Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
hifikg skrev:Ovanligt är det i varje fall. Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut. Nästa gång jag använder mina ESL 63 ska jag slänga ut dem på golvet, lite på måfå, bara på kul.
hifikg skrev:Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut.
hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
Griff skrev:JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Testa!
JM
Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders
Griff skrev:JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Testa!
JM
Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders
JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.
Kraniet skrev:Symmetri har ju både för och nackdelar. En assymetrisk uppställning kan ju text få ljudbilden att kantra och andra så problem kan ju uppstå.
men nog har vi diskuterat detta med uppställning diagonalt i rummet förut? Nagref hade ju små informativa bilder och allt.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Nä, samma här. Har nog sett väldigt få som har uppställt så.
JM, varför skriver du så konstiga saker?
mangs skrev:jag tyckte hifikg var tydlig med vad han syftade på i sitt första inlägg. Normalt för de allra flesta faktiskt-besökare är att man försöker spegla vänster och höger högtalares närmiljö så att man vid lyssningspositionen (givetvis placerad symmetriskt relativt dessa) får såväl direktljud och reflektioner till sina öron symmetriskt. Dvs om du gör en mätning av ett impulssvar i lyssningsposition kommer du se spikarna identiskt i såväl tid som amplitud
Om man istället ställer högtalarna asymmetriskt gentemot rummets begränsningsytor men fortfarande symmetriskt sinsemellan och mot lyssningspositionen så kommer ju direktljudet vara identiskt medan efterklangen från resp. högtalare till resp öra skilja. Fördelen med denna uppställning är att du lättare kan få en jämnare energirespons i basområdet medan ljudbilden kan bli skev. Speciellt om efterklangen vid vissa eller alla frekvenser dominerar direktljudet.
hifikg, har jag tolkat dig korrekt?
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står
"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?[/quot
Testa!
JM
JM skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:
Den primitiva stereoljudupplevelsen bygger på interaktionen med rummet. Gillar ngn att direktljudet o reflexljudet är asymmetriskt i lyssningspositionen är det helt ok för mig.
Personligen föredrar jag vid stereolyssning i lyssningspositionen att ha inte bara symmetriskt direktljud utan även symmetriskt lagom fördröjt o diffust reflexljud.
JM
IngOehman skrev:...
När det gäller exiteringen av resonanser så vill jag rent av gå så långt som att säga att det modereras bättre med multipla bassystem i rummet.
...
Vh, iö
JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster