Fråga till mångkanalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Fråga till mångkanalare.

Inläggav Harryup » 2005-04-27 20:45

Vad har ni hemma? Har ni HIFI-ljud för bio också eller har ni bioljud för stereolyssningen? Eftersom idealen ser lite olika ut och basmanagement är något som är vanligt så skulle man kunna tänka sig att basen höjs med automatik vid filmspelning.
Men hur är det med diskanten? Skall inte den vara fallande enligt standard bioljud? Eller är DVD'n redan kompenserad i diskanten med inte i basen? Tycker själv att musik eller filmsubba är nonsens, men finns det eller borde det finnas skillnad på en HIFI-center och en biocenter? Eller centermanagement? Och blir många bakkanaler även bäst för DVD-A eller SACD eller bara för film?
Svara gärna med mer än Ja eller Nej. Och Motivera gärna varför det är si eller så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Fråga till mångkanalare.

Inläggav Naqref » 2005-04-27 20:49

Harryup skrev:Har ni HIFI-ljud för bio också eller har ni bioljud för stereolyssningen?

Ja? ;) Är det någon skillnad egentligen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-27 20:51

Mono här men skall bli stereo.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-27 20:59

Min anläggning kan tyckas se lite annorlunda ut.

Mellan frontarna står 2 slutsteg, ett rör och ett kraftigare transistor. I hyllan har jag ett rörförsteg och en hemmabioreceiver samt diverse signalkällor som 1 svarv, 2 dvd och en cd. Analoga 2-kanalutgången på ena dvd går ständigt till rörförsteget.

Allt kan kopplas om från ren rördrift till full surround (utan center dock). Även receivern kan köra 2-kanal, man trycker på blå knappen så går det rakt igenom till slutsteget. Bakre högtalarna drivs av receivern och en lågnivå piper iväg till en aktiv sub som står bakom min lyssningsplats där jag når dess volymratt. Manuell bass management :D

Letar fler slutsteg för kommande expansion, aktiv skräpsub ska bli 2 passiva.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-27 21:02

Naqref™ skrev:
Harryup skrev:Har ni HIFI-ljud för bio också eller har ni bioljud för stereolyssningen?

Ja? ;) Är det någon skillnad egentligen?

Hrrrm, bäste Naqref om du läste hela frågan så tror jag du vet vad jag menar. Skall diskanten falla succesivt eller inte, och gör den det hos någon?
Kan rekommendera att läsa
http://www.jblpro.com/pub/cinema/cinedsgn.pdf
vilket jag inte hunnit med själv förstås med ögnat en del.
Kolla gärna in "Figure 6: Cinema equalization of power-flat systems. Unequalized system (A); equalized to match ISO 2969 “X” curve standard (B)" på sidan 8. Rätt olika kurvor om man jämför med rak frekvensgång.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-27 21:02

Har en och samma anläggning för 2-kanal, musik multikanal och såklart även film.

Då jag är lat så hänvisar jag motivering till http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-28 09:41

Harryup skrev:Vad har ni hemma?

En massa möbler, kläder, damm, köksprylar, skidor, espressoapparater, leksaker, å så en stereo förstås.
Har ni HIFI-ljud för bio också eller har ni bioljud för stereolyssningen?
En anläggning för både och.

Eftersom idealen ser lite olika ut och basmanagement är något som är vanligt så skulle man kunna tänka sig att basen höjs med automatik vid filmspelning.
Men hur är det med diskanten? Skall inte den vara fallande enligt standard bioljud?

Det är helt olíka sak att mäta med en integrerande mätutrustning som bara mäter ljudtrycket i en punkt (mätmiken registreras summan av direktfältet och efterklangsfältet), och att mäta med "gatade" tekniker där man kan mäta direktljudet enbart. Mätning av ljud i efterklangsfältet från "vanliga"- och biografhögtalare ger så gott som alltid en fallande kurva uppåt i frekvens. Det beror på att de har en direktivitet och inte sprider lika bra i höga frekvenser som lägre. Den fallande referenskurvan innehåller toleranser för att flera olika högtalarvarianter ska kuna mappas in. Referenskurvan är bara till för att användas med exempelvis tersbandsanalysatorer. Men om man använder sig av MLS-teknik så kan man mäta direktljudet istället som då bör mäta så rakt som möjligt över en så stor andel lyssnare som möjligt. I praktiken kan det förstås bara låta "bra" på ett ganska litet antal platser i salongen.

Sedan finns det andra saker som diskantabsorption på långa avstånd som också bör tas hänsyn till, men det har principiellt inget med högtalarnas direktivitet att göra.

Eller är DVD'n redan kompenserad i diskanten med inte i basen?

Nej, men det är inte ovanligt att man ibland gör en separat ljudmix för DVD-rullen. Kan bli lite hur som helst av förklarliga skäl.

Tycker själv att musik eller filmsubba är nonsens, men finns det eller borde det finnas skillnad på en HIFI-center och en biocenter?

Själv tycker jag att en centerkanalhögtalare blir så gott som alltid omöjlig att placera korrekt i höjdledd, och det stör mig mer än att vara utan den. Så jag kör alltså alltdi fantomcenter och 46 graders lyssningsvinkel.

Eller centermanagement?

Ja. Kör typ fantomcenter. Är ju en typ av "center management". Eller du menar kanske något annat?

Och blir många bakkanaler även bäst för DVD-A eller SACD eller bara för film?

Ju fler antal ljudkanaler bak desto bättre. Ju fler antal bakhögtalare per bakkanal desto bättre.

Svara gärna med mer än Ja eller Nej. Och Motivera gärna varför det är si eller så.

Hepp!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 10:14

Skilda anläggningar. Mer placeringsvänliga små högtalare i hemmabion (rummet är inte såå stort) och samma högtalare i alla 7 kanalerna, samma höjd på samtliga. Dubbla subbar.

Diskanten har jag ingen uppfattning om för jag vet inte vad 'stärkaren gör i den häraden.

Håller på biostärkare som mäter in sig med mick... blev sååå mycket bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-28 10:35

Tack Johan,
fast nu vill jag vara lite krånglig och undra över 7.1 också.
Om man inte har möjlighet att placera sin lyssningsplats någon annanstans än mot bakre vägg, dvs. bakkanalerna måste sitta mot bakväggen också bredvid lyssnaren. Hur bra blir det då med sidokanaler som ju kommer ganska nära bakkanalerna? Och skall(måste) sidokanalerna sitta bredvid lyssnaren för bästa resultat eller är något framför på sidoväggarna ok också?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 10:51

Harryup skrev:Tack Johan,
fast nu vill jag vara lite krånglig och undra över 7.1 också.
Om man inte har möjlighet att placera sin lyssningsplats någon annanstans än mot bakre vägg, dvs. bakkanalerna måste sitta mot bakväggen också bredvid lyssnaren. Hur bra blir det då med sidokanaler som ju kommer ganska nära bakkanalerna? Och skall(måste) sidokanalerna sitta bredvid lyssnaren för bästa resultat eller är något framför på sidoväggarna ok också?

Så vitt jag förstått... och har det hemma... så är det de nytillkommna som skall sitta på bakväggen, medan de gamla bakkanalrena skall sitta på sidoväggarna... funkar kanon hos mig, tycker jag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-28 11:41

Jo precis Nattlorden,
fast om man sitter MOT bakväggen, hur långt fram kan man då ha sidokanalerna utan att det blir konstigt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 11:45

Harryup skrev:Jo precis Nattlorden,
fast om man sitter MOT bakväggen, hur långt fram kan man då ha sidokanalerna utan att det blir konstigt?

Okej... nu tycker väl jag att jag sitter mot bakväggen också... fast mäter man har jag säkert huvudet 50-70 fram... det går precis att gå bakom stolen, typ. har sidohögtalarna "ett fönster" resp "trappuppgången" fram... kanske en halvmeter framför öronen...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-28 12:12

Nattlorden:
ok, kan gå med på att du sitter mot bakväggen men inte MOT bakväggen. Min soffa står direkt mot den bakre väggen. Endast dammråttor kommer förbi emellan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 13:53

Harryup skrev:Nattlorden:
ok, kan gå med på att du sitter mot bakväggen men inte MOT bakväggen. Min soffa står direkt mot den bakre väggen. Endast dammråttor kommer förbi emellan.

Okej, kan inte extrapolera vad skillnaden blir.

Det är väl inte lönt att släppa förbi sådana? "tröck" till ordentligt då... :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-28 14:11

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nattlorden:

Okej, kan inte extrapolera vad skillnaden blir.

Det är väl inte lönt att släppa förbi sådana? "tröck" till ordentligt då... :lol:

:lol: :lol: :lol:
Miljö-alarmist

Återgå till Generellt om hifi