Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-20 22:02

...skulle jag härmed vilja hävda.
Åtminstone så länge man inte månar om den fysiska saken som skivan och dess fodral utgör. Och åtminstone så länge den önskade musiken - I ÖNSKAD UTGÅVEKVALITET - finns på Spotify.

http://open.spotify.com/track/6TL0bmQNQci7dg3x2tlc5A

Schönbergs Verklärte Nacht för stråkorkester med Boulez fick bli mitt testobjekt.
Jag har - såvitt jag minns - inte idats jämföra detta tidigare, men kan nu efter nivåkalibrering - digitalt in i Dac från CD-spelare och från dator utan digital nivåsänkning i datorn - konstatera att:
1 jag direkt tappade kollen över vilken källa jag faktiskt lyssnade på när jag växlade via Dacens fjärr.
2 Jag kunde inte avgöra om det lät olika. Dvs det lät därmed sannolikt lika. Åtminstone för mig.
3 Pga utfallet i punkt 2, så tappade jag ganska omgående intresset för att gå vidare och LETA skillnader.

PS
Först var det en jätteskillnad. Den berodde emellertid på att nivån var dämpad i Spotify-appen. Efter att ha åtgärdat det så var dock nivåskillnaden såpass liten att:
1 Jag inte hörde den.
2 Att den sannolikt inte bidrog till att ljudupplevelsen kunde påverkas.
3 Vilket den uppenbarligen inte gjorde på grund av något annat heller, eftersom resultatet blev som det blev.

PPS
Att gå vidare och utreda huruvida det är min hörsel som inte klarar av att detektera en skillnad som ändå kanske finns, intresserar mig inte i nuläget.
Senast redigerad av Strmbrg 2015-05-20 22:19, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28096
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav PerStromgren » 2015-05-20 22:07

Jag har samma erfarenhet.

Dessvärre medför spotifylyssning för mig en stor frestelse till hoppigt lyssnande, men det är en annan tråd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav paa » 2015-05-20 22:10

Med en CD så vet man exakt vilken utgåva man har.
Med Spotify så har man ingen aning om detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-20 22:12

Största problemen med spotify, enligt mig, är:
-Svårt att veta vilken version som de har.
-Att när som helst kan försvinna skivor, låtar eller hela skivbolag från utbudet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-20 22:12

PerStromgren skrev:Jag har samma erfarenhet.

Dessvärre medför spotifylyssning för mig en stor frestelse till hoppigt lyssnande, men det är en annan tråd.


Jepp! Det är ett litet gissel. Men jag gömmer fjärren för mig. :-) En disciplinfråga som dock inte är alldeles enkel att hantera.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-20 22:14

Sunkversioner finns såklart på Spotten. Men det har inte inneburit något reellt problem för mig. Klassiskt tycks inte vara så drabbat av detta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav phloam » 2015-05-20 22:24

Om jag betalar för musik så gör jag det numera nästan uteslutande via Bandcamp. Nedladdning plus streaming via app. Nära artisten.

Spotify har jag som gratis (reklamfinansierad) lyssning (inte som cd-ersättare!). Tycker att Apple gör bort sig som lobbar för att reklamfinansierad lyssning ska försvinna. Lär använda iTunes ännu mindre i framtiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57298
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Nattlorden » 2015-05-20 22:30

Två premium Spotify i familjen för att undvika krockar. Tycker Apple gör helt rätt, så det är kanske phloam som skall försvinna? (Obs. Skämt!)

Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former. Finns alldeles för många korkade människor som tar det för konsumentupplysning och då blir till sist alla VETTIGA produkter utkonkurrerande av helt fel anledning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28096
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav PerStromgren » 2015-05-20 22:33

Nattlorden skrev:Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former. Finns alldeles för många korkade människor som tar det för konsumentupplysning och då blir till sist alla VETTIGA produkter utkonkurrerande av helt fel anledning.


"Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former." Intressant synpunkt, men det vore OT att diskutera här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-20 22:37

music4ever skrev:Största problemen med spotify, enligt mig, är:
-Svårt att veta vilken version som de har.
-Att när som helst kan försvinna skivor, låtar eller hela skivbolag från utbudet.

Jag håller helt med. Snålkodningen är oftast inte ett stort problem imho.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav darkg » 2015-05-20 22:42

Snart kanske de måste göra som på teve, bryta mitt i låtarna. Sen produktplaceringar...

Reklam funkar förresten bra på okorkade också.

Jag tänkte just på hur relativt fantastiska tjänster som Spotify är. Och fonogram, i och för sig. Vi degraderar alldeles för lätt fantastiska saker. Snuttigt, tarvligt och flyktigt.

Streaming kanske inte måste ha den här sortens gränssnitt alls... det är inte mycket tänk utanför lådan, menar jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Objektivisten » 2015-05-20 22:51

Och Tidal låter ännu bättre än CD. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav phloam » 2015-05-20 22:51

Nattlorden skrev:Två premium Spotify i familjen för att undvika krockar. Tycker Apple gör helt rätt, så det är kanske phloam som skall försvinna? (Obs. Skämt!)


:D

Då skulle man kanske förbjuda all reklamfinansierad TV också, men det tror jag inte ens Apple kan få igenom :) Jag tycker de gör helt fel - reklam har sin plats i media och naturligtvis ska man kunna få slippa den genom att välja att betala. Men att alternativet inte ska få finnas hos andra leverantörer är helt sanslöst fel. Apple ska inte lägga sig i vad andra företag väljer för modell och vad deras kunder vill ha.

Sen kan jag tycka att artisterna ska få bättre ersättning men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav phloam » 2015-05-20 22:52

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former. Finns alldeles för många korkade människor som tar det för konsumentupplysning och då blir till sist alla VETTIGA produkter utkonkurrerande av helt fel anledning.


"Reklam är ett jävla skit som bör bekämpas i alla former." Intressant synpunkt, men det vore OT att diskutera här.


Japp.... politikvarning direkt kan jag ju bara tillägga, abbans!
:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57298
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Nattlorden » 2015-05-20 22:57

phloam skrev:Då skulle man kanske förbjuda all reklamfinansierad TV också


Gärna. För min del så verkar det vara ett teoretiskt koncept dock, för jag får högst uppenbarligen betala för att få s.k. reklamfinansierad TV...

Folk behöver inte få reda på vad för saker som finns att köpa. Har de ett behov av något så är det inte speciellt svårt i dagens läge att ta reda på vad som finns att köpa. Har de inte ett behov av något så är det gränsfall till bedrägligt att locka dem att köpa något de inte behöver... "Bondfångeri" kallades det väl förr i tiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Harryup » 2015-05-20 23:01

Jag tycker att Spotify ger oftast ett ganska tråkigt intryck.
Kan ibland tycka att "jamen, kanske det inte är så dumt ändå" när jag hör något för att sen efter några låtar tycka att det är ganska trist som vanligt.
Livlöst och inte engagerande på något sätt. Tidal ger ett bättre intryck, möjligen för att jag vet att det borde kunna vara högre upplösning.
Men annars så är streamat trevligt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-20 23:13

Med Spotify måste jag betala 99 kronor per månad för att få ha skivsamlingen kvar. När Spotify går i konkurs försvinner skivsamlingen för mig.

Om man ska vara neggo, alltså :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 23:17

Du losar alltså statistiskt sett 49,50, eller? Jag menar Spotify behöver ju inte kånka dagen efter du pröjsat 99 kr. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Laila » 2015-05-20 23:31

Få ha skivsamlingen kvar sa Bull . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-20 23:35

Hurrni, vi snackar ljudkvalitet nu tycker jag!

Fast, då tycker jag uppenbarligen fel, ety det inte verkar snackas ljudkvalitet alls, utan en massa annat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26731
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav hifikg » 2015-05-21 00:43

Jag fick möjlighet att använda Spotify ihop med min ljudanläggning nu i veckan, men har ännu inte provat. Gillar att ha mina egna fonogram, så planen är att utnyttja Spotify för att kolla före köp, men om det är så bra så kanske jag ändrar mig. Än har jag inte hittat till Spotify, testar kameror och annat skoj. Vaknade tre i natt av att rörelse hade detekterats i lyssningsrummet och jo, det stämde, bilden på Stig hade ramlat ner *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav phloam » 2015-05-21 04:27

Problemet med alla streamingtjänster är att det kanske är svårt att säkert veta vilken utgåva av en inspelning som faktiskt.se spelas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2015-05-21 05:52

Beträffande utgåvor:

Alltså, jag TROR att jag kan säga att utgåvan jag (råkar) lyssna på inte spelar mig någon roll.
Dvs, det spelar egentligen ingen roll för mig om jag VET vilken utgåva det rör sig om. Det som spelar roll är huruvida ifrågavarande utgåva låter på ett realistiskt och ickedistraherande vis.

Jag är nog lite av en avvikare från de flesta andra av er, kanske, enär jag helt och hållet baserar ovanstående förhållningssätt på det faktum att jag till typ hundra procent lyssnar på "klassiskt" och jazz. Vad jag vill komma till är att det inte - såvitt jag erfarit och upplevt - är något stort utgåveproblem med dessa genrer.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Perfector » 2015-05-21 11:22

spotify för mig är ur datorn där jag inte har nåt ljud av kvalitet.
Egna CD spelas på stereon med högtalare som faktiskt har bra ljud.
Jag har inte Ipod att tillgå (tack och lov) utan en gammal nalle som bara pratas i.
Se'n är det vilsamt att leta en cd som man vill lyssna på.
Jag är ingen vän av Ipod och dockningsstationer till dessa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28096
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav PerStromgren » 2015-05-21 12:49

Perfector skrev:Jag är ingen vän av Ipod och dockningsstationer till dessa.


Det finns annat än Apple-produkter att använda för Spotify-lyssning! Jag själv använder Squeezebox kopplad till min musikanläggning. Helt Apple-fri uppspelningskedja! :D

Men visst kan bläddring bland skivor vara trevligt, det håller jag med om.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav leffe » 2015-05-21 12:57

Jag kan ju tycka att "biblioteksmöjligheten" är toppen, att man hittar nästan allt - däremot har jag problem med att ljudkvalitén är rätt kass, komprimerat, låg utnivå och en jäkla massa remixversioner.
Jag lyssnar ju företrädelsevis på "rock" från sluten på 60 till 80tal - men problemet kanske ligger i ljudkortet i datorn, paddan eller telefonen!? 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-21 13:05

petersteindl skrev:Du losar alltså statistiskt sett 49,50, eller? Jag menar Spotify behöver ju inte kånka dagen efter du pröjsat 99 kr. :)


Nej, i extremfallet förlorar jag mycket mer. Värst blir det om jag bara skulle ha en enda favoritplatta, som jag väljer att lyssna på med Spotify i tex ett år. Det kostar mig då c:a 1200:- att göra det. Köper jag CDn kostar det en hundring. Och slutar jag betala till Spotify så försvinner min möjlighet att spela skivan.

Nu är det förstås så att man kan ta den andra extremen där man lyssnar, och framför allt kan leta bland, otroligt mycket olika musik, och då är det en mycket stor utgift att köpa alla skivorna, men bara 1200:- per år för Spotify.

Så det är lite som att jämföra äpplen och päron.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39820
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 13:43

Svante skrev:
petersteindl skrev:Du losar alltså statistiskt sett 49,50, eller? Jag menar Spotify behöver ju inte kånka dagen efter du pröjsat 99 kr. :)


Nej, i extremfallet förlorar jag mycket mer. Värst blir det om jag bara skulle ha en enda favoritplatta, som jag väljer att lyssna på med Spotify i tex ett år. Det kostar mig då c:a 1200:- att göra det. Köper jag CDn kostar det en hundring. Och slutar jag betala till Spotify så försvinner min möjlighet att spela skivan.

Nu är det förstås så att man kan ta den andra extremen där man lyssnar, och framför allt kan leta bland, otroligt mycket olika musik, och då är det en mycket stor utgift att köpa alla skivorna, men bara 1200:- per år för Spotify.

Så det är lite som att jämföra äpplen och päron.


Fast jag refererar till riskmomentet utifall Spotify skulle gå i konkurs och du betalar avgift per månad d v s den risk du tar att inte kunna få musik levererad hela månaden ut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 2012-03-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Simp_the_pimP » 2015-05-21 13:50

Största felet med Spottan är att Ac/Dc inte finns där.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Perfector » 2015-05-21 13:54

Trots att jag inte är spotify-fan kan jag konstatera en klar fördel.
Det är inte ofta jag gillar alla låtar på en CD men köper den ändå för att den har några jag gillar.
Alltså köper jag luft med musik emellan.
Spotify kan ge musik jag vill ha utan all luft mellan mina favoritlåtar.
Det gör dock inte att jag gillar ljud via datorn eller pod eller annan extrautrustning till stereon
Jag gillar att plocka bland mina alster och sätta ihop musik som jag sedan bränner ut och spelar med gott humör
Mina plattor, såväl vinyl som cd finns säkrade i datorn så där kan jag mixa efter eget gottfinnande.
Lite home made spotify om ni vill.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster