Ortofon VinylMaster

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Indirekt

Ortofon VinylMaster

Inläggav Indirekt » 2015-10-06 18:43

Hej alla
Surfade runt på en tysk sid och kikade på ersättnings tallrik i acryl, eftersom jag även är sugen på en ny pickup gick jag in och kikade vad de hade att erbjuda.
Ser då att de har Ortofon Vinylmaster som jag tidigare inte har sett. Visar sig att det är en serie bara för den tyska marknaden (om jag förstod det rätt nu när jag läst lite i test-artikeln jag länkar) :roll:
Har Ortofon 2M röd nu men varit inne på att uppgradera till en blå. Men den röda i VinylMaster serien känns som en kandidat, riktigt snygg är den också.
Nån som har erfarenhet av serien eller åsikt i frågan, ni kan annars se det som ett tips. :D

Pickupen http://www.acrylteller.com/epages/es122814.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es122814_acrylteller/Products/74326

Test av VinylMaster serien https://www.hifisound.de/out/media/pdf.php?r=WhRXneZFk3UYYNJu4ZFPCbaHJmL9Me4uxgWhXqmwXXpJjGbL96CaD9BzhrrwUJyJmQTaRUU1ySBC0lwVZ%2BI%2BVQ%3D%3D.pdf

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Ortofon VinylMaster

Inläggav Alexi » 2015-10-06 21:44

Jag kan inte tyska, så jag vet inte vad frekvenskurvan ska visa, men om det är tänkt kurva efter RIAA-kompensation, så skulle inte jag vilja ha den diskanthöjningen, +5dB vid 20kHz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-06 23:43

Jag kan inte heller tyska, men jag skulle nog vara jäligt nöjd med den så gott som spikraka kurvan mellan 20Hz-7kHz.
5dB höjningen vid 20kHz kan kanske, till viss del, "smootas ut" med ena lämpliger last . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-07 12:48

Det ser ut som om Ortofon börjat producera OM-serien med nytt, mer "normalt", hölje för den tyska marknaden. I vilket fall som helst är Silver-versionen med Gyger II nål billigare än att köpa en OM40-nål till sin gamla OM-pickup.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-07 16:32

DQ-20 skrev:Det ser ut som om Ortofon börjat producera OM-serien med nytt, mer "normalt", hölje för den tyska marknaden. I vilket fall som helst är Silver-versionen med Gyger II nål billigare än att köpa en OM40-nål till sin gamla OM-pickup.

/DQ-20

Mnja . . . inte riktigt*, men du kan kanske få en till specialpris . . . typ ? :)

*OM-40-nål(från Ortofon) = 325€ å Ortofon VinylMaster Silver pupp(från TIZO ACRYL) = 336,50€
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-10-07 19:46

Ser ut som typ Ortofon 540 m.fl. Med andra ord förmodligen en äldre konstruktion som dekal/namntrimmats. Om den var så bra tror jag inte den enbart funnits i Tyskland.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Generellt om hifi