Råd ång. kabeldragning till monoblock

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rokksan

Råd ång. kabeldragning till monoblock

Inläggav rokksan » 2015-06-29 10:08

Hej!

Jag har gått och skaffat mig två monoblock till minda frontar i biorummet, men jag har stött på praktiska bekymmer! Som det ser ut just nu så går det vanlig högtalarkabel fram till frontarna från racket med all elektronik, ca 8m tvärs över taket i rör.
Nu klurar jag dock på om jag inte vill ha blocket framme vid duken, alltså måste jag byta kabel.

Vad blir bäst? Jag har tyvärr inte balanserade utgångar på recievern som det ser ut idag :( Ska jag köra typ RG62 med rca kontakter hela vägen? Eller tjänar jag något på att ha xlr i ena änden? Eller ska jag använda med treledad kabel och framtidssäkra för helbalanserat? Jag tror att jag sätter uttag åtminstone fram vid blocken för att bli mer flexibel med kabellängden.

Tips och ideer mottages!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Råd ång. kabeldragning till monoblock

Inläggav Rydberg » 2015-06-29 10:44

Vad har monoblocken för ingångsimpedans på de obalanserade ingångarna? Långa obalanserade kablar kan ibland generera brum.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rokksan

Inläggav rokksan » 2015-06-29 11:05

Rydberg skrev:Vad har monoblocken för ingångsimpedans på de obalanserade ingångarna? Långa obalanserade kablar kan ibland generera brum.

Jag kan inte hitta specifikt för de obalanserade, men detta hittade jag iaf: "INPUT IMPEDANCE 20K"
Det är ett par Advance Acoustic MAA-705 om det hjälper!

Mvh

Användarvisningsbild
rokksan

Inläggav rokksan » 2015-06-30 17:06

Jag har bestämt mig för att dra balanserat och sätta xlr uttag i bägge ändarna...förslag på kabel? Funderar på gammal hederlig twinax som jag möjligen kan ha liggandes. Funkar den ok?

Återgå till Generellt om hifi