Köpte förstärkare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Köpte förstärkare.

Inläggav AndersP » 2015-04-10 13:32

Jag har länge velat ha en Adcom GFA-555. Konstruerad av Papa, fint testresultat i Stereophile, lagom pris och effekt.
Jag har köpt en mängd begagnade förstärkare som jag blivit nöjd med och brukar vid besiktningen före köp nöja mig med att på-knappen funkar, lampan lyser och att det kommer musik ur bägge kanalerna.
Hittade en 555 på nätet till ett acceptabelt pris, slog till och stack iväg för att hämta den. Efter uppkoppling i min anläggning kommer chocken: Tydligt nätbrum i bägge kanaler som kan höras på 5 meters håll i en knäpptyst lägenhet. Det hela mildrades något efter att jag vänt på stickontakten, men problemet kvarstår. Mina andra 6 stereoförstärkare är i det närmaste tysta; Tom rörhäcken.
Jag tvekar att kontakta säljaren eftersom man köper beggat "as is" och jag vill inte sälja den av principskäl.

Vad ska jag göra? Riva ut elektroniken och göra om den till akvarium? Tips emottages.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Köpte förstärkare.

Inläggav KentLindqvist » 2015-04-10 16:52

Gräv ned den framför entren med flänsarna uppåt så har du en fin skotork.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 17:38

Nu kan jag ha fel iofs, men om nätdelen läcker brum kan det vara Kondingar som sitter efter likriktaren som är torra och inte kan hålla emot.
Kolla värde och spänning samt storlek och ersätt med så lika du kan.
Något lite större uF kan funka men inte för mycket för nätdelen ska hinna ladda den åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-04-11 20:50

KentLindqvist skrev:Gräv ned den framför entren med flänsarna uppåt så har du en fin skotork.

Din ide känns faktiskt frestande... Man skulle förstås kunna plocka ned den och återanvända delarna också.

Perfector skrev:Nu kan jag ha fel iofs, men om nätdelen läcker brum kan det vara Kondingar som sitter efter likriktaren som är torra och inte kan hålla emot.
Något lite större uF kan funka men inte för mycket för nätdelen ska hinna ladda den åxå.

Det sitter 4 st 15000 u @ 100 V i den. Jag tycker det blir för mycket pengar. Att mäta upp de befintliga kan vara en ide förstås.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-11 20:53

Allt beror på orginalkvaliteten om det är värt pengarna, men mät upp dom om du har instrument för det och byt den eller dom som felas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-11 20:55

Om jag har rätt denna gång ist förra gången är det ESR som är grejen, kapacitansen kan vara ok fast kondensatorerna är dåliga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-11 21:08

AndersP skrev:Jag har länge velat ha en Adcom GFA-555. Konstruerad av Papa, fint testresultat i Stereophile, lagom pris och effekt.
Jag har köpt en mängd begagnade förstärkare som jag blivit nöjd med och brukar vid besiktningen före köp nöja mig med att på-knappen funkar, lampan lyser och att det kommer musik ur bägge kanalerna.
Hittade en 555 på nätet till ett acceptabelt pris, slog till och stack iväg för att hämta den. Efter uppkoppling i min anläggning kommer chocken: Tydligt nätbrum i bägge kanaler som kan höras på 5 meters håll i en knäpptyst lägenhet. Det hela mildrades något efter att jag vänt på stickontakten, men problemet kvarstår. Mina andra 6 stereoförstärkare är i det närmaste tysta; Tom rörhäcken.
Jag tvekar att kontakta säljaren eftersom man köper beggat "as is" och jag vill inte sälja den av principskäl.

Vad ska jag göra? Riva ut elektroniken och göra om den till akvarium? Tips emottages.

Du lyssnade inte på den inna köp?

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-11 21:12

Har du brum ut genom högtalarna så behöver den en genomsyn, behöver inte bli dyrt om du hittar rätt ställe.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-04-11 21:25

sportbilsentusiasten skrev:Du lyssnade inte på den inna köp?

Jo, men i ett dåligt rum och musik på hela tiden. Jag skulle förstås ha lyssnat på anläggningen en stund utan musik både från lyssningsplats och nära högtalarna, men så noga har jag aldrig varit :cry:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-04-11 21:26

Eargasm skrev:Har du brum ut genom högtalarna så behöver den en genomsyn, behöver inte bli dyrt om du hittar rätt ställe.

Förslag på ställen?

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-11 21:55

AndersP skrev:
Eargasm skrev:Har du brum ut genom högtalarna så behöver den en genomsyn, behöver inte bli dyrt om du hittar rätt ställe.

Förslag på ställen?

Det har jag inte tyvärr, bäst är såklart om du känner eller vet av en hemma-pulare som kan se över den, eller så kanske Morello snart är tillbaka från semestern och du kan fråga om han har tid?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-12 20:55

http://gamla.tradera.com/item/170611/23 ... -svalander
Finns på Tradera, kanske den kan göra något för dig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-12 22:11

Svalander skrev:Lämpar sig för skivspelare, CD-spelare, försteg och liknande mindre strömförbrukare. 50 VA.

Hur tänkte du där...?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-12 22:38

Kalejdokom skrev:
Svalander skrev:Lämpar sig för skivspelare, CD-spelare, försteg och liknande mindre strömförbrukare. 50 VA.

Hur tänkte du där...?

Om brummet kan isoleras från nätet?
Bara en tanke, inget annat

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-12 22:44

AndersP skrev:
KentLindqvist skrev:Gräv ned den framför entren med flänsarna uppåt så har du en fin skotork.

Din ide känns faktiskt frestande... Man skulle förstås kunna plocka ned den och återanvända delarna också.

Perfector skrev:Nu kan jag ha fel iofs, men om nätdelen läcker brum kan det vara Kondingar som sitter efter likriktaren som är torra och inte kan hålla emot.

Det sitter 4 st 15000 u @ 100 V i den. Jag tycker det blir för mycket pengar. Att mäta upp de befintliga kan vara en ide förstås.

Jo, fast det är ju ganska bra med motkoppling vid 100 Hz som motverkar brummet, så jag tror nog inte på glättningen i första taget. I transistorförstärkare skulle jag alltså inte börja med att leta i nätdelen. Möjligen i gamla rörisar. Men det är bara mina amatörmässiga gissningar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-04-12 23:21

Brum kan uppkomma av flera anledningar. Hur mycket har du felsökt? Det finns ett antal trådar i ämnet på forumet. Har du börjat med att koppla in enbart försteg utan att någon annan enhet är inkopplad, testa annat försteg, uteslutit jordslingor etc.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-04-15 16:16

rqu skrev:Brum kan uppkomma av flera anledningar. Hur mycket har du felsökt? Det finns ett antal trådar i ämnet på forumet. Har du börjat med att koppla in enbart försteg utan att någon annan enhet är inkopplad, testa annat försteg, uteslutit jordslingor etc.

Jag har kopplat in den på varje plats i anläggningen med tillgänglig volymkontrollerad line-signal. Samma resultat överallt. Eftersom mina andra 6 stereoslutsteg av olika fabrikat är tysta i samma inkopplingar ser jag ingen anledning att byta försteg osv. Har kollat samtliga kablar dock och dom funkar som dom ska. När jag vände stickontakten i uttaget blev det något bättre. Det brummar inte så att det dånar på nåt sätt, men fullt märkbart från lyssningsplats mitt i natten när huset är tyst.

Återgå till Generellt om hifi