Almen skrev:Jansson skrev:I want to talk here of the difference between being deeply moved and being deeply delighted.
Det förefaller som att artikelförfattaren inte blir djupt rörd av musik längre.
Att det är något som förloras med stigande ålder.
Frågan man kan ställa sig är i så fall varför.
Han säger i och för sig inte att han inte kan bli djupt rörd fortfarande, bara att han inte kan återupprepa upplevelserna från ungdomstiden. Jag får nog hålla med artikelförfattaren att i alla fall musikupplevelserna
förändras med stigande ålder och erfarenhet, både på gott och ont. Man kan inte stiga ned i samma flod två gånger.
Det gäller inte bara musik, utan allting. Upplevelsen av att för första gången plana med en mirrorjolle i jättemycket vind (6-7 m/s?) och nästan helt utan kontroll (nåja) går ju inte att uppleva igen. Det betyder ju inte att man inte kan få fantastiska upplevelser av segling fortfarande.
Och jag håller nog också med honom att delar av hifi-nörderiet kan vara en futil kamp för att uppleva samma sak som i barndomen genom att bara skaffa rätt hårdvara, när det i själva verket sitter i oss själva.
Har tänkt en del på ditt inlägg. Låtit det smälta.
Jag tror inte du menar att det gäller allting, inte för dig heller.
Med stigande ålder flyttas fokus.
När det gäller musikupplevelser omvärderar jag mina intryck och utifrån var jag är i livet får bra musik ibland en annan mening än vad den hade innan.
En del går bort pga att den inte stått tidens tand i min mening medan annat återupptäcks på nytt.
Viss musik eller konst är tidlös.
Vi kanske bara tittar på den med andra ögon.
I konceptet att återuppleva storheten från " det första besöket" genom än mer högpresterande anläggning har jag en annan infallsvinkel.
Mitt mål är att allt ska kunna lyssnas på med vårtor och allt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2