannare.
Senast redigerad av Objektivisten 2015-03-30 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-30 22:40

Jag lyssnade på wimp i söndags. Kanonbra. Då körde vi från lap top via usb.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-30 22:47

Kör ju också laptop via usb-dac. F-n det här är ju skitskoj, bästa som hänt min stereo på länge. :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-03-30 23:08

Nu verkar bytet mellan låtarna i spellistan funka bättre än tidigare i Tidal. Det va lite segt förut, och ibland blev det stopp.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi