Tänkte experimentera med lite olika baffelvägglösningar för min i övrigt öppnabafflarlösning. Det blir ju lite dock omständligt med blindtester.
Så varför inte spela in varje konfiguration med en Dummkopf för att senare spela upp dom (blint).
Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Tack alla för era insikter och referenslänkar!
Jag vill minnas att Linkwitz gjorde ett par mikrofonglasögon, det är kanske tillräckligt bra för relativa A/B-tester.
[ Bild ]
En första test för att se om metoden går att använda (för mig) är att göra som du Per.
Dvs utan att göra några andra förändringar än att spela in på några platser i lyssningsrummet; i sweetspot mfl.
solhaga skrev:Den konfigurationen var ju på samma sida som jag länkade tillmen den verkar dock vara mer lämpad för inspelning av livematerial.
Med D1 = 0,2 m, a = 110 grader, D2 = 10 meter, D3 = 13 meter samt icke omni-mikrofoner för huvudmikrofonerna (super-cardioid Schoeps MK 41), är det kanske inte det jag tänkte göra DIY.
Men kanske kan man omforma det till en Dummkopf med fyra enkla WM61a:or för grundprincipen är riktigt bra.
Uppspelningen är dock tänkt att ske genom en referenshörlursrigg (EMU 0202 som både ADC och DAC) som är både enklare att ta med sig (Laptopp med USB) och som möjliggör blindtester av inspelat material. (Dvs inspelningar av både egna omkonfigureringar och andras uppsättningar.)
Går det att skärma eller dylikt en omni-direktionell WM61a för att få en superkardiod upptagning?
Eller räcker det att sätta huvudmikrofonerna i "pinna" och omgivningsmikrofonerna i nacken?
JM skrev:Du har sannolikt valt dipolhögtalare sannolikt bla för att du får en för örat lämpligare blandning av direkt ljud/reflexljud, får diffusare reflexljud samt senare reflexljud än för monopoler typ basreflex/sluten låda. Det räcker inte med att ha linjär frekvensgång i lyssningspositionen utan du behöver ha relativt mer direktljud, > 3dB, än reflexljud. Reflexljudet bör vara diffust och komma tidigast minst 10 ms o hells 30 ms efter direktljudet. Svårt att fixa i vanliga rum. Reflexljudet bör även frekvensmässigt likna direktljudet. Detta är svårt att fixa med de vanligaste absorbenterna.
F Toole visade elegant under sin tid hos Harman, att linjära högtalare, uppmätt i ekofriarum, föredrogs av proffslyssnare oberoende av rumstyp.
Har du lyckats med ovan kan ytterligare mätningar med Dummkopf vara av värde. Eller är det jag som är en Dummkopf?
JM
JM skrev:Du har sannolikt valt dipolhögtalare sannolikt bla för att du får en för örat lämpligare blandning av direkt ljud/reflexljud, får diffusare reflexljud samt senare reflexljud än för monopoler typ basreflex/sluten låda. Det räcker inte med att ha linjär frekvensgång i lyssningspositionen utan du behöver ha relativt mer direktljud, > 3dB, än reflexljud. Reflexljudet bör vara diffust och komma tidigast minst 10 ms o hells 30 ms efter direktljudet. Svårt att fixa i vanliga rum. Reflexljudet bör även frekvensmässigt likna direktljudet. Detta är svårt att fixa med de vanligaste absorbenterna.
F Toole visade elegant under sin tid hos Harman, att linjära högtalare, uppmätt i ekofriarum, föredrogs av proffslyssnare oberoende av rumstyp.
Har du lyckats med ovan kan ytterligare mätningar med Dummkopf vara av värde. Eller är det jag som är en Dummkopf?
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster