Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Högtalarkabel skall ha många fintrådiga kardeler eftersom energin går runt ytan på en tråd och inte igenom den.
0.07mm per fintråd är lagom, det blir ungefär 1100 på en 2.5mm diameter kabel.
Dessutom syrefri och gärna silverline med 40 % försilvrade för klangegenskapernas skull
Silverline från Visaton är en sådan kabel
Perfector skrev:Har du dresserat alla dammråttor
DQ-20 skrev:Jag misstänker ibland att en del provat metallmantlad kabel och tror att det är EKK. DEN är inte rolig.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Har du dresserat alla dammråttor
Pågående bygge, ju.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Har du dresserat alla dammråttor
Pågående bygge, ju.
Då kan dom hjälpa dig då
Perfector skrev:Högtalarkabel skall ha många fintrådiga kardeler eftersom energin går runt ytan på en tråd och inte igenom den.
Dessutom syrefri och gärna silverline med 40 % försilvrade för klangegenskapernas skull
Svante skrev:Perfector skrev:Högtalarkabel skall ha många fintrådiga kardeler eftersom energin går runt ytan på en tråd och inte igenom den.
OT i första inlägget, bravo!
Svante skrev:Perfector skrev:Högtalarkabel skall ha många fintrådiga kardeler eftersom energin går runt ytan på en tråd och inte igenom den.
OT i första inlägget, bravo!
Perfector skrev:Visst är det konstigt att man kan jobba med ljud i 25 år och sedan bli upplyst om att man gjort fel i alla dessa år.
OT var inte med avsikt utan för att jag inte hängt med i utveckingen.
Nattlorden skrev:Går utmärkt med EKK. Lagd kabel ligger[...]
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Visst är det konstigt att man kan jobba med ljud i 25 år och sedan bli upplyst om att man gjort fel i alla dessa år.
OT var inte med avsikt utan för att jag inte hängt med i utveckingen.
Det var inte kritik av fakta i det du skrev utan att du genast pratade om något annat än det tråden handlar om. Du får gärna starta en tråd där du diskuterar hur en högtalarkabel bör vara uppbyggd!
PekkaJohansson skrev:Tricket är att fästa kabeln i närheten av högtalarkontakten, i både förstärkar- och högtalaränden, så att den inte lever sitt eget liv. Klammer, buntband eller gummisnodd är tre möjligheter.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Går utmärkt med EKK. Lagd kabel ligger[...]
Tydligen inte, eftersom du var tvungen att spika fast dem!
Nattlorden skrev:Nu tänker du fel. Flyttar sig rummet och kabeln ligger still så kan man få vibrationsmissljud. InfraY-6 du vet...
Nattlorden skrev:Går utmärkt med EKK. Lagd kabel ligger, här några av mina kablar till högersidan i bion:
[ Bild ]
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Går utmärkt med EKK. Lagd kabel ligger, här några av mina kablar till högersidan i bion:
[ Bild ]
Den enda fördelen som jag ser med EKK har inte utnyttjats där. -Att man kan dra den snyggt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster