Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Om man sätter slaglängden till något fast så blir förvisso slagvolymen direkt proportionell mot membranarean, och kanske har alla de element du experimenterat med haft ungefär samma slaglängd?
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Om du spelar så samtliga element så de slår lika långt så puttar de ju (ungefär) lika mycket luft om de har samma konarea.
Det Ingvar menar är att om ett element kan slå dubbelt så långt så bör man ta hänsyn till detta när man dimensionerar sin port.
Perfector skrev:IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Om man sätter slaglängden till något fast så blir förvisso slagvolymen direkt proportionell mot membranarean, och kanske har alla de element du experimenterat med haft ungefär samma slaglängd?
Vh, iö
Nej, du har nog rätt i det.
Men jag började ju med ett hål och sökte att få bort blåsljudet vilket kanske i viss mån är att söka flödeskapaciteten i elementet.
Men efter otaliga tester med många olika element fick jag fram att det gick väl att använda samma håldiameter till alla element i samma dimension, dvs 8" osv.
Visst är det en schablon men den funkade så bra att jag inte haft anledning att fördjupa mig mer i om olika slaglängd ger mer pumpeffekt i ett givet hål.
Dock tycker jag om att du får mig att börja tänka igen efter 13 år som nedlagd byggare av högtalare.
IngOehman skrev:Perfector skrev:IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Om man sätter slaglängden till något fast så blir förvisso slagvolymen direkt proportionell mot membranarean, och kanske har alla de element du experimenterat med haft ungefär samma slaglängd?
Vh, iö
Nej, du har nog rätt i det.
Men jag började ju med ett hål och sökte att få bort blåsljudet vilket kanske i viss mån är att söka flödeskapaciteten i elementet.
Men efter otaliga tester med många olika element fick jag fram att det gick väl att använda samma håldiameter till alla element i samma dimension, dvs 8" osv.
Visst är det en schablon men den funkade så bra att jag inte haft anledning att fördjupa mig mer i om olika slaglängd ger mer pumpeffekt i ett givet hål.
Dock tycker jag om att du får mig att börja tänka igen efter 13 år som nedlagd byggare av högtalare.
Kul att läsa.
Och egentligen tycker jag inte ditt resultat är så konstigt heller. Det är ju rimligt att man väljer element även på grunder som handlar om andra egenskaper än pumpkapacitet, och de element man testar med kan därför, på grund av dessa krav i andra domäner (beteendet i mellanregisterområdet t ex) komma att påminna rätt så mycket om varandra i basen.
Är även förstärkaren vald, kanske baserat på hur högt man tycker att man behöver spela, så blir ju elementets slaglängd närmast irrelevant.
Att då frysa slaglängden och bara se till konarean behöver då inte vara så dumt - det kan funka för de behov du hade helt enkelt.
Och jag vänder mig ju inte emot det. Jag bara säger att dimensioneringskonceptet då inte blir generellt. Det kan inte användas för en liten aktiv basmodul med kolossal slaglängd, t ex. Men det behöver ju inte betyda att det inte fungerade för det du använda det till.
Om något så tycker jag det är kul att se att du upptäckt att en port som passar för ett element i en given lådvolym, som regel passar bra för samma element även när det placeras i en annan låda. Dina praktiska tester därvidlag visar helt enkelt samma sak som går att räkna ut, men som många högtalarkonstruktörer trots det inte har klart för sig.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Förväntningar (att ha på sig) är lika potentiellt destruktiva som uttalade krav.
Vh, iö
sprudel skrev:IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Förväntningar (att ha på sig) är lika potentiellt destruktiva som uttalade krav.
Vh, iö
Nu måste vi nog definiera begreppet förväntningar. Hattie med sina meta-analyser av didaktisk forskning pekar på att förväntningar, ofta i form av hög tilltro på sina elevers förmåga, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för elevers kunskapsutveckling.
Krav vet jag inte riktigt vad du menar med, det kan ju vara kriterier för bedömning ur betygsaspekt där kriterierna för olika betyg anges i styrdokumenten. Det kan också uppfattas så att läraren tolkar kriterierna med höga krav för uppfyllelse, eller låga. Jag tänker att eleven själv väljer målnivå under de förutsättningar som är givna, det viktiga är att man är medveten om valet, och vad de innebär. Mycket om kunskapsutveckling nu här på Faktiskt men jag vet ju att du är intresserad, jag med.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Förväntningar (att ha på sig) är lika potentiellt destruktiva som uttalade krav.
Vh, iö
Nu måste vi nog definiera begreppet förväntningar. Hattie med sina meta-analyser av didaktisk forskning pekar på att förväntningar, ofta i form av hög tilltro på sina elevers förmåga, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för elevers kunskapsutveckling.
sprudel skrev:Krav vet jag inte riktigt vad du menar med, det kan ju vara kriterier för bedömning ur betygsaspekt där kriterierna för olika betyg anges i styrdokumenten. Det kan också uppfattas så att läraren tolkar kriterierna med höga krav för uppfyllelse, eller låga. Jag tänker att eleven själv väljer målnivå under de förutsättningar som är givna, det viktiga är att man är medveten om valet, och vad de innebär. Mycket om kunskapsutveckling nu här på Faktiskt men jag vet ju att du är intresserad, jag med.
darkg skrev:Menar du att det visserligen kan stämma att höga förväntningar medför bättre lärande, men att priset kan vara för högt (stressen)?
IngOehman skrev:darkg skrev:Menar du att det visserligen kan stämma att höga förväntningar medför bättre lärande, men att priset kan vara för högt (stressen)?
Nej, inte alls.
Jag menar att det säkert stämmer att en lärare med låga förväntningar inte kommer att kunna uppnå bra resultat.
Den som inte tror något är möjligt uppnår ju heller sällan något, helt enkelt. Så lärare behöver tro att det är möjligt att nå långt om de skall kunna göra det. Att beskriva det som att läraren har höga ambitioner är möjligen bättre än att beskriva det som att förväntningarna på eleverna är höga.
- - -
Att "förväntningarna är höga" har ju ingen given koppling till vad eleven faktiskt upplever. Att läraren tror högt om elevernas förmåga betyder inte att eleven exponeras för stressen att få veta att förväntningarna på dem är höga.
Det är därför sådana där undersökningar är vanskliga att tolka. Det de kommer fram till må vara sant, men det går inte att veta vad det betyder. Inte från den information jag har i varje fall. Att dra slutsatser som är så tydligt uttalade som i exemplet är därför inte vetenskapligt, man får inte göra så. Det är att koka soppa på en spik. Man vet bara det man vet, slutsatserna får inte säga mera.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Om bara de barn som vill lära sig något hade behövt gå till skolan, så hade det tyvärr varit väldigt tomt i salarna...
E skrev:Varför tror du det?
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Om bara de barn som vill lära sig något hade behövt gå till skolan, så hade det tyvärr varit väldigt tomt i salarna...
Harryup skrev:Har svårt att tänka mig att det finns "kompletta" elever som vill lära sig allt i alla ämnen för att det är vetgiriga.
De som jag känner till har i några fall haft ambitionen att vara bäst i allt utan att för den skulle vara intresserad av ämnet i sig.
Eller också har de tidigt haft som mål att komma in på utbildningar typ; läkare, tandläkare, journalist. Men har inte stött på någon som verkligen är lika vetgirig och vill kunna allt då det gäller matematik, fysik, estetiska ämnen och att hoppa bock över tiden utan allt lärande för att vara komplett har haft ett annat syfte just för stunden.
Harryup
IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, och kanske går det att välja/hitta bättre ord än jag gjorde, men min poäng är att man när man talar om förväntningar nästan automatiskt lägger dessa på elevens axlar ("du skall veta att jag har höga förväntningar på dig!").
Den som säger det kanske menar väl, men kommunicerar samtidigt att eleven gör läraren besviken om eleven inte når upp till förväntningarna. Och det tror jag ingen elev blir bättre av att känna.
Skälet till att studera bör ju heller aldrig vara att göra läraren, föräldrar eller samhället tillfreds.
Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig. Då gör man det som regel också, om skolan (inklusive lärare) skapar förutsättningarna. Kanske inte alla når upp till andras förväntningar, men väl upp till sin potential - och lyckas detta så är det väldigt bra, för mer än så går faktiskt inte att nå.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 28 gäster