Problem med Slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

j_vorhees

Problem med Slutsteg

Inläggav j_vorhees » 2015-10-27 17:24

Hej

Håller på och bygger en rör-förförstärkare och testkör lite med ett PA-slutsteg. Problemet är att när jag slår på PA-steget så kommer det ett högt statiskt ljud konstant ur högtalarna fast volymen står på min, vrider jag upp volymen så hör jag musiken svagt mitt i allt statiskt ljud (låter som jordbrum ungefär. Nåt är knas med PA-steget således, manual saknas, ritningar med. Har nån någon idé om var jag ska börja rota?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Problem med Slutsteg

Inläggav Perfector » 2015-10-27 17:46

j_vorhees skrev:Hej

Håller på och bygger en rör-förförstärkare och testkör lite med ett PA-slutsteg. Problemet är att när jag slår på PA-steget så kommer det ett högt statiskt ljud konstant ur högtalarna fast volymen står på min, vrider jag upp volymen så hör jag musiken svagt mitt i allt statiskt ljud (låter som jordbrum ungefär. Nåt är knas med PA-steget således, manual saknas, ritningar med. Har nån någon idé om var jag ska börja rota?

Det kan inte vara att försteget släpper för låg signal i förhållande till vad slutsteget kräver?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-10-27 20:45

PA slutsteget har nog lite för låg ingångsimpedans.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-27 20:58

PA-slutsteg har ofta en in-impedans på mindre (ibland mycket mindre) än 10 kOhm.
Rörförförstärkare vill sällan bli nerlastade och leverera en massa ström utan trivs
bättre med att driva 100 kOhm och ännu hellre 500 kOhm, så det är ingen problemfri
kombination du experimenterar med.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-10-27 22:13

Nej det är det inte :) det var mer i testsyfte som jag tog fram PA steget då det låg i verkstan. Men jag har hittat felet på det, nämligen två trasiga kondensatorer. Så nu har jag beställt nya, så får vi se sen.

Återgå till Generellt om hifi