Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Varje gång jag startar eller stänger av stereon så smäller det till i högtalarna. Det gör det även när slutsteget gått ner i stand-by efter ca 5 minuter och jag drar igång lite musik igen. Det konstigaste är att det bara händer/smäller med de Audio-Pro 2-25 som jag fick av ekkove (tack!) men inte med mina ordinarie Dahlqvist DQ10:or.
Hur kan detta komma sig?
/ B
Laila skrev:Å här blev dä innovativt värre . . . "likströmsbalans", va ä dä . . . typ ?
Bill50x skrev:Varje gång jag startar eller stänger av stereon så smäller det till i högtalarna. Det gör det även när slutsteget gått ner i stand-by efter ca 5 minuter och jag drar igång lite musik igen. Det konstigaste är att det bara händer/smäller med de Audio-Pro 2-25 som jag fick av ekkove (tack!) men inte med mina ordinarie Dahlqvist DQ10:or.
Hur kan detta komma sig?
/ B
Perfector skrev:Laila skrev:Å här blev dä innovativt värre . . . "likströmsbalans", va ä dä . . . typ ?
Spänningsmatningen till slutstegen.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:Å här blev dä innovativt värre . . . "likströmsbalans", va ä dä . . . typ ?
I min värld är den sällan eller aldrig menad att justeras i en kommersiell stärkare . . .typ.
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Spänningsmatningen till slutstegen.
I min värld är den sällan eller aldrig menad att justeras i en kommersiell stärkare . . .typ.
Min HK PM660 behövde det så jag kan nog tänka att det kan behövas då komponenter blir gamla och toleranser förskjuts.
IngOehman skrev:...kan det möjligen vara så att du har ett relä på utgången av förstärkaren som slår till och från när du slår till och från förstärkaren? Om så, så kan man tänka sig att restladdningen i seriekondensatorn från när du spelade sist, ger ett litet puffljud när den laddar ur sig, via förstärkaren när reläet sluter.
Men det borde rimligen i så fall ge en rätt så beskedlig puff, inte något som jag skulle kalla att det smäller...
Vinylcalle skrev:Perfector skrev:Laila skrev:
Min HK PM660 behövde det så jag kan nog tänka att det kan behövas då komponenter blir gamla och toleranser förskjuts.
Det är så kallad DC-offset som Perfector pratar om (misstänker att Laila vet om det också).
Om det på svenska kallas likströmsbalans vet jag inte, aldrig hört ordet.
MvH Carl
Bill50x skrev:IngOehman skrev:...kan det möjligen vara så att du har ett relä på utgången av förstärkaren som slår till och från när du slår till och från förstärkaren? Om så, så kan man tänka sig att restladdningen i seriekondensatorn från när du spelade sist, ger ett litet puffljud när den laddar ur sig, via förstärkaren när reläet sluter.
Men det borde rimligen i så fall ge en rätt så beskedlig puff, inte något som jag skulle kalla att det smäller...
Det är lite olika högt, någon enstaka gång har det inte smällt till alls. Men smällen är tillräcklig för att såväl smbo som besökare reagerar kraftigt och hoppar till.
Och ja, det verkar vara ett relä som slår till när förstärkaren är stabil (Linn LK140). Det tar någon sekund innan det smäller till.
Kan det möjligen vara de mer komplexa filtren i mina DQ10:or som "suger upp"/dödar smällen?
/ B
Perfector skrev:Laila skrev:Å här blev dä innovativt värre . . . "likströmsbalans", va ä dä . . . typ ?
Vinylcalle skrev:Perfector skrev:Laila skrev:I min värld är den sällan eller aldrig menad att justeras i en kommersiell stärkare . . .typ.
Det är så kallad DC-offset som Perfector pratar om (misstänker att Laila vet om det också).
Om det på svenska kallas likströmsbalans vet jag inte, aldrig hört ordet.
MvH Carl
Perfector skrev:Jo, det står dc balance vid poten som sköter det.
petersteindl skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:...kan det möjligen vara så att du har ett relä på utgången av förstärkaren som slår till och från när du slår till och från förstärkaren? Om så, så kan man tänka sig att restladdningen i seriekondensatorn från när du spelade sist, ger ett litet puffljud när den laddar ur sig, via förstärkaren när reläet sluter.
Det är lite olika högt, någon enstaka gång har det inte smällt till alls. Men smällen är tillräcklig för att såväl smbo som besökare reagerar kraftigt och hoppar till.
Och ja, det verkar vara ett relä som slår till när förstärkaren är stabil (Linn LK140). Det tar någon sekund innan det smäller till.
Kan det möjligen vara de mer komplexa filtren i mina DQ10:or som "suger upp"/dödar smällen?
/ B
Njee, jag skulle tro att den stora seriekondensatorn laddas upp av musiken som spelas och det blir olika beroende på hur starkt det spelades innan du stängde av förstärkaren. Det sitter en spole i serie med basen och en stor elektrolyt. Om reläer öppnar vid slutstegets avstängning så finns det kvar laddning i elektrolyten som inte kortslutes bort. Denna laddning finns därför kvar. Nästa gång du sätter på slutsteget så kortsluter slutsteget kretsen så att elektrolyten laddas ur. Om du provar det som Svante skrev så bör det försvinna. Jag tror dock att motståndet kan vara högre t.ex. 1 kohm. Ett sådant motstånd kallas ibland för bleedermotstånd. Elektrolyten skall ju ge en krets med impedanstoppen i basen på högtalaren för att sträcka ut basen något. KEF 105 hade liknande krets.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:....
Sätter man ett motstånd parallellt med kondensatorn så får man ju dessutom en överföring av DC-nivån (svag förvisso, men ändå) som högtalaren matas med. Det slipper man om man gör som Svante skriver och sätter motståndet parallellt över högtalarens ingångsterminaler. ....
Vh, iö
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Det är lite olika högt, någon enstaka gång har det inte smällt till alls. Men smällen är tillräcklig för att såväl smbo som besökare reagerar kraftigt och hoppar till.
/ B
Njee, jag skulle tro att den stora seriekondensatorn laddas upp av musiken som spelas och det blir olika beroende på hur starkt det spelades innan du stängde av förstärkaren. Det sitter en spole i serie med basen och en stor elektrolyt. Om reläer öppnar vid slutstegets avstängning så finns det kvar laddning i elektrolyten som inte kortslutes bort. Denna laddning finns därför kvar. Nästa gång du sätter på slutsteget så kortsluter slutsteget kretsen så att elektrolyten laddas ur. Om du provar det som Svante skrev så bör det försvinna. Jag tror dock att motståndet kan vara högre t.ex. 1 kohm. Ett sådant motstånd kallas ibland för bleedermotstånd. Elektrolyten skall ju ge en krets med impedanstoppen i basen på högtalaren för att sträcka ut basen något. KEF 105 hade liknande krets.
Mvh
Peter
Jag tror du tänker på att sätta ett motstånd tvärs över kondensatorn nu, men det är ju ett invasivt ingrepp, och det Svante talade om var att, utanför högtalare, sätta att motstånd om 10-40 ohm parallellt med högtalaren för att se om problemet försvinner. Det är ett mycket bra förslag från Svante.
Sätter man ett motstånd parallellt med kondensatorn så får man ju dessutom en överföring av DC-nivån (svag förvisso, men ändå) som högtalaren matas med. Det slipper man om man gör som Svante skriver och sätter motståndet parallellt över högtalarens ingångsterminaler.
Det är en mycket bra ide för att undersöka om det är uppladdning av 2-25ans filterkondensator det handlar om.
Det kan nämnas att elektrolytkondensatorer är små kemifabriker, och de är inte så enkla att deras laddningstillstånd kan räknas ut om man har tillgång till kunskap om seriemotstånd och signalhistoriken, det gäller speciellt bipolära sådana.
Vh, iö
petersteindl skrev:...
Jag tänkte på att sätta motståndet parallellt med högtalaren, precis som Svante om det är det som är problemet. Då laddas kondensatorn ur så sakteliga då slutstegets relä/er öppnas.
Mvh
Peter
Laila skrev:...det var nog bara jag som drog en felaktig slutsats av vad du skrev, lastas den som lastas bör . . . typ.
Bill50x skrev:OK, det finns en lösning för mina AudioPro.
Men varför låter det inte om DQ10:orna?
/ B
IngOehman skrev:Motståndet skall sättas parallellt över högtalarterminalerna, och föredrar du det så kan du faktiskt sätta det över förstärkarens terminaler istället. Det spelar ingen roll var längs kabeln du sätter det så länge det är parallellt kopplat.
Och varifrån kom uppgiften om 40-50 ohm? Både Svante och jag har skrivit 10-40 ohm. 25 ohm träffar in det intervallet.
Bara för att det inte skall bli något missförstånd - du är med på att det bör vara ett effektmotstånd hoppas jag, och att syftet med att sätta det där är att testa hur det påverkar. Inte som en lösning på problemet.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Motståndet skall sättas parallellt över högtalarterminalerna, och föredrar du det så kan du faktiskt sätta det över förstärkarens terminaler istället. Det spelar ingen roll var längs kabeln du sätter det så länge det är parallellt kopplat.
Och varifrån kom uppgiften om 40-50 ohm? Både Svante och jag har skrivit 10-40 ohm. 25 ohm träffar in det intervallet.
Bara för att det inte skall bli något missförstånd - du är med på att det bör vara ett effektmotstånd hoppas jag, och att syftet med att sätta det där är att testa hur det påverkar. Inte som en lösning på problemet.
OK, jag kan alltså koppla ett motstånd mellan + och -, det ska ligga i intervallet 10-40 ohm och det ska tåla lite effekt. Typ ett sådant här 50 W alltså?
[ Bild ]
/ B
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster