Hörbar "vattenstämpel"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Mats » 2015-05-25 13:49

Hmm, vad tror ni om detta (ursäkta om det varit uppe förut)?

http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav PappaBas » 2015-05-25 16:15

Här finns ett test man kan göra med övning först för att lära sig höra det:
http://mattmontag.com/audio-listening-test/

Tyvärr får jag inte testet att stämma riktigt, den skiftar mellan fel låtar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav hifikg » 2015-05-25 16:58

Är det inte bättre om man inte lär sig höra det *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Mats » 2015-05-25 17:24

Tyckte för min del att det var en väldigt tydlig skillnad i exemplet, väldigt lätt att höra skillnad även i ipad:ens inbyggda högtalare (vilket väl får sägas vara hyfsat lo fi...). Knappast nåt som man behöver "lära sig" att höra skillnad på. Om detta är ett utbrett problem är det ju för jävligt...

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-25 17:48

8O Är det verkligen på riktigt? Nu är jag inte den som lyssnar särskilt mycket på strömmad musik, men detta var ju riktigt vidrigt.
Så det som ibland låter som limiterfladder är alltså en medvetet påförd skada som inte har något annat syfte än att vattenmärka spåret.
"This watermark is embedded in UMG tracks on Rdio, Spotify, iTunes, Tidal, and others."
Sanslöst.

Ytterligare en anledning att fortsätta köpa cd-skivor (före det att de började mastringsslaktas). -Eller att tanka ner ful-cd-rippar, för dem som gillar hålla på med sådant. Att betala för skadat gods är inte särskilt lockande. Det är här lät ju långt värre än halvbra mp3-or.
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-05-25 18:12, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav petersteindl » 2015-05-25 18:07

There ain't no such thing as a free lunch.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-25 18:13

Det är ju bara det att folk betalar för detta...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav petersteindl » 2015-05-25 18:29

Jaa, det är bara å pröjsa. Skall det vara det rena obefläckade ljudet så måste det nog ske en smärre prisjustering.

Tippar på 5 000 $ per påbörjad 20-sekundersperiod :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav PappaBas » 2015-05-25 19:00

Exemplet var ju supertydligt men fick inte till jämförelsen i själva testet eftersom ljudklippen var fel.
Hade verkligen velat höra fler exempel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Svante » 2015-05-25 23:31

Det ligger väl i sakens natur att om vattenmärkning ska kunna passera en perceptuell kodare som i någon mening tillåts förstöra allt som är ohörbart, så måste ett vattenmärke vara hörbart med viss marginal. Speciellt om perceptuella kodare innefattar sådana som är svagt hörbara, en vattenmärkesalgoritm måste ju dimensioneras för att överleva även dessa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-26 08:27

Ja så tänker jag med.
Ska signalen överleva mp3 "förstöring" utan att försvinna så ligger signalen över hörbarhetströskekn med god marginal.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Almen » 2015-05-26 08:38

Jovisst.

Matt Montag skrev:The watermark scheme modulates the total energy in two different bands, 1khz to 2.3 khz and 2.3 to 3.6 khz. The energy is concentrated in the most perceptually sensitive frequencies because that makes it more difficult to attack or remove without significant audible distortion.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav hifikg » 2015-05-26 08:42

Vad är tanken? Att de ska kunna spåra illegala kopior?
Om tekniken bara appliceras på strömmad musik, från t ex Spotify, hur meningsfull är den då? Finns det någon som kopierar musik den vägen och sprider den? Lägger man in det i köpta CD och köpta musikfiler är det inget mindre än skandal.
Senast redigerad av hifikg 2015-05-26 08:56, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav ante_77 » 2015-05-26 08:42

Jag hörde inte någon skillnad.
Trevligt för mig, men tydligen ruttna öron.

Jag hade för så vitt en fet HVAC anläggning utanför rummet och vädriingslucka öppen. Kanske jag får ta en bättre lyssning en annan gång.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-26 09:14

Du ska lyssna efter att signalen liksom fladdrar (mestadels i nivå, låter det som). Lyssna där tonerna klingar ut. I den oförstörda versionen klingar tonerna jämnt och stabilt, i den förstörda "fladdrar" det.

De gånger jag har hört det har jag trott att det handlar om galen ommastring. Det kan man ju i och för sig kalla detta elände också, men syftet är inte att förstärka signalen eller tvätta den, utan enbart att märka förstöra den (hörbart).
-På självvald "semester".

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav ante_77 » 2015-05-26 09:42

RogerJoensson skrev:Du ska lyssna efter att signalen liksom fladdrar (mestadels i nivå, låter det som). Lyssna där tonerna klingar ut. I den oförstörda versionen klingar tonerna jämnt och stabilt, i den förstörda "fladdrar" det.

De gånger jag har hört det har jag trott att det handlar om galen ommastring. Det kan man ju i och för sig kalla detta elände också, men syftet är inte att förstärka signalen eller tvätta den, utan enbart att märka förstöra den (hörbart).


Hörde fladder oavsett, möjligtvis något mer i vattenstämpeln. Konstant "reverb" så att säga

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Almen » 2015-05-26 10:01

Mellan 7 och 8 sekunder hörs det tydligt i det utklingande gitarrackordet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav PappaBas » 2015-05-26 10:03

Superirriterande att det inte gick att göra A/B-testen :/
Är det någon som fått det att fungera?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-26 10:07

PappaBas skrev:Superirriterande att det inte gick att göra A/B-testen :/
Är det någon som fått det att fungera?


Vad är det som du försöker göra och vad är det som inte fungerar?
Alla ljudklippen på bägge sidorna fungerar för mig.

EDIT: Ja ja alla låtar är inte i korrekt ordning. Samma här.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Almen » 2015-05-26 10:08

A/B-testet fungerar utan problem. Låter ju helt vidrigt! 8O
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Almen » 2015-05-26 10:14

Aha, nu ser jag. Nä, själva "Testing" längre ned verkar det ju blivit något fel på. "Para ihop låtarna med rätt titel" borde kanske det hetat?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav PappaBas » 2015-05-26 11:58

Hade varit väldigt intressant att få bekräftelse om det faktiskt är så att mycket av musiken från t.ex Spotify har detta "skydd"?
Håller helt med författaren om att det är en väldigt stor confounding-factor vid lyssningsjämförelse av CD och komprimerad och strömmad musik.
Det borde ju gå att analysera och få fram om det finns?
Gör ju också en tjänst med lossless strömmning värdelös.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Svante » 2015-05-26 23:15

hifikg skrev:Vad är tanken? Att de ska kunna spåra illegala kopior?
Om tekniken bara appliceras på strömmad musik, från t ex Spotify, hur meningsfull är den då? Finns det någon som kopierar musik den vägen och sprider den? Lägger man in det i köpta CD och köpta musikfiler är det inget mindre än skandal.


Tanken är bla att man ska kunna märka kopior som skickas till tex recensenter före skivsläpp, så att de inte frestas att fildela dem. Att lägga samma märkning på flera skivor, så att man inte kan knyta en viss märkning till en viss person är nog juridiskt sett värdelöst. För det handlar nog om att skapa bevisning till potentiella rättsprocesser. Alternativt att kartlägga spridningsvägar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav darkg » 2015-05-26 23:18

hifikg skrev:Är det inte bättre om man inte lär sig höra det *s*


Det är allvarligt talat en bra fråga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Svante » 2015-05-26 23:18

Iofs; lade man det på en streamingtjänst där vattenmärket gick att koppla till streamingabonemanget så skulle det vara juridiskt användbart.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav hifikg » 2015-05-27 17:25

Svante skrev:
hifikg skrev:Vad är tanken? Att de ska kunna spåra illegala kopior?
Om tekniken bara appliceras på strömmad musik, från t ex Spotify, hur meningsfull är den då? Finns det någon som kopierar musik den vägen och sprider den? Lägger man in det i köpta CD och köpta musikfiler är det inget mindre än skandal.


Tanken är bla att man ska kunna märka kopior som skickas till tex recensenter före skivsläpp, så att de inte frestas att fildela dem. Att lägga samma märkning på flera skivor, så att man inte kan knyta en viss märkning till en viss person är nog juridiskt sett värdelöst. För det handlar nog om att skapa bevisning till potentiella rättsprocesser. Alternativt att kartlägga spridningsvägar.


Det kan jag köpa, recensenter ska inte sprida skivor, men min hökare kan ibland få sälja en skiva till mig ett par dagar före officiellt skivsläpp :-)
Fast tänk om recensenten dömer ut en klassisk pianoinspelning t ex för att hen hör artefakter...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Svante » 2015-05-27 20:28

hifikg skrev:
Svante skrev:
hifikg skrev:Vad är tanken? Att de ska kunna spåra illegala kopior?
Om tekniken bara appliceras på strömmad musik, från t ex Spotify, hur meningsfull är den då? Finns det någon som kopierar musik den vägen och sprider den? Lägger man in det i köpta CD och köpta musikfiler är det inget mindre än skandal.


Tanken är bla att man ska kunna märka kopior som skickas till tex recensenter före skivsläpp, så att de inte frestas att fildela dem. Att lägga samma märkning på flera skivor, så att man inte kan knyta en viss märkning till en viss person är nog juridiskt sett värdelöst. För det handlar nog om att skapa bevisning till potentiella rättsprocesser. Alternativt att kartlägga spridningsvägar.


Det kan jag köpa, recensenter ska inte sprida skivor, men min hökare kan ibland få sälja en skiva till mig ett par dagar före officiellt skivsläpp :-)
Fast tänk om recensenten dömer ut en klassisk pianoinspelning t ex för att hen hör artefakter...


Ja, det kan ju i princip bli konsekvensen, men det framgår förstås inte i reklambladet för vattenmärkningsalgoritmen (det kanske tom står ordet "ohörbar"). Alltså tror köparen inte att det finns några problem. Alternativt tar de risken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav PappaBas » 2015-06-16 14:03

Påtalade problemet med att testet inte gick att göra till författaren och fick svar idag:

Thanks for alerting me to this! It was due to a server upgrade. I've fixed the problem.

Matt


Så skall göra testen ikväll :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Almen » 2015-06-16 14:07

Good work, PappaBas!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hörbar "vattenstämpel"

Inläggav Max_Headroom » 2015-06-17 17:19

RogerJoensson skrev:Det är ju bara det att folk betalar för detta...


Inte jag. Musik som skivbolagen inte vill sälja, men som finns på spotify laddar jag ned därifrån utan att betala. Sån är jag. Vill dom inte sälja en fysisk CD i god kvalitet, något som jag är beredd att betala ordentligt för, så får det vara.

Kanske går trenden mer mot att artisterna säljer sin musik själva, eventuellt via försäljningsbolag som inte nödvändigtvis är skivbolag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skugga och 21 gäster