Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav shaft » 2015-05-25 09:59

Hej!
Jag funderade en grej angående Spotify och att det ofta låter likt CD (beroende på mastring såklart).
Är det någon som vet om källan till OGG-filerna är från CD eller skickar skivbolagen in filer direkt till Spotify?
Går man "
omvägen" via plastskivan överhuvudtaget?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-25 18:42

viewtopic.php?f=9&t=61346

Om en stor del av inspelningarna är hörbart skadade som framgår i artikeln nedan, så hjälper det inte vilken teknik man använder för att snålkoda. Det blir inte i närheten av cd (pga vidriga skador som tillförts inspelningarna före snålkodning...).
http://www.mattmontag.com/music/univers ... -watermark
It turns out the artifacts I was hearing are not due to compression, but a result of audio watermarks that Universal Music Group embeds in digitally distributed tracks. This watermark is embedded in UMG tracks on Rdio, Spotify, iTunes, Tidal, and others. The watermark can also be heard in Universal tracks broadcast over FM radio. Universal Music recordings make up about 25% of most online catalogs, and its labels include Interscope, The Island Def Jam, Universal Republic, Verve, GRP, Impulse!, Decca, Deutsche Grammophon, Geffen, etc.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-25 21:33

Jaha det förklarar mina hörselintryck.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39811
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav petersteindl » 2015-05-25 21:39

Lite vattenmark kan ju inte påverka musiken, eller? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-25 22:09

RogerJoensson skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=61346

Om en stor del av inspelningarna är hörbart skadade som framgår i artikeln nedan, så hjälper det inte vilken teknik man använder för att snålkoda. Det blir inte i närheten av cd (pga vidriga skador som tillförts inspelningarna före snålkodning...).
http://www.mattmontag.com/music/univers ... -watermark
It turns out the artifacts I was hearing are not due to compression, but a result of audio watermarks that Universal Music Group embeds in digitally distributed tracks. This watermark is embedded in UMG tracks on Rdio, Spotify, iTunes, Tidal, and others. The watermark can also be heard in Universal tracks broadcast over FM radio. Universal Music recordings make up about 25% of most online catalogs, and its labels include Interscope, The Island Def Jam, Universal Republic, Verve, GRP, Impulse!, Decca, Deutsche Grammophon, Geffen, etc.

Men för i helvete! Musikbolagen är verkligen mästare på att ge dess kunder fingret.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Mats » 2015-05-25 22:40

Det är onekligen helt otroligt... Ska det vara så inih-lv-t- svårt att bara se till att leverera grejerna utan att medvetet förstöra dom innan leverans?!? Vad är det för lågbegåvade kretiner som populerar den där branschen?!? Man önskar nån gammal hederlig skyddslagstiftning för intet ont anande musikälskare som kunde gripa in och rensa i träsket...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-25 22:43

Det underbara är ju att det är folk som betalar för sig som får dras med alla dessa knäppa skydd. De som piratkopierar får ju en bättre utgåva. Mycket bra morot får jag säga.

Det är ju inte första gången något liknande detta sker. Tänker tex på Sonys rootkit.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav roggaro » 2015-05-25 23:26

AndreasArvidsson skrev:Det underbara är ju att det är folk som betalar för sig som får dras med alla dessa knäppa skydd. De som piratkopierar får ju en bättre utgåva. Mycket bra morot får jag säga.

Det är ju inte första gången något liknande detta sker. Tänker tex på Sonys rootkit.

och vad ville du säga om detta, alltså sonys rootkit som sänker den säkraste dator!? 8O
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-25 23:29

roggaro skrev:och vad ville du säga om detta, alltså sonys rootkit som sänker den säkraste dator!? 8O


Vad jag ville säga var att det är ett väldigt dumt och konstigt beteende om man vill att folk skall köpa deras produkter och tjänster. De anstränger sig för att göra tjänsterna sämre.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav roggaro » 2015-05-25 23:34

OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat :P

EDIT: f'låt men det blev visst OT här :oops:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-25 23:38

roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat :P


Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal

Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav roggaro » 2015-05-25 23:41

AndreasArvidsson skrev:
roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat :P


Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal

Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.

precis så minns jag det hela också. tack för klargörande Andreas :) de ville alltså binda upp användaren till sina produkter, right?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-26 07:54

roggaro skrev:
AndreasArvidsson skrev:
roggaro skrev:OK! har ju en del piratade filmer från nätet, men nåt rootkit har jag aldrig skådat :P


Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal

Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.

precis så minns jag det hela också. tack för klargörande Andreas :) de ville alltså binda upp användaren till sina produkter, right?

Det var väl snarare så att de som spelade sin inköpta CD på datorn samtidigt fick ett rootkit installerat som sedan (bla) rapporterade om användningen till Sony. Någon kom på detta och till slut fick Sony krypa till korset och fixa fram en lösning att få bort detta rootkit. Tyvärr kunde borttagandet i vissa fall göra att man inte längre fick tillkomst till sin DVD/CD-spelare... Alltsedan dess har jag för övrigt bojkottat alla Sony-produkter och tänker så fortsätta. Man undrar ju hur Sony (som ju är stora och med ett antal olika företag under sin flagga) när man å ena sidan producerar bärbara spelare av olika slag och samtidigt installerar rootkit på de datorer som används för att få över musik till dessa spelare... Ett företag som överhuvudtaget kan tänka sig att infektera sina kunders datorer med hemliga spionprogram har inte på marknaden att göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-26 11:32

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Du använder ord som sekter och indoktrinering ofta märker jag. Det är en vanlig teknik att försöka nedvärdera den som tycker olika.
Jag skriver om mina erfarenheter, du kan tycka olika baserat på dina erfarenheter. Det är ok, men försök diskutera ämnet.

Nej, jag menar det inte som nervärderande utan hur människor fungerar när en tro trumfar logik och sans.

Läge att nu vara lite självkritisk kanske?
Ja menar, du hörde uppenbarligen ingen skillnad då du TRODDE att det inte var skillnad... :wink:
Hur var det det med tron som trumfar logik och sans :mrgreen:

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav roggaro » 2015-05-27 00:10

Bill50x skrev:
roggaro skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Alltså Sony gjorde en stor skandal för ett gäng år sedan med att de la in ett rootkit på sina skivor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal

Det var alltså de som var lagliga och betalade för sig som åkte på detta medan de som piratkopierade klarade sig undan.

precis så minns jag det hela också. tack för klargörande Andreas :) de ville alltså binda upp användaren till sina produkter, right?

Det var väl snarare så att de som spelade sin inköpta CD på datorn samtidigt fick ett rootkit installerat som sedan (bla) rapporterade om användningen till Sony. Någon kom på detta och till slut fick Sony krypa till korset och fixa fram en lösning att få bort detta rootkit. Tyvärr kunde borttagandet i vissa fall göra att man inte längre fick tillkomst till sin DVD/CD-spelare... Alltsedan dess har jag för övrigt bojkottat alla Sony-produkter och tänker så fortsätta. Man undrar ju hur Sony (som ju är stora och med ett antal olika företag under sin flagga) när man å ena sidan producerar bärbara spelare av olika slag och samtidigt installerar rootkit på de datorer som används för att få över musik till dessa spelare... Ett företag som överhuvudtaget kan tänka sig att infektera sina kunders datorer med hemliga spionprogram har inte på marknaden att göra.

/ B

trojansk häst kallas det för tror jag? :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav roggaro » 2015-05-27 00:20

mycken OT blev det!
men nu kan vi väl debattera strmbrg och inlägget faktiskt.se ang. hur och varför (eller va frågan/påståendet besvarad?)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-27 07:28

Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-27 07:46

Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?

Jag gissar att det installeras men att inget händer, dvs att Sony inte längre avlyssnar. Sedan är ju frågan om hur beroende av OS det hela är, det var väl på XP/Vista-tiden detta hände?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav 2-ch » 2015-05-27 08:36

För mig är problemet inte kvalitén. Det är inget jätteproblem att jag inte vet vilken utgåva det är jag lyssnar på.
Irriterande javisst, men inte mer än så. Värre är det med årtalet på utgåvorna. Det är väldigt ofta fel och irriterar mig mycket.
Det värsta för mig är att massor av musik jag har i mina listor försvinner. Det gör dom inte så ofta ur CD-hyllan.
Så ersätta CD med spotify (eller någon annan tjänst)... Glöm det!!

Det är bara ett komplement. Riktigt skapligt dessutom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-27 09:04

2-ch skrev:För mig är problemet inte kvalitén. Det är inget jätteproblem att jag inte vet vilken utgåva det är jag lyssnar på.
Irriterande javisst, men inte mer än så. Värre är det med årtalet på utgåvorna. Det är väldigt ofta fel och irriterar mig mycket.
Det värsta för mig är att massor av musik jag har i mina listor försvinner. Det gör dom inte så ofta ur CD-hyllan.
Så ersätta CD med spotify (eller någon annan tjänst)... Glöm det!!

Det är bara ett komplement. Riktigt skapligt dessutom.

Instämmer till fullo. Även om man är premiumkund och betalar för sig är man inte garanterad att musiken man gillar finns kvar över tiden. Årtalen fungerar inte speciellt bra, ibland visas ursprungsåret, ibland när en remaster/återutgivning är släppt. Och sorteringen bland artister är faktiskt tom ganska dålig.

Men som komplement och kolla ny musik (eller gamla godingar, om de finns kvar) - javisst!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-27 10:13

2-ch skrev:Det värsta för mig är att massor av musik jag har i mina listor försvinner. Det gör dom inte så ofta ur CD-hyllan.
Så ersätta CD med spotify (eller någon annan tjänst)... Glöm det!!

Det är bara ett komplement. Riktigt skapligt dessutom.


Håller med! Det är likadant oavsett vilken strömmartjänst man abonnerar på. Sökfunktionerna lämnar också en hel del att önska, ofta får sökningarna göras på lite olika sätt för att få napp.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav idea » 2015-05-27 11:26

Det är väl lite som ett vanligt bibliotek - även om man lånat en bok tidigare är det ju inte säkert att den finns kvar nästa gång man vill låna. Skall man vara säker på tillgång måste man ju fysiskt inneha produkten. Tjänsteleverantörer kommer och går och tjänsterna de levererar förändras över tid, sån är marknaden. Det är inte någon sorts riksarkiveringsfunktion inbyggt i Spotify eller någon annan strömningstjänst. Det är affärsmodeller med strömmande innehåll.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav 2-ch » 2015-05-27 12:36

idea skrev:Det är väl lite som ett vanligt bibliotek - även om man lånat en bok tidigare är det ju inte säkert att den finns kvar nästa gång man vill låna. Skall man vara säker på tillgång måste man ju fysiskt inneha produkten. Tjänsteleverantörer kommer och går och tjänsterna de levererar förändras över tid, sån är marknaden. Det är inte någon sorts riksarkiveringsfunktion inbyggt i Spotify eller någon annan strömningstjänst. Det är affärsmodeller med strömmande innehåll.

Nä inte som biblioteket.
Kungliga biblioteket har i sin ägo ALLT (i stort sett) som givits ut.
Inte bara böcker utan även fonogram, filmer och det som sänt på svenska radiokanaler.
Jag ser ingen likhet mellan det och kommersiella intressen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-27 13:34

2-ch skrev:
idea skrev:Det är väl lite som ett vanligt bibliotek - även om man lånat en bok tidigare är det ju inte säkert att den finns kvar nästa gång man vill låna. Skall man vara säker på tillgång måste man ju fysiskt inneha produkten. Tjänsteleverantörer kommer och går och tjänsterna de levererar förändras över tid, sån är marknaden. Det är inte någon sorts riksarkiveringsfunktion inbyggt i Spotify eller någon annan strömningstjänst. Det är affärsmodeller med strömmande innehåll.

Nä inte som biblioteket.
Kungliga biblioteket har i sin ägo ALLT (i stort sett) som givits ut.
Inte bara böcker utan även fonogram, filmer och det som sänt på svenska radiokanaler.
Jag ser ingen likhet mellan det och kommersiella intressen.

Man kan se det på olika sätt. Den springande punkten är vad man blivit utlovad för den ersättning man betalt. När det gäller biblioteken finns det ett "avtal" mellan oss medborgare som röstat på de ansvariga och för de som sköter driften. Det är dock inte säkrare än att det kan lösas upp vid nästa val. Men det finns problem även här, bland annat är vi skattebetalare med och betalar filmproduktion som vi sedan inte ens kan ta del av mot betalning. Dvs filmerna finns inte att köpa. De finns däremot genom illegal nedladdning... Jag gissar att det finns åtskilligt inom understödd kulturproduktion som innefattas av samma problem.

För Spotify/Tidal/Grooveshark mfl gäller bara det som står i avtalen för oss som prenumererar. För de som utnyttjar gratistjänsterna gäller väl knappast något överhuvudtaget, det är bara att tacka och ta emot. Men vad händer om Spotify går i konkurs? Vi som då betalt ett antal år för tillgång till musik har i princip inget kvar.

För mig blir det trots allt naturligt att det som jag värderar och vill säkra tillgången på - det måste jag lagra själv på något sätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-27 15:05

Bill50x skrev:
Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?

Jag gissar att det installeras men att inget händer, dvs att Sony inte längre avlyssnar. Sedan är ju frågan om hur beroende av OS det hela är, det var väl på XP/Vista-tiden detta hände?

/ B


Jag läste lite, någonstans nämndes att Pyttemjuk hade släppt en patch som hindrar den från att installeras. Om den fortsatt skulle installeras borde den vara en säkerhetsrisk även om inte Sony lyssnar längre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-27 15:12

Bill50x skrev:Man kan se det på olika sätt. Den springande punkten är vad man blivit utlovad för den ersättning man betalt. När det gäller biblioteken finns det ett "avtal" mellan oss medborgare som röstat på de ansvariga och för de som sköter driften. Det är dock inte säkrare än att det kan lösas upp vid nästa val. Men det finns problem även här, bland annat är vi skattebetalare med och betalar filmproduktion som vi sedan inte ens kan ta del av mot betalning. Dvs filmerna finns inte att köpa. De finns däremot genom illegal nedladdning... Jag gissar att det finns åtskilligt inom understödd kulturproduktion som innefattas av samma problem.


Jag ser här en parallell till vetenskapliga publikationer. Väldigt mycket forskning finansieras med offentliga medel världen över, men när forskningen är klar överlåter forskarna typiskt copyrighten på artiklarna de skriver till privata aktörer ("ansedda tidskrifter") och resultaten finns INTE fritt tillgängliga för de som har betalat för forskningen.

På senare år har bla svenska vetenskapsrådet börjat kräva att man publicerar i tidskrifter med "open access" och tidskrifterna har börjat erbjuda sådan, men oftast mot en avgift att få publicera på c:a 10-20000 SEK per artikel. Det är i sig en bra utveckling, även om den på sätt och vis hindrar små o-/underfinansierade forskningsprojekt från att bli publicerade eftersom de inte har råd med publikationsavgiften. Men på det stora hela är det bra, någon måste ju betala för reviewprocessen. Antingen läsarna eller skribenterna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-27 15:23

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:Det måste ju fortfarande finnas sådana skivor kvar, vad händer idag om man stoppar in en sån skiva i datorn?
Jag gissar att det installeras men att inget händer, dvs att Sony inte längre avlyssnar. Sedan är ju frågan om hur beroende av OS det hela är, det var väl på XP/Vista-tiden detta hände?
Jag läste lite, någonstans nämndes att Pyttemjuk hade släppt en patch som hindrar den från att installeras. Om den fortsatt skulle installeras borde den vara en säkerhetsrisk även om inte Sony lyssnar längre.

Ahhh, så kan det vara. Efter att jag bannat Sony har jag inte ägnat saken så mycket uppmärksamhet :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-27 15:25

Svante skrev:Jag ser här en parallell till vetenskapliga publikationer. Väldigt mycket forskning finansieras med offentliga medel världen över, men när forskningen är klar överlåter forskarna typiskt copyrighten på artiklarna de skriver till privata aktörer ("ansedda tidskrifter") och resultaten finns INTE fritt tillgängliga för de som har betalat för forskningen.

Jo, detta är ju ett problem. Frågan är om forskning/upptäckter till hör den som gjort jobbet eller den som betalat för att få jobbet gjort (jmf amerikansk och fransk lagstiftning/policy)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-27 23:02

sportbilsentusiasten skrev:Läge att nu vara lite självkritisk kanske?
Ja menar, du hörde uppenbarligen ingen skillnad då du TRODDE att det inte var skillnad... :wink:
Hur var det det med tron som trumfar logik och sans :mrgreen:

Självkritisk för att jag är....självkritisk?
Vad talar du om för skillnad som inte hörs?
Logik och sans = tester under former där placebo inte kan påverka resultatet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-28 00:00

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag ser här en parallell till vetenskapliga publikationer. Väldigt mycket forskning finansieras med offentliga medel världen över, men när forskningen är klar överlåter forskarna typiskt copyrighten på artiklarna de skriver till privata aktörer ("ansedda tidskrifter") och resultaten finns INTE fritt tillgängliga för de som har betalat för forskningen.

Jo, detta är ju ett problem. Frågan är om forskning/upptäckter till hör den som gjort jobbet eller den som betalat för att få jobbet gjort (jmf amerikansk och fransk lagstiftning/policy)?

/ B


Ja, fast det jag menar går ett steg till: man skänker bort copyrighten till en tredje part (=tidskriften). Vare sig forskaren eller finansiären har rätt att sprida artiklarna vidare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster