Headphone calibration programvara

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

egonsmannen
Semesterfirare

Headphone calibration programvara

Inläggav egonsmannen » 2015-04-09 18:06

Åsikter om huruvida detta är möjligt överhuvudtaget?
http://sonarworks.com/headphones/overview/
Få hörlurar nästan oavsett modell att låta "rakt". Vadå rakt?

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Headphone calibration programvara

Inläggav Ogjort » 2015-04-09 19:20

Nja... "oavsett modell" menar de ju inte. De listar ju uppmätta lurar, men tar också emot förslag på andra att mäta.
Eller att man skickar in sina lurar.
Men att lägga EQ på lurar, lär ju ge andra oönskade effekter. Fast teoretiskt borde det gå utmärkt.
Men i praktiken väldigt beroende av HUR man mäter...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-09 19:23

egonsmannen skrev:Åsikter om huruvida detta är möjligt överhuvudtaget?
http://sonarworks.com/headphones/overview/
Få hörlurar nästan oavsett modell att låta "rakt". Vadå rakt?

Är det "april april" över den?
Jag köper hellre lurar som är som jag vill ha dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2015-04-09 22:03

Men rakt på vilket vis då? Rakt som ett par fina högtalare eller rakt som mina öron? Fattar inte riktigt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 23:42

egonsmannen skrev:Men rakt på vilket vis då? Rakt som ett par fina högtalare eller rakt som mina öron? Fattar inte riktigt.

Du har en ganska bra frågeställning där faktiskt. :) Jag har inte läst texten ännu, vill jag dock påpeka.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2015-04-10 09:18

Här är en graf på mina lurars förmodade tonkurva:
Bild
Jag testade att köra igång lite pink noise genom en eq där jag ställde in den så att när jag svepte fram och tillbaka bara hörde en del av frekvensområdet. Då borde jag ju kunna höra om det sticker iväg nånstans t.ex vid 9 khz där puckeln ovan syns. Men jag tyckte det lät förvånansvärt jämnt över hela området - jag kunde inte hitta något område som stack iväg speciellt mycket alls i volym. Lyssnade vid låg volym, tycker jag borde få en känsla i alla fall.
Är det mätningen ovan som är fel, har sett flera som är väldigt lika den ovan nämnda. Men jag kan inte höra det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 09:22

Jag är mer förvånad över dippen vd 5.5 kHz än toppen vid tio.
Dykningen är iofs. kort men kanske kan ge dovhet precis där höga diskanten börjar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-10 12:39

Hörlurar och speciellt in-ear-lurar är väl relativt beroende av lyssnarens öron som väl bildar en sort "lyssningsrum" olika från person till person? Alla lurar passar väl inte alla?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 12:40

RogerGustavsson skrev:Hörlurar och speciellt in-ear-lurar är väl relativt beroende av lyssnarens öron som väl bildar en sort "lyssningsrum" olika från person till person? Alla lurar passar väl inte alla?

Mig lurar du inte :-)

Återgå till Generellt om hifi