PerStromgren skrev:Jag reagerar mest på de starka essljuden, som jag tycker stör. Men det kanske är min anläggning som skapar detta?
Nu vet jag inte hur mycket esssss din anläggning åstadkommer, men jag tycker att konsonant-ljud och s-ljud i synnerhet egentligen låter konstigt, s-ljuden låter särskilt konstigt i livlig akustik. -Alltså även i verkligheten. -Åt hållet att det inte hör till de andra röstljuden. Inte sällan som något slags rytmeffekt som pyser till lite då och då, lagom oarrangerat så där. Man kan bli smått galen om man börjar lyssna efter sådant. Lyssna efter konsonatljuden nästa gång du pratar med någon live, dessa sssss tttt kkkk... -Låter ju egentligen helt galet!
[favorit i repris] Någon gång i tidernas begynnelse spelade jag och en ung studioförmåga in en lokal kyrkokör. När vi lyssnade på inspelningen från repet, så hördes tydliga mp3-liknande biprodukter i mellanregistret, som inte hörts när vi spelade in. Jag var mycket konfunderad. När vi sedan dagen därpå skulle spela in på riktigt, fick jag förklaringen. En av tenorerna hade något slags gurglande ljud för sig, vid vissa ansträngningar, något jag inte hörde med alla andra intryck pockade på i livesituationen. -Blandat med helheten från kören drunknade det nästan, men hördes tillräckligt mycket för att överkänsliga Jönsson skulle få stressupplevelser. Att s-ljud kan låta skumt, när man lyssnar efter det skumma, det visste jag, men gurgel som blir mp3ljudande, det var något nytt. [/favorit i repris]
Med detta vill jag ha sagt, att man inte sällan hör mer konstigheter när man lyssnar på inspelningar, än när man lyssnar live och det behöver inte alls ha att göra med något anläggningen drar ifrån eller lägger till. -Det har mycket med att göra hur man lyssnar, vad man fokuserar på och hur man analyserar intrycken.
-På självvald "semester".