Asymmetrisk högtalaruppställning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-12 11:53

Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står

"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies."

och så fortsätter han

"To break this pattern, position them with the common frontline at an angle of 15 degrees with one of the walls. This solves the problem in most cases of sound coloration. When you need more effect take a 20 degree angle. This trick also works excellent at hotel hi-fi shows where poor creative demonstrators always put everything perfectly symmetrical. Just not the right way to do it."

Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?

Edit: En annan "tumregel" som presenteras i samma dokument är "Never take a seat close to a wall as I once saw in the house of a well-known American reviewer. Such a position puts extra accent on the bass reproduction in that room. As a rule, always keep your listening position more than 1 meter away from any wall."
Sitter nöjd :)

mangs

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav mangs » 2015-05-12 12:32

Det är sant att man vid en symmetrisk uppställning får liknande problem från vänster och höger kanal och som då adderar upp till ett ännu större problem då båda kanaler agerar likadant och kommer ha toppar och dalar vid samma frekvenser. Genom att placera högtalarna som föreslagits kan man till viss del komma runt detta om man får till så att den ena högtalarens rumsrespons dalar hamnar där den andres toppar hamnar. Du kan genom detta få en jämnare frekvensrespons rent allmänt i din lyssningsposition men och det är enligt mig ett stort MEN. Istället för att du får en identisk direktljudkurva och rumsrespons från båda högtalarna kommer du nu istället få en hyfsat lik direktljudskurva men en annorlunda rumsrespons från respektive högtalare.

Detta kommer påverka stereobilden då både frekvenssvar och fas kommer skilja från resp vä-hö kanal. Man flyttar med andra ord de problem som man upplever vid låga frekvenser upp i det viktiga mellanregistret. Genom att använda högtalare med högre direktivet och placera absorbenter kan man delvis maskera detta problem så i ett rum med enormt besvärliga bastoppar och dalar kan det faktiskt vara så att man kan reducera dessa och uppleva en bättre och jämnare återgivning men då på bekostnad på ljudbilden. Du som lyssnare kan då avgöra vilken av dessa defekter som du föredrar att reducera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-12 19:59

Ovanligt är det i varje fall. Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut. Nästa gång jag använder mina ESL 63 ska jag slänga ut dem på golvet, lite på måfå, bara på kul.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-12 21:53

hifikg skrev:Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?

Ja, det gör jag. Jag börjar med symmetrisk placering sidledes, utgår ifrån där det passar bäst rent möbleringsmässigt. Sedan jobbar jag med djupet och vinkeln på inåtvridningen (om man önskar eller tror sådan behövs). När jag är nöjd flyttar jag högtalarna isär/närmare i små steg, ca 1 cm i taget tills jag är nöjd med ljudbildens mitt-intryck. Mono ska bli mono, annars är det fel, men detta kan också justeras med avstånd till bakre vägg och invinklingen. Därefter är det dags att flytta hela uppställningen till höger och vänster för att utröna vilket som låter bäst. Här tycker jag det är bäst att flytta en högtalare i taget för det är ju inte säkert att avståndet man hittat tidigare passar om man flyttar båda högtalarna till tex vänster.

I början brukar jag flytta med kanske en decimeters skillnad, men i slutänden brukar det handla om 0,5-1 cm. Man kan ju tro att så små förflyttningar skapar en otroligt smal sweet-spot, men det är faktiskt tvärtom.

Det blir en väldig massa förflyttningar och lyssnande, men det är ju för att vi lyssnar på musik som vi har våra grejor, eller hur? Så förena nöje med nytta, vik en ledig dag för att hitta rätt placering. Med en noggrann placering vinner man såväl en jämnare frekvensgång (speciellt i basen) som en stabilare mittbild.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-12 21:56

hifikg skrev:Ovanligt är det i varje fall. Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut. Nästa gång jag använder mina ESL 63 ska jag slänga ut dem på golvet, lite på måfå, bara på kul.

visst ska du göra så och sedan justera den ena efter den andra fram/tebaks, vinkel in/ut fast man hamnar snart i den bäästa sitsen hur man än försöker :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2015-05-12 22:11

Både JBL och Acoustic Research, exempelvis, förordar asymmetrisk uppställning av högtalarna i rummet för att undvika stående vågor.
Hur man än ställer högtalarna så bör lyssningsplatsen vara symmetrisk mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-12 22:18

hifikg skrev:Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut.

Det är nog mest bara på faktiskt.se och grundar sig sannolikt på Ingvar Öhmans "T-kvot" på ca 1,18. Men det gäller lyssnarens placering i förhållande till högtalarna och för den kan man faktiskt med fog(skum) hävda att det är relevant att mäta. När det gäller högtalarnas placering i rummet är det nog inget vidare att hålla på att räkna för mycket utan man får sätta på sig de empiriska grovhandskarna och prova även om det nog underlättar om man har lite förståelse för vad som händer när man flyttar en högtalare i förhållande till väggarna. En symmetrisk placering är alls inte given. Själv tycker jag att det i vanliga vardagsrum kan resultera i lite väl asocial möblering. Det blir lätt "Stilleben över tillbedjan till monsterslutsteget med de stora kylflänsarna, av Van den Hul" över det hela. Så tänker jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

JM

Inläggav JM » 2015-05-12 22:22

hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?

Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-12 23:47

JM skrev:
hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?

Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!

JM

De måtten stämmer ganska bra med min placering, och båda står exakt lika långt ut från bakväggen, respektive exakt lika långt från sidoväggen, det är vad jag kallar symmetri, och själv sitter jag benhårt klistrad mitt emellan när jag lyssnar på Quad, då blir det bra, det är lätt att halka ur sweetspot om man rör sig lite ovarsamt.

Edit: Och förstås exakt lika mycket invinklade, även om jag ibland testar olika invinkling och olika avstånd osv, men alltid symmetriskt, hittills.
Senast redigerad av hifikg 2015-05-12 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2015-05-12 23:47

JM skrev:

Testa!

JM

Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-13 00:15

Griff skrev:
JM skrev:

Testa!

JM

Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders

Yes! efterklangsfältet har man dålig koll på, eftersom v/h blir olika beroende på absorbering/reflektion i rummet. (ingen har väl ett Ino rum?)
sedan undrar man ju mycket om denna sweetspot är så märkvärdig i sig. ta på hörlurarna i stället...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-13 01:45

Säker på att du inte menar isometrisk uppställning?
Pålitlig, Flexibel, Robust

JM

Inläggav JM » 2015-05-13 06:44

Griff skrev:
JM skrev:

Testa!

JM

/Anders

Rätt men fel. Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Så med två stereohögtalare är båda symmetriska men dipolhögtalaruppställningen är "summan" av två asymmetrier.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-13 07:46

JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.

Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-13 08:11

Symmetri har ju både för och nackdelar. En assymetrisk uppställning kan ju text få ljudbilden att kantra och andra så problem kan ju uppstå.

men nog har vi diskuterat detta med uppställning diagonalt i rummet förut? Nagref hade ju små informativa bilder och allt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-13 08:42

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.

Nä, samma här. Har nog sett väldigt få som har uppställt så.

JM, varför skriver du så konstiga saker? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-13 08:52

Kraniet skrev:Symmetri har ju både för och nackdelar. En assymetrisk uppställning kan ju text få ljudbilden att kantra och andra så problem kan ju uppstå.

men nog har vi diskuterat detta med uppställning diagonalt i rummet förut? Nagref hade ju små informativa bilder och allt.

Fast diagonalt kan vara symmetriskt ändå, bara annorlunda placering. Jag skulle nog drabbas av anti-feelgood om jag ställde ena högtalaren 2 meter från väggen och den andra en halvmeter ut. Kanske kan uppstå sådana situationer om man har dörrhål att ta hänsyn till? Det har jag klarat mig från hittills.

JM

Inläggav JM » 2015-05-13 09:30

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Den primitiva stereoljudupplevelsen bygger på interaktionen med rummet. Gillar ngn att direktljudet o reflexljudet är asymmetriskt i lyssningspositionen är det helt ok för mig.
Personligen föredrar jag vid stereolyssning i lyssningspositionen att ha inte bara symmetriskt direktljud utan även symmetriskt lagom fördröjt o diffust reflexljud.

JM

mangs

Inläggav mangs » 2015-05-13 09:59

jag tyckte hifikg var tydlig med vad han syftade på i sitt första inlägg. Normalt för de allra flesta faktiskt-besökare är att man försöker spegla vänster och höger högtalares närmiljö så att man vid lyssningspositionen (givetvis placerad symmetriskt relativt dessa) får såväl direktljud och reflektioner till sina öron symmetriskt. Dvs om du gör en mätning av ett impulssvar i lyssningsposition kommer du se spikarna identiskt i såväl tid som amplitud

Om man istället ställer högtalarna asymmetriskt gentemot rummets begränsningsytor men fortfarande symmetriskt sinsemellan och mot lyssningspositionen så kommer ju direktljudet vara identiskt medan efterklangen från resp. högtalare till resp öra skilja. Fördelen med denna uppställning är att du lättare kan få en jämnare energirespons i basområdet medan ljudbilden kan bli skev. Speciellt om efterklangen vid vissa eller alla frekvenser dominerar direktljudet.

hifikg, har jag tolkat dig korrekt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 10:06

En symmetrisk lyssningstriangel placerad asymmetriskt i ett rum är ofta en bra lösning.

Jag skiljer ofta på rum som används på längden och sådana som används på bredden.

Använder man rum på längden så är en i grunder symmetrisk möblering ofta av godo, givet att man tar hans om symmetriproblemet med för ändamålet passande behanding av sidoväggsreflexerna. De bör antingen vara så dämpade att symmetrin inte märks, eller diffusserade, på ett asymmetriskt sätt (se t ex EMS-studiorna).

När man möblerar på bredden väljer jag nästan undantagslöst att ställa upp anläggningen asymmetriskt, alltså med anläggningen betydligt närmare den ena sidoväggen än den andra. Då blir ju oftast avstånden till sidoväggsreflexerna tillräckligt stora för att kunna lämnas odämpade, och är de det så bör man undvika symmetri.

När det gäller hemmabiografer så är det lite knepigare då sådana ju behöver ha högtalare uppsatta i massor av riktningar, men även i sådana så finns det gott om exempel där i synnerhet diffusering bäst görs asymmetriskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-13 10:17

mangs skrev:jag tyckte hifikg var tydlig med vad han syftade på i sitt första inlägg. Normalt för de allra flesta faktiskt-besökare är att man försöker spegla vänster och höger högtalares närmiljö så att man vid lyssningspositionen (givetvis placerad symmetriskt relativt dessa) får såväl direktljud och reflektioner till sina öron symmetriskt. Dvs om du gör en mätning av ett impulssvar i lyssningsposition kommer du se spikarna identiskt i såväl tid som amplitud

Om man istället ställer högtalarna asymmetriskt gentemot rummets begränsningsytor men fortfarande symmetriskt sinsemellan och mot lyssningspositionen så kommer ju direktljudet vara identiskt medan efterklangen från resp. högtalare till resp öra skilja. Fördelen med denna uppställning är att du lättare kan få en jämnare energirespons i basområdet medan ljudbilden kan bli skev. Speciellt om efterklangen vid vissa eller alla frekvenser dominerar direktljudet.

hifikg, har jag tolkat dig korrekt?

Ja, eller Van den Hul som skrev artikeln. La den som pdf i min dropbox om någon vill läsa fler tips. En del känns mest tramsiga o handlar om hur man ska böja kablar eller inte... Vad sägs om:

"When evaluating new equipment take your own cables with you
In case you intend to buy new equipment, take the cables you are used to with you. Otherwise too many items change and you can’t recognize - or stated better - you can not interpret the new sound anymore. Judging new equipment like speakers and amplifiers while using your own cables makes a decision somewhat easier."

Hela häftet finns här https://www.dropbox.com/s/rd7aiw85ydv2bmh/hifitips.pdf?dl=0 vet inte var jag hittade det från början, säkert i någon diskussion här på Faktiskt. Har samlat på mig en massa material som jag ska läsa "sen".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-13 11:49

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nu verkar det som att vi tolkar JM "fel".

"Gillar ngn att direktljudet o reflexljudet är asymmetriskt i lyssningspositionen är det helt ok för mig."

Det var inte det jag läste i hans mening ovan, utan att högtalarna skulle stå symmetriskt relativt sido- och bakväggen. Jag har kört högtalare på lång-, kortvägg och diagonalt. Det har nästan alltid varit symmetriskt, undantaget är vid TVn. Jag har kört såväl vanliga framåtstrålare som dipoler. Vilken placering som blir bäst är beroende på rummet i övrigt. Framåtstrålare diagonalt i huset på landet var riktigt bra. Dipoler på långvägg fungerade riktig bra i föräldrahemmet. I nuvarande vardagsrum har jag bara kört på kortvägg, mest för att inget annat skulle fungera möbleringsmässigt där.

JM

Inläggav JM » 2015-05-13 12:59

hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står

"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .

Måste backa lite - läste lite för slarvigt. Pudel- pudel.
Det pratas om rumsresonanser i din artikel. Mina tankar handlar mer om det som händer över ca 300 hz.
Visst kan det vara att föredra i det enskilda fallet att ställa huvudhögtalarna asymmetriskt för att undvika stimulering av klart störande rumsegna resonanser i området ca 80-300 Hz. Vilket måste vägas mot asymmetriska ljudreflexer över ca 300 Hz.
Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 13:41

BÅDE asymmetrisk exitering av resonanser OCH asymmetri i reflexmönstret är av godo. Mest den senare till och med. Vad är det som gör att du är av annan uppfattning?

När det gäller exiteringen av resonanser så vill jag rent av gå så långt som att säga att det modereras bättre med multipla bassystem i rummet.

---------------------------------------------

JM skrev:
hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?[/quot
Testa!

JM

Vari ligger asymmetrin?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 13:55

JM skrev:
Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Den primitiva stereoljudupplevelsen bygger på interaktionen med rummet. Gillar ngn att direktljudet o reflexljudet är asymmetriskt i lyssningspositionen är det helt ok för mig.
Personligen föredrar jag vid stereolyssning i lyssningspositionen att ha inte bara symmetriskt direktljud utan även symmetriskt lagom fördröjt o diffust reflexljud.

JM

Okej, jag ifrågasätter inte att det är din uppfattning, men jag misstänker att det är ett filosofiskt föredragande och inte ett praktiskt i så fall?

För jag har nog aldrig träffat på någon som i en lyssningsstudie föredrar ett symmetriskt reflexionsmönster. Det är väldigt uppenbart i kliniska tester hur det förstör möjligheterna att "se in i ljudbilden". Speciellt om vi talar om leterala reflexioner som anländer inom 20 ms. Även sett ut ett psykoakustiskt perspektiv så är det inga märkligheter att det blir så, det är snarare självklart.

Det är inte för skojs skull som man bygger sidoväggsdiffusorer asymmetriskt, när geometrierna kräver sidoväggsdiffusering vill säga. Ofta är ju rum så smala att man inte har så mycket val utan är tvungen att dämpa. Är rummet så brett att man inte behöver varken dämpa eller diffusera (alltså när man lyssnar på bredden) så är det nästan undantagslöst fördelaktigt med asymmetri.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-13 14:29

IngOehman skrev:...
När det gäller exiteringen av resonanser så vill jag rent av gå så långt som att säga att det modereras bättre med multipla bassystem i rummet.
...
Vh, iö

Vad menas med multipla bassystem? Tänker jag rätt om jag tänker system bestående av en eller flera ljudkällor som matas med skräddarsydd signal? Det är något som förekommer t.ex. Toole's bok men den enda tillämpning jag stött på ute i hemmen är "Double Bass Array" där man ställer basar i bakre delen av rummet. Men som jag har tolkat dig i andra inlägg så anser du inte det vara den bästa lösningen i alla lägen pga risken att få "basen inuti huvudet" istället för framme i ljudbilden.

Sen kan man ju tänka sig att moderation av resonansernas excitering också kan åstadkommas absolut bäst av metoder som kanske inte ger bäst helhetsresultat, om man med helhetsresultat menar så god återgivning av det inspelade materialet som möjligt. Ett löjligt extremfall är väl att man kan låta bli att spela frekvenser under 3-400Hz helt och hållet, då exciteras inga resonanser men återgivningen blir usel :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 14:45

Att använda fler basar än en, och placera dem på olika platser snarare än så nära varandra som möjligt.

Bassystemen behöver få en större akustisk yta än de system som spelar högre frekvenser. Det beror på trå saker:

1. Vågländen är större vid låga frekvenser.

2. Resonanserna är diskreta vid låga frekvenser eftersom det blir stora hopp mellan dem i registret från där vi hittar de fundamentala och uppåt. Vid högre frekvenser beter sig de "gamla ljuden" i rummet på ett annat sätt, som påminner om efterklang utan specifikt markerade frekvenser.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2015-05-13 15:05

Nu börjar jag känna mig hemma. Likheterna är slående med snacket på demensutredningsavdelningen.
Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-13 16:09

Det där var ett tråkigt inlägg JM. Jag förstår heller inte vad som föranledde det?

Jag tycker det låter bra med asymmetriskt reflexmönster på ett intuitivt plan. Det borde minska destruktiv interferens med direktljudet. Eller rättare sagt "smeta ut" interferenserna. Om båda sidoväggarnas reflexioner ser likadana får man ju via superposition att det blir djupare dalar och starkare toppar om reflexionerna ser likadana ut.

Vilka fördelar menar du att man får genom symmetri?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-13 16:17

JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...

Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.

Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi