Intressant Stereophile-artikel om musikupplevelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Intressant Stereophile-artikel om musikupplevelser

Inläggav Almen » 2015-10-22 08:19

Starting Over Again for the First Time

Stereophile skrev:It's one thing to have such a singular breakthrough experience, as I did at 17 with Suzuki and Mahler. It's another to want to repeat that experience over and over. It's actually not possible. It's like trying to open an already opened door, a doorway passed through long ago. Whatever it was that was broken through that first time can be broken through only once, and perhaps only at a certain time in life.
---
Do we spend ever more on audio gear, and on constant upgrades, in an attempt to re-enact a breakthrough first made while listening to a car radio or a primitive dorm-room system? If so, it's important to remember that it certainly wasn't the quality of the gear that made that breakthrough possible. It was something in the music, in ourselves, in the times.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Intressant Stereophile-artikel om musikupplevelser

Inläggav hifikg » 2015-10-22 09:02

Det där är helt sant. I min medlemspresentation har jag beskrivit hur jag omvändes från, nära nog, jazzhatare till jazzdiggare i en gammal Opel Kadett med en enda högtalare och en fm-radio med halvrisig mottagning. Anläggningens kvalitet hade inte mycket med den frälsningen att göra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-10-22 09:07

Låter som när en heroinist förklarar när dom tog sin första fix...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-22 09:15

Evil_Homer skrev:Låter som när en heroinist förklarar när dom tog sin första fix...

Den har jag inte tagit (än) men det kan nog stämma, för jag blev omedelbart beroende och har satsat en hel del tid och pengar på jazz sedan dess :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-22 09:39

hifikg skrev:Det där är helt sant. I min medlemspresentation har jag beskrivit hur jag omvändes från, nära nog, jazzhatare till jazzdiggare i en gammal Opel Kadett med en enda högtalare och en fm-radio med halvrisig mottagning. Anläggningens kvalitet hade inte mycket med den frälsningen att göra.

Intressant. De flesta som konverterar till jazz gör det för att den nya skitdyra anläggningen inte klarar av något annat än mäss-jazz i sk audiofilutgåvor :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-22 12:48

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Det där är helt sant. I min medlemspresentation har jag beskrivit hur jag omvändes från, nära nog, jazzhatare till jazzdiggare i en gammal Opel Kadett med en enda högtalare och en fm-radio med halvrisig mottagning. Anläggningens kvalitet hade inte mycket med den frälsningen att göra.

Intressant. De flesta som konverterar till jazz gör det för att den nya skitdyra anläggningen inte klarar av något annat än mäss-jazz i sk audiofilutgåvor :D

/ B

Kan ju inte gälla KG då, eller?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-22 16:55

sprudel skrev:
Bill50x skrev:

Kan ju inte gälla KG då, eller?

Nä, precis. Har man blivit jazz-diggare i en gammal Opel är det nog äkta vara :-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-22 17:11

I want to talk here of the difference between being deeply moved and being deeply delighted.

Det förefaller som att artikelförfattaren inte blir djupt rörd av musik längre.
Att det är något som förloras med stigande ålder.

Frågan man kan ställa sig är i så fall varför.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-22 20:13

Jansson skrev:
I want to talk here of the difference between being deeply moved and being deeply delighted.

Inte många gånger jag blivit rörd av musik, men berörd kan jag bli, på olika sätt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-10-22 20:37

Jansson skrev:

Blir du lika glad av julklappar så som när du var barn?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-22 21:19

hifikg skrev:
Jansson skrev:

Inte många gånger jag blivit rörd av musik, men berörd kan jag bli, på olika sätt.

Du pekar på en viktig distinktion i det engelska språket.
Jag slarvar här.
Vi bör se artikelförfattarens avsikt med användandet av ordet " moved" i betydelsen berörd. Inte som jag skriver; rörd.
Berörd kan man bli på många sätt.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-22 21:21

petersteindl skrev:
Jansson skrev:

Blir du lika glad av julklappar så som när du var barn?

Mvh
Peter

Ja det blir jag faktiskt.
Kan bli berörd av omtanken som funnits bakom den.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-22 23:02

Viktigaste i vår familj är nog det obligatoriska rimmet. Vi har en viss fallenhet för lätt ekivoka sådana vilket väckt stor munterhet då svärmor är pryd som en söndagsskolefröken. Jag fick en gång ett nytt täcke av kamelull av min fru då vi har så d-a kallt i rummet. Ni kan ana resten. :D

Omtanken i författandet av dessa alster berör verkligen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-10-22 23:14

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:Låter som när en heroinist förklarar när dom tog sin första fix...

Den har jag inte tagit (än) men det kan nog stämma, för jag blev omedelbart beroende och har satsat en hel del tid och pengar på jazz sedan dess :-)

jazztobak :P haru läst dans till svart pipa? https://boktips.bokborsen.se/book/numbe ... a?s=t&t=16
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-23 07:40

Jansson skrev:

Han säger i och för sig inte att han inte kan bli djupt rörd fortfarande, bara att han inte kan återupprepa upplevelserna från ungdomstiden. Jag får nog hålla med artikelförfattaren att i alla fall musikupplevelserna förändras med stigande ålder och erfarenhet, både på gott och ont. Man kan inte stiga ned i samma flod två gånger.

Det gäller inte bara musik, utan allting. Upplevelsen av att för första gången plana med en mirrorjolle i jättemycket vind (6-7 m/s?) och nästan helt utan kontroll (nåja) går ju inte att uppleva igen. Det betyder ju inte att man inte kan få fantastiska upplevelser av segling fortfarande.

Och jag håller nog också med honom att delar av hifi-nörderiet kan vara en futil kamp för att uppleva samma sak som i barndomen genom att bara skaffa rätt hårdvara, när det i själva verket sitter i oss själva.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-26 20:47

Almen skrev:
Jansson skrev:

Han säger i och för sig inte att han inte kan bli djupt rörd fortfarande, bara att han inte kan återupprepa upplevelserna från ungdomstiden. Jag får nog hålla med artikelförfattaren att i alla fall musikupplevelserna förändras med stigande ålder och erfarenhet, både på gott och ont. Man kan inte stiga ned i samma flod två gånger.

Det gäller inte bara musik, utan allting. Upplevelsen av att för första gången plana med en mirrorjolle i jättemycket vind (6-7 m/s?) och nästan helt utan kontroll (nåja) går ju inte att uppleva igen. Det betyder ju inte att man inte kan få fantastiska upplevelser av segling fortfarande.

Och jag håller nog också med honom att delar av hifi-nörderiet kan vara en futil kamp för att uppleva samma sak som i barndomen genom att bara skaffa rätt hårdvara, när det i själva verket sitter i oss själva.

Har tänkt en del på ditt inlägg. Låtit det smälta.

Jag tror inte du menar att det gäller allting, inte för dig heller.
Med stigande ålder flyttas fokus.

När det gäller musikupplevelser omvärderar jag mina intryck och utifrån var jag är i livet får bra musik ibland en annan mening än vad den hade innan.
En del går bort pga att den inte stått tidens tand i min mening medan annat återupptäcks på nytt.
Viss musik eller konst är tidlös.
Vi kanske bara tittar på den med andra ögon.

I konceptet att återuppleva storheten från " det första besöket" genom än mer högpresterande anläggning har jag en annan infallsvinkel.
Mitt mål är att allt ska kunna lyssnas på med vårtor och allt.

JM

Inläggav JM » 2015-10-27 06:55

Richard Lehnert i Stereofile berör ett för audiofiler delikat ämne. Vilka är drivkrafterna inom audiofilin?

Varför spenderas stora summor pengar och tid på nya audioprylar. Varför går vissa på audiomässor? Varför hänger vissa på audioforum? Varför läser vissa audio-tidskrifter?

Vad driver denna krympande skara människor att bete sig på detta sätt?

Är det så enkelt att audiofilen söker återuppleva den jungfruliga endorfintriggade ståpälsupplevelsen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-27 08:24

JM skrev:Richard Lehnert i Stereofile berör ett för audiofiler delikat ämne. Vilka är drivkrafterna inom audiofilin?

Varför spenderas stora summor pengar och tid på nya audioprylar. Varför går vissa på audiomässor? Varför hänger vissa på audioforum? Varför läser vissa audio-tidskrifter?

Är det så enkelt att audiofilen söker återuppleva den jungfruliga endorfintriggade ståpälsupplevelsen?

JM

Jag tror det beror på samma typ av intresse som de som gillar att meka med sina bilar, bygga tågbana, tweaka sin moped (heter "trimma" i de kretsarna :-)), bygga pagoder i sin trädgård (har ni varit i Sala?) osv. Dvs ett visst tekniskt intresse som i vissa fall även har ett tävlingsmoment i sig.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-27 10:01

Bill50x skrev:
JM skrev:Richard Lehnert i Stereofile berör ett för audiofiler delikat ämne. Vilka är drivkrafterna inom audiofilin?

JM

Jag tror det beror på samma typ av intresse som de som gillar att meka med sina bilar, bygga tågbana, tweaka sin moped (heter "trimma" i de kretsarna :-)), bygga pagoder i sin trädgård (har ni varit i Sala?) osv. Dvs ett visst tekniskt intresse som i vissa fall även har ett tävlingsmoment i sig.

/ B

Ni har båda poänger i det ni skriver enligt mig.
För mig var det i unga år att man var förtjust i musiken och ville uppleva den så bra som möjligt, och därmed började intresset för ljud.
Kombinationen med kamrater som har samma intresse stimulerar ju absolut. Så det är flera drivkrafter för mig idag än tidigare.
Faktorn med upplevelsen av den första sippen på ett gott rödvin finns ju där också, andra är inte lika häftig.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2015-10-27 13:03

sprudel skrev:
Ni har båda poänger i det ni skriver enligt mig.
För mig var det i unga år att man var förtjust i musiken och ville uppleva den så bra som möjligt, och därmed började intresset för ljud.
Kombinationen med kamrater som har samma intresse stimulerar ju absolut. Så det är flera drivkrafter för mig idag än tidigare.
Faktorn med upplevelsen av den första sippen på ett gott rödvin finns ju där också, andra är inte lika häftig.

Det finns många bottnar till varför audiofili.
Musiken i sig är viktig men inte tillräcklig faktor som Richard Lehnert i Stereofile berör.
Tekniken i sig en annan inte helt obetydlig faktor som Bill50x skrev.
Men även uppfinnarjocke egotrippen är inte obetydlig i vissa fall.

Beranek's Law

It has been remarked that if one selects his own components, builds his own enclosure, and is convinced he has made a wise choice of design, then his own loudspeaker sounds better to him than does anyone else's loudspeaker. In this case, the frequency response of the loudspeaker seems to play only a minor part in forming a person's opinion.

L.L. Beranek, Acoustics (McGraw-Hill, New York, 1954), p.208.

Den sociala variabeln som Sprudel klokt tar upp är inte försumbar. Gemenskapen med likasinnade är ofta fruktbar med erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring. Subjektiv verksamhet där det inte finns tydligt facit inbjuder till sektliknande grupperingar. Det är alltid lätt att hänga med i en grupp som verkar har förstått hur det ligger till fast jag egentligen inte förstår. En karismatisk ledare som levererar "hur det egentligen ligger till" underlättar.

Audiofili är en mycket manlig företeelse. Audiofili har för många enligt min erfarenhet mer komplicerat livspusslet än underlättat relationen till sin partner.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-27 14:43

JM skrev:Det finns många bottnar till varför audiofili.
Musiken i sig är viktig men inte tillräcklig faktor som Richard Lehnert i Stereofile berör.
Tekniken i sig en annan inte helt obetydlig faktor som Bill50x skrev.
Men även uppfinnarjocke egotrippen är inte obetydlig i vissa fall.

Beranek's Law

It has been remarked that if one selects his own components, builds his own enclosure, and is convinced he has made a wise choice of design, then his own loudspeaker sounds better to him than does anyone else's loudspeaker. In this case, the frequency response of the loudspeaker seems to play only a minor part in forming a person's opinion.

L.L. Beranek, Acoustics (McGraw-Hill, New York, 1954), p.208.

Den sociala variabeln som Sprudel klokt tar upp är inte försumbar. Gemenskapen med likasinnade är ofta fruktbar med erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring. Subjektiv verksamhet där det inte finns tydligt facit inbjuder till sektliknande grupperingar. Det är alltid lätt att hänga med i en grupp som verkar har förstått hur det ligger till fast jag egentligen inte förstår. En karismatisk ledare som levererar "hur det egentligen ligger till" underlättar.

Audiofili är en mycket manlig företeelse. Audiofili har för många enligt min erfarenhet mer komplicerat livspusslet än underlättat relationen till sin partner.

Just detta att man är extra nöjd med sina egna skapelser är inte så konstigt. Det tror jag gäller de flesta, vare sig man är duktig eller inte. Och det är inte heller begränsat till just högtalare, men det är kanske bara ett exempel det syftas på i ovanstående text? Självklart är frekvensgången (omfånget?) viktig men knappast den enda parametern. Men är man duktig och bygger sina egna högtalare kan dessa mycket väl låta riktigt bra. De blir ju att säga specialanpassade efter den miljö de ska vistas i. Och med miljö menar jag inte bara rummet (även om det är en viktig del) utan även ens egna preferenser och prioriteringar hur det ska låta, kanske i viss mån baserat på musiksmak samt även den använda drivningen, vilken utrustning man använder vid utvärdering etc. Många aspekter som kan bidra till att det låter riktigt bra i ett givet sammanhang. Och så vet vi alla, det är den egna babyn som är den vackraste :-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-10-28 10:24

Stereophile skrev:It's one thing to have such a singular breakthrough experience, as I did at 17 with Suzuki and Mahler. It's another to want to repeat that experience over and over. It's actually not possible.
Det är väl som första gången med första tjejen. Den upplevelsen går inte att upprepa. Man blir bara av med oskulden en gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-28 19:39

Det kanske inte är mer komplicerat än:

-Det blir bättre förr?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-28 20:38

Eller, det gick bättre förr . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

JM

Inläggav JM » 2015-10-28 21:25

Stereophile artikeln speglar en trött livssyn som jag inte känner igen. Möjligen stämmer känslan med när något projekt är färdigutvecklat o jag av oplanerade omständigheterna skall försöka förvalta resultatet. Då blir jag trött o tappar focus.

Mitt liv är fullt av avbockade jungfruliga kickar. Det ligger i saken natur att jungfruliga upplevelser inte kan upprepas. Stereofile-författaren och alla andra är dömda att misslyckas.
När pickuppen lämnat hacket i skivan finns alltid ett nytt focus som är så unikt att resultatet kan upplevas som jungfruligt.

JM

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-10-28 22:10

sprudel skrev:Faktorn med upplevelsen av den första sippen på ett gott rödvin finns ju där också, andra är inte lika häftig.

Jo..om det är tillräckligt gott...:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi