Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå?

Fy! Grumligt och skrälligt.
1
6%
Sådär...
6
35%
Ganska rent och klart.
3
18%
Mycket bra!
7
41%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Inläggav Strmbrg » 2015-04-02 10:25

Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.

Hur låter detta hos er?
http://open.spotify.com/album/0MF2LI2NzM06hTjMhS8ZUm

Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".

Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu. :)
Senast redigerad av Strmbrg 2015-04-06 12:27, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Illalåtande körer eller illalåtande anläggningar?

Inläggav Objektivisten » 2015-04-02 10:53

Är det för att du känner dig ensam som du lyssnar på körmusik?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-02 10:56

Objektivisten skrev:Är det för att du känner dig ensam som du lyssnar på körmusik?

Tokfrans! :)
Klart att det är därför! Med en kör som återges högupplöst, så att jag hör typ varje enskild sångare, så känner jag ju att jag har massor av folk hos mig. Då känns det bra igen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-02 11:16

Strmbrg skrev:Klart att det är därför! Med en kör som återges högupplöst, så att jag hör typ varje enskild sångare, så känner jag ju att jag har massor av folk hos mig. Då känns det bra igen.

Jag vet inte jag. Enskilda sångare i en kör hör man i princip aldrig i verkligheten. Man befinner sig som lyssnare normalt sett i fältet där efterklangen helt dominerar. Ibland kan man höra enskilda sångare sticka ut, men det är ju egentligen inte meningen i en kör där man eftersträvar homogen klang. Vid ensemblesång men kanske bara en sångare per stämma är det en annan sak. Undantag är också lokaler med mycket torr efterklang, t.ex. Berwaldhallen, men det är å andra sidan ingen bra lokal "live" (tycker jag). För inspelningsändamål har man dock andra prioriteringar. Överhuvudtaget tycker jag att inspelningar ofta överdriver instrumentseparationen men det är kanske ett sätt att kompensera att vi inte har synen att stötta upp våra intryck med.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-04-02 11:33

DQ-20 skrev:
Strmbrg skrev:Klart att det är därför! Med en kör som återges högupplöst, så att jag hör typ varje enskild sångare, så känner jag ju att jag har massor av folk hos mig. Då känns det bra igen.

Jag vet inte jag. Enskilda sångare i en kör hör man i princip aldrig i verkligheten. Man befinner sig som lyssnare normalt sett i fältet där efterklangen helt dominerar. Ibland kan man höra enskilda sångare sticka ut, men det är ju egentligen inte meningen i en kör där man eftersträvar homogen klang. Vid ensemblesång men kanske bara en sångare per stämma är det en annan sak. Undantag är också lokaler med mycket torr efterklang, t.ex. Berwaldhallen, men det är å andra sidan ingen bra lokal "live" (tycker jag). För inspelningsändamål har man dock andra prioriteringar. Överhuvudtaget tycker jag att inspelningar ofta överdriver instrumentseparationen men det är kanske ett sätt att kompensera att vi inte har synen att stötta upp våra intryck med.

/DQ-20

Har ingen stor erfarenhet av körer men jag håller med. Jag hör normalt inte enskilda personer i en kör.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-02 11:43

Mja, det är nog bådadera. Körer kan låta väldigt illa live, nästan så att man tror det distar. Jag skulle tro att det beror på taskig intonation mellan körmedlemmarna. Samtidigt är körinspelningar väldigt svåra att återge och det beror på den stora toppfaktorn. En kör innehåller ju väldigt många likadana ljudkällor, och det som händer rent fysikaliskt är då att ljudnivån bestäms av att ljudkällornas effekter adderas, dvs det blir 3 dB nivåökning per fördubbling av antalet körmedlemmar. Om en medlem ljuder med 80 dB så blir det 83 dB för två, 86 dB för 4, 89 dB för 8 osv. Samtidigt är det så att ljudtrycken summeras i varje ögonblick, och om ljudkällorna ligger i fas så får man + 6 dB per fördubbling. Nu ligger inte ljudkällorna i fas, men då och då slumpar det sig så att deras maxtryck sammanfaller i tiden. Det händer mer och mer sällan ju fler körmedlemmar man har, men det händer. Det gör att toppvärdet på signalen stiger med 6 dB per fördubbling, dvs om en medlem ljuder med 80 dB blir toppnivån (detta är inte riktigt strikt) 86 dB för två, 92 dB för 4, 98 dB för 8 etc. Toppnivån stiger alltså mer än medelnivån. Toppfaktorn stiger.

Det medför det lustiga att när man tittar på vågformen för en uthållen körton som låter alldeles jämn så kan det rätt som det är sticka iväg en topp som man tror ska låta som ett klickljud, men som inte hörs alls.

Signaler med hög toppfaktor misshandlas ofta i produktioner och i anläggningar och när man inte återger de där topparna som de var så uppstår intermodulationsprodukter, alltså toner som inte fanna där från början och som inte passar musikaliskt i sången. Lite som en körmedlem som sjunger falskt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-02 11:45

bootstrap skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Har ingen stor erfarenhet av körer men jag håller med. Jag hör normalt inte enskilda personer i en kör.

Nej så är det nog. Om körmedlemmarna gör sitt jobb låter de hyfsat lika (inom stämmorna) och när man spelar likaljudande röster samtidigt brukar man inte kunna skilja dem åt. Körforskare talar om att man upplever en, två eller många röster. Alltså att man inte med säkerhet kan tala om hur många de är om de är fler än två.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-02 12:24

Svante skrev:Om körmedlemmarna gör sitt jobb låter de hyfsat lika (inom stämmorna) och när man spelar likaljudande röster samtidigt brukar man inte kunna skilja dem åt. Körforskare talar om att man upplever en, två eller många röster. Alltså att man inte med säkerhet kan tala om hur många de är om de är fler än två.

Jag lyssnar ganska ofta på kör eftersom min sambo är med i en sådan och min närvaro är obligatorisk på deras uppträdande :D

Nog kan man höra enskilda stämmor vid fler än två, men det beror kanske på att det är en amatörkör och allt inte är så perfekt. Men vid 4-5 personer blir det en mer homogen klang.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-02 13:22

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nja, alltså vad jag menar är om kören låter som att den består av en massa röster eller om den låter mer som en röstgröt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-02 14:18

Strmbrg skrev:Nja, alltså vad jag menar är om kören låter som att den består av en massa röster eller om den låter mer som en röstgröt.

Och då menar jag att det oftast låter gröt i verkligheten.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-02 14:30

Svante skrev:Nej så är det nog. Om körmedlemmarna gör sitt jobb låter de hyfsat lika (inom stämmorna) och när man spelar likaljudande röster samtidigt brukar man inte kunna skilja dem åt. Körforskare talar om att man upplever en, två eller många röster. Alltså att man inte med säkerhet kan tala om hur många de är om de är fler än två.

Man kan säga att ju tonsäkrare och inövad en kör är, desto mindre är intrycket av flera röster (i samma stämma). Men att sjunga rent är förbanne mig inte lätt. Intonation är även svårt för halvprofessionella stråkar som ibland intonerar sämre än amatörkörerna de kompar. En intressant grej när man sjunger acapella är att man inte behöver temperera utan kan sjunga helt rent. Fast det är ganska svårt, eftersom de flesta sångare är så förstörda av temperererade klanger man man inte hittar dit. Men det är ganska kul när det funkar. En del gammal kyrkomusik kan få en ny lyster när klangerna blir helt rena. Sannolikt finns det någon fysikalisk förklaring till detta.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 20:45

Det beror allt på vilken kör det är
Benny Andersson's klinga mina klockor låter kalasfint.
Se'n är de nog mer en fråga om mikning än kören i sig.
Jag har fågarnas kör som låter fantastisk, även om jag inte förstår språket eller hör varje ord dom får ur sig
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-04-02 21:02

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Klokt!
Tror också att det beror lite på hur man lyssnar, efter helheten eller enskildheter. Örat kan ju selektera en hel del.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-02 23:29

detta var ju utdrag ur Chandos produktion och visst låter det magiskt vackert. tror dock att om det ska knasa i uppspelningen så beror det på när tjejerna ska upp i högsta falsett. kan också bli så med pojksopraner men tack å lov finns inga artefakter hos mej.
andra å tredje harmoniska distorsionen är alltså mycket låg....
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-03 00:56

Ingen kastrat?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-03 00:56

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Nej så är det nog. Om körmedlemmarna gör sitt jobb låter de hyfsat lika (inom stämmorna) och när man spelar likaljudande röster samtidigt brukar man inte kunna skilja dem åt. Körforskare talar om att man upplever en, två eller många röster. Alltså att man inte med säkerhet kan tala om hur många de är om de är fler än två.

Man kan säga att ju tonsäkrare och inövad en kör är, desto mindre är intrycket av flera röster (i samma stämma). Men att sjunga rent är förbanne mig inte lätt. Intonation är även svårt för halvprofessionella stråkar som ibland intonerar sämre än amatörkörerna de kompar. En intressant grej när man sjunger acapella är att man inte behöver temperera utan kan sjunga helt rent. Fast det är ganska svårt, eftersom de flesta sångare är så förstörda av temperererade klanger man man inte hittar dit. Men det är ganska kul när det funkar. En del gammal kyrkomusik kan få en ny lyster när klangerna blir helt rena. Sannolikt finns det någon fysikalisk förklaring till detta.

...och barbershop.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-03 01:14

Objektivisten skrev:Ingen kastrat?

nä, inte vad jag hörde och de kan iaf inte ta de där högsta tonerna, tror jag. dock låter de ju som kvinnor

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-03 14:29

Jag reagerar mest på de starka essljuden, som jag tycker stör. Men det kanske är min anläggning som skapar detta?

Inledningen på Serenity, spår 2, låter precis som jag kan tro att det låter vid inspelningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-03 15:15

Ja, det MÅSTE vara din anläggning som essar till det. Här hörs inga essljud överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-03 15:19

Strmbrg skrev:Ja, det MÅSTE vara din anläggning som essar till det. Här hörs inga essljud överhuvudtaget.

Trasiga diskanter? :mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-03 15:52

PerStromgren skrev:Jag reagerar mest på de starka essljuden, som jag tycker stör. Men det kanske är min anläggning som skapar detta?

Nu vet jag inte hur mycket esssss din anläggning åstadkommer, men jag tycker att konsonant-ljud och s-ljud i synnerhet egentligen låter konstigt, s-ljuden låter särskilt konstigt i livlig akustik. -Alltså även i verkligheten. -Åt hållet att det inte hör till de andra röstljuden. Inte sällan som något slags rytmeffekt som pyser till lite då och då, lagom oarrangerat så där. Man kan bli smått galen om man börjar lyssna efter sådant. Lyssna efter konsonatljuden nästa gång du pratar med någon live, dessa sssss tttt kkkk... -Låter ju egentligen helt galet! :o

[favorit i repris] Någon gång i tidernas begynnelse spelade jag och en ung studioförmåga in en lokal kyrkokör. När vi lyssnade på inspelningen från repet, så hördes tydliga mp3-liknande biprodukter i mellanregistret, som inte hörts när vi spelade in. Jag var mycket konfunderad. När vi sedan dagen därpå skulle spela in på riktigt, fick jag förklaringen. En av tenorerna hade något slags gurglande ljud för sig, vid vissa ansträngningar, något jag inte hörde med alla andra intryck pockade på i livesituationen. -Blandat med helheten från kören drunknade det nästan, men hördes tillräckligt mycket för att överkänsliga Jönsson skulle få stressupplevelser. Att s-ljud kan låta skumt, när man lyssnar efter det skumma, det visste jag, men gurgel som blir mp3ljudande, det var något nytt. [/favorit i repris]
Med detta vill jag ha sagt, att man inte sällan hör mer konstigheter när man lyssnar på inspelningar, än när man lyssnar live och det behöver inte alls ha att göra med något anläggningen drar ifrån eller lägger till. -Det har mycket med att göra hur man lyssnar, vad man fokuserar på och hur man analyserar intrycken.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-03 17:12

Lyssna på Strömmis Spotifyexempel, första spåret mellan 0:30 och 0:55, respektive 1:40 och 1:55, och döm själva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-03 20:19

PerStromgren skrev:Lyssna på Strömmis Spotifyexempel, första spåret mellan 0:30 och 0:55, respektive 1:40 och 1:55, och döm själva.

Den inspelningen låter överhuvudtaget inget vidare i mina öron. Ett exempel på en trevlig körinspelning tycker jag är Juloratoriet med John Eliot Gardiner på Archiv. Finns på Spotify. Såväl kör- som instrumentklang tilltalar mig. Dessutom en svängig tolkning av verket.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-04 06:52

MichaelG skrev:
PerStromgren skrev:Lyssna på Strömmis Spotifyexempel, första spåret mellan 0:30 och 0:55, respektive 1:40 och 1:55, och döm själva.

Den inspelningen låter överhuvudtaget inget vidare i mina öron. Ett exempel på en trevlig körinspelning tycker jag är Juloratoriet med John Eliot Gardiner på Archiv. Finns på Spotify. Såväl kör- som instrumentklang tilltalar mig. Dessutom en svängig tolkning av verket.

Det var ju lite intressant. Själv röstade jag på "Ganska rent och klart". Jättebra och liknande omdömen vill jag undvika att gödsla med, nämligen. Får ta och leta rätt ditt exempel.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-04 09:51

Nu är Spotify inget jag brukar använda och jag har således inte betalversionen. Den hårda snålkodningen, gör att det låter rätt förfärligt bitvis.

S-ljuden EEEsssssar på lite ovidkommande som något slags fristående slagverk här och där, men det är ju som sagt inget ovanligt, men ibland kommer de dessutom lite rörigt och orytmiskt, pga arrangemanget (gissar jag) "ts ssss ts ss sss". Utan att veta hur den mindre skadade versionen låter, så känns det som om man satsat lite väl mycket på att få allt i stereobilden väldigt brett. Jag är inte säker på vad jag tycker om det. Jag skulle nog föredragit ett längre avstånd från kören, kortare avstånd mellan mikarna (eller färre mikar om det är många mikar inblandade) och lite mer (äkta) akustik som diffuserar s-ljuden bättre.

Kanske.

Lyssnar jag lurar, så låter s-ljuden ännu mer konstgjorda. Delvis så beror det på lurarnas diskantlyft, men även på att inget rum tillkommer som mildrar skärpan och tar ner dem lite mot jorden.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-05 00:15

RogerJoensson skrev:Nu är Spotify inget jag brukar använda och jag har således inte betalversionen. Den hårda snålkodningen, gör att det låter rätt förfärligt bitvis.

Jag lyssnade via betalversionen, men håller i stort sett med om dina lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-05 00:21

roggaro skrev:detta var ju utdrag ur Chandos produktion och visst låter det magiskt vackert. tror dock att om det ska knasa i uppspelningen så beror det på när tjejerna ska upp i högsta falsett. kan också bli så med pojksopraner men tack å lov finns inga artefakter hos mej.
andra å tredje harmoniska distorsionen är alltså mycket låg....

men va e det som fattas, kamrater....? måste kolla igen :roll:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-05 00:34

nedå, inga artefakter i högtonerna, fast visst blir det lite för kompakt med grynighet på hög volym i första stycket...
använder spotten utan finesser dock :mrgreen: tycker fortfarande att det låter förvånansvärt vackert :|

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-05 00:43

shit!!! när reklamen kommer in :evil:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-05 07:07

Får nog fan ta och lyssna på min länk igen. Jag lade inte märke till några anmärkningsvärda ess-ljud. Skall fokusera på det vid tillfälle, och ber att få komma åter.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi