Effektsvagare is the shit!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ju färre komponenter desto bättre?

Javisst är det så.
6
22%
Nej, ju fler komponenter desto bättre.
4
15%
Jag är skeptisk.
17
63%

Antal röster : 27

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Effektsvagare is the shit!

Inläggav Objektivisten » 2015-04-07 20:05

Ju färre komponenter desto enklarare att tillverka en spikrak stärkare för samma peng?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Effektsvagare is the shit!

Inläggav Elfsberg » 2015-04-08 23:01

Slutresultatet räknas allra mest! IMHO
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-09 00:05

Jag kände några killar i GbG som byggde slutsteg med enbart likriktare, filtrering och transistorer. Inget annat
Enligt dom var det helt jäkla drag i steget.
Vet inget närmare om hur eller vad, bara att.
Därför röstar jag javisst är det bättre med mindre
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-09 00:15

Jag är skeptisk.
Se mitt senaste inlägg i C22-klontråden (för tillfället) här bredvid.
Med halverad uteffekt och ungefär dubbelt så många komponenter låter mina perkamoddade slutsteg mycket bättre än originalen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 00:37

Man bör förenkla så mycket det går men inte mer.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-09 00:58

Så mycket det går,
beror ju på om det bara nätt och jämnt ska gå eller om det ska gå riktigt bra.
Den gode Dave Hafler gjorde utomordentligt komponentsnåla konstruktioner som levererade mycket goda mätdata och ok ljudkvalitet, "a lot of bang for the buck". Sett till materialkostnad, verkningsgrad mm. är originalet säkert den smartare konstruktionen, men vill man optimera ljudkvaliteten från ett par Dynaco Mk.III chassier med i princip bara transformatorerna kvar och minimal hänsyn till kostnaderna blir prioriteringarna något annorlunda.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 02:40

lennartj skrev:Så mycket det går,
beror ju på om det bara nätt och jämnt ska gå eller om det ska gå riktigt bra.
Den gode Dave Hafler gjorde utomordentligt komponentsnåla konstruktioner som levererade mycket goda mätdata och ok ljudkvalitet, "a lot of bang for the buck". Sett till materialkostnad, verkningsgrad mm. är originalet säkert den smartare konstruktionen, men vill man optimera ljudkvaliteten från ett par Dynaco Mk.III chassier med i princip bara transformatorerna kvar och minimal hänsyn till kostnaderna blir prioriteringarna något annorlunda.

Förutsättningen att det skall bli bättre med förenkling. Då förenklar man ända tills trenden vänder och det blir sämre. Det gäller att veta när den sista förenklingen sker. :) Det är inte det lättaste.

Albert Einstein skrev:Allting bör göras så enkelt som möjligt – men inte enklare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-04-09 07:05

Bara stärkarn har blå ljusdioder så skiter jag i resten :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-09 08:18

pinnen skrev:Bara stärkarn har blå ljusdioder så skiter jag i resten :)

I second the motion.
Den var bra den :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-09 17:32

Lågnivåkomponenter är snorbilliga. Det som kostar är effekt. Även om man bygger helt med diskreta komponenter kostar inte ingångs- och drivsteg mer än någon eller några tior. Kostnaden är försumbar jämfört med det man får betala för effekttransistorer, kylflänsar, transformatorer, glättningskondensatorer, och låda. Och det är ändå bara tillverkningskostnaden.

Fast det finns förstås en estetisk aspekt på att bygga med få komponenter. Lite som att det GÅR att segla jorden runt i en båt som är tre meter lång. Men om tittar på kretsscheman med många respektive få aktiva komponenter så är de ganska lika om man tittar på de förstärkande elementen. I de mer komplicerade kretslösningarna är de flesta aktiva komponenterna där för att de som "egentligen" förstärker signalen skall få bättre arbetsbetingelser.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-10 00:22

Naim har aldrig pungat ur sig några större mängder effekt, och deras filosofi har varit åt det hållet, att hålla antalet transistorer eller nått annat "bra att ha" i en förstärkare så få som möjligt :)
Men deras apparater låter i mina öron grymt bra, bara man inte spelar för stark med mer krävande högtalare såklart.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-04-11 10:17

lennartj skrev:Jag är skeptisk.
Se mitt senaste inlägg i C22-klontråden (för tillfället) här bredvid.
Med halverad uteffekt och ungefär dubbelt så många komponenter låter mina perkamoddade slutsteg mycket bättre än originalen.

Flertalet av komponenterna ingår i fasvändarsteget som ersatt den i mitt tycke eländiga Consertina kopplingen som Dynaco konstruktörerna envisades med att använda, ett rejält stolpskott tycker jag. Den duger att driva mindre slutrör som EL84, 6AQ5 mm, men är i mitt tycke mindre lämplig som drivsteg för större slutrör som KT88,6550,EL34 etc.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Återgå till Generellt om hifi