Vad är detta för kontakter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

positivhalarens

Vad är detta för kontakter?

Inläggav positivhalarens » 2015-10-26 19:55

Jag har just köpt ett slutsteg på chans från England. Jag undrar om nån kan hjälpa mig identifiera vilken typ av ström respektive ljudkontakter som sitter monterade. En av dem ser ut som xlr? Men de andra två?

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vad är detta för kontakter?

Inläggav lennartj » 2015-10-27 03:17

Kan du lägga upp de små bilderna på förstärkaren öppnad i stort format så kanske man kan se?
Annars kan du väl kolla själv från vilken kontakt det går kablar till strömbrytare, någon säkringshållare och vidare till nättransformatorn.
Den tvåpoliga nära mitten med rött ser ut att ha bytts och monterats över ett större hål som skulle kunna rymma en typisk IEC chassikontakt för vanlig strömsladd.
Är det den föreslår jag att du byter tillbaks.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-10-27 10:14

Sitter strömförsörjningen kvar i förstärkaren?

XLR-kontakten är insignal för vänster kanal, men när man ser såna här lustiga modifieringar kan det vara på rätt plats att kolla huruvida någon ha gått helt bananas på insidan.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-10-27 12:32

Kanske därför det går åt så många olika säkringar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-27 15:28

Det verkar inte finnas så mycket om Turner A500 på nätet.
En liten bild,dock:
Bilagor
0kontaktturner.jpg
0kontaktturner.jpg (31.56 KiB) Visad 949 gånger

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-27 17:52

Ja det exemplaret ser ut att ha en vanlig IEC nätbrunn i mitten under säkringshållarna, som jag mistänkte,
men Fostex fråga är högst relevant, är ditt slutsteg modifierat för något slags extern strömförsörjning som du inte fått med?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

positivhalarens

Inläggav positivhalarens » 2015-10-27 22:04

Grabbar, jag ber om ursäkt för bilden. Jag trodde nog kontakterna var så vanliga att de kunde identifieras med halvtaskig bild...

Lite info:
Slutsteget har stått på Royal Opera House i London. Handbyggt av Mike Turner som tydligen byggde till Jeff Beck, Queen mfl då det begav sig. Modellen ska även finnas med vu-mätare... Detta ex beskrevs som "powers up but no sound". Eftersom jag gillar udda prylar la jag bud på 500kr och vann så nu är det bara att börja mäta... bifogar lite bättre bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den röda kontakten verkar som väntat vara utbytt strömförsörjning. Efter en del letande identifierade jag den som XLR-LFE eller "power Cannon xlr". Den stora två-pins har jag inte hittat. Den ena ser förresten bränd ut både på ut och insidan. Kanske möjlig felkälla?

positivhalarens

Inläggav positivhalarens » 2015-10-27 22:09

Ser nu att jag missat fota vänstersidans tvåpoliga kontakt, den som verkar bränd. Men på utsidan är kontakten brunfläckig och insidan helt brun istället för vit som den andra. Anslutande kablar ser halvsmälta ut typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-28 09:03

lennartj skrev:Den tvåpoliga nära mitten med rött ser ut att ha bytts och monterats över ett större hål som skulle kunna rymma en typisk IEC chassikontakt för vanlig strömsladd.
Är det den föreslår jag att du byter tillbaks.

Den röda kontakten har faktiskt tre polär, sitter en liten pinne under de två grövre pinnarna.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-03 14:30

Vart leder den röda/svarta tvinnade ledningen vidare? Kan detta vara någon typ utav högtalaranslutning? Eller en ytterligare ingång för annan styrka på insignalen?

Jag tänker att om slutsteget i fråga har kopplats in i en fast installation för att ersätta (eller vara reserv till) ett annat slutsteg kanske det har bestyckats med nya, passande kontakter så att det bara är att koppla på anslutningarna, och skjuta in det i racket.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

positivhalarens

Inläggav positivhalarens » 2015-11-17 04:52

Mystiken tätnar. Vad är detta? Ser ut som rörkontakt? Är kopplad till attenuatorn på båda kanaler.

Bild

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-11-17 09:02

Den tvåpoligaär en Cannon, mycket vanliga på den tiden det vi idag kallar XLR kallades "liten Cannon". Hela radiohuset var fullt av sådana, användes tre- och fempoliga en masse. Kan det inte vara så att den tvåpoliga använts som högtalardon och ligger parallellt med polskruvarna?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-11-17 09:19

Anders J skrev:Den tvåpoligaär en Cannon, mycket vanliga på den tiden det vi idag kallar XLR kallades "liten Cannon". Hela radiohuset var fullt av sådana, användes tre- och fempoliga en masse. Kan det inte vara så att den tvåpoliga använts som högtalardon och ligger parallellt med polskruvarna?

Ja, det verkar sannolikt. Man kan se det på bilden rakt uppifrån som visar insidan. Då ser man att de svarta och röda kablarna går till polskruvarna. Möjligen har det blivit kortslutning i högtalarna i kombination med mindre lyckade skyddskretsar som föranlett alltför hög ström på ena utgången.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi