Blindtest tävling, vinn ett guldöra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anjora

Blindtest tävling, vinn ett guldöra

Inläggav anjora » 2015-04-25 14:43

Har 4 filer, den sämsta är cd kvalité och jag har två original i 96KS/s.

https://www.dropbox.com/sh/j1d9vs5ql9uk ... rSHBa?dl=0
Jag lät slumpen avgöra namnen på låtarna och filstorleken. Det är bara att lyssna*

Kval för att gå vidare till slutspelet skall man gissa rätt på vilken av filerna som är sämst. Det är bara att Skicka pm eller posta i tråden(A till J). Man kan förstår välja att gissa vilka två som är original också eller vilken som är näst sämst(om man vill göra det svårare för sig att gå vidare) om man talar om vad man gissar på.

Det är förbjudet att fuska med lämpligt program utan det är endast lyssning som gäller. Detta är tänkt att vara en rolig tävling och inte en vetenskaplig undersökning så det är ok om din förstärkare har 30% THD vid 10W. Det är självklart ok att ex bara gissa "frozen_B" utan att ens ha kollat in länken.

*jag kräver att windowsanvändare ser till att ha bitperfekt ljud under lyssningen(använd google).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Blindtest tävling, vinn ett guldöra

Inläggav hifikg » 2015-04-25 15:49

Först tyckte jag det var lätt som en plätt via hörlurarna utan något extra förstärkeri, men ju mer jag lyssnade desto mindre säker blev jag, he he. Får ta ner filera i lyssningsrummet.

Edit: Du skriver att den sämsta är CD-kvalitet och två original 24/96? Den fjärde då? Att höra skillnad på CD o 24/96 är oftast ingen lek om allt annat är lika. Det man (jag) vill tro är att 24/96, 24/192 från HD Tracks mfl ställen, är bättre även på andra sätt, dvs bättre mastrade. Nu är det inte alltid så, men när en 24/192 fil kostar mindre än en CD hos hökaren på hörnet så känner jag mig ändå inte jättelurad. De gånger som det är skillnad är det riktigt kul.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
anjora

Re: Blindtest tävling, vinn ett guldöra

Inläggav anjora » 2015-04-25 16:52

hifikg skrev:Först tyckte jag det var lätt som en plätt via hörlurarna utan något extra förstärkeri, men ju mer jag lyssnade desto mindre säker blev jag, he he. Får ta ner filera i lyssningsrummet.

Edit: Du skriver att den sämsta är CD-kvalitet och två original 24/96? Den fjärde då? Att höra skillnad på CD o 24/96 är oftast ingen lek om allt annat är lika. Det man (jag) vill tro är att 24/96, 24/192 från HD Tracks mfl ställen, är bättre även på andra sätt, dvs bättre mastrade. Nu är det inte alltid så, men när en 24/192 fil kostar mindre än en CD hos hökaren på hörnet så känner jag mig ändå inte jättelurad. De gånger som det är skillnad är det riktigt kul.

Jag lade upp alla som 16 bitar, blev så i audacity och det lär inte vara någon hörbar skillnad(det är troligtvis mer brus i inspelningen än kvantiseringsbruset från 16 bitar). Jo det stämmer att 24/192 filer brukar vara bättre mastrade än CD utgåvan(gäller dock inte alltid).

Den näst sämsta konverterades ner till 54KS/s och sedan upp, anledningen till att jag valde 54KS/s är att vissa med extremt bra hörsel ev kan höra lågpassfiltret som används vid 44.1KS/s (verkar över 21Khz). Det är dock möjligt att ultraljudet som filtrerades bort från 54KS/s versionen är hörbart på annat sätt

http://www.tinnitus.vcu.edu/Pages/Ultra ... earing.pdf
Humans can detect ultrasound up to at least 100 kHz, but perception generally requires
direct contact of the source with the body. Ultrasound sets the brain into forced vibration,
and it is the brain oscillation that is detected on the base of the cochlea in normally
hearing individuals.

Hypersonic effect http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10848570 har inte hittat någon studie som bekräftar detta än dock. Ultraljuden i låten jag har lagt upp är kraftfulla för att vara musik men sunt förnuft säger att det ändå inte skall vara hörbart.

Återgå till Generellt om hifi