Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Eftersom många har haft åsikter och synpunkter på hur jag anvisar basreflexrör, ska jag här försöka förklara mig.
Alltihop började med en låda 25 liter och 8" bas.
Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Då filade jag runt i hålet tills blåsljudet försvann och fick en diameter på 67 mm
För att få en balansräkning och slippa göra samma sak på alla element började jag räkna rördiameter genom elementets kon och fick olika svar på alla element.
Utanför upphängningen samma sak.
När jag delade elementets ytterdiameter (korg) med rörets öppning fick jag en delning på 3.22 vilket också stämde med 10" och 12" samt även 6½".
Senare reviderade jag delningen till 3.14 för att få ett något större rör och undvika gränsfall där det ändå lät i röret.
Sedan tog jag 2 i varandra skjutbara rör och drog ut längden tills rörelsen i konen stannade så mycket som möjligt och delade längden med 3.22 och fick ett mått som jag sedan provade på alla andra elementdimensioner, och varje gång stämde det med intoneringen.
Den sista jag provade var 160 liter med 15" bas där intoneringen gav 110x260 mm.
När jag räknade efter min egen lösning blev längden 259.6mm och där bestämde jag mig för att sluta mäta och bara räkna fram ett rör som passade lika bra varenda gång.
Att förklara vad som faktiskt händer vet jag inte om jag kan, men så här går tankegången.
Luften lådan är en komprimerbar gas som inte hinner med utan skapar en halvvågs eftersläpning som gör att rör och kon totalt sett går emot varandra och skapar en progressiv luftfjäder som blir stummare ju mer man driver elementet. Dessutom är amplituden direkt proportionerlig med sjunkande frekvens vilket gör att röret funkar i alla frekvensdelar som basen avger, men ger max belastning vid undre gränsfrekvens.
Ett resultat av detta är ökad effekttålighet på elementet då det är den mekaniska rörelsen som sätter en gräns för effekttåligheten. Genom att belasta och därmed styra konutslaget ökar effekttåligheten till nästan samma effekttålighet som talspolen tål elektriskt Ca: 3 ggr högre. Detta har testats av Sveriges Radio i Kramfors där man utbildade radiotekniker på 80 och 90-talet. Dom kom fram till att ett 60 watt element kunde pulsas 160 w utan att elementet lät illa eller tappade styrningen.
Fördelen är att man kan ta rör och element och flytta från låda till låda och elementet blir alltid rätt belastat.
Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Jag vet inte om jag förklara bättre än så här och det kommer att finnas frågor om var när hur.
paa skrev:Perfector skrev:Eftersom många har haft åsikter och synpunkter på hur jag anvisar basreflexrör, ska jag här försöka förklara mig.
Alltihop började med en låda 25 liter och 8" bas.
Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Då filade jag runt i hålet tills blåsljudet försvann och fick en diameter på 67 mm
För att få en balansräkning och slippa göra samma sak på alla element började jag räkna rördiameter genom elementets kon och fick olika svar på alla element.
Utanför upphängningen samma sak.
När jag delade elementets ytterdiameter (korg) med rörets öppning fick jag en delning på 3.22 vilket också stämde med 10" och 12" samt även 6½".
Senare reviderade jag delningen till 3.14 för att få ett något större rör och undvika gränsfall där det ändå lät i röret.
Sedan tog jag 2 i varandra skjutbara rör och drog ut längden tills rörelsen i konen stannade så mycket som möjligt och delade längden med 3.22 och fick ett mått som jag sedan provade på alla andra elementdimensioner, och varje gång stämde det med intoneringen.
Den sista jag provade var 160 liter med 15" bas där intoneringen gav 110x260 mm.
När jag räknade efter min egen lösning blev längden 259.6mm och där bestämde jag mig för att sluta mäta och bara räkna fram ett rör som passade lika bra varenda gång.
Att förklara vad som faktiskt händer vet jag inte om jag kan, men så här går tankegången.
Luften lådan är en komprimerbar gas som inte hinner med utan skapar en halvvågs eftersläpning som gör att rör och kon totalt sett går emot varandra och skapar en progressiv luftfjäder som blir stummare ju mer man driver elementet. Dessutom är amplituden direkt proportionerlig med sjunkande frekvens vilket gör att röret funkar i alla frekvensdelar som basen avger, men ger max belastning vid undre gränsfrekvens.
Ett resultat av detta är ökad effekttålighet på elementet då det är den mekaniska rörelsen som sätter en gräns för effekttåligheten. Genom att belasta och därmed styra konutslaget ökar effekttåligheten till nästan samma effekttålighet som talspolen tål elektriskt Ca: 3 ggr högre. Detta har testats av Sveriges Radio i Kramfors där man utbildade radiotekniker på 80 och 90-talet. Dom kom fram till att ett 60 watt element kunde pulsas 160 w utan att elementet lät illa eller tappade styrningen.
Fördelen är att man kan ta rör och element och flytta från låda till låda och elementet blir alltid rätt belastat.
Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Jag vet inte om jag förklara bättre än så här och det kommer att finnas frågor om var när hur.
Några frågor:
1. Hur beräknar eller väljer du volymen på lådan?
2. Vilken effekt körde du ut när du testade med blåsljudselemineringen med 8" elementet?
3. När du ökade hålets diameter för att eliminera blåsljudet, justerade du efter med tongeneratorn till den högre resonansfrekvens som ett större hål innebär?
4. När du testade fram längden på porten, körde du fortfarande 40Hz från tongeneratorn, eller någon annan frekvens eller med musik?
5. Vad menar du med krisminimum och krismax?
6. Vilket 8" element var det, och har du parametrarna tillgängliga för det?
joakimfors skrev:Undrar vad Helmholtz, Thiele och Small skulle säga?
Perfector skrev:Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
paa skrev:Perfector skrev:Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Menar du att man riskerar att hamna utanför ett optimalt område, och att man ska undvika det, eller att det går att få ett utmärkt resultat utanför detta område också?
paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Perfector skrev:paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Mina erfarenheter ger vid handen att konytan är den styrande faktorn.
Jag har aldrig haft några avvikelser från beräkningarna med olika element
Och luftmassan i lådan är ju densamma så den är komprimerbar i samma utsträckning avsett element, konstigt nog.
Men funkar, det gör det.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Mina erfarenheter ger vid handen att konytan är den styrande faktorn.
Jag har aldrig haft några avvikelser från beräkningarna med olika element
Och luftmassan i lådan är ju densamma så den är komprimerbar i samma utsträckning avsett element, konstigt nog.
Men funkar, det gör det.
Då har du haft tur. Förmodligen har du fått tag i element som är tillräckligt lika för att din modell ska funka bra. Om du jämför Philips 9710M med ett modernt långslagigt baselement av samma diameter tror jag det blir en stor skillnad i tonkurva om de sätts i samma låda med samma port. Tror inte du det, alltså?
Cortado skrev:Svarar en kortis nu och mer sen;
Perfector - att du skapat den här tråden specifikt för att diskutera det som de flesta ifrågasätter dig för är i min mening väldigt modigt och jag både uppskattar och avundas det, mycket bra jobbat!
Med det sagt hoppas jag att alla deltagare tänker lite på det och håller en god konstruktiv stämning.
PappaBas skrev:@Perfector
När du stämmer av rörlängden så membranet slutar röra sig vilken frekvens använder du då på tongeneratorn?
Det du gör då är att stämma av basreflexen till den frekvensen.
Hur får du fram lådvolymen?
Det jag skulle rekommendera är att du leker lite i Basta och simulerar med lite olika element.
Variera avstämmning och lådvolym så ser man hur olika elementen beter sig.
Simulering är en uppskattning men det hjälper förstå komplexiteten.
Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
paa skrev:Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
Det beror ju lite på hur långt ner högtalarsystemet går, om det behövs någon puckel eller inte.
En sammanfattning av saken ur Ingvar Öhmans redovisning av optimaltonkurvor för basområdet, som han redovisade i MoLT för nu ganska länge sedan lyder ungefär så här: Om högtalaren har sin f3 på över 33 Hz så kan en liten puckel delvis dölja att det saknas lite av den djupaste basen, men om högtalaren går lägre än så, så behövs det inte.
paa skrev:Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
Det beror ju lite på hur långt ner högtalarsystemet går, om det behövs någon puckel eller inte.
En sammanfattning av saken ur Ingvar Öhmans redovisning av optimaltonkurvor för basområdet, som han redovisade i MoLT för nu ganska länge sedan lyder ungefär så här: Om högtalaren har sin f3 på över 33 Hz så kan en liten puckel delvis dölja att det saknas lite av den djupaste basen, men om högtalaren går lägre än så, så behövs det inte.
Perfector skrev:Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Cortado skrev:Perfector skrev:Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Här saknar jag information om ifall du då bara hade ett hål i lådan eller om du faktiskt hade ett rör (eller flera) med i bilden och isåfall hur långt det (eller de, rören) var.
Om man utgår från att det bara var ett hål i lådan så är ju "portens" längd väggens tjocklek. Om längden på röret (i detta fall väggens tjocklek) inte ändras men diametern blir större så höjer man enligt Helmholtz beräkningar resonansfrekvensen. Detta är lätt att bevisa genom;
1) gör ett hål med en viss diameter och spelar den frekvens där konen rör sig som minst ("Helmholtzfrekvensen").
2) gör nämda hål sedan borrar man upp samma hål så att den nya diametern på hålet märkbart större, t.ex. till det dubbla
Observera att konrörelsen ökar. Detta beror på att resonansfrekvensen flyttat på sig, i detta fall har den flyttat sig uppåt. Om man sakta vrider upp frekvensen, utan att göra NÅGOT annat så kommer konen ha en frekvens där den rör på sig väldigt lite.
Hade man byggt sin låda av 19mm material så hamnar man på ca 24Hz med ett runt hål som är 96mm i diameter. Med dubbla diametern hamnar resonansfrekvensen på knappt 36Hz . Nu har jag simulerat fram i Basta!.. eftersom jag är lat och bekväm och då är det skönt att hoppa över staketet där det är som lägst.
Vill man räkna på det så finns det formler för detta och fattar man formlerna så kommer man snabbt att inse att elementet eller någon aspekt av elementet bestämmer har inget med vilken frekvens lådan är avstämd till. Alltså är en basreflexlåda utan element är avstämd till en viss frekvens, oavsett vilket element du sätter i den.
Perfector - Vad tror du om detta, kan det ligga något i det eller känns det som totalt tjurskit?
(PS. Jag hoppas någon rättar mig om jag felar här!)
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag började med bara ett hål för att utröna hur stort det måste vara för att få bort blåsljudet.
Sedan ett rör som var skjutbart tills konen stannade så gott som helt.
Martin skrev:Om jag minns rätt så är portens längd för en port utan rör, väggens tjocklek plus en bra bit till som beror av diametern på hålet.
När man ändrar diametern och längden så ändras resonansfrekvensen i lådan. Ändrar man längden tills konen nått ett lokalt minimum i rörelse så har man stämt av porten till den frekvens man ställt in på tongeneratorn.
DanNorman skrev:Perfector: Så du vill inte ha nån bas?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster