Söker en trådlös överföringsmetod för audio till DAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Söker en trådlös överföringsmetod för audio till DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-14 21:59

Kör med en Audiolab 8200 CDQ, alltså en kombination av CD-spelare, DAC och försteg. På baksidan ser den ut så här:

Bild

Kör även med en Tablet-PC kopplad till USB-ingången. Det blir dock lite opraktiskt med ett långt USB-kablage till lyssningssoffan.

Kan man möjligen göra överföringen trådlös på något sätt?

Tittade på Apple Airport Express och där finns en USB-utgång. Den kan väl inte nyttjas till att ansluta mot Audiolaben? Airporten's USB sägs endast fungera till printers.

Bild

Finns det några lämpliga lösningar?

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Söker en trådlös överföringsmetod för audio till DAC

Inläggav Maccis » 2015-06-14 22:07

Japp, det stämmer ang. usb.
Dock har det vart så att den lilla audio-utgången kan vara 3,5 mm optisk/analog utgång.
Så du kanske då kan köra optisk mellan AE och CDQ.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-14 22:31

Maccis skrev:Japp, det stämmer ang. usb.
Dock har det vart så att den lilla audio-utgången kan vara 3,5 mm optisk/analog utgång.

Jo, det har jag funderat på! Frågan är om det blir några konstiga omsamplingar och liknande som ställer till det eller om det blir rak överföring?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-06-14 22:46

Det kan jag inte hjälpa dig med.

Ta diskussionen med Mh Store i Sesamhuset.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-14 23:05

Surfar man runt lite nämns det ofta iTunes och inget annat. Måste man köra Apple's mediaspelare också?

Outputs
Stereo 3.5mm analog at 2 V RMS, Mini-TOSLINK optical digital SPDIF (same jack).

Klarar SPDIF högupplösta format? Inte för att jag brukar köra det men det gör ju inget om man kan undvika att låsa in sig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-14 23:12

RogerGustavsson skrev:
Maccis skrev:Japp, det stämmer ang. usb.

Jo, det har jag funderat på! Frågan är om det blir några konstiga omsamplingar och liknande som ställer till det eller om det blir rak överföring?

Inte för att det är svar på frågan, men dåliga omsamplingar testas gärna genom att spela ett sinussvep, prova tex att ställa Windows på 48000 Hz samplingsfrekvens och spela ett svep med samplingsfrekvensen 44100 Hz. I Vista blev det äkta katastrof, jag körde det just på Win 7 och det är inte lika illa men heller inte vackert.

Sinussvep finns på LTS hemsida.

Kruxet med testmetoden är att om man har en bra omsampling så hörs ingen vikningsdist. Man kan iofs argumentera för att det då inte är något problem, men omsampling kan ju ställa till med annat än vikningsdist.

Hursomhelst kan man ju undersöka saken på flera sätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-06-14 23:17

Mig veterligen klarar en Airport Express 16/44 och inget annat ut på den optiska. Finns program för både mac och pc för att skicka det mesta via wifi till den och få ut ljud.

/Harryup

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-14 23:20

S/PDIF is used to transmit digital signals of a number of formats, the most common being the 48 kHz sample rate format (used in DAT) and the 44.1 kHz format, used in CD audio. In order to support both systems, as well as others that might be needed, the format has no defined data rate. Instead, the data is sent using biphase mark code, which has either one or two transitions for every bit, allowing the original word clock to be extracted from the signal itself.

S/PDIF is meant to be used for transmitting 20-bit audio data streams plus other related information. To transmit sources with less than 20 bits of sample accuracy, the superfluous bits will be set to zero. S/PDIF can also transport 24-bit samples by way of four extra bits; however, not all equipment supports this, and these extra bits may be ignored.

With one exception, S/PDIF protocol is identical to AES3. The channel status bit differs in S/PDIF. There is one channel status bit in each subframe, making 384 bits in each audio block. The meaning of the channel status bits is completely different between AES3 and S/PDIF. For S/PDIF, the 192-bit block for each channel is divided into 12 words of 16 bits each. The first 6 bits of the first word are a control code. The meaning of its bits are shown in the accompanying table.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-14 23:59

Har samma uppkoppling med lång USB-kabel från en laptop.
Använde tidigare en Bluetooth/AptX mottagare på DAC/försteget. Denna lösning kan vara ett alternativ, men har väl inte helt lossless överföring, men nöst intill?
Wifi är väl bra, om du har en router i anslutning till DAC/försteget.
Jag har även en sladd till för NAS som är kopplad till router, och från router via Upnp till DAC/försteg.
Men sitter inte routern i närheten till DAC/försteg så kanske det kan fungera med en Wifi-förlängare?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-06-15 06:09

RogerGustavsson skrev:Finns det några lämpliga lösningar?

Jag har sneglat lite grann på det här med trådlöst till min Benchmark DAC2, men eftersom jag snabbt insåg att mina fjärrstyrningsbehov är minimala (lyssnar i närfält) och kan lösas med fjärrstyrning av datorns spelare (musicpd) via Androidklient i smartfånen så blev det inget för min del.

Men jag tänkte inte i Wi-Fi-banor alls, utan kollade istället på Wireless USB. Märkligt nog har det inte blivit många tillämpningar av den standarden, men produkter som den här existerar ju. Helt omöjligt att hitta på svensk marknad dock, så jag misstänker att Post- och telestyrelsen har satt sig på tvären vad gäller Wireless USB... :?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 09:12

Är lite förvånad över hur lite teknisk information Apple har på sina produkter, även i handböckerna/supportsidorna.

När det gäller Audiolaben så har den alltså bara trådade anslutningar. Finns det någon grunka som konverterar USB-ingången på baksidan till en trådlös mottagare (WiFi eller liknande)?

Airport Express skulle alltså kunna agera mellanlänk från mitt befintliga nätverk till Audiolaben? Vill inte använda dess DAC utan den omvandligen får Audiolaben sköta.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-15 09:32

Vad vill du ha för kvalité på din musik? Kör du högupplöst eller räcker t ex vanliga Spotify?

Tittar du t ex på Sonos connect så har denna digital utgång vilket du kan leda till din DAC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 10:07

Jag vill ha så hög kvalitet som källmaterialet håller. Kör normalt 1411 kbps alltså CD, Wimp HiFi etc. Spotify Premium endast sporadiskt. Vill alltså inte ersätta eller lägga till några audioprylar. Audiolaben och datorerna är helt okej ljudmässigt och har i övrigt den funktionalitet jag behöver. Det är endast den långa USB-kabeln mellan Audiolaben och Tablet-PC:n som stör.

Här ligger Tablet-PC:n på Audiolab CD/DAC/försteget:

Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-15 10:08

Testat att söka på wifi till USB adapter?
Finns hur mycket som helst.

Själv har jag använt denna för bluetooth. Körde från mobilen.

http://www.cambridgeaudio.com/products/cables-and-accessories/bt-100

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 10:16

Nej, nej, inte Bluetooth. Det ger i regel inte fullvärdig överföring. Dessutom så sitter det en USB typ B baktill på DAC:en, inte typ A.

Bild

Finns det inget typ Chromecast fast till USB? HDMI till USB, finns det?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-15 12:54

Som jag skrev, så finns det wifi nätverkskort med antenn till USB. Har själv det, dock så var wifi inbyggt i min DAC. Sedan så finns det adapter för USB A till B om man skulle behöva.
Bara att söka vad som önskas i pris/kvalitetsnivå.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-15 17:30

RogerGustavsson skrev:Är lite förvånad över hur lite teknisk information Apple har på sina produkter, även i handböckerna/supportsidorna.

Inte då, det är ju precis som det alltid varit.... 8) :lol:
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 18:14

galder skrev:Som jag skrev, så finns det wifi nätverkskort med antenn till USB. Har själv det, dock så var wifi inbyggt i min DAC. Sedan så finns det adapter för USB A till B om man skulle behöva.
Bara att söka vad som önskas i pris/kvalitetsnivå.

Har en sådan adapter A-till-B men då måste det finnas ström i kontakten på DAC:en och det undrar jag om det verkligen gör. Det är ju ingen dator som sitter i DAC:en, var ska drivrutiner komma ifrån?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-06-15 20:55

Bluesound (hifiklubben) och Raumfeld Connect är två streamers som klarar högre upplösning.
Dock verkar Raumfeld lite buggig fortfarande enligt tråden på minhembio.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 22:48

Rätt dyra prylar, väl mycket för att ersätta min sladd. Bluesound var en rätt stor burk för 4000 kr. Raumfeld kostar hälften och är klart smäckrare. Båda verksr kunna skicka ut signalen digitalt optiskt. Ännu en (två) grunka som kan krångla till transporten från källa till DAC. Ska jag se dem mera som ersättare för den PC jag kör idag? Fast det måste förstås styras av platta/telefon.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-06-16 08:08

Måste du ha musiken på plattan? Om du sätter upp en minimal maskin med t.ex. en NUC eller annan mindre PC så kan du ju köra musiken digitalt ut från den och endast fjärrstyra från plattan t.ex. med Winamp.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2015-06-16 08:21

Jag vet inte om airfoil funkar på din platta, men skulle det funka så ska du kunna skicka ut ljudet från valfri spelare på den till en express, och sedan därifrån optiskt till audiolaben. https://www.rogueamoeba.com/airfoil/windows/
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 11:12

Jag använder en enkel WD TV Live mediaspelare. Den skickar ut oförstörd digital signal via optisk TosLink.
Jag strömmar musik (såväl spotify som lagrad musik) ifrån min PC via wifi till denna WD som sedan skickar signalen vidare till DAC (min receiver i detta fall).
Programvaran i datorn jag använder heter StreamWhatYouHear. Den strömmar förvisso bara i cd-kvalitet (PCM) men fungerar otroligt smidigt och programmet kliver totalt förbi Windows interna ljudbehandling och levererar en signal som är obehandlad (oförstörd). Jag tycker att det låter precis som det ska.

Den stora fördelen är att det är oberoende av uppspelningsprogrammet. Spotify, lagrad musik, Youtube.. Det skickar vidare precis det som skulle låta i datorns egna högtalare. Jag tror överföringsprincipen är DLNA.

Nackdelen är att för i alla fall Youtube funkar det halvdant. Ljudet är utan anmärkning men tittar man samtidigt på bild (som programmet inte skickar, bara ljud) så märker man att det uppstår en liten fördröjning och bild/ljud synkar inte.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-16 12:55

UrSv skrev:Måste du ha musiken på plattan? Om du sätter upp en minimal maskin med t.ex. en NUC eller annan mindre PC så kan du ju köra musiken digitalt ut från den och endast fjärrstyra från plattan t.ex. med Winamp.

Nu används mina Tablet-PC som kör Windows till allt möjligt (surf, ord- och bildbehandling etc.) och musikuppspelning är en del av dess användning. Jag spelar inte bara upp från dem utan redigerar ibland även egna inspelningar gjorda på dem (fast numera alltför sällan). Det spelas alltså från flera källor och det strömmas också från Wimp Hifi och Spotify Premium.

Har även en iPad2 som mest ligger oanvänd. Ingen i familjen är förtjust i den. Den har en stor fördel i sin betydligt längre batteritid än mina Tablet-PC, inte minst beroende på betydligt sämre prestanda hos iPad:en. Mindre och lägre upplöst skärm har den också men det stör inte vid musiklyssning och dess låga vikt är bara en fördel. Att iPad:en mest ligger oanvänd är inte minst dess begränsade konnektivitet orsak till. Vet heller inte vad iPad:en gör med ljudfiler som wav och flac. Kan den köra Wimp/Tidal utan knas? I vilket fall krävs en trådlös uppkoppling till Audiolabens DAC.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-17 10:15

Här kommer en kantboll, eller iaf ett annat tänk.
En RaspberryPi 2.0 (med Kodi) med WiFi dongel. Kör detta som spelare och använd ipad eller pc-platta som fjärrkontroll?
Det finns app för WIMP/tidal...
Det finns f.ö. appar för allt möjligt, hehe. Man kan koppla in en extern disk med USB om man vill så slipper man streama musik/video internt, jag kör med NAS själv. Billig och väldigt funktionell lösning. Det enda riktiga problemet man stöter på är att få ut den digitala signalen. Original så skickas allt på HDMI... Vill man ha det på spdif så får man leta expansionskort eller köra en splitter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-17 13:38

markusA, precis som du säger, hur plockar man ut ljudet digitalt ur Paspberry? Det kanske är så enkelt att USB-ut fungerar som på vanliga PC? Det är så det är kopplat idag från Tablet-PC:n, USB typ A på PC till USB typ B på DAC. Nu vet jag inte hur mycket pill det är med själva Raspberry:n, antagligen inte plug-and-play. I vilket fall skulle den kunna fungera som ett nav för Wimp/Spotify, lagrad musik på USB-disk eller PC etc.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-06-17 14:33

Standard ut är HDMI men om du hellre vill få SPDIF så går det via expansionskort tex https://www.hifiberry.com/hbdigi/ HifiBerry har en del andra lösningar också.
Det går att använda externa USB-ljudkort se exempel https://learn.adafruit.com/usb-audio-cards-with-a-raspberry-pi/instructions så möjligen går det att koppla in din DAC direkt men jag har inte undersökt detta närmare. Jag använder HDMI till min receiver från en PI2 och det funkar perfekt med enbart ljud också.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-06-17 15:52

Du har redan fått lösningen! AirPort Express fungerar kanon via optisk ut, en minitoslink som sitter i det analoga uttaget. Ta en kik där så hittar du det. Max 16/44 dock men efter vad du hört i dina tester så behöver du inte mer, inte jag heller. :)
Vill du optimera så är det Oppo som gäller, hårddisk köttad rakt in i USB i Oppon, är super. En viss förfining får du om du kör från dator via Wasapi, men den är infinitisemal och kräver mer omständiga kopplingar och superkoncentration för att skillnaden ska upplevas. D-t tråkigt att lyssna på musik på det sättet, blir inget röj liksom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-17 16:44

Jag har en liten HAT som ger mig toslink ut från min Pi.
Om man vill få allt att flyta perfekt så kan det hända att man får skriva en custom startinstruktion, det fick jag göra. Man kan ställa in hur minne och nätverk lirar ihop osv...
Har man väl fått till inställningarna är den makalöst smidig att använda till allt möjligt.
Det är inte den enklaste lösningen då man får vara beredd att pilla med inställningarna och allt är Linuxbaserat. I mitt fall blev det dock den bästa lösningen.

Apples lösningar brukar vara plug and pray så länge allt i kedjan är Apple. Börjar man använda pc som källa så är det inte lika skoj längre. NAS kan funka bra med Apple men kan också bli problematiskt, det var min första lösning och det funkade sådär så länge musik-/videosamlingen inte blev för omfattande. AppleTV tycker bara om MP4 vilket kan vara bra att komma ihåg när man vill köra video. Senaste generationen äppleTV går ej att jailbreaka.
AirPort Express är väl iofs bara ljud och i så fall bör allt gå smärtfritt så länge man har en källa som sänder med AirPlay.
Jag fick aldrig min PC att bli en bra källa då man fick använda extra program för att leda om ljudet i datorn så att det skickades ut via AirPlay. Det funkade men var meckigt. Glöm iTunes om du har mycket musik/film... (Min personliga åsikt)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-17 19:44

Trevligt med alla förslag. Att det ska vara så komplicerat!

Just nu avnjuts Wynton Marsalis via Wimp Hifi - PC - Wasapi - DAC - Rotel slutsteg och Magnepan 3.6. Helt okej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi