Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57320
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Nattlorden » 2015-05-21 14:07

Simp_the_pimP skrev:Största felet med Spottan är att Ac/Dc inte finns där.


Alternativt:
Största felet med AC/DC är att de inte finns på Spottan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-21 14:27

Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Alltså köper jag luft med musik emellan.
Spotify kan ge musik jag vill ha utan all luft mellan mina favoritlåtar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Lite home made spotify om ni vill.

Jag har märkt att de låtar jag inte gillar från början växer så sakta och motiverar sin plats på albumet. Skivor som bara består av en hitsingel och utfyllnad köper jag inte överhuvudtaget.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-21 15:09

Som sagt: Så länge det handlar om samma utgåva/ljudkvalitet på fonogrammen - och man kör digitalt in en samma Dac så är ljudkvaliteten ut lika.
Sedan kan man såklart köra med datorns ljudkort, klämboxar och allt vad där står tillbuds, och få väldigt olika resultat ut. Men det blir ju både komplext och i värsta fall dåligt. Så dessa metoder begriper jag inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav darkg » 2015-05-22 11:50

Strmbrg skrev:Hurrni, vi snackar ljudkvalitet nu tycker jag!

Fast, då tycker jag uppenbarligen fel, ety det inte verkar snackas ljudkvalitet alls, utan en massa annat.


Men ljudkvaliteten är bara intressant i den mån den indikerar upplevelsekvaliteten. En massa annat kan komma att överflygla ljudkvaliteten.

Jag håller typ med om att ljudkvaliteten betraktad enskild inte är ett argument för cd... men inte om att cd nödvändigtvis därmed har spelat ut sin roll.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav KentLindqvist » 2015-05-22 17:18

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Alltså köper jag luft med musik emellan.
Spotify kan ge musik jag vill ha utan all luft mellan mina favoritlåtar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Lite home made spotify om ni vill.

Jag har märkt att de låtar jag inte gillar från början växer så sakta och motiverar sin plats på albumet. Skivor som bara består av en hitsingel och utfyllnad köper jag inte överhuvudtaget.

/ B


Precis så. Det tarvas ett ett exempel. Listen without prejustice med George Michael. Freedom eller kanske praying for time är hittarna,
men egentligen samtliga andra låtar på albumet är bättre! ...och ett j***la bra album dessutom! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11924
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-22 18:02

Perfector skrev:Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Alltså köper jag luft med musik emellan.
Spotify kan ge musik jag vill ha utan all luft mellan mina favoritlåtar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Lite home made spotify om ni vill.

Å andra sidan...
Med ett bra system blir alla låtar på skivan intressanta.
Spotify gör all musik trist enl mig.

Användarvisningsbild
marcus_ec
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2003-10-12

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav marcus_ec » 2015-05-22 18:15

Tidal då?

Prova 30dgr, klart bättre ljud än spottan.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3627
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav HenrikTornquist » 2015-05-22 19:47

marcus_ec skrev:Tidal då?

Prova 30dgr, klart bättre ljud än spottan.

Som enligt så manga ändå inte går att skilja från cd?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Klenkar
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2004-12-27
Ort: Zabok

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Klenkar » 2015-05-22 20:03

Har inte köpt en cd-skiva sedan 2009. 8O
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22751
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-23 18:45

sportbilsentusiasten skrev:Med ett bra system blir alla låtar på skivan intressanta.


Eftersom det inte ens är så när man lyssnar till musik framförd i verkligheten, varför skulle det bli så vid reproduktion hemma?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav xeizo » 2015-05-23 20:10

Spotify Premium med en bra DAC låter hur bra som helst enligt egen erfarenhet, det är fonogrammet, anläggningen, rummet och lyssnaren som är begränsningarna för en maximerad stereoåtergivning.

Bättre att koncentrera sig på vad vilken musik man lyssnar på än på vilket media man använder. Att CD-fodral kan vara roliga att hantera och titta på är en annan sak än själva ljudet, och Vinylfodral är ännu roligare samt att där får man förstås ett mysigt lagom färgat ljud som inte alls är oävet - framförallt som tidsdokument över ljudteknikens utveckling :wink:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav boom » 2015-05-23 20:14

Strmbrg skrev:Hurrni, vi snackar ljudkvalitet nu tycker jag!

Fast, då tycker jag uppenbarligen fel, ety det inte verkar snackas ljudkvalitet alls, utan en massa annat.

Om du tycker att 320kb och snål kodat i ogg är bra undersök hörseln.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav MichaelG » 2015-05-23 20:23

boom skrev:Om du tycker att 320kb och snål kodat i ogg är bra undersök hörseln.


Tack och lov lider jag också av så dålig hörsel att jag kan njuta av musik på spotify. Jag kan till och med tycka att det låter riktigt bra ibland. :)

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav xeizo » 2015-05-23 20:33

MichaelG skrev:
boom skrev:Om du tycker att 320kb och snål kodat i ogg är bra undersök hörseln.


Tack och lov lider jag också av så dålig hörsel att jag kan njuta av musik på spotify. Jag kan till och med tycka att det låter riktigt bra ibland. :)


Jag tycker att det låter riktigt bra mest hela tiden, men ljudet skalar uppåt alldeles enormt beroende på vilken avspelningsutrustning man använder. En generisk smartphone med medföljande lurar gör ingen ljudintresserad glad, men om Spotify(Premium) får sträcka benen på en bra anläggning är det oerhört svårt att hitta något att klaga på rent ljudmässigt.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57320
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Nattlorden » 2015-05-23 20:40

xeizo skrev:Spotify Premium med en bra DAC låter hur bra som helst enligt egen erfarenhet, det är fonogrammet, anläggningen, rummet och lyssnaren som är begränsningarna för en maximerad stereoåtergivning.

Bättre att koncentrera sig på vad vilken musik man lyssnar på än på vilket media man använder. Att CD-fodral kan vara roliga att hantera och titta på är en annan sak än själva ljudet, och Vinylfodral är ännu roligare samt att där får man förstås ett mysigt lagom färgat ljud som inte alls är oävet - framförallt som tidsdokument över ljudteknikens utveckling :wink:


+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57320
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Nattlorden » 2015-05-23 20:43

Bill50x skrev:Jag har märkt att de låtar jag inte gillar från början växer så sakta och motiverar sin plats på albumet. Skivor som bara består av en hitsingel och utfyllnad köper jag inte överhuvudtaget.


Fast det är ju ologiskt... Hur kan de växa över tiden om du inte köper skivan trots du inte gillat dem från början då?

Annars håller jag i princip med... Även om det finns vissa hits som inte dör... Och viss utfyllnad som aldrig blir bra...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Eargasm » 2015-05-23 20:54

Jag håller med OP, Spotify och CD låter ganska snarlika så i mina öron är de ungefär lika usla om det är att njuta av musik hemma i anläggningen en fredag eller lördag.
På jobbet däremot, genom original högtalarna på min MBPr eller genom hörlurarna av fabrikatet Jabra låter det alldeles förträffligt.

Så i min värld är det både lysande och uselt, beroende på hur det skall användas.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12352
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Magnuz » 2015-05-24 12:03

paa skrev:Med en CD så vet man exakt vilken utgåva man har.
Med Spotify så har man ingen aning om detta.


Nä och inte blev det bättre när de tog bort möjligheten att sortera sökträffar. Vad tänkte de?

Eargasm skrev:Jag håller med OP, Spotify och CD låter ganska snarlika så i mina öron är de ungefär lika usla om det är att njuta av musik hemma i anläggningen en fredag eller lördag.
På jobbet däremot, genom original högtalarna på min MBPr eller genom hörlurarna av fabrikatet Jabra låter det alldeles förträffligt.

Så i min värld är det både lysande och uselt, beroende på hur det skall användas.


Du har alltså en hemanläggning som är sämre än originalhögtalarna på MBPr och ett Jabra-headset? Låter inget vidare. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11924
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-24 17:07

RogerGustavsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Med ett bra system blir alla låtar på skivan intressanta.


Eftersom det inte ens är så när man lyssnar till musik framförd i verkligheten, varför skulle det bli så vid reproduktion hemma?

Det är mycket logiskt. Har man skivor som tidigare varit trista som över åren (med uppgraderingar i hifisystemet och att lyssna på andras anläggningar) är bra. Lär man sig att det oftast är anläggningen som inte är bra nog. Och inte inspelningarna.

Om man sitter och hoppar över låtar är det, enl mig, ett tecken på att anlägningen inte är så bra som den skulle kunna vara. Men om man dras in i musiken och glömmer att analysera allt om ljudet (bas, dynamik, perspektiv mm), det är ett bra tecken.

Då jag streamar Spotify mm blir musiken bara ljud för mig, trist. Men lokal lagrad egna rippade skivor av samma artist/skiva är engagerade och lyssningsvärd. Dock blir streamad musik allt bättre med åren. bra! För några år sedan var det kass, nu är det ok. Dock inte asbra...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22751
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-24 18:08

Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Perfector » 2015-05-24 18:25

RogerGustavsson skrev:Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.

Självhypnos kantänka ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-24 19:33

sportbilsentusiasten skrev:Det är mycket logiskt. Har man skivor som tidigare varit trista som över åren (med uppgraderingar i hifisystemet och att lyssna på andras anläggningar) är bra. Lär man sig att det oftast är anläggningen som inte är bra nog. Och inte inspelningarna.

Om man sitter och hoppar över låtar är det, enl mig, ett tecken på att anlägningen inte är så bra som den skulle kunna vara. Men om man dras in i musiken och glömmer att analysera allt om ljudet (bas, dynamik, perspektiv mm), det är ett bra tecken.

Då jag streamar Spotify mm blir musiken bara ljud för mig, trist. Men lokal lagrad egna rippade skivor av samma artist/skiva är engagerade och lyssningsvärd. Dock blir streamad musik allt bättre med åren. bra! För några år sedan var det kass, nu är det ok. Dock inte asbra...


Ursäkta, men detta låter som när någon sektföljare bara ser det positiva med sekten. I'm not buying that at all!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-24 20:12

Jag fick för mig att Spotify lät lite grått och tråkigt.
Jag tror att min upplevelse berodde på att jag inte kunde föreställa mig att Spotify kunde bli lika bra som samma spår på en CD. Det var ju ett "sämre" format, då måste det ju bli ett sämre resultat.
Detta "så-måste-det-ju-vara-ju-utgångsläge" fick mig ett uppleva ljudet som sämre.

Negativ, teknisk placebo, dvs grundattityden baserar sig på ett tekniskt resonemang (som ju antingen kan vara korrekt eller hur tokigt som helst...) och påverkar därmed upplevelsen.

När jag - som jag nämner i tråden - satt och växlade mellan Spotify och samma spår på CD, så tappade jag omgående greppet om vad som var vad.
Inte nog med att jag inte visste vilket format jag lyssnade på, jag kunde inte heller upptäcka några skillnader.

Men, det är väl anläggningen som är så pissig att skillnaderna inte hörs.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-24 21:51

RogerGustavsson skrev:Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.

Musiken kanske återges på ett sådant sätt så den blir ointressant. Det behöver inte alls bara handla om frekvensgång och dynamik, hur viktiga dessa parametrar än är.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11924
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-24 22:52

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ursäkta, men detta låter som när någon sektföljare bara ser det positiva med sekten. I'm not buying that at all!

Du använder ord som sekter och indoktrinering ofta märker jag. Det är en vanlig teknik att försöka nedvärdera den som tycker olika.
Jag skriver om mina erfarenheter, du kan tycka olika baserat på dina erfarenheter. Det är ok, men försök diskutera ämnet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11924
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-24 22:54

RogerGustavsson skrev:Fast jag begriper fortfarande inte hur ointressant/dålig musik helt plötsligt blir bra musik bara för att den reproduceras på ett annat sätt. Är musiken ointressant/dålig i verkligheten så är det ju just det den är.

Det är ju du som försöker jämföra med verkligehter. Är ju inspelningar jag talar om. :wink: (antingen på spottan eller egna skivor)
SÅ klart livemusik kan vara kass. O då hjälper det ju inte att spela in skiten o spela upp den, oavsett anläggning.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-25 04:25

sportbilsentusiasten skrev:Du använder ord som sekter och indoktrinering ofta märker jag. Det är en vanlig teknik att försöka nedvärdera den som tycker olika.
Jag skriver om mina erfarenheter, du kan tycka olika baserat på dina erfarenheter. Det är ok, men försök diskutera ämnet.

Nej, jag menar det inte som nervärderande utan hur människor fungerar när en tro trumfar logik och sans.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-25 06:09

Jag lägger ner mitt deltagande i den här tråden. Ingen vill ändå diskutera med mig och det är mest bara en massa ointressant tjafsigt personfokus. Invändningar snarare än resonerande.

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav pinnen » 2015-05-25 07:55

Det är ju lite typiskt för många här på faktiskt strmberg. Lägg inte för stor vikt vid det.

Jag håller helt med dig. Jag kan inte alls skilja ut spottan premium mot ex CD själv :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Harryup » 2015-05-25 09:38

Stromberg, om ditt urvall är ett stycke så kan det ju kännas lite begränsat. Ta 10 st olika stycken och jämför lite snabbt. Får du samma känsla att kvalitén på Spotify är konstant jämfört med dina skivor eller kan det vara så att kvalitén pendlar lite?
Det finns gratisabbonemang på Tidal 14-dagars test. Har du tänkt jämföra något mellan olika streamande tjänster?

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster